Térjátékok - lépj le a papírról és alkoss térben
Térlátásfejlesztő építészeti programunk a 2013-2014-es tanévben is folytatódott a GYIK Műhely keretein belül. Az év tematikus címe flórák és faunák, a természet építőművészei. Az állat és növényvilág gyermekek által ismert terület, melyet foglakozásaink során a megszokottól eltérő módon közelítettük meg. Az alkotásokból válogatást állítottunk össze, mely segítségével betekintést szeretnénk nyújtani műhelymunkánkba. Terbe Rita, Szentandrási Dóra és Barta Fruzsina építészek beszámolója.
Programjaink és elképzeléseink fontos része gyakorlatorientált megközelítés. Úgy véljük, hogy a gyermekekkel való foglalkozás során a legfontosabb a személyes kapcsolat, a párbeszéd, az anyagok és a terek valós megélése. A gyerekeknél, korukból adódóan még kevésbé rögzültek vizuális és tudásbeli előképek. Gondolataik nyitottak és szárnyalóak, könnyen inspirálhatóak. Éppen ezért a leghatékonyabb és legmaradandóbb élményt a személyes érintettségen keresztül tudjuk biztosítani számukra.
hódvárak és hódgátak
A balsafa csíkokra vágásával és mechanikus rögzítésével az egyes elemek additív módszerrel egymásra épülnek. A balsa elemek és egymáshoz való viszonyuk határozzák meg a formát.
erdőplasztikák
Egy szelet föld, ahol törzs és gyökér együttesen jelenik meg. A fa pálcikák, mint fatörzsek elhelyezkedései ligetes vagy sűrű erdőt, tisztást mutatnak. A gipsz és sablonát elválasztó technológiai réteg adja a változatos földplasztikát.
Foglalkozásaink időtartama másfél óra(!). Feladatismertetéssel, ráhangolódással, technikai ismertetetéssel és a megvalósítással együtt. A gyermekek életkora 5-10 év közötti. Az elkészült alkotások magas minőségének fényében az időtartamra és az életkorra külön fel szeretnénk hívni a figyelmet!
vakondjárat-katakomba
Agyag és gipszöntvény segítségével a saját földalatti járatrendszerünket készítettük el. A feladat komplex gondolkodást igényelt, hiszen az agyagban a járatokat pozitív formában kellett kialakítani, hogy a gipszöntvényben valóban vájattá váljanak. Ezzel a térbeli alkotással a matematika pozitív és negatív fogalmait sajátítottuk el. Állati és emberi alkotások párhuzamaként a vakond járatot katakombával hoztuk összefüggésbe.
Foglalkozásink fő célkitűzése, a gyerekek tudásbázisának növelése lexikális és technikai területen egyaránt. Az év tematikáját úgy állítottuk össze, hogy az egyes feladatok mindkét területen tartalmazzanak újdonságot, melyet a gyerekek játékos, élményszerű alkotás közben észrevétlenül sajátítanak el.
járat-metszetek
’Vakondjárat-katakomba’ feladat továbbfejlesztése síkban: ’elmetszettük a földet’. A földalatti járatrendszereket ’kivonásos’ technikával (ragasztószalag visszaszedésével), a papíron keletkező ’festék-hiánnyal’ jelenítettük meg. A szalagok töredezett ragasztása jól mutatja a járatok töredezett irányvonalait. A föld, mint anyag megjelenítését három adott szín keverésével mutattuk be: sárga, vörös, barna. Ezzel a három alkotóelemű színkeveréssel újabb színeket és árnyalatokat hoztunk létre, megtartva a földmetszetünk színharmóniáját.
ganajtúró pályarendszerek
Akadálypálya és labirintus ganajtúró bogarak számára. A ganaj, mint téma és az akadálypálya, mint a játékos zsiványság, remek alapot adnak a gondolatok teljes fellazítására. A graffiti spray-val való színezés pedig a folyamat izgalmas lezárása. Az elkészült alkotások egymás mellett egy egységet alkotnak. A létrehozott térbeli rendszer izgalmas és változatos.
