// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Nézőpontok/Történet

Új építészeti magánmúzeum nyílik Jerevánban

1/6

A magára hagyott Svarnots reptér. A főépületet és az irányítótornyot körülvevő, emelt autóutat már elbontották. Fotó: Peter Sägesser

Az egykori Rosszija Filmszínház szintén használaton kívül áll. A konzolosan kinyúló mozitermek tömege alatt újabb kori toldalékok. Fotó: Peter Sägesser

Gjumri városát nagyrészt elpusztította az 1988-as földrengés. A város élni akarásának szimbóluma az Artur Tarkhanyan által tervezett szökőkút, amelyet hamarosan privát adományokból állítanak helyre. Fotó: Peter Sägesser

A múzeum bemutatja az örmény építészet kapcsolatrendszerének történetét a főbb alkotókon és munkáikon keresztül. Fotó: Christian Dürrenberger

A kiállítás képe. Fotó: Peter Sägesser

Mérnökök és építészek közös munkájának gyümölcse: a Karen Demirchyan Sport- és Kulturális Központ. Fotó: Peter Sägesser

Hirdetés
?>
A magára hagyott Svarnots reptér. A főépületet és az irányítótornyot körülvevő, emelt autóutat már elbontották. Fotó: Peter Sägesser
?>
Az egykori Rosszija Filmszínház szintén használaton kívül áll. A konzolosan kinyúló mozitermek tömege alatt újabb kori toldalékok. Fotó: Peter Sägesser
?>
Gjumri városát nagyrészt elpusztította az 1988-as földrengés. A város élni akarásának szimbóluma az Artur Tarkhanyan által tervezett szökőkút, amelyet hamarosan privát adományokból állítanak helyre. Fotó: Peter Sägesser
?>
A múzeum bemutatja az örmény építészet kapcsolatrendszerének történetét a főbb alkotókon és munkáikon keresztül. Fotó: Christian Dürrenberger
?>
A kiállítás képe. Fotó: Peter Sägesser
?>
Mérnökök és építészek közös munkájának gyümölcse: a Karen Demirchyan Sport- és Kulturális Központ. Fotó: Peter Sägesser
1/6

A magára hagyott Svarnots reptér. A főépületet és az irányítótornyot körülvevő, emelt autóutat már elbontották. Fotó: Peter Sägesser

Az egykori Rosszija Filmszínház szintén használaton kívül áll. A konzolosan kinyúló mozitermek tömege alatt újabb kori toldalékok. Fotó: Peter Sägesser

Gjumri városát nagyrészt elpusztította az 1988-as földrengés. A város élni akarásának szimbóluma az Artur Tarkhanyan által tervezett szökőkút, amelyet hamarosan privát adományokból állítanak helyre. Fotó: Peter Sägesser

A múzeum bemutatja az örmény építészet kapcsolatrendszerének történetét a főbb alkotókon és munkáikon keresztül. Fotó: Christian Dürrenberger

A kiállítás képe. Fotó: Peter Sägesser

Mérnökök és építészek közös munkájának gyümölcse: a Karen Demirchyan Sport- és Kulturális Központ. Fotó: Peter Sägesser

Új építészeti magánmúzeum nyílik Jerevánban
Nézőpontok/Történet

Új építészeti magánmúzeum nyílik Jerevánban

2020.01.20. 18:02

Cikkinfó

Szerzők:
Peter Sägesser

Földrajzi hely:
Jereván, Örményország

Építészek, alkotók:
Artur Tarkhanyan

Az egykori keleti blokk tán első építészeti magánmúzeumát hozták létre Jerevánban, és Artur Tarkhanyan (1932-2008) munkásságán keresztül mutatják be a 20. századi örmény építészetet. Az Építészfórum számára Peter Sägesser írt személyes élményeiről.

A szovjet korszak építészetét néhány ikonikus épület képén keresztül él a köztudatban. Ezeknek jelentős része Örményországban található, és jónéhányukat Artur Tarkhanyan, Spartak Khachikyan vagy Hrachya Poghosyan tervezte. A Szovjetunió felbomlásával a szovjet korszak számos épületét sorsára hagyták, így mára rommá váltak. Egy új jereváni múzeum azonban bemutatja az örmény építészet történelmét, az Artur Tarkhanyan építész vezetésével dolgozó tervező kollektíva munkásságán keresztül. 

