Közélet, hírek

Kötelezővé tennék a klasszicizálást az amerikai középületeknél

1/4

Minta a múltból: a William Augustus Bootle Szövetségi Épület és Bíróság a Georgia állambeli Maconben 1908-ban épült. Fotó: Michael Rivera, via Wikimedia Commons

A 41 emeletes Jacob K. Javits Szövetségi irodaépület New York-ban minden bizonnyal a negatív példák közé tartozna az új iránymutatás szerint (Alfred Easton Poor and Kahn & Jacobs, 1963-1969). Fotó: Ajay Suresh, Wikimedia Commons

A Morphosis tervezte San Franciscó-i Szövetségi Épület a nevesített negatív példák között szerepel. Fotó: Library of Congress, via Wikimedia Commons

Példa a kortárs klasszicizálásra: a Millennium Gate Museum diadalíve 2008-ban épült fel Atlantában, a helyi CollinsCooperCarusi építésziroda és a brit Robert Adam munkájaként. Fotó: Chris Yunker, via Wikimedia Commons

?>
Minta a múltból: a William Augustus Bootle Szövetségi Épület és Bíróság a Georgia állambeli Maconben 1908-ban épült. Fotó: Michael Rivera, via Wikimedia Commons
?>
A 41 emeletes Jacob K. Javits Szövetségi irodaépület New York-ban minden bizonnyal a negatív példák közé tartozna az új iránymutatás szerint (Alfred Easton Poor and Kahn & Jacobs, 1963-1969). Fotó: Ajay Suresh, Wikimedia Commons
?>
A Morphosis tervezte San Franciscó-i Szövetségi Épület a nevesített negatív példák között szerepel. Fotó: Library of Congress, via Wikimedia Commons
?>
Példa a kortárs klasszicizálásra: a Millennium Gate Museum diadalíve 2008-ban épült fel Atlantában, a helyi CollinsCooperCarusi építésziroda és a brit Robert Adam munkájaként. Fotó: Chris Yunker, via Wikimedia Commons
1/4

Minta a múltból: a William Augustus Bootle Szövetségi Épület és Bíróság a Georgia állambeli Maconben 1908-ban épült. Fotó: Michael Rivera, via Wikimedia Commons

A 41 emeletes Jacob K. Javits Szövetségi irodaépület New York-ban minden bizonnyal a negatív példák közé tartozna az új iránymutatás szerint (Alfred Easton Poor and Kahn & Jacobs, 1963-1969). Fotó: Ajay Suresh, Wikimedia Commons

A Morphosis tervezte San Franciscó-i Szövetségi Épület a nevesített negatív példák között szerepel. Fotó: Library of Congress, via Wikimedia Commons

Példa a kortárs klasszicizálásra: a Millennium Gate Museum diadalíve 2008-ban épült fel Atlantában, a helyi CollinsCooperCarusi építésziroda és a brit Robert Adam munkájaként. Fotó: Chris Yunker, via Wikimedia Commons

Kötelezővé tennék a klasszicizálást az amerikai középületeknél
Közélet, hírek

Kötelezővé tennék a klasszicizálást az amerikai középületeknél

2020.02.05. 16:00

A hét építészeti botránya az Egyesült Államokban: mint az Architectural Record riportjából kiderült, Donald Trump elnöki adminisztrációjában előkészítés alatt áll egy olyan rendelet szövege, amely új és felújított szövetségi épületek esetében „preferált és alapstílussá" tenné a klasszikus építészetet. A rendelet munkacíme, Trump kampánymottójának áthallásával: „Making Federal Buildings Beautiful Again" – azaz „Tegyük újra széppé a szövetségi épületeket". 

Az előkészítés alatt álló rendelet, amelynek az Architectural Record egy munkaközi vázlatát szerezte meg, leszögezi, hogy az Egyesült Államok alapító atyái a „demokratikus Athén" és a „köztársasági Róma" klasszikus modelljeihez nyúltak vissza az új állam első épületeinél, ezzel is szimbolizálva annak függetlenségét. A szöveg erőteljesen kritizálja az szövetségi épületekért felelős intézmény, a General Service Administration (GSA) érvényes irányelveit, mondván: nem képesek „nemzeti értékeinket a szövetségi épületekben" megjeleníteni. A szöveg konkrét negatív példákat is citál: a Morphosis tervezte 2007-es San Franciscó-i szövetségi irodaépületet, az austini Szövetségi Bróságot (Mack Scogin Merrill Elam Architects, 2012), valamint a miami Szövetségi Bíróságot (Arquitectonica, 2007) – mindhármat esztétikai megjelenése okán kritizálva.

