
Ilyen lesz a megújuló Ecseri úti metróállomás környéke
Megújul az Ecseri úti metróállomás környezete: pavilonokkal övezett közösségi tér épül, amelynek középpontjában egy csobogó kap helyet. A tervezők célja, hogy a nyüzsgésből kiszakítva lelassulásra, megpihenésre hívja az arra járókat.
Megkezdődött az Ecseri úti metróállomás környezetének felszíni rendezése. A munkálatok célja egy korszerűbb, rendezettebb és biztonságosabb közterület kialakítása – jelentette be ferencváros önkormányzata Facebook-oldalán. A munkálatok várhatóan december végéig tartanak, szakaszosan haladva.
A IX. kerületi önkormányzat 2022. szeptemberében egy tervpályázat keretében választotta ki a Bakáts tér terveit is jegyző Garten Studio és a LAB5 csapatát az Ecseri út metrómegálló felszíni rendezésének megtervezésére. A tervezés 2022. decemberében indult és 2023-ban a szükséges engedélyek megszerzésével és a kiviteli tervek átadásával zárult. Az alábbiakban a tervezők szavaival mutatjuk be, hogyan alakul át a helyszín:
“TERVEZÉSI PROGRAM
A terv koncepciója alapvetően nem változott a pályázathoz képest; ahhoz, hogy a jövőben, egy közterületi aktivitásokban gazdag, hosszabb távú időtöltésre, találkozásra is alkalmas védett teret hozzunk létre először az egyben használható terület nagyságát kell növelni, hogy az egy hektáros terület érzetében is naggyá, kellemessé válhasson. Ennek első lépése az átmenő buszforgalom kiszervezése, illetve a nagy térebelsőben kialakított parkoló megszüntetése. Az így felszabaduló területek teremtik meg a lehetőségét egy az Ecseri és Ülői utak forgalmától viszonylagosan védett, újragondolt, klímabarát tér kialakításának.
A célként megfogalmazott kapu jelleget egy minden érkezési irányból elérhető „szolgáltatási központ" létrehozásával hangsúlyoztuk, melyet a körben elrendezett pavilonok határoznak meg, az általuk kijelölt belső tér központjában pedig a „Fókák" c. alkotás, csobogó áll. Ennek a lehatárolt mikrotérnek sajátos hangulata van.
Miközben kellően szellős annak érdekében, hogy átjárható legyen, egy kicsit ki is vonja a használót a nyüzsgésből, megállítja, leülésre, maradásra csábítja. A József Attila-lakótelep méretes zöldfelületei is kiúsznak a térre, a közlekedés alól felszabadított területek zölddé változnak. A meglévő, árnyékadó fák mellé újakat ültetünk, kihasználva azt az előnyt is, hogy az elbontott parkoló területén már talajkapcsolatos növényfelületek létesíthetőek."
"TÁJÉPÍTÉSZETI KIALAKÍTÁS
A tájépítészeti formálásra két alapvető szempont hatott. Egyrészt a gyalogos áramlások organikus útvonalai, másrészt az a kényszer, hogy komolyabb fásszárú növényzet ültetése a metró magas födémszintje miatt csak jelentős kiemeléssel megvalósított zöldfelületekben lehetséges.
Az alkalmazásra javasolt burkolatok kiválasztása során fontos szempont volt, hogy egyszerű, de minőségi megjelenésű burkolóanyagok kerüljenek beépítésre. Ezeknek az anyagoknak közvetíteniük kell azt a tervezés során mindvégig figyelembe vett szempontot, hogy egyszerre illeszkedjenek a nagyvárosi környezethez, mégis egyfajta kapcsolatot, átmenetet képviseljenek a csendesebb, zöldebb lakóterületek irányába. Így jelenik meg egymás mellett a nagylapos beton burkolat, mely a közlekedési funkciót hangsúlyozza, és a szabálytalan, vágott természetes kő, gránitburkolat, mellyel a hely tartózkodó jellegét akartuk kidomborítani. A két burkolat határvonala a pavilonok hullámzó vonalait idézi. A taktilis burkolatok a nagyelemes betonburkolathoz illeszkedve, beépített beton burkolóelemek, vezető (csíkos) és figyelmeztető (pöttyös) kivitelben. A kerékpárút mellett a szükséges szakaszokon zónakő kerül beépítésre. A kerékpárút aszfalt burkolatú, piros felületkezeléssel.
A tér arculatának kialakításában a növényalkalmazás mellett az épített elemek, alkalmazott parkberendezési tárgyak kapnak meghatározó szerepet. Itt elsősorban a kiemelt ágyások lehatárolása érdemel figyelmet. A jelenleg is magas (~80cm) falak esetében a befelé döntött kialakítást választottuk, mely a szűkebb átvezetéseknél izgalmasabb, kanyonszerű térélményt ad, a függőleges falak unalmasságával szemben. A dőlésszög nem konstans, egyes szituációkban (pl. a liftek mellett) meredekebb, míg másutt „elfekszik". A falakat egyes szakaszokon konzolosan szerelt ülőfelületekkel láttuk el, mely eleganciája mellett a burkolat könnyebb takaríthatóságát is segíti.
A mobiliák esetében kereskedelmi forgalomban lévő termékeket, gyártmányokat alkalmaztunk, ilyenek a rögzített ülőbútorok, a hulladékgyűjtők, kerékpártámaszok, információs táblák. A térvilágítás esetében a Megrendelő részéről is elvárt gazdaságossági szempontokra is figyelemmel a térbelsőben a már meglévő lámpatest család alkalmazását javasoljuk (HOFEKA Glória)."
A terv további részleteiről, a parkolásról, a buszforgalomról, az Ecseri utat, az Üllői utat és a Dési Huber utcát érintő változásokról itt és itt olvashat bővebben.
Tájépítészet: Garten Studio Kft.
Szloszjár György - Vezető tervező
Stéhli Zoltán - Tervező munkatárs
Csákó Edina - Tervező munkatárs
Mányoki Bence - Tervező munkatárs
Gyuricza Fruzsina - Tervező munkatárs
Szécsényi Hargita - Tervező munkatárs
Építészet: LAB5 Építésziroda Kft.
Dobos András - Vezető tervező
Bató Blanka - Tervező munkatárs
Forrás: Garten Studio