Helyek/Infrastruktúra

Szentendrei HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter terve

1/6

látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA

látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA

látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA

látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA

alaprajz - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA

alaprajz - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA

?>
látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
?>
látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
?>
látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
?>
látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
?>
alaprajz - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
?>
alaprajz - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
1/6

látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA

látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA

látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA

látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA

alaprajz - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA

alaprajz - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA

Szentendrei HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter terve
Helyek/Infrastruktúra

Szentendrei HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter terve

2015.05.26. 10:30

Projektinfó

Térkép:
Szentendrei HÉV-aluljáró

Földrajzi hely:
Szentendre, Magyarország

Építészek, alkotók:
Borbás Péter DLA

Tervezés éve:
2015

Stáblista

építész: Borbás Péter 

Bemutatjuk a Szentendrei HÉV aluljáró pályázatának egyik nyertes tervét, Borbás Péter DLA munkáját. 

A terv alapkoncepciója annak az építészeti harmóniának és tisztaságnak a megidézése mai eszközökkel, ami miatt a turisták Szentendrére jönnek. A XVIII. században barokk stílusban kialakult, és mind a mai napig megmaradt belváros olyan egységes, a Szentendre virágkorát megidéző atmoszférát teremt, ami mind az itt élőknek, mind az ide látogatóknak folyamatos élményt nyújt.


alaprajz - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
5/6
alaprajz - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA




Szentendrére elsősorban építészete miatt jönnek a turisták. Nem a Duna miatt, nem a Pilis-hegység miatt, nem az üzletek miatt, de még csak nem is a festők miatt, hanem a belváros öröksége miatt - ahogy anno a művészek is.
Képes-e Szentendre a ma építészetét integrálni városába? Hiszem, hogy igen.
A letisztult, tartós anyagokkal átépített új aluljáró remélem ehhez segíti hozzá a helyieket és a vendégeket. Reményeim szerint olyan megnyugtató, tiszta arcot mutat fel Szentendre egyik fő kapujában, ami észrevétlenül vezeti át az embereket a Belvárosba.

A terv arra ad javaslatot, hogy a jelenlegi gyenge minőségű fém és műanyag burkolatok helyett tartós, könnyen tisztántartható, karbantartásmentes anyag kerüljön a szerkezetekre.


látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
2/6
látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA




A fehércementtel és fehér ásványi festékkel kevert beton homogén felületet képez a falakon, mellvédeken, valamint csúszásmentes kivitelben a padlón. A lépcsők is csúszásmentes kivitelben készülnek, részben a meglévő, ép kő lépcsőburkolatok kiegészítésével.

A tervben kiemelt hangsúlyt kap a jelenlegi gyenge megvilágítottság helyett, a megfelelően méretezett világítás, ami tovább erősíti a terv azon koncepcióját, hogy világos, tiszta tér alakuljon ki a föld alatt, ami hivogatóan vezeti át a járókelőket. A lépcsőlejárattal szemben lévő korlát mellvédek falai hivatottak az üdvözlésre, elköszönésre, valamint az aktuális nagy szentendrei rendezvének reklámozására, a street art eszközeivel. Az aluljáró szerkezeteivel hasonló kivitelben javaslom további információs felületek kialakítását is az aluljáró fölött, valamint a Dunakorzó és a 11-es főút kereszteződésénél.


látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA
3/6
látványterv - HÉV aluljáró pályázat - Borbás Péter DLA




A lépcső jelenlegi geometriája megmarad, azonban a fő közlekedési irányoknak megfelelően bekerülnek a lépcsőkarokba korlátmellvédek, valamint ehhez igazodóan új rámpák, amelyek megfelelő szélességük miatt kényelmesebben teszik lehetővé a babakocsival, kerékpárral és az idősek által használt húzható kistáskákkal történő áthaladást. A kapaszkodók integráltak a beton szerkezetekbe.

Az új burkolatok,szerkezetek a meglévő burkolóelemek eltávolítása után megfelelő szerkezeti összeépítéssel - acél tüskékkel - a meglévő teherhordó szerkezetekhez kerülnek rögzítésre 6-8 cm-es vastagságban. A padló csúszásmentes kivitelben készül nagy szemcseméretű adalékkal. A mennyezet, a meglévő álmennyezet eltávolítása után szintén azonos színű és anyagú sík kiegyenlítést kap. A világítás süllyesztett kivitelben készül.

Az anyagválasztásnál fontos szempont volt, hogy minél nagyobb mértékben lokális anyagok épüljenek be.

Borbás Péter DLA

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.