Közel 65 méter magas házakkal épülne meg az új budapesti városnegyed
A XIII. kerületben megvalósítani tervezett Marina City léptéke a Corvin-negyedéhez hasonlítható. Az első ütemben négy épület: három, 19 emeletes lakó- és egy 16 emeletes irodaház épülne meg a Duna partjánál, a kormányhivatalnál már elindult az előzetes vizsgálati eljárás.
A Corvin Sétány mentén található utolsó lakóépület elkészültekor jelentette be a Futureal-csoport, hogy hamarosan elindítja újabb, 10 hektáros területet érintő városnegyed-megújító fejlesztését a fővárosban, a Duna-parton. A Marina Citynek nevezett projektről eddig nem osztottak meg túl sok részletet, mindössze annyit, hogy "a Corvin-negyedhez hasonló léptékű, nagyszabású városnegyed-rehabilitációs fejlesztés" lesz, amely egy tízhektáros rozsdaövezeti területen valósul majd meg - ugyanakkor mivel a Pest Megyei Kormányhivatal éppen a napokban indította meg a beruházással kapcsolatos előzetes vizsgálati eljárást, a hozzá csatolt dokumentációból már jóval több információ is kiderül.
Rögtön az elején például az, hol is lesz pontosan Budapest új városnegyede: a XIII. kerületben, a Váci út mellett, a Meder utca - Váci út - Újpesti öböl által határolt területen, gyakorlatilag közvetlenül a folyóparton. Az első, "A" jelű tömbben kezdésként négy épület valósulhat meg, ezekből három földszint + 19 emeletes, egyenként közel 65 (egészen pontosan 64,96) méter magas lakóépület, a negyedik pedig irodaház lenne földszint + 16 szinttel, kereken 65 méterrel. A lakóházak alatt két, az irodaház alatt három garázsszintet alakítanának ki. Az ingatlanok nagysága összesen több mint négy és fél hektár, ebből közel két hektárnyi területet építenének be, emellett terveznek ide közlekedő funkciót, vagyis egy magánutat is. A részletesen vizsgált, R1-R2-R3 jelű lakóépületekhez tartozó ingatlanok körülbelül 3800 négyzetméter alapterületűek, míg az O1-nek nevezett irodaépülethez tartozó ingatlan 5294 négyzetméter alapterületű.
A lakóépületekbe összesen 534 lakás férhet be, átlagosan 64 és fél négyzetméteres lakásmérettel. A parkolók számát a lakásszámhoz igazították, így a három épületben összesen 566 gépjármű- és 572 kerékpár-parkoló kialakítást tervezik.
A beruházás terveit a DYER nemzetközi építész és design stúdió tervezői csapata készítette el, olvasható az előzetes vizsgálati dokumentációban. Itt az is szerepel, hogy a hatályos kerületi építési szabályzat alapján megemelt magassági korlátozás vonatkozik a területre, így a beépítési paraméterek lehetővé teszik, hogy akár 65 méter magas épületeket is ki lehessen itt alakítani. A leírtak szerint ez a magasság "nem olyan kiemelkedő a nemzetközi példákkal összevetve, de a hazai környezetben egy igazi különlegesség lehet". Hozzáteszik ugyanakkor, hogy "ezt a lehetőséget csakis átgondolt és érzékeny építészettel lehet felelősségteljes módon megvalósítani", és hogy "a tervezőcsapat már a városépítészeti elvek kialakításánál is kiemelte fontosságát a minél kisebb alapterületű pontszerű tömbök kialakításának".
A fejlesztők magasparttal védenék az árvizektől a területet, ahol "a köz számára is használható, kerékpáros közlekedésre is alkalmas vízparti sétányt, illetve szintén szabadon bejárható nagy zöldfelületeket" alakítanának ki úgy, hogy a terület "barátságosabbá tételét, illetve a városszövetbe való minél erősebb bekötését" is célként fogalmazták meg. A Cserhalom utca kiszélesítésével, a Meder sétánynak a metrótól az Újpesti-öböl partjáig való kiépítésével, illetve a terület jelentős részének teljes autómentesítésével is számolnak.
A dokumentációban többször is hangsúlyozzák, hogy a tervezőcsapat a már kialakult, új városrendezési javaslat iránymutatásainak figyelembevételével alakította ki a beépítési koncepciót, tekintettel a kerület és a főváros városfejlesztési irányaira. "A lehetőségek tekintetében a koncepció során kidolgozott vegyes, magas és középmagas épületegyüttesekből álló kompozíció került kialakításra, amelyet egy tágas, gépkocsiktól mentes belső park tesz élővé és élhetővé, saját főtérrel, a funkciók sokféleségével és a Duna-part közelségével. Az Újpesti-öbölre rálátó Marina City One irodaépületre adott javaslat egy komplex fejlesztési folyamat eredménye, amely magában foglalta a több telekre kiterjedő beépítési víziót, és azon belül a Cserhalom utca és a Meder utca által határolt saroktelekre elképzelt fejépület részletesebb megformálását is", írják, hozzátéve, hogy utóbbi épület lesz az egész fejlesztés "arca".
A földszinti programot elegáns, reprezentatív lobbyval képzelték el, emellett a koncepció szerint ezen a szinten "törekednek a kereskedelem maximalizálására", illetve ha a későbbiekben igény merül fel rá, lehetőség lesz vendéglátó funkció kialakítására is - amennyiben ez megvalósul, akkor az éttermeket és a kávézókat a parti sétány felé tervezik megnyitni.
A Marina City One elnevezésű irodaház közel 30 ezer négyzetméteren kínál majd "természetes fényben bővelkedő, nyitható ablakokkal és minden szinten külső teraszokkal, dunai és városi kilátással rendelkező" irodatereket. Zöld és fenntartható műszaki megoldásai miatt "a 21. század úttörő irodaépülete" lehet, írják róla. A teljes fejlesztési projekt megvalósításának időtávját 10 évet meghaladónak nevezik, és a dokumentáció alapján nem is állnának meg egy tömb megépítésénél.
A gigaberuházás híre már tavaly is megjelent a sajtóban: a 24.hu hosszú cikkben számolt be róla 2021 januárjában, és bár ekkor még a 65 méteres épületmagasság a KÉSZ szerint nem lett volna lehetséges (helyette a területen 45 méteres maximális magasságról szólt a szabály), az azóta elvégzett módosítás miatt ez az akadály is elhárult, valamint sor kerülhetett a Fővárosi Településszerkezeti Terv és a Fővárosi Rendezési Szabályzat több pontjának megváltoztatására is.
Frissítés: cikkünk megjelenése után a fejlesztő jelezte, hogy a dokumentációban szereplő renderek munkaközi változatok, nem véglegesek, és mivel nem engedélyezték felhasználásukat, így eltávolítottuk őket. A fentebb linkelt kormányhivatali közlemény csatolmányaként továbbra is letölthetők az előzetes vizsgálati dokumentáció részeként.