Összekapcsolt parkok - az Építész Stúdió terve a vilniusi koncertközpont pályázaton
A vilniusi koncertközpont pályázatára az Építész Stúdió csapata egy olyan épületet tervezett, mely karakteres formájával, adottságaival, programjaival a főváros "kulturális szíveként doboghat". A helyszínen Vilnius legnagyobb városközponti parkja alakulhat ki, ahol a koncepció szerint a kultúra csápjai hálózzák be a területet, hiszen kiállítási tárgyak, installációs elemek és kulturális performanszok is helyet kapnak ebben a szabadidős zónában.
Gyökerek
Erdő, fenyő, toboz, borostyán, honvágy
Litvánia közel harmadát erdő - leginkább mixed forest - borítja, mely bükk, gyertyán, kocsányos tölgy és erdeifenyőből tevődik össze. A mixed forest - összehasonlítva a homogén erdőkkel - ellenállóbb a különféle természeti károkkal szemben. Az erdő gyönyörű természeti környezet, izgalmas térstruktúra. Benne az egyes fák önálló karakterekként állnak, különösen a fenyő, mely sok szempontból különleges: tűlevelű és örökzöld (a vörösfenyő kivételével). A fenyőnek köszönhetjük a tobozt és a borostyánt, melyek önmagukban is külön univerzumok.
A fenyőtoboz a növény elszáradt, megfásodott termős virágzata. A függőleges tengely körül elhelyezkedő fás pikkelyek alatt szabadon fejlődik a mag. A fenyőtoboz spirálját is a Fibonacci-számsorozat határozza meg. A pikkelyes struktúra jó előkép lehet olyan terekhez, ahol kisebb hasonló elemekből építünk fel egy nagyobb struktúrát.
Litvánia gazdag borostyánlelőhelyekben. A balti borostyán egy 50 millió éve élt fenyőfaj megkövesedett, megszilárdult gyantájából keletkezett. A borostyán sejtelmessége és az életet magába záró misztikuma gazdag asszociációs lehetőséget rejt magában.
„Élt egyszer a tenger mélyén egy palotában egy szirénnő, Jüraté, aki félig-ember, félig pedig isten volt. Legendás szépségét látva mindenki azonnal belehabarodott. Kegyeiért a balkán főisten, Perkünas is harcba szállt, ám a szirénnő végül egy szegény halászlegényt választott magának társul. Perkünas hatalmas haragra gerjedt és bosszúból lerombolta a víz alatti palotát, amelynek a darabjaiból keletkeztek a legenda szerint a borostyánkövek."
Európa kis nemzeteinek fiai - különösen a XX. században - a történelmi kataklizmák sorozatára csak szülőföldjük elhagyásával válaszolhattak. Ezáltal a lélek szerinti mélyebb gravitációt őrizték műveikben. A lengyel Czesław Miłosz a ´30-as évek végén litván szülőföldjét, ifjúságának színterét, Vilnát hagyta el, de versei, esszéi képzeletvilágában, a legádázabb teremtő küzdelemben is érezhető a gyöngéd ragaszkodás az anyaföldhöz. „Játékos, szelíd mókusok sárgás gyanta-kövületeket, millió pikkelyű tobozokat görgetnek a költő lábai elé. Mert a tér összeszűkül, ősivé csonkulnak a fák, elvadul és borostyánodik a világ."
Cél: Landmark
Célunk egy olyan ikonikus jel, ami nem csak a város fölötti helyzetével, hanem egyedi megformálásával is környezetének karakteres elemévé válik, adottságai és programjai révén pedig a főváros és az ország kulturális szíveként dobog.
Helyszín
Dombtető az alföldön
A finoman hullámzó balti alföldön különleges helyzetben van minden magaspont. A Tauras domb a főváros súlypontja, nem messze kanyarodik a folyó, kelet felé rálátunk a régi városmagra, észak felé az új városközpontra. A dombtetőt erdő veszi körül. Ebben az organikus környezetben a meglévő épület idegen testtté válik.
