Közélet, hírek

Ma zár a 41 MMA ösztöndíjas művész 150 alkotását felsorakoztató Essentia Artis összművészeti tárlat

1/5

?>
?>
?>
?>
?>
1/5

Ma zár a 41 MMA ösztöndíjas művész 150 alkotását felsorakoztató Essentia Artis összművészeti tárlat
Közélet, hírek

Ma zár a 41 MMA ösztöndíjas művész 150 alkotását felsorakoztató Essentia Artis összművészeti tárlat

2024.05.07. 15:50

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Pesti Vigadó

Címkék:
Essentia Artis, MMA

Május 7-ig lehet megtekinteni a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) 2023-ban végzett művészeti ösztöndíjasainak kiállítását és programsorozatát, az Essentia Artist a Pesti Vigadóban, az MMA székházában. A tárlatban Bögös András építész, műemlékvédelmi szakmérnök, Harangi Attila építészmérnök, Marosi Eszter építész és Schreck Ákos építész, belsőépítész is bemutatkoztak.

A 2024. március 1-jén nyílt Essentia Artis Őrizni – használni – teremteni című tárlata átfogó képet nyújt 41 kortárs, ötven év alatti magyar alkotó gondolkodásmódjáról, szellemi és érzelmi hátteréről, inspirációinak forrásairól a Duna-parti Tündérpalota 6. emeleti kiállítótereiben. A 150 alkotást bemutató kiállítás kurátorai iski Kocsis Tibor és Szentgyörgyi Szandra. Az alkotások egy térben, egymásra reflexív analógiák mentén rendezett kiállítás formájában válnak láthatóvá. Az anyag- és eszközhasználat tekintetében is gazdag tárlaton találkozhatunk hagyományos olaj-vászon festménnyel és bronzplasztikával, de lehetőség nyílik megismerni környezettudatos, újrahasznosított papírcement alkotásokat is. A témaválasztásban urbánus kulturális környezetünk ikonikus képeinek mára reminiszcenciaként ható feldolgozása ugyanúgy jelen van, mint a természettudomány területéről vett áthallások. Az elmélyült kutatások eredményéről beszámoló ösztöndíjasok művei átfogó képet adnak kortárs kultúránk széles spektrumáról. A hagyomány folytonosságára építő, jelen idejű attitűd mentén megszületett reflexiók egyéni karakterjegyek és élethelyzetek által válnak személyessé. Az évszázados kanonizált forma- és motívumkincsek a szobrászok, festők, építészek és formatervezők keze alatt XXI. századi anyagok, technológiák és szellemi programok bevonásával lesznek a látogatók számára is edukatív, de jól értelmezhető alkotásokká. A két kurátor közös munkája nyomán rendezett kiállítás egy képzeletbeli utat nyit meg, ahol a különböző művészeti területek között létrejött mikro- és makronarratívák mentén végighaladva a látogató felfedezheti a Kárpát-medencei vizuális kultúra új horizontjait.

4/5

Bögös András

Bögös András a P8 Műhely nevű pécsi-keszthelyi építésztársaság tagjaként dolgozik és kísérletezik. A régebbi korok építészetének vizsgálata tartozik érdeklődési körébe. Ify Lajos atya, az egykori Szent György-hegyi remete jobbára saját kezűleg, tervek nélkül építette az igen funkcionális, ugyanakkor sajátos esztétikájú épületeit. A Magyar Művészeti Akadémia

ösztöndíjprogramjának keretén belül a kápolna, a többi épület és az Ify-birtok felmérésével és építészeti dokumentálásával foglalkozott. A jellegzetes és több esetben míves részletek tervlapokon és 3D modellek formájában is dokumentálva lettek.

Harangi Attila

Harangi Attila debreceni építészmérnökként évek óta kutatja szülővárosa építészeti örökségét, a cívislakóházakat. Az ösztöndíjas időszakban a debreceni cívisházakat és az alföldi polgárházakat kutatta. Az alföldi polgárházak kutatása során hat városban – Nagyvárad, Szatmárnémeti, Kecskemét, Nyíregyháza, Szeged és Hajdúböszörmény – készítette el a megmaradt értékes polgárházak kataszterét térképi ábrázolásokkal és helyszíni fotódokumentációval.

Marosi Eszter

Marosi Eszter az ösztöndíjprogram alatt készítette el az építészettörténet korszakaira felfűzött, komplex művészeti foglalkoztatókönyv-sorozatát, amely alkotófeladatok gyűjteménye, amelyekkel a gyermekek átléphetnek a képzőművészetek, az irodalom, a zene, a színház vagy akár a divat kapuján. Minden felidézett, feldolgozásra váró korszak lehetőséget nyújt, hogy kapcsolódási pontokat találjunk saját korunkkal.

Schreck Ákos

Schreck Ákos úgy véli, hogy a világ változik, az építészet lassú, miközben minden kornak van saját struktúrája. A tér indikátor és a változás ügynöke is egyben. A mienk átmeneti kor: valósból virtuálisba. Az épületek a tudás manifesztumaként, a társadalom kivetüléseiként értelmezhetőek. Az építészet kultúrát átörökítő szerepében a váz, és az általa közrefogott tér a megmaradó, ezáltal leghosszabb távon üzenetközvetítő elem. Ez a csontozat mutatja, honnan jövünk, kijelöli, hogy milyen ma az élet, ez adja szabadságunkat, és determinál is egyben. Hogyan értelmezhető a váz a társadalmi és az épített struktúra kölcsönhatásában? Mit mutat térbeli és időbeli metszeteiben? A tér háttér lesz? Csak váz marad? Mit tervezzen az építész, és mit mondjon a gyerekeinek? Az ösztöndíj során formai-logikai kutatást végzett rajzokkal, modellekkel, térbeli szerkesztések vizsgálatával dolgozta ki a variációkat. Az elkészült műveken keresztül önálló motívum- és téralakítási nyelv jött létre.

Az Essentia Artis kiállítás 2024. május 7-én 10:00 és 19:00 óra között tekinthető meg a Pesti Vigadóban, az MMA székházában.

Részletes információ a kiállító művészekről: www.essentiaartis.com

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.