A Morphosis tervezte San Franciscó-i Szövetségi Épület a nevesített negatív példák között szerepel. Fotó: Library of Congress, via Wikimedia Commons
3/4
A Morphosis tervezte San Franciscó-i Szövetségi Épület a nevesített negatív példák között szerepel. Fotó: Library of Congress, via Wikimedia Commons

A jelenleg érvényes, 1962-ben megfogalmazott útmutatás a szövetségi épületek építészetében stílusok megnevezése nélkül annyit vár el: „az amerikai kormányzat méltóságának, vállalkozókedvének, állhatatosságának és stabilitásának kell vizuális tanúságát adniuk". A most kiszivárgott szöveg ugyanezeket a jelzőket sorolja fel, de leszögezi: a brutalizmus és a dekonstruktivizmus nem képesek megfelelni ezeknek az elvárásoknak.

A helyzet komolyságát jelezheti, hogy néhány nappal ezelőtt David Insinga, a GSA főépítésze indoklás nélkül felmondott – jelentette az Architectural Record. A lap arra is kitér, hogy a tervezet alapján elnöki tanácsot hoznának létre a szövetségi építészet felügyeletére – és hogy a megnevezett tagok némelyike már korábban is kinyilvánította ellenszenvét a kortárs és modern építészettel kapcsolatban.

Míg a Fehér Ház nem reagált az Architectural Record megkeresésére a kiszivárgott szöveg kapcsán, az építészeti közélet felbolydult. Az Amerikai Építészek Szövetsége (American Institute of Architects, AIA) még a cikk megjelenésének napján, február 4-én rövid közleményt adott ki, amelyben leszögezték: ellene vannak a stiláris előírásoknak a szövetségi építészet szintjén. „Az építészek elkötelezettek amellett, hogy tisztelettel kezelik a múltat, egyben reflektálnak a jövőbeni haladásra, megvédik a gondolkodás és az önkifejezés szabadságát, amelyek demokráciánk lényegi elemeit jelentik" – szögezte le az AIA.

A hírről beszámoló sajtótermékek természetesen nem csupán az ingatlanfejlesztőként ismertté vált elnök, Donald Trump személyes ízlését említik fel az ügy kapcsán (amelynek eklatáns példája a New York-i Trump Hotel fényűző, gazdagon aranyozott és klasszikus részletekkel dekorált belsőépítészete), de azt is, hogy az elnök a szakma mely képviselőinek szakértelmét veszi igénybe. Csak néhány nappal ezelőtt tette le esküjét például J. Brett Blanton a washingtoni Capitolium új főépítészeként, aki nem sokkal korábban még közlekedésmérnökként, illetve a washingtoni repterek műszaki vezetésében dolgozott – és most többek közt a Cannon House, a legrégibb kongresszusi irodaház felújítását felügyeli majd. 

Példa a kortárs klasszicizálásra: a Millennium Gate Museum diadalíve 2008-ban épült fel Atlantában, a helyi CollinsCooperCarusi építésziroda és a brit Robert Adam munkájaként. Fotó: Chris Yunker, via Wikimedia Commons
4/4
Példa a kortárs klasszicizálásra: a Millennium Gate Museum diadalíve 2008-ban épült fel Atlantában, a helyi CollinsCooperCarusi építésziroda és a brit Robert Adam munkájaként. Fotó: Chris Yunker, via Wikimedia Commons

A historizáló, tradicionalista építészet egyébként nem feltétlenül áll távol az Egyesült Államok mai gyakorlatától. Meghatározó, fontos építészek terveznek álland jelleggel vagy alkalmanként historizáló stílusban, 2003 óta pedig – a Pritzker-díj ellenpontjaként – Driehaus Építészeti Díj néven évente elismerik a tradicionalista építészet egy-egy gyakorlóját. A díjat többek között a posztmodern munkáiról (is) ismert Robert A. M. Stern és Michael Graves is átvehették. A hírről beszámoló Guardian-ben a kiváló építészkritikus, Paul Goldberger meg is erősítette: „nem a klasszikus építészettel van baj önmagában". Goldberger szerint a hivatalos stílusok kötelezővé tétele az, ami nem összeegyeztethető a 21. századi liberális demokráciával.

A hírnek sajátos magyarországi ízt ad, hogy február 5-én adták át a Kossuth tér legújabb épületét, a Hültl Dezső tervezte historizáló homlokzat mögé emelt Szabad György Irodaházat. „Steindl Imre, Hauszmann Alajos, Bukovics Gyula, Hültl Dezső és építésztársai hittek abban a hazában, ami lehet, hittek abban, hogy az Országház környezete is azzá tehető, ami lehetne s aminek kellene lennie" – mondta megnyitóbeszédében Kövér László, az Országgyűlés elnöke. (A Szabad György Irodaházról írt kritikánk itt olvasható.)
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.