A meglévő épület bontása
Első lépésként tiszta helyzetet szeretnénk teremteni. A meglévő épület semmilyen szempontból nem alkalmas a kiírás szerinti funkcióra. Különösebb építészeti értéket nem képvisel, beépítési szempontból hibás, a felső parkot lezárja a kilátás és a domboldal felé. Egyértelműen szükségesnek tartjuk az épület bontását (a megőrzésre javasolt színes üvegablakok – kiállítási tárgyként és mementóként – az előcsarnokban vagy szabadtérben elhelyezhetők).
Megközelítés a városközpont felől
A városközpont felől a domb aljához érkezünk. A domboldalt pókhálószerűen szövik át a lépcsős és rámpás útvonalak, mint testet az erek. A feljutás cikkcakkos jellege a keresztutak hangulatát, a fokozatos ráhangolódást idézi, de itt - a stációk kötött sorrendjével szemben - akár minden alkalommal más útvonalat választhatunk. A bejárható hálót szabadtéri kiállítási útvonalnak is tekinthetjük, a háló csúcspontjainál vagy a mezőkben művészeti alkotásokat elhelyezve (a keresztút párhuzamot használva nevezhetjük művészeti stációknak). A felszín alatt (mint egy fordított búvópatak) mozgójárda visz fel a bejárathoz, ha gondot okoz a felsétálás vagy rossz az idő.
Megközelítés a felső park felől
A volt evangélikus temető helyén kialakított parkot jelenleg egy út választja el az építési helytől. Mivel az átközlekedés megszűnik, a park természetes folytatásával a park közvetlenül, terepszintben kapcsolódhat az új épülethez.
A két park összekapcsolása
Fontosnak tartjuk a volt evangélikus temető helyén kialakított park és a Tauras domb park intenzív összekötését. Két lehetőség áll előttünk: a közvetett vagy a közvetlen összekötés. Közvetett összekötésről akkor beszélünk, ha a két park az új épület előcsarnokán keresztül kapcsolódik össze. Közvetlen összekötésről pedig akkor, ha szabad térben tudunk átsétálni, vagyis a két park az épület érintése nélkül összekapcsolódik. Az utóbbit tartjuk jobb megoldásnak.
Építészeti duett
A két parkot lépcsős sétánnyal kötjük össze. A sétány kettéválasztja az építési helyszínt. Így kételemes építészeti együttes, duett alakul ki, közte szűkebb építészeti térrel, egy kanyonnal. A két részre bontás arányos léptékű elemeket és kompozíciós lehetőséget hoz, valamint a funkcionális tagolás lehetőségét.
Funkcionális koncepció
Kettébontás és rejtett kiszolgálás
A keleti elem a National Concert Hall, az alkalmi programok és ünnepélyesebb hangulatok tere, magja a Main Hall. Jellemzően esti és hétvégi programhelyszín. A nyugati elem a House of Nation, a mindennapok kulturális tere, benne a multifunkcionális Small Hall, a tetején a flexibilis galériaszint, és a háztól függetlenül is működtethető étterem és kávézó. Egész napos programválaszték, hétközben is. Ide bármikor be lehet esni, és érdemes is beesni, ez a város aktív közösségi tere. A két elem a terepszint alatt összekapcsolódik, egymást támogatja, de könnyen le is választható, ha csak az egyik aktív.
A kiszolgáló funkciók legnagyobb része a terepszint alatt helyezkedik el, szinte láthatatlanul, kihasználva a kétszintnyi magasságkülönbséget a felső park és az alsó domboldal között.
Bejáratok
Közönségbejáratok
A két elemnek - bár a felszín alatt összekapcsolódnak - külön közönségbejárata van. A National Concert Hall bejárata az északi oldalon, a Tauras domb felőli érkezési ponton, míg a House of Nation bejárata a déli oldalon, az evangélikus temető helyén lévő park felől van. Ugyanitt található az étterem bejárata is, a térre kitelepedő terasszal. A két elem között lelépcsőző sétányra mindkét elem kapcsolódik a köztes szinten is. A városközpont felől induló földalatti mozgójárda a többszintes előcsarnok alsó szintjére érkezik.
