Különleges alkalom, amikor ugyanazon tulajdonos megbízásából egy építésznek módja van egy épülethez 16 év elteltével újból hozzányúlni, az azóta jelentkező hibákat kijavítani, a homlokzatot felfrissíteni, és a még hiányzó elemeket pótolva tovább emelni az épület színvonalát. Csabai Flórának ez adatott meg, mikor a Városligeti fasoron álló Kőrössy villa felújításának második ütemét megtervezte.
Előzmények
A Városligeti fasor a XX. század elejére a főváros egyik elegáns, meghatározó polgári negyedévé nőtte ki magát, amelynek ikonikus építményei közé tartozik a 47. és 49. szám alatti, az arra sétálót ma is megállásra késztető két gyönyörű villaépület: Kőrössy Albert Kálmán saját részre épített magánvillája, valamint Klösz György fotográfus műteremként és a családi élettér helyszínéül is szolgáló lakóháza.
A nívós, kiegyensúlyozott és a pezsgő kulturális élet jegyében telő polgári évtizedeket a világháborúk, majd a kommunizmus időszaka követte, melynek során ezen épületek is hányattatott sorsra jutottak. Ez a periódus ért szerencsésen véget, amikor a jelenleg is tulajdonos Resonator Kft. az – akkor már egy telekként összevont – létesítményt 1996-ban megvásárolta, majd több szakaszban, elsősorban az értékmentést és értékmegőrzést szem előtt tartva, az ingatlanokon teljes körű rekonstrukciót hajtott végre. Ennek eredményeként jött létre a ma Resonator Park névre hallgató, a polgári értékteremtés előremutató példájaként szolgáló, egyúttal a Városligeti fasor kiemelkedő szépségű épületegyüttese.
2015 – a felújítás második üteme
Az első igényes felújítás a Resonator Kft. megrendelésére 1998/99- ben történt. Az oromzati dombormű és a stukkódíszek egy 1904-es fényképfelvétel alapján nyerték vissza száz évvel korábbi megjelenésüket a háború után eklektikusan helyreállított elemek visszabontásával.
A villa különleges homlokzati megjelenésében Kőrössy szakított a történeti stílusok hagyományos, rideg díszítőelemeivel, és az akkori modern törekvések szellemében olyan növényi és figurális ornamentikát alkalmazott, amely gazdag szimbolikus utalásai mellett az ismerősség intimitásával hat. Ilyen a napraforgó, a körte, a mák és a szőlő motívuma. A tekervényes indák között megbúvó maszkok a szecesszió kedvelt ornamensei. Az utcai, kiemelkedő szépségű homlokzat orommezőbe foglalt domborművén a Szobrászat, a Festészet és az Építészet allegorikus alakjai láthatók. A fasori villa modelljével ábrázolt építész és a három tarpajzsos művészcímer Kőrössy Albert Kálmánt öntudatos alkotóként állítja elénk.
A villa felújításának második ütemére 2015-ben került sor. A II. felújítás is Csabai Flóra építész tervei alapján történt, Németh Zsolt felelős kivitelező irányítása mellett. Felfrissült és színesedett a homlokzat, bár a tervezés során sokkal bátrabb színhasználatra készültünk, végül a tulajdonos a visszafogottan elegáns megoldást választotta. A nyílászárók színesek lettek, hogy így rajzolódjon ki különleges formájuk a tört fehér falból. Az ablakok kiegészültek az újragyártott ólombetétes üvegablakokkal, melyek egykor Róth Miksa műterméből kerültek ki. A díszüvegeket a korabeli fekete-fehér fotók rajzolatának alapján Tatár Dóra és Ónodi Béla iparművészek tervezték, akik a szín- és anyaghasználatban figyelembe vették a már meglévő és Róth Miksa műhelyéből származó lépcsőtéri nagy ablak és belső ajtók díszítését.
A helyenként még hiányzó műkő betéteket pótolták, az időközben tönkrement gipszdíszeket újraformázták, az oromzati stukkó plasztikáját finom díszítőfestéssel megerősítették, és az eső által leginkább igénybe vett felső permeket hidrofobizálták. A kő díszítőelemeket és a kőlépcsőket - tisztítás és javítás után - korszerű kőjavító és impregnáló anyagokkal vonták be. A finom javításokhoz tartozott, hogy a nyílászárókat mázolás előtt az asztalosmester átnézte és kiegészítette a meglévő minta alapján, valamint a korábban félresikerült bejárati ajtót újragyártotta a villa stílusához illeszkedőbb formában. A díszrácsokat a meglévő napraforgós minta alapján kiegészítve újragyártották. Végül a teraszok szigetelését, a lábazatot és a homlokzati falakat is korszerűbb anyagokkal helyreállították.
