Programok

Tükörben, Tisztábban

1/4

Benkő Imre: Majális 1984

Benkő Imre: Vágóhíd 1997

Jindřich Štreit: Női portré

?>
Benkő Imre: Majális 1984
?>
Benkő Imre: Vágóhíd 1997
?>
Jindřich Štreit: Női portré
?>
1/4

Benkő Imre: Majális 1984

Benkő Imre: Vágóhíd 1997

Jindřich Štreit: Női portré

Tükörben, Tisztábban
Programok

Tükörben, Tisztábban

2013.04.04. 07:00

Eseményinfó

Földrajzi hely:
Budapest, Magyarország

Helyszín:
BTM - Budapest Kiállítóterem

Építészek, alkotók:
Benkő Imre, Jindřich Štreit

Esemény kezdete:
2013.04.18. 15:00
Esemény vége:
2013.05.19. 16:00

A BTM-Budapest Galéria, Benkő Imre és Jindřich Štreit utolsó 30 évnyi munkáiból rendez válogatást. 

Megnyitó: 2013. április 18. csütörtök 17 óra
A kiállítást megnyitja: Surányi Mihály a Nessim Galéria vezetője
A kiállítás látogatható 2013. május 19-ig.

A két fotográfusban az a közös, ahogyan a körülöttük élő emberekre tekintenek, éljenek azok falun, vagy a nagyvárosban. A történelem kevéssé törődik a hétköznapi emberekkel. Nekik viszont ez a hivatásuk. Sokat tanultunk a szocializmus alatt olyasmiket, amit máshol nem lett volna alkalmunk megtanulni. Az abszurd, a groteszk elfogadása, a belőlük fakadó derű olyan tapasztalat, amit csak errefelé tanultak meg nemzedékek. Ők mindketten mesterei annak, hogy a méltóságot és a groteszket, a drámát és a melegséget biztos kézzel válasszák szét, hogy megláthassuk magunkat hétköznapjainkban is megünnepelve. A kiállítás a Cseh Centrum támogatásával, a BTM-Budapest Galéria és a Nessim Galéria közös szervezésében valósul meg.

Benkő Imre: Vágóhíd 1997
2/4
Benkő Imre: Vágóhíd 1997

A kelet-európai országok számára a szocializmus megtapasztalás egy olyan élmény volt, amit nehezen lehet átadni olyanoknak, akik ezt csak hallomásból ismerik. Az élet mindig és mindenhol élni akar, legyen az dzsungel, középkori hercegi udvar, vagy éppen a szocializmus. Megtanuljuk a személyes túlélés módjait, kikristályosodnak az optimális életstratégiák a boldoguláshoz és magunk integritásának a megóvásához is.

Jindřich Štreit: Női portré
3/4
Jindřich Štreit: Női portré

A szocializmus alatt az errefelé élők sokat tanultak, bár nem mindig szívesen. Amit tanulni érdemes volt, ami az élethez szükséges mosolyt mégis ránk varázsolta, azt olyan művészek teremtették, mint Hrabal, Örkény, Mrožek és társaik. Szeretetreméltó? Tanuljuk meg szeretni! Groteszk? Lássuk meg a világban! Elbukik? Emeljük fel magunkban!

Jindřich Štreit és Benkő Imre képei hasonló helyzetekre reagálnak. Mindketten ott látnak a legélesebben, ahol otthon vannak. Štreit a saját falujában, Benkő pedig a magasba törő házak között. Az ő objektívjeik előtt hétköznapi emberek vannak, hétköznapi harcokkal. Szeretettel, munkával, halállal, fenséggel, megcsalatással. Sem Štreit, sem Benkő nem akar többet, mint megmutatni. Ilyenek vagyunk. Ecce homo.

Benkő Imre: Majális 1984
1/4
Benkő Imre: Majális 1984

Ahogy Hrabal hőse, Hanta titkokat rejt a papírbálák mélyére, úgy rejtik el ők is titkaikat az ezüstsók molekulái közé. Azt, amit megtanulni kellett, amit továbbadniuk belső parancs, a tényleg lényegest a változó díszlet elől. Belső tartást derűvel.

Surányi Mihály
kurátor

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.