Nézőpontok/Kritika

Megavurstli Milánóban

1/30

Expo Milánó. Októberben napi 200.000 látogató. A szerző felvétele

Expo Milánó. Októberben napi 200.000 látogató. A szerző felvétele

Expo Milánó. Litván pavilon. A szerző felvétele

Expo Milánó. Káppát medence kert a magyar pavilon mötött. A szerző felvétele

Expo Milánó, magyar pavilon. Paprikák a levegőben. A szerző felvétele

Expo Milánó, az Egyesült Királyság pavilonja. Fenntartható labirintus-kert 200.000 látogató. A szerző felvétele

Expo Milánó, amerikai pavilon. Vertikális mezőzazdaság. A szerző felvétele

Expo Milánó. Sorok az orosz pavilonhoz. A szerző felvétele

Expo Milánó. Biodiverzitás kertje, a nyugalom szigete. A szerző felvétele

Expo Milánó, palesztin pavilon. A szerző felvétele

Expo Milánó. Afrikai életkép. A szerző felvétele

Expo Milánó. A virtuális víz. A szerző felvétele

Expo Milánó. Észak-Koreai pavilon. A szerző felvétele

Expo Milánó. Észak-Koreai pavilon. A szerző felvétele

Expo Milánó. A mindenható mezőgazdasági modell: New Holland a magasban. A szerző felvétele

Expo Milánó. Műanyagkupakok begyűjtése. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Műanyag zölségek standja. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Magyarország, a legtisztább forrásból: kopjafa és matyó hímzés. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Eldugott információk. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Gránátalma mint szimbólum. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Még nagyon lassú. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Pihenés a biodiverzitás kertjében. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Eltörpült célok. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. A ritka zöld területek egyike. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Citromos Fiat. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Spárga rendszámmal. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Civil figyelemfelhívó kiállítás diákoknak. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Civil figyelemfelhívó kiállítás diákoknak. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

?>
Expo Milánó. Októberben napi 200.000 látogató. A szerző felvétele
?>
Expo Milánó. Októberben napi 200.000 látogató. A szerző felvétele
?>
Expo Milánó. Litván pavilon. A szerző felvétele
?>
Expo Milánó. Káppát medence kert a magyar pavilon mötött. A szerző felvétele
?>
Expo Milánó, magyar pavilon. Paprikák a levegőben. A szerző felvétele
?>
Expo Milánó, az Egyesült Királyság pavilonja. Fenntartható labirintus-kert 200.000 látogató. A szerző felvétele
?>
Expo Milánó, amerikai pavilon. Vertikális mezőzazdaság. A szerző felvétele
?>
Expo Milánó. Sorok az orosz pavilonhoz. A szerző felvétele
?>
Expo Milánó. Biodiverzitás kertje, a nyugalom szigete. A szerző felvétele
?>
Expo Milánó, palesztin pavilon. A szerző felvétele
?>
Expo Milánó. Afrikai életkép. A szerző felvétele
?>
Expo Milánó. A virtuális víz. A szerző felvétele
?>
Expo Milánó. Észak-Koreai pavilon. A szerző felvétele
?>
Expo Milánó. Észak-Koreai pavilon. A szerző felvétele
?>
Expo Milánó. A mindenható mezőgazdasági modell: New Holland a magasban. A szerző felvétele
?>
Expo Milánó. Műanyagkupakok begyűjtése. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
?>
Expo Milánó. Műanyag zölségek standja. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
?>
Expo Milánó. Magyarország, a legtisztább forrásból: kopjafa és matyó hímzés. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
?>
Expo Milánó. Eldugott információk. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
?>
Expo Milánó. Gránátalma mint szimbólum. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
?>
Expo Milánó. Még nagyon lassú. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
?>
Expo Milánó. Pihenés a biodiverzitás kertjében. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
?>
Expo Milánó. Eltörpült célok. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
?>
Expo Milánó. A ritka zöld területek egyike. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
?>
Expo Milánó. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
?>
Expo Milánó. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
?>
Expo Milánó. Citromos Fiat. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
?>
Expo Milánó. Spárga rendszámmal. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
?>
Expo Milánó. Civil figyelemfelhívó kiállítás diákoknak. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
?>
Expo Milánó. Civil figyelemfelhívó kiállítás diákoknak. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
1/30

Expo Milánó. Októberben napi 200.000 látogató. A szerző felvétele

Expo Milánó. Októberben napi 200.000 látogató. A szerző felvétele

Expo Milánó. Litván pavilon. A szerző felvétele

Expo Milánó. Káppát medence kert a magyar pavilon mötött. A szerző felvétele

Expo Milánó, magyar pavilon. Paprikák a levegőben. A szerző felvétele

Expo Milánó, az Egyesült Királyság pavilonja. Fenntartható labirintus-kert 200.000 látogató. A szerző felvétele

