Programok

Tudatépítészeti teszt és Bercsényi-kódex a Móricz Zsigmond körtér aluljáróban

1/24

B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Vető János NahTe: Bercsényi 28-30 1970-2024, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Vető János NahTe: Bercsényi 28-30 1970-2024, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Vető János NahTe: Bercsényi 28-30 1970-2024, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Vető János NahTe: Bercsényi 28-30 1970-2024, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Totem, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Totem, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Totem, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Totem, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

?>
B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Vető János NahTe: Bercsényi 28-30 1970-2024, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Vető János NahTe: Bercsényi 28-30 1970-2024, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Vető János NahTe: Bercsényi 28-30 1970-2024, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Vető János NahTe: Bercsényi 28-30 1970-2024, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Totem, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Totem, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Totem, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
?>
Totem, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
1/24

B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Vető János NahTe: Bercsényi 28-30 1970-2024, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Vető János NahTe: Bercsényi 28-30 1970-2024, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Vető János NahTe: Bercsényi 28-30 1970-2024, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Vető János NahTe: Bercsényi 28-30 1970-2024, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Totem, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Totem, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Totem, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Totem, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Tudatépítészeti teszt és Bercsényi-kódex a Móricz Zsigmond körtér aluljáróban
Programok

Tudatépítészeti teszt és Bercsényi-kódex a Móricz Zsigmond körtér aluljáróban

2024.05.14. 18:34

Szombatig tart nyitva a B28-30 Emléknapok részeként kiállított tárlat a Móricz Zsigmond körtéri metróaluljáróban, ahol szerdán és pénteken 17-19 óra között még megtekinthetők a kultikus folyóiratra reflektáló kortárs projektek, pénteken 18 órakor Vető Jánossal Balázs Kata művészettörténész beszélget, szombaton pedig bontóbulival zárul az eseménysorozat.

A Szakkollégium szervezésében létrehozott projekt célja, hogy felelevenítse a status quóval szembehelyezkedő B28-30-as eseményeket, szövegeket, közösségi megmozdulásokat, gondolatokat, gyakorlatokat. A tárlat részeként megvalósult Képcsarnok Szegő György 1981-es – a folyóiratban megjelent – Ösztönépítészeti tesztjét eltérítve, egy Tudatépítészeti teszten keresztül nyújt betekintést az építészetelmélet és praxis szövevényes kapcsolatába, tájékozódási pontot nyújtva az új építészgeneráció számára. A kiállítás második terében a Bercsényi-Kódex lapozható fel, mely a hagyaték homályba és feledésbe veszett legendás történeteit és képeit kontextualizálja újra – a püspöki krónikákat egy misztikus héj őrzi. A 1111 Galéria jóvoltából egy Performansz is megjelenik az aluljáróban: Vető János munkái videó- és fotódokumentáción keresztül vannak prezentálva. A negyedik térben a kurátorok által kiírt emlékmű-pályázaton nyertes Totem tekinthető meg.

A kiállítás szerdán (05.15.) és pénteken (05.17) 17-19 óra között tart nyitva. Illetve pénteken 18 órás kezdéssel Vető Jánossal beszélget Balázs Kata művészettörténész. Szombaton pedig egy bontóbuli keretében búcsúzik a programsorozat.

B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
1/24
B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Az esemény ajánlásaként a kiállításhoz készült kurátori szövegekből válogatott írásokat osztunk meg.