Belsőépítészeti kialakítás
Az 1899-ben tervezett villa földszintjén hajdanán a család közös terei kaptak helyet, vagyis a lépcsőházzal szemközt a szalon, a sarokban az ebédlő, a mai kávézó helyén az akkor még nyitott, fedett veranda helyezkedett el. Az alagsori kiszolgáló helyiségek konyhája étellifttel kapcsolódott a földszinti tálalóhoz. Kezdetben az utcai szobákat Kőrössy irodának használhatta, de ezt a funkciót a telek végében épült műteremház 1904-től átvette. A hálószobák, a férfi és női fürdőszobák az emeleten kaptak helyet, a cselédség a pinceszinten lakott.
Az impozáns előcsarnok színes, ólombetétes nagyablaka és a belső ajtók üvegezése Róth Miksa műhelyének remekei. A díszes kőlépcső míves, márványbetétes, szecessziós kovácsoltvas korlátjának tervét Hochmann József budapesti épület- és műlakatos mester kivitelezte. A földszinti helyiségek mennyezetének gipszstukkói épen maradtak, az előcsarnok és az emeleti szobák mai gipszmunkái Reichard Ágnes belsőépítész tervei alapján, a villa felújításának első ütemében készültek, a lépcsőház akkori korhű felújításával együtt.
A felújítás második üteme 2015-ben Avraham Yaakobi belsőépítész kiviteli tervei szerint valósult meg. Ekkor került sor a földszint felújítására és átalakítására, valamint a lépcsőház látványának belsőépítészeti átfogalmazására is. A volt földszinti irodák helyén új polgári közösségi tér létesült, és létrejött a nívós kulturális- és üzleti eseményeknek helyet biztosító Kőrössy szalon.
Az eredetileg is egybenyíló helyiségeket újra összekapcsolták, és a négyszárnyú ajtókon át tágas helyiségsort hoztak létre a zárt irodai szobákból. Végül két helyiség között a válaszfalat nyolcszárnyú fa tolóajtóval helyettesítve kialakítottak egy 50 fő befogadására alkalmas rendezvénytermet is. Az előadóteremben lehetőség van irodalmi vagy zenei kamaraestek rendezésére, tarthatók itt vetített előadások, de helyet adhat egyéb társasági vagy családi összejöveteleknek is. A több variációs, flexibilis berendezhetőség lehetővé teszi kártya- vagy játékklub működtetését, a szélső teremben pedig Zsolnay kerámiák bemutatása mellett találkozhatnak egymással a gyűjtők. Az új funkciókhoz szükséges világítási- és hangtechnikai, illetve biztonságtechnikai rendszereket a mai korszerű igényeknek megfelelően alakították ki az eredeti mennyezeti gipsz díszek tiszteletben tartásával. Így kiállítások esetén biztosítható a megfelelő célzott világítás, a képek felfüggesztése pedig sínrendszerrel megoldott.
Egységes új wenge parketta burkolat és díszítőfestés fogja össze a tereket. Az előcsarnok belsőépítészeti megjelenése is megváltozott a ´99-es felújításhoz képest. Az előző felújítás során készült mennyezeti gipszdísz és a szalagmintás süttői burkolat megtartása mellett, a korábbi lámpatesteket új, modern stílusú lámpákra cserélték, miközben a falak is új díszítőfestést kaptak. Ebben a korszerűbb és frissebb térben jobban érvényesülhetnek a Róth Miksa műhelyéből származó ólombetétes üvegek mind a lépcsőforduló hátteréül szolgáló, lélegzetelállító nagy ablakban, mind pedig a belső nyílászárókban. A megújult környezetben a lépcsőkorlát is ismét egykori, teljes szépségében pompázik. Végül a kőlépcsőre visszakerült egy új lépcsőszőnyeg is a korabeli réz szőnyegfogó rudak felújításával.
A „grottás" kávézóból biztosítható a vendégek kiszolgálása, és a mosdó blokk is igényes kialakítású lett. A rendezvények helyszíne nyáridőben a teraszokon át kibővülhet a rendezvénypark külső tereivel. A gyalogosan a Városligeti fasor felől érkezők a felújított szecessziós kapun át léphetnek be az impozáns épületbe, alkalmanként a gondosan megtervezett, környezeti elemeket kiemelő esti kivilágítás mellett. A rendezvényekre gépkocsival érkezők számára a Dózsa György út felőli bejáratnál nagy létszámú parkoló biztosított.
Csabai Flóra