Expo Milánó, amerikai pavilon. Vertikális mezőzazdaság. A szerző felvétele

Expo Milánó. Sorok az orosz pavilonhoz. A szerző felvétele

Expo Milánó. Biodiverzitás kertje, a nyugalom szigete. A szerző felvétele

Expo Milánó, palesztin pavilon. A szerző felvétele

Expo Milánó. Afrikai életkép. A szerző felvétele

Expo Milánó. A virtuális víz. A szerző felvétele

Expo Milánó. Észak-Koreai pavilon. A szerző felvétele

Expo Milánó. Észak-Koreai pavilon. A szerző felvétele

Expo Milánó. A mindenható mezőgazdasági modell: New Holland a magasban. A szerző felvétele

Expo Milánó. Műanyagkupakok begyűjtése. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Műanyag zölségek standja. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Magyarország, a legtisztább forrásból: kopjafa és matyó hímzés. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Eldugott információk. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Gránátalma mint szimbólum. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Még nagyon lassú. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Pihenés a biodiverzitás kertjében. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Eltörpült célok. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. A ritka zöld területek egyike. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Citromos Fiat. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Spárga rendszámmal. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Civil figyelemfelhívó kiállítás diákoknak. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Expo Milánó. Civil figyelemfelhívó kiállítás diákoknak. Fotó: Tóthné Kiss Anikó

Megavurstli Milánóban
Nézőpontok/Kritika

Megavurstli Milánóban

2015.11.11. 11:23

Cikkinfó

Szerzők:
Bán Dávid

Földrajzi hely:
Milánó, Olaszország

Dosszié:

Egymás vállát veregetik a milánói Expo szervezői, hiszen szerintük rendkívül sikeres félévet zártak. Valóban órási embertömegek voltak kíváncsiak a most záró világkiállításra, de kérdés, hogy a látványos, csillogó építészeti díszleteken kívül kaptak-e bármilyen igazi tartalmat a látogatók. Bán Dávid tudósítása.

Az október végén bezárt milánói világkiállítás fél éve alatt több mint 21 millió látogató tolongta végig a 200 hektáros területen 145 országot, valamint nemzetközi szervezeteket, nagyvállalatokat bemutató pavilonokat. A világkiállítás fő tematikája az élelmezés és a fenntarthatóság (Feeding the Planet, Energy for Life) volt, így az eredeti elképzelés szerint a felsorakozó kiállítóknak arra kellett volna vizuális, tartalmi, gondolati vagy innovációs kísérletet tenniük, hogy miként lehet normalizálni, egészségessé és fenntarthatóvá tenni a világ élelmiszerellátását.

Expo Milánó. Észak-Koreai pavilon. A szerző felvétele
13/30
Expo Milánó. Észak-Koreai pavilon. A szerző felvétele




Tartalom nélküli díszlet

A téma súlyosan aktuális, hiszen az ENSZ adatai szerint, míg napjainkban 800 millió ember éhezik és évente közel 3 millió gyermek hal meg alultápláltságban, addig soha nem látott mértéket öltött az élelmiszerpazarlás és túlfogyasztás. Minden megtermelt élelmiszer egyharmada a kukában végzi, és ennek a fenntartásához a nagyüzemi mezőgazdaság időközben az egyik legjelentősebb környezetromboló tevékenységgé lépett elő. Ha nem változtatunk jelenlegi fogyasztási szokásainkon, az elkövetkezendő 35 évben annyi élelmiszert kell világszerte előállítanunk, mint amennyit az elmúlt 8000 évben összesen termeltünk. Az ENSZ által nyáron elfogadott fenntartható fejlődési célok között kiemelt szerepe van az éhezés felszámolásának illetve a globális jelenségekről, problémákról szóló oktatásnak.

A felütés tehát komoly és releváns volt, azonban nagyon kevés kiállító vette komolyan az Expo mottóját, hogy valóban egy gondolatot, egy üzenetet adjon át a látogatóknak. Pedig a lehetőség adott volt. A 21 millió látogató feltételezhetően akkor is áthömpölygött volna a kiállításon, ha a csillogó pavilonsor igazi belső tartalmat nyújtott volna. Ertsey Attila kijelentését, miszerint az Expo nem egy építészeti kiállítás, hanem díszlet, illusztráció, annyival lehetne finomítani, hogy a díszlet és illusztráció itt túlnőtt önmagán. A különböző építészeti minőséget felvonultató, egymásra rálicitáló pavilonokba belépve rá kellett jönnünk, hogy általában hiányzik maga a tartalom. Jellemző módon, a látványos pavilonok előtt több órás sorok kígyóztak, anélkül, hogy a bennük araszolóknak bármi fogalmuk lett volna arról, mit kínálnak odabent. Nem sok mindent. Legalábbis nem sok hasznosat. 

