Egyéb cikkek

"Művészeti Campus létrehozása a Pécsi Tudományegyetemen, oktatási és szolgáltatási épületegyüttes kialakítása"

1/20

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/20

Egyéb cikkek

"Művészeti Campus létrehozása a Pécsi Tudományegyetemen, oktatási és szolgáltatási épületegyüttes kialakítása"

2005.11.17. 08:59

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Pécs, Magyarország

Építészek, alkotók:
Pelényi Margit

Tervezők: Pelényi Margit, Ruppert Gábor, Pártényi Zsolt, Horváth Kolos

3.000.000,- Ft-os I. díjban részesültek az 1.bírálati sorszámú ajánlat szerzői:
Szerző: Pelényi Margit
Iroda: Du-Plan Kft.
Tervezők: Pelényi Margit, Ruppert Gábor, Pártényi Zsolt, Horváth Kolos



Műszaki leírás

Építészeti megközelítés:

a helyről

+

Szépséges táji környezet, gyönyörű összefüggő kert, gazdag növényanyag, hatalmas fák

A kertben álló főépület, amelyen látszik, hogy eredetileg kiegyensúlyozott, jó arányokkal épült

-

Az épületen elkövetett bővítések, emeletráépítés az eredeti arányokat felborította, építészeti minőségben és technikailag is silányabb az eredetinél

a teleken ötletszerűen elhelyezet épületek nem ide valók

a képzésről:

a programból olvasható kettősség hogy a zenei és a képzőművészeti képzésben is együtt van jelen a klasszikus craft és az új, dinamikusan fejlődő digitális technikák, műfajok.

Hangok és zajok szétválasztása:

A régi épület méreteiből és szerkezeti adottságaiból következett hogy az könnyebben alkalmassá tehető a zenei képzés igényeinek.

A régi és új épület találkozási pontjában legyenek a közösségi terek, ezekhez kapcsolódjanak a képzőművészeti képzés terei, legtávolabb a zajosabb tevékenységek műtermei (szobrászok).

Identitások:

A terv kiinduló gondolata az identitások tisztázása. Ez azt jelentette a mi számunkra, hogy a valamikori árvaház tömegének visszaállítására tettünk javaslatot. (Ezt szerencsére műszaki gazdaságossági megfontolások is alátámasztják.)

Az új épületek esetében tiszta logikára, eszköztelenségre, a jelenkori megjelenés kifejezésére törekedtünk. A ház és az abban folyó tevékenység viszonyát úgy képzeljük, mint ahogyan a paszpartu és az alkotás viszonyulnak egymáshoz.

Kifejezések:

A pirogránit anyag használata, a helyi kötődés kifejezése, az ezzel készülő egyedi műalkotás tradicionális műfaj. Árnyékoló, de jelentése lehet pikszeles képernyő, működése lehet automatikus, de aktív (interaktív) felületként szolgálhat ki- és befelé, az építész fantáziája bizonyára kevés, hogy kitalálja, mi jut még fiatal kreatív emberek eszébe.

Találkozások: a piazza nagy légterű aula, találkoznak különböző műfajok, korok és stílusok, alkotók és közönség, város és egyetem. Akcióterület, alkalmas a művészetek határterületeit átlépő műfajok befogadására, megjelenítésére

Telepítés:

A tervezett új épületet a telek keleti oldalán, a Jurisics utca mentén helyeztük el. Gyalogos és gépkocsival történő megközelítése délről, a Damjanich utcáról történik. A főbejárat előtt közterületszerű burkolt felületet alakítottunk ki, amely teresedés a szűk utcában indokolt egy nagy és várhatóan forgalmas középület előtt

A telepítés fontos szempontja a meglévő park minél nagyobb felületének egységben tartása, ezért az épületet igyekeztünk egy épülettömegben megoldani és ezért döntöttünk úgy, hogy az autók 40 % -át épület alatti tárolókba tervezzük.

A térszín feletti parkolót úgy terveztük, hogy a meglévő út nyomvonalát követve megkíméljük az itt lévő karakteres fasort, ez az út egyben a műtermek és galéria szerviz útjaként is szolgál.

A kertet újonnan telepített fákkal az építés után a maihoz hasonló jelleggel képzeljük, amit láthatóan a diákok ma is kedvelnek. Új elem a tervezett támfalrendszer, amely nézőtere lehet egy szabadtéri koncertnek.

Funkció:

Az új épület bejáratából nyílik az aula, amely elosztó tér.

Közös használatú tér a zenészeknek és a képzőművészeknek ebből nyílnak a legnagyobb, közönségforgalomra is számító funkciók.

A nagy légterű előcsarnok alsó szintjén a ruhatár, a kávézó és a galériás terű könyvtár található. A galériáról nyílik a koncertterem és a kiállító-terem.

A közösségi terek kötik össze - választják el a zenei képzés és a képzőművészeti oktatás helyiségcsoportjait.

A műtermeket kettős légterű, szabadon alakítható terekben helyeztük el.

A termek felső légterébe, a DLA hallgatók műtermei és a tanári szobák kerültek. A szerelt, üvegezett válaszfalak különös átlátásokat, és közvetlen téri kapcsolatokat eredményeznek. A műtermek egy részének közvetlen északi tájolást tudtunk biztosítani, ahol erre nem nyílt lehetőség, ott a tetőn át jut közvetett, vagy közvetlen természetes fény a termekbe.

A műtermeket az épület nyugati oldalán gazdasági folyosó köti össze egymással, és a kiállító teremmel.

A meglévő épületben a zenei képzés terei találhatók.

Pinceszintjén a személyzeti vizesblokkok és raktárak találhatók. Földszintje zenei termek és szolgáltatói iroda, illetve számítógépes terem. Emeleten az igazgatás és elméleti képzés terei találhatók, míg a legfelső szinten a zenei gyakorlótermek találhatók. A közösségi terek funkciója: kávézó, hangversenyterem, kiállító galéria és könyvtár. Az aula háromszintes akciótér, a művészeti képzés csomópontja. Az épület földszintje: raktárak, gépészeti terek, gépkocsi tároló. Az első emelet a gyakorlati képzés műhelyeit foglalja magába, a második szint a DLA műtermek, elméleti termek és tanári blokk. Legfelső szint a vizuális nevelés termei. A vizuális média szintén két szinten kapott helyet, első szintjén a médiatér és stúdió, vágószobákkal, második szintje az elméleti és gyakorlati termek.

Az épület előregyártott és monolit vasbeton pillérváz szerkezetű.

A lapos tetők zöldtetők, amelyek az emelkedő terepen északról nézve a kerttel teszik egyneművé az épületet.

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.