Képcsarnok és Tudatépítészeti teszt
A két és fél évtized során termelt B28-30 oldalakon tetten érhető a reflexióra való igény, gyakorlat és elmélet összeegyeztetése: a hallgatók értelmezték a szakmában betöltött szerepüket, kritikát fogalmaztak meg az oktatási rendszerrel kapcsolatban és az építészeti tervezés lehetőséghorizontját vizsgálták. Erőfeszítésük felfogható egyfajta autonómia-kísérletként: arra vállalkoztak, hogy tágabb társadalmi kontextusban gondolják újra építész szerepkörüket, és azt, hogy milyen, a világról alkotott eszmék és esztétikumok mentén képzelhető el egy szebb, jobb és igazságosabb térbeli és vizuális környezet. A kései kapitalizmus képzeletszegény, szaturált jelenvalóságából visszatekintve izgalmas fellapozni, hogy milyen stílus- és izmuskavalkád termékenyítette meg a kollégisták építészeti képzelőerejét. A lapszámok folyamatosan változó és alakuló szerkesztőségei, a doktrinér modernista hazai kánon mellett fontosnak és érdekesnek találtak olyan nemzetközi építészeket, mint a szovjet avantgárdokat, az Archigramot, Aldo Rossit, Robert Venturit vagy James Stirlinget.

A B28-30 projektje bár a 80-as évek végén lezárult, a lapok az elméletgyártásra és a gondolkodásra való igény mementóiként élnek tovább. A keleti blokk felbomlásával és az egypólusú kapitalista világrend megszilárdulásával az építész társadalom új politikai-gazdasági viszonyok között találta magát. Míg az egykori építész tanoncokat a merev szocialista rendszer és a modernista építészeti dogmák kötötték gúzsba, korunk generációjának szellemi és erkölcsi szárnyalását a piaci fundamentalista, menedzseri diktatúra veti vissza. Az építész a rendszerváltás óta bekövetkezett politikai átrendeződés eredményeként vizuális és esztétikai referenciákkal felvértezett, lelkes társadalmi reformerből az ingatlanpiaci termékek marketingesévé degradálódott. Az algoritmusok által lúgozott Pinterest-kultúra társadalmi kontextustól leválasztott jelenvalóságában soha nem volt még ekkora szükség az építészeti gondolatok csatornázására, mint napjainkban.

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
8/24
Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

A Képcsarnok a Bercsényi kollégium naiv, hevült és kísérletező próbálkozásait felelevenítve prezentálja és szállítja az emberi képzelet erejét a fiatal építészgeneráció, valamint a tér és utópia iránt lelkesen érdeklődő látogatók számára. A stimuláló képanyaggal célunk a kiállításon résztvevők bombázása, felforgatása, hogy rámutassunk a múlt utópikus gondolkodásában rejlő felszabadító lehetőségére, a jövőtől megfosztott jelenben.

A Képcsarnok részeként egy játékra hívjuk a besétálókat, mely során mindenki felfedezheti a magában szunnyadó építészteoretikust. Az építészeti teszt kitöltésével az érdeklődők libidinális energiáikat végre szabadon engedve fejthetik fel a tudatalattijuk mélyén lekötött – a kortárs gazdasági-társadalmi viszonyok között felszakadni képtelen – vágyképeiket, hogy gondolkodási teret és időt hasítsanak ki a menedzseri struktúrák által uralt kapitalista masszából. A kiállításon 8 db tablón (A-H), egyenkén 8 db építészeti kép található. A lazán összeválogatott nyolcszor nyolc kép a lehető legkülönbözőbb eszmék és hangulatok spekulatív kivonata. A képek az emberi történelem során elképzelt és megragadott tereket, és a hozzájuk tartozó karakteres térhasználatokat és világképeket közvetítik. A látogatóknak a teszt során minden tablón egy, a számukra legkedvesebb képet kell kiválasztaniuk, amit a kiadvány végén található táblázatba kell bevezetniük, melyet a leletek kiértékelése követ – kortárs építész profilok, stíluskorszakoktól független eszmék és kedves próféciák egyvelege.

Ui.: Az épületeknek nincsen arca! Az építész nem génrokona a saját magának tervezte házának. // Az építész tudatos döntések során tereket alkot! A terek és formák társadalmi kontextusban nyernek értelmet.

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
13/24
Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Bercsényi-kódex
A kódexek a történelemírás és a kánonírás alapdokumentumai. A Bercsényi-kódex nem az. Hazudik és hamis. Képanyaga tákolt dokumentuma egy létezettnek, egy általunk elképzeltnek. Újrakonstruálása a megörökölt kánonnak. A lapok között újraxeroxozott, újravágott montázsok, mindenfajta időrendet nélkülöző B28-30 lapok, archív fotók kaptak helyet, új gondolati térbe helyezve azokat. Szövege a Bercsényi Kollégium és a B28-30 folyóirat töredékes történetének hézagait próbálja rekonstruálni.