A múzeum létrejöttét Artur Tarkhanyan családja kezdeményezte és finanszírozta. Az építész lánya, Anahit Tarkhanyan meghívására volt szerencsém meglátogatni a múzeumot még a megnyitót megelőzően. Az intézménynek helyet adó épület egy új külvárosi negyedben áll; a múzeum teraszáról csodálatos panoráma nyílik Jerevánra

A magára hagyott Svarnots reptér. A főépületet és az irányítótornyot körülvevő, emelt autóutat már elbontották. Fotó: Peter Sägesser
1/6
A magára hagyott Svarnots reptér. A főépületet és az irányítótornyot körülvevő, emelt autóutat már elbontották. Fotó: Peter Sägesser

A múzeum apró, mégis revelatív képet ad az örmény építészet 20. századi történelméről. A középső terem közepén konstruktivista installáció áll, amely Vlagyimir Suhov konstrukcióira emlékeztet (Vlagyimir Grigorjevics Suhov, 1853-1939, orosz-szovjet mérnök és építész, a mérnöki szerkezetek innovátora – a szerk.). Tény: Suhov Örményországban is dolgozott. A falakon Artur Tarkhanyan és kollektívájának legfontosabb munkáit mutatják be fényképekkel, alaprajzokkal és a tervezési folyamat magyarázataival. Anahit Tarkhanyan több épületen keresztül magyarázta el számomra édesapja tervezési metódusait, de érdekes történet a helyi építészekkel folytatott, közös munka és a Karen Demirchyan Sport- és Kulturális Komplexum mérnökével, Grigor Azizyannal való kapcsolata is.

Az egykori Rosszija Filmszínház szintén használaton kívül áll. A konzolosan kinyúló mozitermek tömege alatt újabb kori toldalékok. Fotó: Peter Sägesser
2/6
Az egykori Rosszija Filmszínház szintén használaton kívül áll. A konzolosan kinyúló mozitermek tömege alatt újabb kori toldalékok. Fotó: Peter Sägesser

Az Anahit Tarkhanyan által egyik bővebben ismertetett épület a Svarnots reptér. Tarkhanyan és kollégái patkó alaprajzú épületet terveztek a repülőtérre, közepén az irányítótoronnyal. A téri elrendezés kifejezetten funkcionális: a buszmegállótól a repülőgépig rendkívül rövid a távolság, mindössze 46 métert kell megtenni. A gépek kezelése, az üzemanyaggal való feltöltés is hatékonyan megoldott. A repteret 1975-1980 között építették, és 2011-is használták. 2001-ben azonban az örmény állam eladta Eduardo Eurnekian befektetőnek, aki ezt követően használaton kívül helyezte, és épített helyette egy arctalan, új repteret. 

A szovjet éra másik ikonikus épülete a Rosszija Filmszínház, amelyet szintén Tarkhanyan, Khachikyan és Poghosyan tervezett 1975-ben. Két termének hatalmas tömegei egy madár szárnyaiként magasodnak a környező tér fölé. A vetítőtermek között helyezkedik el az előcsarnok, amely nagy belmagasságával, színes ablakaival leginkább egy katedrálisra emlékeztet. Tarkhanyan mindig is szeretett volna tervezni egy templomot – mesélte nekem az építész lánya, miközben a kiállítást néztük. Ez azonban a Szovjetunióban nem volt lehetséges, így a mozi előcsarnokát tervezte meg szakrális térként, majd elégedetten tudatta lányával az otthon biztonságában: a tervezett templom immár épül…

A kiállítás képe. Fotó: Peter Sägesser
5/6
A kiállítás képe. Fotó: Peter Sägesser

A kiállítás jól átláthatóan mutatja be a 20. századi örmény építészet történelmét, kapcsolat- és hatásrendszerét. Az Alexandr Tamanjan építész-urbanistával induló fejlődésvonal Samuel Safaryanon keresztül vezet Tarkhanyanhoz, Khachikyanhoz és Poghosyanhoz. Ötben évvel ezelőtt az örmény kultúra: építészet, művészet, film és színház a nemzetközi modern része volt. Anahit Tarkhanyan szándéka a múzeummal épp az, hogy megmutatta mindenekelőtt honfitársai számára: egykor képesek voltak erre, és ma is azok lennének. 


Peter Sägesser

A nagyközönség számára 2020 januárjától látogatható múzeum címe: Antarayin 188/16, Jereván, Örményország. A hivatalos megnyitót 2020. február 23-án, Artur Tarkhanyan 88. születésnapján tartják. Nyitvatartási idő: hétfőtől péntekig 13:00-18:00

A szerző svájci építész, a kelet-közép-európai és szovjet építészet kutatója, az ostarchitektur.com alapítója és szerkesztője. A szöveget Kovács Dániel fordította.
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.