![”Piran olyan az építészetben, mint Cannes a filmvilágban”](/uploads/images/2023/12/952_01-202-1-jpg-epiteszforum-90-2023-12-01-141838.jpg)
”Piran olyan az építészetben, mint Cannes a filmvilágban”
Ezekkel a – talán túlzó – szavakkal kezdődik a 40 éves Pirani Építészeti Napok (PIDA) ünnepi katalógusa. Mindenesetre az tény, hogy a hosszú múltra visszanyúló konferenciasorozat Közép-Európa legfontosabb építészeti fórumává nőtte ki magát. Gunther Zsolt, a Piranesi-díj magyar jelölőbiztosának beszámolója az idei konferenciáról.
A rendezők állhatatosságát mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy 40 alkalommal rendezték meg a piráni napokat egymás után úgy, hogy csupán a COVID miatt maradt ki a 2021-es év! És mindeközben az évente, novemberben megrendezett konferenciák nemhogy veszítettek lendületükből, hanem egyre frissebbnek hatnak.
Azonban tekintsünk vissza a kezdetekre! 1983-ban az akkori Jugoszlávia szlovén építészei úgy érezték, hogy nyitni kell a világ felé, meg kell ismerni a nemzetközi irányzatokat és ezzel párhuzamosan meg kell ismertetni a szlovén kortárs építészetet szélesebb körben. Személyes, az akkori vasfüggönyön túlnyúló kapcsolatokon keresztül olyan építészek, mint Boris Podrecca, Eduardo Souto de Moura, Alvaro Siza adtak elő már a szimpózium első éveiben. Az akkori témák a műemlékvédelem köré csoportosultak: Építészet és kontextus, Folytonosság az építészetben, Identitás az építészetben. A téma aktualitását főként az adta, hogy néhány brutális beavatkozás volt készülőben Pirán és Koper történeti belvárosában.
A Piranesi-díj alapítása és odaítélése logikus következménye volt az ezen a fórumon zajló vitáknak, beszélgetéseknek. Az első piráni díjat 1989-ben Bogdan Bogdanovic kapta a jugoszláv területeken megvalósult második világháborús emlékműveiért. Az első díjakat természetesen "nagy neveknek" osztották ki (pl. Gino Valle). Ezután indult az a törekvés, amely szellemében a nagy nevek helyett a zsűri a friss és egyben sokat ígérő építészeti alkotásokat kereste. Ennek következtében gyakorlatilag ismeretlen építészeket díjazott a közép-európai régióban, ezzel is támogatva a térség építészeinek ismertségét.
Az alapító atyák (anyák) közül a legfontosabbak talán Sonja Ana Hoyer, Vojtek Ravnikar, valamint Andrej Hrausky. Utóbbi ma is aktívan alakítja a témák kiválasztását. A konferencia egyik erőssége az építészeti témák és előadóik megválogatása. A másik – talán a folytonosság és az állandóan visszatérő közönség miatt – egy olyan családias légkör, ami teljesen szokatlan az építészeti konferenciák világában. Ritkaságszámba megy, hogy nemzetközi eseményen rengeteg visszatérő ismerőst tudok üdvözölni, velük pár szót váltani, vagy akár az előadásokat megvitatni.
A 2000-es évek kezdetén történt meg az őrségváltás: a rendezők fiatalabb generációja vette át a stafétabotot. A fő csapásirány is megváltozott: már nem elsősorban a sztárok meghívása, hanem a közép-európai léptékhez és környezethez igazodó friss áramlatok felkarolása lett a cél. Mindez meglepő álláspontok felszínre kerülését és egyben a kortárs áramlatok letapogatását eredményezte. A konferencia üdítő különlegességét éppen ez adja. Az építészeti produkció kommersz vonulaton kívül eső, alaposan végiggondolt, gondolati tartalommal feltöltött tervei fölött lehetett elidőzni, mellőzve az internetes kattintgatások gyorsaságát és felületességét. A lépték minden esetben a belátható, az átlátható határán belül mozog, a koncepció viszont sokszor komplexitása miatt nehezen értelmezhető, az előadó magyarázata alapján válik világossá.
![Csillag Katalin és Gunther Zsolt Wang Shu kínai építésszel, valamint Mihael Desmannal, a ljubljanai építészkar dékánjával a Piráni Építészeti Napokon](/uploads/images/2023/12/960_wang-shu-3h-jpg-epiteszforum-80-2023-12-01-132710.jpg)
Csillag Katalin és Gunther Zsolt Wang Shu kínai építésszel, valamint Mihael Desmannal, a ljubljanai építészkar dékánjával a Piráni Építészeti Napokon
Jómagam 2014 óta vagyok aktív tagja ennek a közösségnek, köszönhetően annak is, hogy a magyar épületek válogatása és jelölése az én feladatom. Mivel egyedül nem tudnék jó döntést hozni, ezért kialakult a többtagú zsűrizés gyakorlata, ahol a meghívottak között van egy-két előző évi magyar jelölt, valamint építész publicista. Ez a zsűri mindig célzottan a díjra válogat úgy, hogy a követelményeknek és a látens elvárásoknak leginkább megfelelő épületek kerüljenek a jelöltek közé. A válogatás stratégiája eddig jól bevált, hiszen az elmúlt tíz évben két első díj és egy elismerés jutott magyar épületeknek. Az idei győztesek az ELEMENTARNA és a KOLLEKTIV TEKTONIKA szlovén építészei, akik a ptuji régi üveggyár és környezetének revitalizálásával nyerték meg a díjat. Magyar díjazott ezúttal nem lett, a zsűri azonban a kiemelt projektek közé választotta a Partizan Architecture cserépváraljai templomfelújítását, a hallgatói tervek közül pedig Tihanyi Dóra diplomamunkáját.
