Jártamban - KERTemben ... Kertművészeti kalandozás a nagyvilágban!
Kreatív művészeti foglalkozás-sorozat indul 2011. szeptember 14-én a Magyar Nemzeti Galériában, a Gyermek és Ifjúsági Képzőművészeti Műhely (röviden GYIK-Műhely) keretében. (Nem) szigorúan csak óvodásoknak. Eplényi Anna tájépítész és Schmidt Gertrúd iparművész közösen indított projektjéről Bardóczi Sándor ad ízelítő betekintést.
Goethe szerint egy gyerek jó neveléséhez összesen két dolog szükségeltetik: gyökerek és szárnyak. Eplényi Anna, aki „civilben" és többek között a Budapesti Corvinus Egyetem Kertművészeti Tanszékén dolgozik, picit mind a kettőt át szeretné adni a legfiatalabb generációnak most induló kurzusában. Gyökereket, amelyek az egyetemes kerttörténet korszakait – és ezen keresztül a kortárs tájművészetet is felölelik, miközben a földhöz, természethez, tájhoz repítenek közelebb, és szárnyakat, amelyeken a gyermeki képzelet repülni tanul. Közhelyszámba megy az építészeti szcénán az az általános panasz, miszerint az alapfokú oktatásból hiányzik a térrel, térképzéssel, térművészetekkel, vizuális kultúrával, környezeti neveléssel összefüggő korai nevelés, és ennek a hiánynak a lenyomata egy emberöltőt követően aztán gipszoroszlános kék kanadai zsindelyes rózsaszín habcsókokban eszkalálódik a tájban. A közel tíz éve a GYIK műhely segítőjeként is tanárkodó, sokoldalú fiatal tájépítész nem panaszkodik. Tesz. Lehetőséget teremt. És kicsit talán erre a rettenetes folyamatra mér apró csapásokat. A gyerekek sokkal többet tudnak a világról, mint azt a szülők gondolják! – állítja. Az ötletet és az inspirációt egy Versailles-ben vásárolt gyerekfoglalkoztató adta neki, amely felső tagozatos általános iskolások számára készült.
– „Néhány év kerttörténet oktatás után késztetést éreztem rá, hogy megpróbáljak több érdekes töredéket/pillanatot lefordítani gyermeknyelvre és a gyermeki szabad vizuális-gondolatok és festett-formák szárnyára ereszteni.... hadd lobogjon...remélve, hogy mire ők kicsit felnőnek már a magyar kiadású foglalkoztatót is kezükben tarthatják hazánk kertművészeti érdekességeiről, talán az ő illusztrációikkal! Nyitott vagyok rá, hogy ha úgy alakul a tematika akkor hosszú távon is kezdjünk vele valamit (könyv, füzet, kiadvány). A természeti kötődés, a környezettudatosság és maga a kertművészet is "csak annyit ér", amennyit ebből magunkba be tudunk építeni és magunkévá tudunk tenni, hiszen az élmény, a tapasztalás és felfedezés az, ami örökre miénk marad!" – fogalmazza meg Anna a projekttel kapcsolatos ars poeticáját.
A most kezdődő kurzus vezérfonalát egy mesebeli főkertész élete és kalandjai adják. (Nota bene, ez a pozíció lassan ténylegesen mesebeli lesz: ha főépítész fronton gondok vannak, akkor itt ordít a településképről a hiány.) A főkertész naplóját „írják meg" azok a gyerekek, akiknek a szülei készen állnak ezekre az interaktív kertművészeti foglalkozásokra. Mint minden jó játék, ez is tanít: történeti kertek részleteit, keletkezésük olykor mesebeli történetét, fák és virágok neveit, anyagokat, színeket és formákat, amelyek mögöttes jelentések, titkok hordozói. A feladatok a képzőművészeti alkotások széles tárházát tartalmazzák (festés, grafika, agyagozás, gipszszobrok, kollázs, montázs, installáció) beleértve új, vegyes technikákat is, miközben bejárják a nagy korszakokat, egészen az Édenkerttől a mai landartokig.
Az Ízelítő és szamárvezető az egyébként rugalmasra tervezett tematikából a Gyíkműhely honlapján érhető el.
Kezdő időpont: 2011. szeptember 14-től szerdánként 15:15 – 16:45 között
Korhatár: óvodás-kisiskolás korosztály számára (4-7 évesek)
Helyszín: Magyar Nemzeti Galéria, "B" épület, 3.emelet, 1014 Budapest Dísz tér 17.
Vezeti: Eplényi Anna tájépítész és rajztanár, Schmidt Gertrúd iparművész és rajztanár