Rejtett szervízút
A jelenlegi parkoló helyén fedett szervizutat alakítunk ki. A szervizút mindkét kapcsolódó út felől megközelíthető, de kizárólag az intézmény használhatja. A Tauro street felőli bekötőúton érkeznek a nagy járművek (művészbusz, TV-truck, különböző szállító járművek, tűzoltóautó, kukásautó stb.), mivel itt nincsen lakókörnyezet. A személyautók (a művészek és az itt dolgozók) dél felől érkeznek, az 50 fős parkoló forgalma nem zavarja a lakókörnyezetet. A fedett szervizút keleti része elég széles ahhoz, hogy a nagy járművek Y-fordulóval megfordulhassanak és a Tauro street felé el tudják hagyni a helyszínt. Ugyanakkor a fedett szervizút űrszelvénye 480 cm, tehát szükség esetén a nagy járművek is át tudnak hajtani rajta. A személyzet, a művészek és a menedzsment külön bejáratot kap.
Catering
A szervizútról nyílik a konyhai feltöltés is. A vendéglátó funkció saját szerviz lépcsőházat és liftet kap. Erre kapcsolódik a 3,60m-es szinten maga a konyha és raktár, valamint az Artist Café, a 7,20m-es szinten az étterem, a 10,80-as szinten a Co-work Bistro, a 14,40m-es szinten a Panorama Café. A National Concert Hall szintjein is vannak kisebb büfék, ennek köszönhetően egyenletesen eloszlik a közönség.
Lobby és galériarendszer
Többszintes előcsarnok kezeli az északi és déli érkezési pont közti két szintnyi magasságkülönbséget. Az érkezőterületekről lépcsők és rámpák fonják körül a két épített elemet: a National Concert Hall és a House of Nation tömbjét. Az épületegyüttesbe bármelyik bejáratnál meg lehet érkezni, de természetesen az egyes bejáratok alkalmazkodnak a hozzájuk közeli funkciókhoz. Az elsősorban a National Concert Hall-t kiszolgáló alsó bejáratnál nagyobb előcsarnokterületet adtunk, ami alkalmas nagyobb tömegek fogadására és a rendezvényeket kísérő fogadásokra is, valamint összenyitható a Small Hall síkpadlós terével. A felső bejáratnál takarékosabb a fogadóterület, hiszen a folyamatosan működő House of Nation esetében egyenletesebben eloszló, kisebb létszámú érkezésre számítunk.
Szabadtéri előcsarnoknak tekintjük a két elem közti lépcsős kanyont, ami több ponton is kapcsolódik a belső terekhez.
Main Hall
Miért vineyard-type?
Nemcsak azért, hogy a közönség közelebb kerülhessen az előadókhoz, hanem egymáshoz is. Célunk, hogy az egyes teraszokon kis közösségek alakuljanak ki, a teraszok összessége pedig egy nagyobb közösséget képezzen, szimbolizálva azt a tényt, hogy a népek is egymásba rétegződő közösségekből épül fel. A pikkelyekből felépülő toboz ennek a közösségi struktúrának a jelképe. A terem 1705 fős, viszont a koncentrált szerkesztés révén a footprint mindössze 1690 m2. Ennek köszönhetően egy shoebox-terem területén sikerült ezt a termet kialakítanunk.
Multifunkcionalitás
A küzdőtér sokféleképpen használható. A zsöllye síkba hozható a színpaddal, így akár 620 m2 síkpadlós terület hozható létre, amin már komoly rendezvényeket lehet tartani (fogadások, táncverseny stb.). A színpadelemek süllyeszthetők/emelhetők, alkalmazkodva a különböző összeállítású zenekarokhoz. A zsöllye első két sorát előszínpadként a színpadhoz lehet csatolni, ezzel maximalizálva a színpadméretet.
Akusztika és látvány
A terem tervezése akusztikus tervező közreműködésével történt (az akusztikai koncepciót részletesen lásd a külön leírásban). Az akusztikai viszonyok és a vizuális kapcsolatok (a rálátás a színpadra) terén egyaránt az optimumra törekedtünk. A tér világítása során a cél az, hogy a sötétebb háttérből bukkannak elő a térbe beálló teraszok, és körülveszik a megvilágított színpadot, mint éjszakai tábortüzet az emberek.
