// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Közélet, hírek

Ilyen lesz a megújuló Ecseri úti metróállomás környéke

1/7

Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio

Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio

Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio

Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio

Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio

Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio

Kertépítészeti helyszínrajz. Forrás: Garten Studio

?>
Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio
?>
Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio
?>
Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio
?>
Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio
?>
Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio
?>
Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio
?>
Kertépítészeti helyszínrajz. Forrás: Garten Studio
1/7

Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio

Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio

Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio

Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio

Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio

Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio

Kertépítészeti helyszínrajz. Forrás: Garten Studio

Ilyen lesz a megújuló Ecseri úti metróállomás környéke
Közélet, hírek

Ilyen lesz a megújuló Ecseri úti metróállomás környéke

2025.04.11. 11:25

Megújul az Ecseri úti metróállomás környezete: pavilonokkal övezett közösségi tér épül, amelynek középpontjában egy csobogó kap helyet. A tervezők célja, hogy a nyüzsgésből kiszakítva lelassulásra, megpihenésre hívja az arra járókat.

Megkezdődött az Ecseri úti metróállomás környezetének felszíni rendezése. A munkálatok célja egy korszerűbb, rendezettebb és biztonságosabb közterület kialakítása – jelentette be ferencváros önkormányzata Facebook-oldalán. A munkálatok várhatóan december végéig tartanak, szakaszosan haladva.

Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio
2/7
Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio

A IX. kerületi önkormányzat 2022. szeptemberében egy tervpályázat keretében választotta ki a Bakáts tér terveit is jegyző Garten Studio és a LAB5 csapatát az Ecseri út metrómegálló felszíni rendezésének megtervezésére. A tervezés 2022. decemberében indult és 2023-ban a szükséges engedélyek megszerzésével és a kiviteli tervek átadásával zárult. Az alábbiakban a tervezők szavaival mutatjuk be, hogyan alakul át a helyszín:

“TERVEZÉSI PROGRAM

A terv koncepciója alapvetően nem változott a pályázathoz képest; ahhoz, hogy a jövőben, egy közterületi aktivitásokban gazdag, hosszabb távú időtöltésre, találkozásra is alkalmas védett teret hozzunk létre először az egyben használható terület nagyságát kell növelni, hogy az egy hektáros terület érzetében is naggyá, kellemessé válhasson. Ennek első lépése az átmenő buszforgalom kiszervezése, illetve a nagy térebelsőben kialakított parkoló megszüntetése. Az így felszabaduló területek teremtik meg a lehetőségét egy az Ecseri és Ülői utak forgalmától viszonylagosan védett, újragondolt, klímabarát tér kialakításának.

Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio
3/7
Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio

A célként megfogalmazott kapu jelleget egy minden érkezési irányból elérhető „szolgáltatási központ" létrehozásával hangsúlyoztuk, melyet a körben elrendezett pavilonok határoznak meg, az általuk kijelölt belső tér központjában pedig a „Fókák" c. alkotás, csobogó áll. Ennek a lehatárolt mikrotérnek sajátos hangulata van.

Miközben kellően szellős annak érdekében, hogy átjárható legyen, egy kicsit ki is vonja a használót a nyüzsgésből, megállítja, leülésre, maradásra csábítja. A József Attila-lakótelep méretes zöldfelületei is kiúsznak a térre, a közlekedés alól felszabadított területek zölddé változnak. A meglévő, árnyékadó fák mellé újakat ültetünk, kihasználva azt az előnyt is, hogy az elbontott parkoló területén már talajkapcsolatos növényfelületek létesíthetőek."

Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio
5/7
Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio

"TÁJÉPÍTÉSZETI KIALAKÍTÁS

A tájépítészeti formálásra két alapvető szempont hatott. Egyrészt a gyalogos áramlások organikus útvonalai, másrészt az a kényszer, hogy komolyabb fásszárú növényzet ültetése a metró magas födémszintje miatt csak jelentős kiemeléssel megvalósított zöldfelületekben lehetséges.

Az alkalmazásra javasolt burkolatok kiválasztása során fontos szempont volt, hogy egyszerű, de minőségi megjelenésű burkolóanyagok kerüljenek beépítésre. Ezeknek az anyagoknak közvetíteniük kell azt a tervezés során mindvégig figyelembe vett szempontot, hogy egyszerre illeszkedjenek a nagyvárosi környezethez, mégis egyfajta kapcsolatot, átmenetet képviseljenek a csendesebb, zöldebb lakóterületek irányába. Így jelenik meg egymás mellett a nagylapos beton burkolat, mely a közlekedési funkciót hangsúlyozza, és a szabálytalan, vágott természetes kő, gránitburkolat, mellyel a hely tartózkodó jellegét akartuk kidomborítani. A két burkolat határvonala a pavilonok hullámzó vonalait idézi. A taktilis burkolatok a nagyelemes betonburkolathoz illeszkedve, beépített beton burkolóelemek, vezető (csíkos) és figyelmeztető (pöttyös) kivitelben. A kerékpárút mellett a szükséges szakaszokon zónakő kerül beépítésre. A kerékpárút aszfalt burkolatú, piros felületkezeléssel.

Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio
4/7
Az Ecseri úti metróállomás felszíni rendezésének terve. Forrás: Garten Studio

A tér arculatának kialakításában a növényalkalmazás mellett az épített elemek, alkalmazott parkberendezési tárgyak kapnak meghatározó szerepet. Itt elsősorban a kiemelt ágyások lehatárolása érdemel figyelmet. A jelenleg is magas (~80cm) falak esetében a befelé döntött kialakítást választottuk, mely a szűkebb átvezetéseknél izgalmasabb, kanyonszerű térélményt ad, a függőleges falak unalmasságával szemben. A dőlésszög nem konstans, egyes szituációkban (pl. a liftek mellett) meredekebb, míg másutt „elfekszik". A falakat egyes szakaszokon konzolosan szerelt ülőfelületekkel láttuk el, mely eleganciája mellett a burkolat könnyebb takaríthatóságát is segíti.

A mobiliák esetében kereskedelmi forgalomban lévő termékeket, gyártmányokat alkalmaztunk, ilyenek a rögzített ülőbútorok, a hulladékgyűjtők, kerékpártámaszok, információs táblák. A térvilágítás esetében a Megrendelő részéről is elvárt gazdaságossági szempontokra is figyelemmel a térbelsőben a már meglévő lámpatest család alkalmazását javasoljuk (HOFEKA Glória)."

Kertépítészeti helyszínrajz. Forrás: Garten Studio
7/7
Kertépítészeti helyszínrajz. Forrás: Garten Studio

A terv további részleteiről, a parkolásról, a buszforgalomról, az Ecseri utat, az Üllői utat és a Dési Huber utcát érintő változásokról itt és itt olvashat bővebben.

Tájépítészet: Garten Studio Kft.
Szloszjár György - Vezető tervező
Stéhli Zoltán - Tervező munkatárs
Csákó Edina - Tervező munkatárs
Mányoki Bence - Tervező munkatárs
Gyuricza Fruzsina - Tervező munkatárs
Szécsényi Hargita - Tervező munkatárs

Építészet: LAB5 Építésziroda Kft.
Dobos András - Vezető tervező
Bató Blanka - Tervező munkatárs

Forrás: Garten Studio

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.