// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Közélet, hírek

Skandinávia délre költözik?

1/16

?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
?>
1/16

Skandinávia délre költözik?
Közélet, hírek

Skandinávia délre költözik?

2005.03.04. 15:59

The Spring Salon Designable. Kiállítás a Liljevalchs Konsthallban, Stockholmban.

The Spring Salon Designable. Kiállítás a Liljevalchs Konsthallban, Stockholmban.

A svéd design szent helye
A Liljevalchs a modern svéd design egyik szent helye 1917 óta. A tavaszi tárlat 1921 óta várja amatőrök és profik munkáit. Az idei év kiállítása azonban e nyitottságon belül is meghökkentő újdonsággal szolgált, ahogy Tom Hedqvist a sajtónak is elmondta, ezúttal a zsűri koncepciója a "minden belefér" jegyében működött! Az idén a Svéd Design Év 2005 (www.designaret.se) jegyében meghirdetett szalon a skandináv designról joggal kialakult sztereotípiák lerombolását tűzte ki célul maga elé. Vége az átgondolt, finom arányokban gazdag, őszintén minimalista időknek, északra is megérkezett a posztmodern, noha nem kis késéssel.

"Funkció helyett emóció!"
Hedqvist hangsúlyozta, a funkció helyett az emócióra helyezték a hangsúlyt, hiszen ez ma a design lényege a Beckmans School of Design igazgatójának véleménye szerint. A délebbről jövőnek persze inkább az a benyomása alakult ki a látottak nyomán, hogy a világnak is jobb volna, ha a skandinávok skandinávok maradnának, s nem kezdik el még az érdemi éghajlati változások előtt mediterrán vesszőfutásukat a giccs birodalmában!

Egy kis nemzetkarakterológia és klímaelmélet
A régebbi korok ismerői számára nem egy hasonlóan szerencsétlen eset merülhet fel a múltból. Amikor Thomas Mann a Doktor Faustusban épp Itáliában jelenteti meg a maga teljes valójában Leverkühn számára az ördögöt, bizony egy középkori utazásirodalmi közhelyre reflektál, mely szerint a német, ha délre megy, előbb-utóbb ördögi ügyekbe keveredik. De eszünkbe juthat a nagy reneszánsz megszállott bölcselő, Tommaso Campanella, és Spanyol monarchia c. műve is, amelyben a reformációt értékeli hasonló módon. Szerinte könnyű a délen élőknek katolikusoknak maradniuk, hiszen itt mindig szép az idő, szépek a nők, jó az étel, s az ital is; könnyű így szigorú törvényeket betartani. Míg északon minden másképp vagyon! Ezért is iszik mindenki arrafelé a kelleténél többet, s ezért volt szükség Luther törvénylazító fellépésére is.

A Liljevalchs mint giccspalota
Hogy igazuk van-e a fentebbi elméleteknek, nem tisztem eldönteni. Nehéz azonban szó nélkül elmenni a tavaszi tárlat kiállított tárgyai mellett! Nehéz elnyomni a kellemetlen kritikát: ami jól áll egy Gaetano Pescének és barátainak Itáliában, nem biztos, hogy vonzó északon. A mediterrán Skandinávia képlete bizony zavart kelt a skandináv design megbízható minőségéhez szokott látogatóban. Ettől függetlenül persze nem lehet megvonni a jogot a fiatal svéd designerektől, hogy olyan identitáspolitika szerint éljenek, ami csak jól esik nekik. A globalizált világban mi sem természetesebb, minthogy sosem látott új kulturális konfigurációk jönnek létre, ha tetszik, ha nem.

 

 

Szentéteri Márton

Kurátorok: Niclas Östlind és Zandra Ahl
Zsűri: Tom Hedqvist (a Beckmans School of Design vezetője), Marina Kereklidou, Raine Navin, Sofie Sjöström, Maria Vinka, Niclas Östlind és Zandra Ahl
Helyszín: Liljevalchs konsthall, Djurgardsvaegen 60, Stockholm
Nyitva tartási idő: 2005. január 28-tól március 20-ig

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.