Orgona
Az orgona – a teremhez illően - aszimmetrikus kialakítású, a terem faburkolatához illeszkedő fasípokat előrehozva. A sípsorok cikkcakkos lépcsőzése a toboz sematizált rajzolatára utal.
Small Hall
Miért blackbox?
A lehető legflexibilisebb tér a cél. A terem padlója kazettás rendszerű, vertikálisan mozgatható panelekkel. A terem falai tömör, ablakszerűen nyitható panelekből épülnek fel, a panelek akusztikailag méretezettek, és az aktuális előadáshoz akusztikailag szükséges pozícióba állíthatók. A terem mennyezete mozgatható álmennyezeti panelekkel burkolható. A nézőtér mobil rendszerű, bármilyen előadáshoz igazodni tud. A közönség mindhárom kapcsolódó szinten el tudja érni a termet, a nézőket a galériaszintekre is be lehet engedni.
House of nation
A nyugati elemet, amit különféle funkciók töltenek meg élettel (Small, Hall, House of Nation galériaszint, Restaurant, Co-work Bistro, Panoráma Café), House of Nation névvel jelöltük. Ez a név kifejezi a funkciók nyitottságát és intenzitását, hogy ide bármikor betérhetünk. A déli park felől érkezve széles lépcső és lift visz fel a galériaszintre, ahol a Panoráma Café és az agóraszerűen lépcsőző tér mellett egy mobil falakkal átrendezhető teret találunk, ez a tulajdonképpeni House of Nation. A tér szabadon alakítható, kisebb-nagyobb terek alakíthatók ki (meetings, creative workshops, educational activities), vagy az egész tér nyitott is lehet (temporary exhibitions). Ha fentről körülnézünk, alattunk hever a város. A városból nézve pedig messziről látszik az aktivitás, ha este fényben úszik a galériaszint.
Kiegészítő funkciók, fenntartás
A célunk a lehető legkompaktabb megoldás volt, a szükséges funkciókat a lehető legkisebb helyen, a lehető legjobb kapcsolatrendszerrel elhelyezni.
Környezet
Az új National Concert Hall-t minden irányból körülvevő parkos területre egységes környezetként tekintünk. Vilnius legnagyobb városközponti parkja alakulhat így ki, melynek a National Concert Hall lesz a magja. Ez a park az új épület fogadótere, kiterjesztett aurája, a kultúra csápjai behálózzák a területet. A látogatók nemcsak szükségszerűen mennek át a parkon, hanem kulturális értelemben véve szakrális cselekedetként teszik ezt meg. Az elhelyezett kiállítási tárgyak, installációs elemek és kulturális performanszok az érkezés fontos stációi.
De a park sokkal több annál, mint hogy az új épület fogadótere: önmagában is használható szabadidős és kulturális zóna. A cél, hogy használata a mindennapok részévé váljon. Itt mindig van látnivaló, mindig történik valami, mindig össze lehet futni ismerősökkel. A főváros kulturális értelemben vett nappalija és kertje.
Építész Stúdió
11:58
Amúgy a Tautos park attól lenne jobb, ha azt a régi épületet, amelyik ott éktelenkedik, lebontanák (amiképpen a tervezők is javasolják), ám nem építenének a helyére semmit. Ha megnézik a Google térképén, világos, hogy pont ezzel az így nyert járulékos zölddel billenne át a helyzet a park javára. Úgyhogy valóra válhatna, amit az írás szerzője az új építkezés indokaként(!) ír: "A helyszínen Vilnius legnagyobb városközponti parkja alakulhat ki". Ez a duma egyébként a beépítési szándék tükrében olyan, mintha a Múzeumnegyed indoklását olvasnánk: teleépítjük a Ligetet, hogy nőjön a zöldfelület.
09:47
Biodóm formájú, nemzeti cimkéjű természetrombolás egy jobb sorsra érdemes litván parkban. Könnyű lenne megsaccolni, hogy a tervező magyar építészek honnan szopták az ihletet (mondjuk Baán vagy Persányi ihletcsapjából). Külön említésre méltó a szürke-lila zenebörtön.