Lejtő fölötti repülés
Semmit nem bíztak a véletlenre: tudatos megbízói és tervezői hozzáállás hívta életre az Architizer díjas Hello Woodból is ismert Huszár András és kollégája Kiss Benedek most elkészülő házát. A Virágos-nyereg alatt frissen felparcellázott telkek egyikére tervezett családi otthont Mizsei Anett írásában mutatjuk be.
A budai dombvidék erdei alatt az utolsó telek egy különös, ék alakú terület. Az építtető már a leendő építési ingatlan kiválasztásának folyamatába bevonta az építészt, így elmondhatjuk, az első pillanattól kezdve szoros együttműködés alakult ki. Annak ellenére döntöttek e telek mellett, hogy formája és az előírások komoly kihívás elé állították a leendő tervezőket.
A páratlan panoráma és a két oldalról erdővel övezett hely azonban bőséges kárpótlás a szokatlan kontúrért. A völgyből is szembetűnik az antracit héj és a domboldal közé feszülő fehér, sziklaszerű, tektonikus formának tetsző tömeg. A földből való kiemelkedés hatása közelebb érve sem vész el, a fölénk boruló héjszerkezet kijelöli a tört körvonalú ház „auráját". A kert hátterét a kerítés mögött húzódó erdő adja, színei, hangjai és a szemben álló kilátás ideális környezetet teremtett a kortárs otthonnak.
A házaspár eredeti vágya mértéktartó, földszintes ház volt, a telek adottságaiból adódóan végül ez három szintesre módosult. A funkciók elosztásával azonban megoldhatóvá vált, hogy az ott lakó házaspár mindennapi élete a földszinten történhessen. A pincébe gépkocsitároló és kazánház került, no meg egy hideg pince, ami télen-nyáron ideális hőfokot biztosít a borok s más csemegék számára.
A garázs előtérrel és lépcsőházzal kapcsolódik a földszinthez, ahol kisebb előszoba köti össze az érkező és induló lépcsőházakat, és elegáns lámpasor vezeti az érkezőt a ház szélesebb végén található nappali térbe. Egyedi beépített bútorokkal és a ház formáját megidéző ék alakú konyhapulttal, fehér és bézs színekben tartva alakult ki a belsőépítészet. Az ötszögletű tér több izgalmas fókuszt is kínál: a vöröses kőből beépített kandalló, a nappali médiafala és a magasfényű hófehér konyha mellett hatalmas megnyitások vezetik tovább a tekintetet a terasz és a kert irányába.
A következetesen végigvitt formavilág része a kert is, ahol a ház szerkesztését követő támfalas, teraszos rendszer sokféleképp használhatóan és intenzíven kapcsolódik a lakók életéhez. A hátsó oldali szomszédok hiánya, az erdős környezet megfelelő intimitást biztosít a kert ház mögötti részének, így lehetővé vált a fürdőszoba hasonlóan nagyvonalú megnyitása a teraszok és egy kisebb medence felé. Kívül-belül a minimal art formavilágából merített a ház.
Izgalmas ellenpont a míves, tömör fa, biedermeier étkezőasztal és a hozzá illő, kandalló mellett pihenő kényelmes karosszék. Esetünkben nem üres, stiláris manír ezek elhelyezése a lakótérben: családi örökségként maradtak a tulajdonosra, és az új lakóhelyre a múlt egy szeletét hozzák el. Felújítva, fehérre festve, újrakárpitozva illeszkednek az enteriőr többi eleméhez.
Az emelet a földszintnél kisebb alapterületen, ugyancsak terasszal épült. Dolgozó, vendégszoba, illetve az unokák birodalma található itt. A fölső szinten intenzívebben érezhető a kapcsolat a tető törtvonalú, két végén a földre letámasztott antracitszürke héjszerkezetével, és ha lehetséges, még tágabb kilátással. Az eddig súlyosnak és tektonikusnak tűnő épület hirtelen légiessé válik, és az emelet a környezettel éppoly szoros kapcsolatot ápol, mint a földszinti terek. Kis emeleti luxuscikk a fürdőszobát kiegészítő szauna, s látványos elem a lépcsőház természetes bevilágítását is megoldó padlótól mennyezetig érő üvegfal.
Hosszú tervezési folyamat eredményeként került minden részlet a helyére ebben a tágabb család fogadására is alkalmas kétszemélyes otthonban. Egyik érdekessége, hogy az alapvetések kezdettől változatlanok, a formai és a térszervezési kérdésekre már az első koncepcióterv a mostani válaszokat adta. A finomhangolás során nyerte el végső fehér, vakolt külső megjelenését az épület. A járófelületeket kívül is csiszolt, természetes mészkő lapok borítják. A házból kilépve így azonos minőségű, finom felületre ér a talpunk, jó időben tehát a teraszok területe teljes értékűen kapcsolódik a belsőhöz.
Fontos megbízói szempont volt a minél kisebb karbantartásigény. A felhasznált anyagok, az időtálló felületek nemcsak eleganciát adnak az épületnek, de a tulajdonosok életét is megkönnyítik. A fémlemezzel burkolt héjszerkezet, a vakolat, a kültéri kőburkolatok is ennek jegyében kerültek a házra, s ugyanez a szempont alakította a kertet is Kapás Enikő kerttervező keze nyomán. Mintegy kilencszáz tő alacsony gondozásigényű növényt ültettek el a kertben, s a telek legfölső részén a terepből kiemelve még kisebb konyhakertnek és borozóterasznak is jutott hely.
A fenntartási költségek is nagyon kedvezőek. Jóllehet nem passzívházról beszélünk, a hővisszanyerős szellőzőrendszer megfelelő légcserét biztosít, a kandalló és a konyhai szagelszívó frisslevegő-igényét is hasonló módon, kívülről vezeti be a rendszer. A garázs hőtechnikailag is elválik a lakóterektől. A nap szinte minden oldalról átjárja a házat, csökkentve a fűtésigényt, és télen is világos, derűs hatást keltve. A nyári felmelegedés ellen ablakonként állítható zsaluziák és klíma szolgál.
A vagány, minimalista ház tehát a tervezők és a megbízó házaspár közti intenzív együttműködés eredménye. A magas igényszint hosszabb tervezési folyamatot, részletes kiviteli terveket, tervellenőrt, műszaki ellenőrt, az extrém formavilág csomópontról csomópontra egyedi megoldásokat és kivitelezést kívánt. Huszár András és Kiss Benedek elejétől a végéig mellettük álltak, s vállalták a tolmács szerepét a szakági tervezők felé. A tulajdonosok nem szokványos házra vágytak, s a végeredmény nem is számít átlagosnak.
Mizsei Anett