Nézőpontok/Kritika

MÜPA Budapest - könyv a művészet és építészet jegyében

1/14

A Millenniumi Városközpont épületegyüttesét a Müpa előcsarnokának felnagyított ablakai zárják - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Az épület kiszolgáló tereinek mészkő burkolata mint egy hatalmas kortárs kotta „muzsikál” az éjszakában - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Az előcsarnok felett a színház- és hangversenyterem „kő-maszkjai” néznek a városra - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

A Müpa díszvilágítása ráhangolódik az esti programok világára - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

A white box lehetőséget teremt a kortárs művészet legkülönbözőbb műfajainak kiszolgálására - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Az előcsarnok karakteres anyaghasználatát a sugárzóan szép római folyami mészkő-falak hangolják egységbe - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Építéstechnológiai szempontból a hangversenyterem íves faburkolata volt a legnagyobb kihívás - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Ambrus Sándor szobrászművész faburkolatait a Kárpát-medence folklórhagyománya ihlette - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

A két terem technológiai lehetőségeivel a Müpa magas fokon szolgálhatja az előadó-művészetek változatos palettáját - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Az átriumok csendes átmenetet képeznek a közönségforgalmi, zajos zónák és a zengő terek világa közt - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

A hangversenyterem a koncerteken túl állandó próbák és hangfelvételek helyszíne is - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Orfeusz az alvilágban - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Utolsó próba előadás előtt, mindennek klappolnia kell - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Showtime - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

?>
A Millenniumi Városközpont épületegyüttesét a Müpa előcsarnokának felnagyított ablakai zárják - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
 Az épület kiszolgáló tereinek mészkő burkolata mint egy hatalmas kortárs kotta „muzsikál” az éjszakában - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
Az előcsarnok felett a színház- és hangversenyterem „kő-maszkjai” néznek a városra - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
A Müpa díszvilágítása ráhangolódik az esti programok világára - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
A white box lehetőséget teremt a kortárs művészet legkülönbözőbb műfajainak kiszolgálására - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
Az előcsarnok karakteres anyaghasználatát a sugárzóan szép római folyami mészkő-falak hangolják egységbe - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
Építéstechnológiai szempontból a hangversenyterem íves faburkolata volt a legnagyobb kihívás - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
Ambrus Sándor szobrászművész faburkolatait a Kárpát-medence folklórhagyománya ihlette - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
A két terem technológiai lehetőségeivel a Müpa magas fokon szolgálhatja az előadó-művészetek változatos palettáját - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
Az átriumok csendes átmenetet képeznek a közönségforgalmi, zajos zónák és a zengő terek világa közt - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
A hangversenyterem a koncerteken túl állandó próbák és hangfelvételek helyszíne is - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
Orfeusz az alvilágban - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
Utolsó próba előadás előtt, mindennek klappolnia kell - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
?>
Showtime - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
1/14

A Millenniumi Városközpont épületegyüttesét a Müpa előcsarnokának felnagyított ablakai zárják - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Az épület kiszolgáló tereinek mészkő burkolata mint egy hatalmas kortárs kotta „muzsikál” az éjszakában - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Az előcsarnok felett a színház- és hangversenyterem „kő-maszkjai” néznek a városra - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

A Müpa díszvilágítása ráhangolódik az esti programok világára - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

A white box lehetőséget teremt a kortárs művészet legkülönbözőbb műfajainak kiszolgálására - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Az előcsarnok karakteres anyaghasználatát a sugárzóan szép római folyami mészkő-falak hangolják egységbe - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Építéstechnológiai szempontból a hangversenyterem íves faburkolata volt a legnagyobb kihívás - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Ambrus Sándor szobrászművész faburkolatait a Kárpát-medence folklórhagyománya ihlette - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

A két terem technológiai lehetőségeivel a Müpa magas fokon szolgálhatja az előadó-művészetek változatos palettáját - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Az átriumok csendes átmenetet képeznek a közönségforgalmi, zajos zónák és a zengő terek világa közt - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

A hangversenyterem a koncerteken túl állandó próbák és hangfelvételek helyszíne is - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Orfeusz az alvilágban - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Utolsó próba előadás előtt, mindennek klappolnia kell - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

Showtime - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

MÜPA Budapest - könyv a művészet és építészet jegyében
Nézőpontok/Kritika

MÜPA Budapest - könyv a művészet és építészet jegyében

2016.05.03. 14:12

Cikkinfó

Szerzők:
Takács Andrea

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Zoboki Gábor, Demeter Nóra

A tavaly tavasszal 10. jubileumot ünneplő intézmény kimagasló kulturális és előadó-művészeti munkásságát mutatja be a Müpa Budapest kiadvány. A Zoboki-Demeter és Társai Építésziroda által tervezett Művészetek Palotájának sokszínű életét dokumentáló könyv olyan fotósorozattal születhetett meg, amely híven tükrözi az épületben megjelenő előadások műfaji sokszínűségét. Takács Andrea írása.

Réthey-Prikkel Tamás fotóesszéjének hármas tagolása egyedi, kifinomult és határozott művészi látásmóddal közelíti meg az épület bemutatását, akár a Queen 1975-ös Bohemian Raphsody című dala, amely a Night at the Opera című lemezen nehezen definiálható stílust teremtve tökéletes ötvözte a lírai opera és a heavy metál elemeket. Ahogy Freddie Mercury is említette: "Ez egy olyan ének, amelynek komoly a fantáziavilága, döntse el mindenki maga, hogy mit enged közel magához."