A piráni napok másik kísérője a díj mellett 1992-től a Piranesi magazin, amely építész berkekben ismerősen csenghet. A magazin fókusza a közép-európai régió a kiemelkedő épületek analitikus bemutatásával. Természetesen helyet kapnak benne az előző évi díjazottak, a szlovén közelmúlt kevésbé ismert alkotásai, valamint a környező országok néhány épülete az előbb említett mélyreható írással.
Az idei év témája a koncepció / kontextus / konszenzus hármasa volt (concept / context / consensus). Az előadásokból csupán néhányat emelek ki pusztán szubjektív szempontok alapján. Aitor Fuentes (Arquiteqtura – G) zászlóshajó projektje a Nagoya-ba tervezett Acne Studio butikja. A butik érzékenyen egyensúlyoz a hi-tech és a low-tech, a megmunkáltság és a durvaság, a rend és a káosz között. Az építészek így nyúlnak vissza egyrészt a japán kultúra gyökereihez, másrészt fókuszba állítják a svéd divatcég szofisztikált anyagok iránti vonzódását. További kisebb beavatkozások tárgyalták a külső és a belső közötti átmenetet, a régi és az új viszonyát (pl. Casa Costa Barcelonában).
![Arquitectura-G: Casa Costa. Forrás: Arquitectura-G](/uploads/images/2023/12/960_arquitectura-g-casacosta-jpg-epiteszforum-20-2023-12-01-132702.jpg)
Arquitectura-G: Casa Costa. Forrás: Arquitectura-G
Pedro Domingos Carrilho da Graca irodájában töltött évek után lett önálló építész. Épületei letagadhatatlanul "portugálok". Első látásra talán legyinthettünk volna, hogy az építész egy a sok jó portugál építész közül, azonban a bemutatott koncepciók annyira normateremtők, hogy az épületek teljesen lebilincseltek. A fehér falak, az ablakok helyett nyílások alkalmazása, a tiszta szerkesztésmód mind az országra jellemző attribútumok. Emellett az építész a külsőt és a belsőt rétegszerűen kapcsolja össze, és ezek a rétegek nagyobb épületek esetében a városszövetbe is átszűrődnek. Ez különösen a grandolai könyvtárában érzékelhető.
![Pedro Domingos Arquitectos & Pedro Matos Gameiro: Grandolai könyvtár és városi levéltár. Fotó: Inés d'Orey. Forrás: Afasia](/uploads/images/2023/12/960_pedro-domingos-grandola-jpg-epiteszforum-50-2023-12-01-132704.jpg)
Pedro Domingos Arquitectos & Pedro Matos Gameiro: Grandolai könyvtár és városi levéltár. Fotó: Inés d'Orey. Forrás: Afasia
Niall McLaughlin a konferencia címszavait etimológiai vizsgálat alá vetette:
- con – együtt, valamivel
- Concept koncepció – con – capere: együtt megragad, egybevesz
- Context kontextus – con-textere: egybesző
- Consensus konszenzus – con-sentire: együttérez, az érzések szinkronban vannak
A szavak így idegenül hatottak, azonban az épületeken keresztül bemutatva értelmet nyertek.
Az építész munkáiban keveredik a brit hagyományszeretet és -tisztelet az érzékeny innovációval az anyagok és fények területén. Az oxfordi kápolna egyrészt felidézi a későgótikus (flamboyant) stílust, másrészt a terek rétegzettsége révén transzcendens fényhatások itatják át a kápolnát. A felhasznált anyagok tradicionálisak, a kő, a tégla azonban ki van ragadva a megszokott kontextusból, és szövetszerűen borítja az épület külsejét és belsejét. Különösen érdekes volt az aucklandi hit múzeuma archaikus formájával és anyaghasználatával.
![Nial McLaughlin: Auckland Castle Faith Museum. Forrás: Nial McLaughlin Architects](/uploads/images/2023/12/960_niall-mclaughlin-faith-jpg-epiteszforum-30-2023-12-01-132702.jpg)
Nial McLaughlin: Auckland Castle Faith Museum. Forrás: Nial McLaughlin Architects
Pirán így nézett ki november végén építész szemmel. Újból fáradtan, de az előadásoktól feltöltődve indultunk haza, hogy belevessük magunkat az itthoni munkába. A piráni napok ugyan nélkülözték a vörös szőnyeget, de legalább annyira inspiratívak voltak építészetileg, mint Cannes a filmesek világában.
Gunther Zsolt