Jövőképek - Terek, tárgyak és képek mint kritikai gesztusok
A design, mint minden innovatív szakma, orientálódik a jövő irányába. A kiállításokon és publikációkban még is inkább a múlt eredményeivel és a jelen alkotóival találkozni. A Philadelphia Museum of Art kiállítása tervezett jövő alternatívákkal szembesít.
A Designs for Different Futures kiállítás nem az első és bizonyosan nem az utolsó kiállítás, amely a jövőt választja tematikájának. A bejósolható, elképzelendő jövővel, vízióalkotással és jövőorientációval az 1940-es évek óta foglalkoznak behatóan, a jövőkutatás Magyarországon is elismert önálló tudományterület. Nem a jósnők opálos üveggömbjéről és nem is a sci-fi írók fantáziavilágáról van tehát szó, hanem azokról a felvetésekről, amelyek a természet- és társadalomtudomány egyes jelenségeire alapozva extrapolálnak. A design szerepe a jövőről való kutatásban kettős: egyfelől az elméleti felvetések kevesek számára érthető világát a designer kreatív módon vizualizációkká, tehát képekké, tárgyakká és terekké fordítja át, ezáltal egészen széles közönség számára válhat személyes, megélhető élménnyé a fiktív jövő. Másfelől számos esetben a vízió megfogalmazása nem a tudomány, hanem a design vagy a művészetek terén születik meg, gondoljunk akár Jules Verne felvetéseire.
A Designs for Different Futures című kiállítást 3 amerikai múzeum kurátorai rakták össze (The Art Institute of Chicago, Philadelphia Museum és Walker Art Center) és egészen konkrét, már-már bevezetés alatt lévő tárgyak, illetve absztrakt elképzelések, álmok, sajátos téri és tárgyi környezetek egyaránt szerepelnek rajta. Így disztópiák is: mint a gyereket felnevelő robot (Raising Robotic Natives/ Stephan Bogner, Philipp Schmitt, and Jonas Voigt), ami egy német csapat akkurátus munkája során megszületett gyermeket etető gép, aminek „hála" a szülők időt spórolhatnak meg. Egy ilyen felvetés persze ellenérzést vált ki a nézőből, de talán el is gondolkodtat. Ez a célja! A Designs for Different Futures kiállítás leginkább társadalomkritikai gesztusként értelmezendő. „Sokkal inkább a világ működéséről ad képet, mind a designról" – fogalmazta meg a Walker Art Center részéről közreműködő kurátor Emmet Byrne a szándékokat. A tervezők számára is az alternatív mezőgazdaság, a túlnépesedés problémája vagy az emberi kapcsolatok gyengülése a fontos kérdés ma. „A kiállítás témaorientált és nem design fókuszú lett!" – összegezte a lényeget a főkurátor, Kathryn B. Hiesinger. A Philadelphia Museum kurátora – akinek a nevéhez az 1981-ben megrendezett „Design 1945-től napjainkig" korszakalkotó, klasszikus kiállítás fűződik, ami a modernista design egyik első enciklopédikus tárlata volt olyan alkotókkal, mint az Eames házaspár vagy Dieter Rams – az anyaggyűjtés során mozdult el a tárgyaktól a kritikai gondolkodásmódok bemutatásának az irányába. Mert most ez a lényeg.
A kiállításra meghívott művészek, designerek, mérnökök és tudósok a jövő társadalmát etikai, szociális, kulturális és esztétikai értelemben tematizálják, a 80 alkotás 11 téma köré szerveződik: a természeti kincsek, a föld, generációk, testek, intimitások, ételek, munkák, városok, anyagok, a hatalom és az adatok váltak témává. A gyerekkel együtt növő ruha, a nemek vagy a fizikai képességek közötti különbségek áthidalását célzó agyi hullámokkal irányított eszköz, elektronikus kütyük, a szkennerek által nem felismerhető betűtípus (“ZXX Typeface" designed by Sang Mun), a madarak hangjának hangmintázatából inspirálódó öltözet (Svalbard Global Seed Vault) csak egy-egy példa arra az interaktív közegre, ami fogadja a kiállításra érkezőt. Amerikában egy ilyen kiállításnak különös hangsúlyt ad, hogy a neves Pew Research Center kutatásai szerint az amerikaik jelentős része egyáltalán nem szokott már gondolni a jövőre.
A kiállítók és a katalógus szövegét írók között építészek is vannak (pl. Francis Kéré). Az egyik építészeti vízió egészen konkrétan kitölti a rendelkezésre álló teret: a Lundén Architecture Company (Eero Lundén, Ron Aasholm, and Carmen Lee) Another Generosity című felfújódó, színváltós tereket alkotott, érvelésük szerint a jövő épületeinek mérete és formája nem lesz állandó, hanem inkább a térhez, helyhez adaptálódó. A levegővel és vízzel töltött szférák megfogalmazásával az építészetnek a környezettel való érzékeny kapcsolatát kívánták hangsúlyozni. Ezt a finn felvetést a 2018-as Velencei Biennálén már többen láthatták.
A Designs for Different Futures kiállítás kapcsán érdemes újragondolni, hogy mi való a múzeum terébe. Science Museum típusú kísérleti helyek, kiállítások már Magyarországon is vannak (A Magyar Mezőgazdasági Múzeum időszakos kiállításai, a Kemenes Vulkánparkban vagy a Design Hét során), azonban képzőművészeti térben is fontos lenne olyan kiállítás készítése, amelynek fókusza nem a tárgy és nem a múlt, hanem a jövő társadalma / a társadalom jövője. Számos szociálpszichológus állítása szerint ugyanis a jövőről való vízió mozgósító erővel bír.
A jövőkutatás szó begépelésére a Magyarország 2050 kutatás számos megjelenése jön ma elő elsőre, ami az ökológiai vészhelyzetek és a klímakatasztrófa témakörével foglalkozik. És ez nagyon fontos. Ugyanakkor a kutatók arra hívják fel a figyelmet, hogy a jövőkutatásoknak sokféle irányba kell kiterjednie, mindig jövőket, azaz többféle alternatívát érdemes vizsgálni, ezzel is jelezve, hogy a jövőképek alakíthatók. A kérdés tehát nem az, hogy mi lesz, hanem sokkal inkább az, hogy mi milyen jövőket tervezünk?
Somogyi Krisztina
07:43
Gyűlnek bennem a gondolatok az új ÉF témáival, cikkeivel kapcsolatban. Ezen a módon is szeretnék hangot adni véleményemnek, miszerint az elmúlt pár hónap változásai rendkívül pozitív irányba mozdították el az építészetről folyó párbeszédet. Nem ismerem az olvasótábor összetételét, így feltételezve hogy az ÉF olvasói nem csak építészek, talán közbeszédet is mondhatnék. Külön kiemelem, mennyire jó, hogy a témaválasztás gyakran túlmutat a szűken vett építészeten a környezetkultúra tágab terei felé. Gratulálok a szerkesztőknek és a szerzőknek ehhez a törekvéséhez és a cikkek színvonalához!