A következő három feladat tematikus feladatsor, melyeken keresztül térképzési fogalmakat vizsgáltunk. Transzparens-alkotásainkkal: előtte-mögötte, sűrűsödés-ritkulás, áttetsző és átlátszó (lsd. ’fotogram’ és ’transzparens szárnyak-transzparens terek’). Tükörfólia segítségével sokszoroztunk, kiegészíttettünk és görbítettünk.
fotogram
Fotózás a digitális korszak előtt: igazán izgalmas technikával, sötétben, fényérzékeny papíron előhívó és fixáló folyadék segítségével különböző anyagok fényáteresztő képességét vizsgáltuk. Térbeli alkotások kétdimenziós leképezését készítettük el.
transzparens szárnyak – transzparens terek
Festett szúnyogháló átváltozása lepke szárnyává.
Egyszerre vizsgáltunk és párhuzamba hoztunk átlátszó és áttesztő természeti felületeket (lepke szárnya, falevél) és emberi alkotásokat (pergola, árnyékolók). A látottak alapján megalkottuk transzparens tereinket.
tükröződések
Alkotás tükörfóliával: tükrözünk, kiegészítünk és görbítünk. A térbeli kompozíciók a tükörképükkel együtt válnak egészé. Az alkotás folyamán a modellt és tükörképének együttesét kellett figyelni.
A kísérletezés, a kísérletezésre való biztatás és nevelés műhelyünk számára elsődleges fontosságú. Célunk, hogy a vizualitás ne statikusan befogadott, végleges állapot legyen, hanem inspirálóan hasson, kérdéseket, lehetőségeket vessen fel a befogadóban. Elindítva őt ezzel egy úton, amiben a látottak átalakulnak, folyamattá és élménnyé válnak. Például a festett transzparens szúnyogháló metamorfózisa lepke szárnyává, vagy a kristálygömbé vált celofán.
kristálypalota
Celo-art kísérleti alkotások, vízipók víz alatti életterére. A kristálygömbbe helyezett szalagok, kavicsok és fonalak a belső élet titkos világára utalnak.
elszabadult csiga-vonalak
Csigalépcső, csigaház, csigavonalak másként…levegőből papírra (sík), papírról levegőbe (tér)... A csigavonal kötött, s mélyen rögződött, rutinszerűen megjelenő képét, a klasszikus csigavonalat lazítottuk és átértelmeztük. Az alkotás folyamán a gyerekek hol síkban, hol térben dolgoztak, a két dimenziót felváltva alkalmazták. Nem vált ketté sem a folyamat, sem a mű csak síkbelivé, vagy csak térbelivé.
hídszerkezetek
Az anyag, a technika és a forma egységében bambusz és gipszes géz kötözésével feszített és hajlított hídszerkezeteket készítettünk.
jelek-jelképek a Kelenföldi Evangélikus templomban
’Nyitott templomok éjszakája’ program keretén belül, a templom jelképei pecsétviaszba nyomva.
Feladatunkkal a közösség gyermekei újra felfedezték a templomot, megfejtettük jelképeit, majd egy régi technikát felelevenítve megalkottuk azokat.
A nagyléptékű, saját kézzel, gyermekien formált térbeli alkotások valós térélményt nyújtanak az alkotóknak. A közös munka értéke az egymásra hangolódás, az egyén és csapat együttes, harmonikus megjelenése, közösséggé válása. A folyamat és eredménye, azaz a létrehozott tér és annak hatása egyszerre realizálódik az alkotóban. Az építmények struktúráját a felhasznált anyag tektonikus alkalmazása határozza meg. Így jön létre például a fonalból készített Térháló-pókháló feszített térlefedő szerkezete, valamint a hajlítható dekorlemezből készített ’Tornádó-hullámvasút’.
térháló-pókháló
Pókokká váltunk, beszőttük a termet. Színes, pörgős, akcióművészet belső térátalakítással.
tornádó hullámvasút
Dekorlemez hajlításával és mechanikai rögzítésével készített konstruktőr szerkezet.
termeszvárak a lát(Ó)határon
Látó és nem látó gyermekek párban készített közös alkotásai. A párok korábbi foglalkozások alkalmával már ismerték egymást. A feladat lépéseit és részeit egymás között szabadon felosztották. Közösen vágtak, ragasztottak, építettek és színeztek! Fantasztikus formákat hoztak létre.
faragott földrészletek
Ytong tégla faragványok a ’Saját bolygóm, ahol a négy elem összeáll’ címmel, a ’Tűz, víz, föld, levegő’ nyári tábor keretén belül. (táborvezető társ Kohout Dávid építész).
folytatjuk…
Budapest, 2014. augusztus
Terbe Rita, Szentandrási Dóra, Barta Fruzsina
építészek
A beszámoló megjelenését az NKA támogatta.