Expo Milánó. Afrikai életkép. A szerző felvétele
11/30
Expo Milánó. Afrikai életkép. A szerző felvétele




Nemzeti spejz kontra gondolatébresztés

A pavilonok nagy része megragadt az országimázs-építésnél, a legismertebb nemzeti élelmiszerek bemutatásánál, a hurráoptimizmusnál. Ha az előzményeket és az építészeti minőséget most figyelmen kívül hagyva megnézzük a magyar pavilont, melynek fő mottója a „Magyarország, a legtisztább forrásból" volt, láthatjuk, hogy a megvalósítás során elsikkadt az amúgy nagyon jól megfogalmazott lehetőség, hogy hazánk szerencsés geológiai helyzetét kidomborítva a pavilon fő mondanivalója a víz legyen. A bejárat melletti díszes ivókút után ezzel szemben jobbról árubemutató (Erős Pista, Törley, mangalicakolbász), balról hímző asszonyok, szemben zenei programot nyújtó színpad várt minket, a galérián fotókiállításban és egy gyenge minőségű Robert Capa posztertárlatban gyönyörködhettünk, utóbbi nehezen kapcsolódott a fő tematikához.

Expo Milánó. Magyarország, a legtisztább forrásból: kopjafa és matyó hímzés. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
18/30
Expo Milánó. Magyarország, a legtisztább forrásból: kopjafa és matyó hímzés. Fotó: Tóthné Kiss Anikó



Ne legyünk olyan szigorúak: a magyar pavilon jól simult a semmitmondó tartalmú kiállítások sorához, hiszen ritka volt az olyan ország, amelyik tényleges gondolati tartalommal rukkolt volna elő. Svájc például szemléletesen bemutatta a jólét és bőség másik oldalát: a pavilonba beépített polcokra a nyitáskor néhány jellemző helyi élelmiszert halmoztak fel, arra biztatva a látogatókat, hogy azokból kedvük szerint vegyenek el, de a készleteket az Expo alatt nem töltik újra, így az összes érdeklődőnek azt a mennyiséget kell „beosztania", amit ott talál. Mennyit hagyunk meg, s mindez kitart-e vagy sem az utánunk jövők – a jövő nemzedékei – számára?

Az Egyesült Királyság egy nagyon jól magyarázható és körbejárható szimbólumot választott: a méheket. A gyűjtögetés, a takarékosság, a közös munka megszervezése ugyanúgy végigvezethető a méheken keresztül, mint a globális összefüggések bemutatása, hiszen számos növény és táplálékforrás számára létszükséglet az ő közvetítésük az egyedek között. A természeti példát Ausztria is folytatta, hiszen egy alpesi erdőt telepített pavilonja kertjébe, amely a látogatók számára természetes légtisztító és frissítő felületet nyújtott. Számos ország volt, amelyik a vertikális kertekkel a városi és közösségi termelésre hívta fel a figyelmet. Litvánia, egyébként tökéletesen kortárs pavilonjában, ügyesen ötvözte az ország hagyományait a világélelmezés kérdéseivel, ők az útvonalakra, a kultúrák egymásra gyakorolt hatására építették fel koncepciójukat.

Expo Milánó. Még nagyon lassú. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
21/30
Expo Milánó. Még nagyon lassú. Fotó: Tóthné Kiss Anikó



A fenntarthatóság magánya

Az élelemtermelés történetét, az emberiség és a természet kapcsolatát látványos interaktív show-műsor keretében mutatta be a „Pavilion Zero", amelynek megtervezésében az ENSZ is hatékonyan közreműködött. Noha az egyik fő célközönség a diákság volt, az Expóhoz kapcsolódó pedagógiai program csak a nyitás utáni negyedik hónapban készült el. Miután pedig a látogató végigverekedte magát a közel másfél kilométeres főutcán, a műdombra felkúszó New Holland traktoron, a vízfüggöny mögé rejtett csillogó Coca-Cola pavilonon és az épületek előtt várakozók hatalmas tömegén, a kiállítás távoli kis zugában kicsit felüdülhetett a biodiverzitás kertjében, megismerkedhetett az amúgy Olaszországban nagyon komoly szinten működő slow food (lassú étkezés) mozgalommal, vagy gyúrhatott tésztát a bio farmon. Ezek a csendes pontok, akárcsak a fősodortól távol eső civil falu üzenetei, amelyekről az egész Expónak szólnia kellett volna, eltörpültek a Las Vegas-i csillogású díszletek között.

Expo Milánó. Eltörpült célok. Fotó: Tóthné Kiss Anikó
23/30
Expo Milánó. Eltörpült célok. Fotó: Tóthné Kiss Anikó



Így az Expo nem maradt más, mint egy méregdrága kirakat, egy hatalmas vurstli, egy igen eklatáns példa arra, hogy jelenlegi, nyugatról diktált kultúránk miért fenntarthatatlan a világ jövője szempontjából. Jellemző egyébként a távolmaradók listája is, a Skandináv országok és Kanada például kezdetektől fogva nem kívánt részt venni ebben a nehezen indokolható csillogásban. Félő azonban, hogy öt év múlva, a Dubaiban megrendezendő világkiállítás fényűzésben, pazarlásban messze lepipálja majd a most bezárt milánóit.

Bán Dávid



Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.