Kikötői bakok és kavicsok tervei Velencébe
Korábban hírt adtunk a Riva Industria Mobili olasz cég által meghirdetett ötletpályázatról, amelyen hazánkból a Dekom Stúdió csapata is részt vett. Komjáthy Gábor, Oliser Krisztina és Sólyom Lajos a beadott pályaművekben - a kiírásnak megfelelően - a velencei kikötőbakokat és kerékvetőket újraértelmezve alkotott különféle utcabútorokat - nagyoknak és kicsiknek egyaránt.
A Riva Industria Mobili cég néhány hónappal ezelőtt ötletpályázatot hirdetett két kategóriában (26 év alatti és feletti) kültéri pad/ülőalkalmatosság tervezésére. A kiírás szerint a terv központi elemét a velencei fa kikötőbakok és kerékvetők felhasználása vagy újraértelmezése kellett, hogy képezze. A koncepcióban másodlagos anyagok is felhasználhatók voltak (másfajta fák, fém, üveg, stb.).
A Dekom Stúdió egy tervet adott be a 26 év alatti, és kettőt a 26 év feletti kategóriában. Mindhárom elképzelésünk két gondolati pillérre támaszkodik. Egyfelől, az anyaghasználatot tekintve meg akartuk tartani a tengerből kiemelt kikötőbakok főszereplő pozícióját, másrészt fontos szempontnak tekintettük a fa elemek minél egyszerűbb, költséghatékonyabb átalakítását. Szándékosan törekedtünk arra, hogy az új formai megjelenés is árulkodjon valamennyire az eredeti funkcióról, a fába zárt időről.
Stipa (farakás)
Valóban egy farakásról beszélünk, csak kicsit másképp. Egyszerűen felszeleteljük a különböző méretű bakokat, majd a keletkezett karéjokat egymásra pakolva, facsapokkal összeillesztve többféle méretű, szintű ülőhelyeket alakíthatunk ki. Ezen a farakáson mindenki megtalálhatja a neki legmegfelelőbb pontot, legyen az illető kicsi vagy nagy.
Relazione (kapcsolat, viszony, kötelék, kapocs)
A tengerből kiemelt rönköket hosszában négyfelé hasítjuk és keresztben 50 cm-es darabokra vágjuk. Felületkezelés után az elemeket facsapokkal egymáshoz rögzítjük, köztük rést hagyunk. Méreteik közel azonosak, körülbelül 30 cm sugarú rönkből hasítottak, magasságuk 50 cm. Az így összekapcsolt elemek szabadon lehelyezhetőek bárhová. Önsúlyuk miatt nem borulnak fel. Ez az egyszerű forma számtalan játékos sorolási módra ad lehetőséget. Hasonló logika alapján, a rönkök tömbösítése után hasáb-elemeket gyártunk. A felületkezelt darabokat acél rögzítőelemekkel kapcsoljuk egymáshoz. Az összekapcsolt négy elem felszíne enyhe ferde síkot ad.
Panca Paracarro (fantázianév a pad és kerékvető szavakból)
Ötlete a kerékvetők formáján alapul. A kerekded formákról hatalmas kavicsokra asszociáltunk, így a padok természetes vagy faragott kövek és a vízből kiemelt kikötőbakok felhasználásával készülnek. A pad mérete a kiemelt rönk méretéhez igazodik, ami minimum 30 cm átmérőjű kell legyen. A kövek egy része átfúrt, amelybe a farönk rögzíthető, egy része alátámasztja a farönköt, más darabok pedig a nagy köveket támasztják meg és lábtartónak használhatók. A hatalmas kövekbe akár fűtőszál is telepíthető, így az északi területeken télvíz idején is kellemes pihenőhelyként szolgálhatnak.
tervezők:
Komjáthy Gábor (Dekom Stúdió)
Oliser Krisztina (Dekom Stúdió)
Sólyom Lajos (Dekom Stúdió)
tervezés éve: 2011
megjegyzés: Díjazatlan pályaművek.
Kapcsolódó oldalak:
16:15
megjegyzés: Díjazatlan pályaművek.