A kiállításunk a Bercsényi kollégium és a B28-30 hagyatékával foglalkozik, a szellemiségét kortárs kontextusba helyezve. 2024 tavaszán egy kulturális program vagy kiállítás megrendezése hasonló elveken és logikán alapszik, mint mondjuk 1982-ben: személyközi kapcsolatokon, informalitáson, szívességeken és bartelen. Újrafelhasznált anyagok, építkezési hulladék, OBI-ban vásárolt olcsó építési anyagok alkotják az installációkat a kiállítóterekben. De a hiány egyre kevésbé csak anyagi, sokkal inkább maga az idő. Kizárólag a hivatalos – bérmunkán és fogyasztáson alapuló – időn túl szervezett eseményeken jelenhetnek meg olyan témák, koncepciók, amik túlmutatnak az erőforrásokkal felvértezett állami kultúrpolitikán vagy a piaci mechanizmusok korlátozó logikáján. A kortárs keretek között egyébként is radikálisan felszabdalt és egyre szűkülő  szabadidő az egyetlen cselekvési tér, ahol lehetőség nyílhat az élet szubjektív, önazonos, egyéni berendezésére.

Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám
16/24
Képcsarnok, B28-30 Emléknapok, megnyitó. Fotó: Ackermann Ádám

Az ehhez hasonló megélt kulturális termelés azonban szürke zóna marad a társadalom legtöbb osztálya számára. Hisz ezt a kiállítást is ugyanazon szubkultúra maradéka rendezi és mutatja meg saját közegének, a művészeti mező középosztálybeli, értelmiségi és szubkulturális baráti társaságainak. Szubkultúrává szűkül, mágikus és szimbolikus válaszként: a kultúrpolitika által diktált döntések és a prekarializálódó értelmiségi és művészeti pályák sötét árnyékában. Válasz ez, a művészet piacorinetált szemléletére, mely ellehetetleníti a művészetet, mint munkát és elkötelezett szakmát, mert szabadidős kedvteléssé silányítja, egy szűk réteg spektákulumává.

Stáblista/Impresszum:
Projektfelelős
Edvy Athina, Révész Tamás
Kiállításszervezés
Basa Máté, Borenich Levente, Edvy Athina, Matl Szilárd, Őze Sándor, Révész Tamás, Seress Anna, Zsoldos Anna
Képcsarnok
koncepció, kiadvány, kivitelezés: Borenich Levente
bajtárs: Zsoldos Anna
a megvalósításban segítettek: Ackermann Ádám, Basa Máté, Borenich Dalma, Hegedűs Eszter, Nagy Anna Borbála, Rézsó Balázs, Suvák Bori, Varga Liza
Kódex
installáció
koncepció: Matl Szilárd
német expresszionizmus: Zsoldos Anna 
kivitelezés: Matl Szilárd, Alexander Komraz
fények: Illés Andor Erasmus
kódex
montázsok/szöveg: Zsoldos Anna
szerkesztés/layout: Borenich Levente
borító: Matl Szilárd
Vető János NahTe: Bercsényi 28-30 1970-2024
Készült a 1111 Galéria és a BME Építész Szakkollégium együttműködésében.
Totem
koncepció, totem pályázat győztese: Nicsinger Levente
installálás, kivitelezés: Basa Máté, Varga Liza
szöveg: Őze Sándor
Grafika
Ramocsai Kata
Támogatás
A program az NKA, a Budapesti Műszaki Egyetem, a Bartók-negyed, Újbuda Önkormányzata, valamint a 1111 támogatásával valósul meg.

A kiállítást a Bercsényi Építész Szakkollégium tagsága, Borenich Levente, Matl Szilárd, Őze Sándor, Seress Anna és Zsoldos Anna valósították meg.


 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.