Megújul a Vörösmarty tér, és a Podmaniczky
Teljesen megújul Budapest két nagy belvárosi tere, a Vörösmarty és a Podmaniczky tér. Utóbbiról kevesen tudják, hogy az Arany János utcai metrómegállónál lévő apró terecskéről van szó a sok-sok trolimegállóval, mely igazából egyáltalán nem tér funkciót tölt be jelenleg. A rekonstrukciót Szentgyörgyvölgyi Péter, az V. kerület polgármestere jelentette be, a munkálatok már el is kezdődtek.
A Vörösmarty teret mintegy 2,3 milliárd forintos állami támogatással újítják majd meg, a Podmaniczky tér rekonstrukcióját pedig a főváros támogatja 1,2 milliárd forinttal.
Szentgyörgyvölgyi elmondta, hogy a főváros tulajdonában lévő Vörösmarty tér faltól-falig megújul, a több mint 30 éves beton térkő burkolatot magas minőségű, egyedi kialakítású és megjelenésű természetes lapkő burkolat váltja majd. Új köz- és díszvilágítási rendszer lesz a régi helyett, továbbá megújulnak az utcabútorok és úttartozékok.
A téren tartandó vásárok és a kulturális rendezvények igényeit jobban kiszolgáló teret hoznak majd létre, a felújítás során kialakítják az egységes arculatú árnyékoló rendszerek fogadószerkezeteit és a burkolatba rejtett szükséges elektromos csatlakozási lehetőségeket.
Annak dacára, hogy Ráday Mihály ismert városvédő az Élet és Irodalom hasábjain nemrég felhívta a figyelmet arra, hogy a téren található, a kövezett területet a füves területtől elválasztó kis díszkerítés is áldozatul fog esni a felújításnak, erre nyilvánvalóan nem figyelt oda senki. Így azonban már kimondottá vált, hogy a rekonstrukció hátterében a karácsonyi vásárt is érintő üzleti szempontok is meghúzódnak.
A tervek szerint Vörösmarty-szoborcsoport körül új környezetet alakítanak ki, illetve a tér rekonstrukciójához kapcsolódóan a környező mellékutcákat is felújítják. Megújul a Deák Ferenc utca Bécsi utca - Apáczai Csere János utca közötti szakasza, valamint a Vigadó utca és a Harmincad utca.
A bejelentés szerint a Vörösmarty téren hét százalékkal nő majd a zöldfelület, és a lehetőségekhez mérten tizenöt új fát ültetnek: hetet a téren, a környező utcákban pedig nyolcat. Az Oroszlános kutat áthelyezik a Harmincad utca és a Vörösmarty tér csatlakozásához.
Ráday Mihály így ír a felújítással kapcsolatos félelmeiről az ÉS hasábjain:
"Örüljünk a tér új burkolatának majd, s bizakodjunk, hogy jellegzetes tárgyai, „utcabútorai" megmaradhatnak, s majd annak is örülhetünk… Talán hozat(hatná)nak majd a pesti Duna-korzón már bevált, kényelmes Buchwald-székekből is néhányat, üldögélhetünk, sétálhatunk mi helyiek és a hozzánk látogatók is itt, s nem terjed tovább a vásári világ ezen a városközponti téren. Ez a belvárosi terünk a világörökségi terület részeként műemléki jelentőségi terület Budapest szívében. Vagyis különös gondossággal lenne kezelendő! Aggódásom, úgy gondolom, jogos, s pártsemleges… Mint már tudható, a Város-Teampannon Kft. mérnöke, Koszorú Lajos kapott megbízást a tervezésre."
A polgármester ígéri, hogy az Arany János utcai metrómegállónál lévő Podmaniczky Frigyes téren 30 százalékkal nő a zöldfelület, 82 új fát ültetnek, megszűnik a trolibusz végállomás (hogy hova kerül, nem tudjuk), megújul a közvilágítás, valamint természetes kőburkolattal látják el a területet. A cél Szentgyörgyvölgyi szerint az, hogy a Podmaniczky tér központi része valóságos városi ligetté váljon.
A január 7-én elindult felújítási munkák a kerület beruházásában, a kormány és a főváros támogatásával valósulnak meg, a tervek szerint augusztus 31-ig befejeződnek.
Építészfórum