Leégett a Los Angeles-i erdőtűzben Richard Neutra Freedman villája
A város történetének legjelentősebb erdőtüzében nem pusztán a helyi épített örökség pusztul el, hanem a nemzetközi építészettörténet is pótolhatatlan károkat szenved. Richard Neutra Benedict és Nancy Freedman számára tervezett későmodern villája például kiemelkedő veszteség.
Az idén januárban kitört erdőtűz a város történetében egyedülálló mértékű pusztítást végzett a városban és a szuburbiákban. A helyi épített örökség súlyosan megsérült, több, mint 12.000 épület vált a lángok martalékává. Az elpusztult épületek közül a következőkben néhány ismertebb tervező jelentős munkáját emeljük ki, olyan műveket, melyek eltűnése a nemzetközi építészettörténet szempontjából éppannyira jelentős veszteség, mint Los Angeles építészettörténete szempontjából. A tűzben odaveszett nagyszámú épület között találunk a modern, posztmodern, art deco, és diverz történeti stílusokban épített középületeket, lakóházakat, villákat, nyaralókat, ipari épületeket stb.... A városi tér megőrzésével és dokumentálásával foglalkozó civil szervezet, a Los Angeles Conservancy oldalán azonbban tételes (és sajnos folyamatosan bővülő) listát találunk azokról a leégett épületekről, amelyek valamilyen formában alakították a város kulturális önképét, térbeli identitását vagy szűken véve az építészeti örökségét.
E cikk néhány sorban az elérhető képek és leírások alapján mutatja be a tűzben teljesen megsemmisült malibui Freedman-villát, Richard Neutra 1949-es munkáját.
Neutra (1892 - 1970) a bécsi Technische Universität-en és Adolf Loos magániskolájában tanult bécsben, majd az első világbáború utáni egy rövid svájci kitérőn keresztül került berlinbe Erich Mendelshohn (a nagyon kevés expresszionista építész egyike) irodájába, majd innen emigrált a huszas évek elején az Egyesült Államokba. Itt először Frank Loyd Wright-tal, majd Rudolf Schindlerrel dolgozott közösen. 1922-ben tervezte első saját épületét Los Angelesben. A későbbiekben számtalan lakóházat tervezett, elsősorban Kaliforniában, de vannak megvalósult épületei Haifában, New Yorkban, Németországban, Franciaroszágban, Svájcban, Pakisztánban. Neutra részt vett a Philip Johnson és Russel Hitchcook által kurált Modern architecture című kiállításon a MOMA-ban. A kiállítás célja a modern építészet kanonizálása volt. A tárlat kapcsán született meg az International Style kifejezés; a fogalomalkotás és a kánonteremtés a háború utáni modern építészet intézményesítésének és elfogadtatásának egyik legjelentősebb gesztusa volt. Neutra a modern mozgalom amerikában aktív ágának az egyik kánonteremtő és legjelentősebb alkotója volt.
Az idén elpusztult épület is tükrözi az International Style közös karakterjegyeit. Gazdagon benapozott terek, díszítettlen egyszerű geometriai formákból felépülő kompozíció, óriási üvegfelületek, transzparens szerkezet és átlátható szerkesztésmód, lapostető. A ház egy egyenesere felfűzött áramló és minden oldalról üvegfelületekkel megnyiott térsorból állt, amelyet két elkülönülő egységre bontott egy nagyméretű teraszos tér és az arra merőlegesen elhelyezett medence.
A medence fölött a két funkcionális egységet – privát hálószoba és minden egyéb lakótér – többméteres vörösfenyő gerendázattal kötötte össze a tervező. A nagy eltolható üvegfelületek direkt kapcsolatba hozták a környezetet a lakótérrel, kinyitva a házat a kert felé, a kertet pedig "meghosszabbítva" a helyi fával és kőzetekkel burkolt lakóterek irányába. Az épület karakterét a nyílt-zárt flexibilis térhasználat, a hosszanti komponálás, valamint az egyszerű betonfelületek és a helyi természetes anyaghasználat játéka határozza meg leginkább.
A ház tájolása is a nyílt zárt ritmikára fűzhető fel. Az épület a kert mellett futó műútról alig látható, az utcafrontnál beljebb helyezkedik el. Az út felöli homlokzat zárt, egy autófeljáró és egy szűkebb szalagablaksor tagolja csupán, ugyanakkor a kertre és a Csendes-Óceánra néző homlokzati oldalakon teljes nyitható üvegfalak tárják fel az enteriőrt a természet felé.
Az épületet 2017-ben egy emelettel bővítették a Peter Grueneisen vezette Nonzero\architecture studió tervei alapján, zömében megőrizve a ház eredeti anyaghasználatát és karakterét, ugyanakkor jelentősen módosítva annak tömegkezelését, felszámolva az ééület alapvető arányait és megszűntetve a "szerény" lapos nyitott-zárt és a természetbe rejtőző minivilla-jelleget. A beavatkozás előnye egy plusz óceáni panoráma kialakítása volt.