A fotósorozat első részében a lírikus látásmóddal komponált építészeti tárgyalkotás és anyaghasználat – a tér, a forma és a szín hármasa – fényekre és ritmusokra hangolva vizuálisan alakul újjá. A fotográfus által elénk tárt esszencia a Müpa élettereit eddig sohasem tapasztalt módon mutatja be, néha az orosz absztrakt művészet nagyjait idézve. Az épületfotók második szakaszában kortárs műfaji sajátság; a megrendezett fotó érhető tetten, a kiragadott és jellegzetes részletek ismeretlen ismerősként mutatkoznak meg. A harmadik részben a kulisszák mögötti klasszikus fotóriporté, vagyis a pillanatképé a főszerep.

Az előcsarnok felett a színház- és hangversenyterem „kő-maszkjai” néznek a városra - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
3/14
Az előcsarnok felett a színház- és hangversenyterem „kő-maszkjai” néznek a városra - fotó: Réthey-Prikkel Tamás

„A ködös sorozat egyfajta reflexióként született; lehetséges-e, és ha igen, akkor hogyan lehet újraértelmezni az épületet, mint teret. A köd egyrészt a tér érzettel, a perspekítva vesztéssel játszik (nem tudjuk, hogy kívül vagy belül vagyunk-e, a terek megnyílnak), másrészt az épületet díszletté változtatja, így életre kel az épület." – fogalmaz Réthey-Prikkel Tamás.

Réthey-Prikkel Tamás képzőművész és fotográfus vizuális érzékenysége gyerekkorának szépség iránti fogékonyságára vezethető vissza. A szakiskolákban szerzett tapasztalatait a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatójaként emelte magasabb szintű tudássá, majd az Angliában eltöltött ösztöndíja és nemzetközi workshop-okon való részvétele új szempontokkal gazdagította látásmódját.

Az egyetemen megmutatkozó határterületek iránti fogékonysága a fotóin is tetten érhető, alkotói tevékenysége a különböző művészeti területek határzónáit súrolta. Ezen időszakának munkái, installációi és videó akciói társadalmi érzékenységét tükrözik. A ‘generation-set’ (a Kollektiv emlékezet, a generációja és a történelmi múlt viszonyának vizsgálata) című projektjének egyik sorozata 2010-ben a Moszkvai Nemzetközi Biennálé Young Art szekciójában szerepelt.

Az átriumok csendes átmenetet képeznek a közönségforgalmi, zajos zónák és a zengő terek világa közt - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
10/14
Az átriumok csendes átmenetet képeznek a közönségforgalmi, zajos zónák és a zengő terek világa közt - fotó: Réthey-Prikkel Tamás



Az egyetem befejezése után egyre nagyobb hangsúlyt fektetett a fotográfia témakörén belüli határterületek vizsgálatára, így jöttek létre a divat és a művészeti átmenetet megjelenítő sorozatai. Vizuális világára az izgalmat nyújtó feszes és tiszta kompozíció jellemző.

„Az épület számomra egy élő struktúra, amit a maga komplexitásában izgalmasan ábrázolni játék és kihívás egyszerre. Alkotói attitűdöm ihletője a szintén magyar származású Lucien Hervé, aki többek között Le Corbusier épületeinek készítette – a mostanra már klasszikussá vált – fotóanyagát."

Az exklúzív kivitelű album archív felvételekkel, interjúkkal, esszékkel és a művészek vendégkönyvi bejegyzéseivel a Müpa keletkezésének történetét és előadásainak emlékezetes pillanatait őrzi. Többek között Zoboki Gábor és Demeter Nóra építészek szólalnak meg az épület születését és a Ludwig Múzeumot bemutatva, Kiss Imre az első, és Káel Csaba a Müpa jelenlegi vezérigazgatója a minőségi kultúra szerepéről és az élmény és tér kapcsolatáról ír.

Utolsó próba előadás előtt, mindennek klappolnia kell - fotó: Réthey-Prikkel Tamás
13/14
Utolsó próba előadás előtt, mindennek klappolnia kell - fotó: Réthey-Prikkel Tamás



A mellékletben található három válogatás CD emlékezetes előadásokból ragad ki részleteket a legkülönfélébb zenei műfajok előadóitól, mint Laurie Anderson, Avishai Cohen, Joyce DiDonato, Marianne Faithfull, Philippe Herreweghe, Lajkó Félix, Polgár László, Sir Simon Rattle, Szakcsi Lakatos Béla és Ramón Vargas. A könyv a Libri hálózatában és a Müpa épületében, a Vincze Könyvesboltban 9.900 Ft-os áron vásárolható meg.

Felelős kiadó: a Libri Kiadó ügyvezetője
A Libri Kiadó az LS Kiadói Csoport tagja
Szerzők: Demeter Nóra, Demján Sándor, Fodor Géza, Földényi F. László, J. Győri László, Káel Csaba, Maller Éva, Mesterházi Gábor, Stahl Zsófia, Zoboki Gábor
Könyvterv: Tiszka Annamária, Salát Zalán Péter
Tervezőgrafikusok: Németh L. Dániel, Veréb Géza
Képszerkesztők: Réthey-Prikkel Tamás, Salát Zalán Péter, Zoboki Gábor
CD-mellékletet készítette: VTCD VIDEOTON Kompaktlemezgyártó Kft.

Takács Andrea

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.