Épülettervek/Tervpályázat

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

1/6

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

?>
Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve
?>
Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve
?>
Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve
?>
Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve
?>
Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve
?>
Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve
1/6

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve
Épülettervek/Tervpályázat

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

2024.10.28. 18:00

Projektinfó

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

URL:
GUBAHÁMORI

Tervezés éve:
2024

Stáblista

GUBAHÁMORI
Guba Sándor, építész
Hámori Péter, építész

építész gyakornokok:
Hábetler Leona Tekla,
Kustra Vencel,
Valeria Vergara Guzman

Az Új Erdélyi Művészeti Központ pályázatának bírálóbizottsága a GUBAHÁMORI pályaművét megosztott 3. helyre javasolta, kiemelve az épületegyüttes városi léptékhez igazodó formálását és a tradicionális székely épületfedésekre utaló tetők kompozícióját. A pályaművet a tervezők mutatják be.

Táji lépték
Sepsiszentgyörgy a Baróti-hegység és a Bodoki-hegység lábainál, az Olt völgyében helyezkedik el – a városból feltáruló természeti tájat e két hegység lankás vonulatai uralják, fent a tölgyesek, bükkösök és fenyvesek sűrű erdejei, a völgyben pedig a legeltetett és mezőgazdasági termesztésbe bevont ember alakította kultúrtáj. Az ebben a tájban évszázadok alatt fejlődött hagyományos építészet ezekre az adottságokra épített, anyaghasználatát, szerkezeti kialakításait, valamint szellemiségét tekintve.

A javaslatunkban bemutatott Új Erdélyi Művészeti Központ épülete alapvetően erre a természeti és kulturális tájra alapozott gondolatok mentén született.

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve
2/6
Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

Térstruktúra
Az Új Erdélyi Művészeti Központ Sepsiszentgyörgy új városi szimbóluma, egy hely, amelyet egy közösség hoz létre, és amely további közösségeket fog teremteni. A funkció urbanisztikai szerepe, az épület városépítészeti megjelenése ebből adódóan mind azt a szándékot kell támogassa és kifejezze, amely a helyi közösségből, a helyi tájból és emberekből, az ő közös történetükből épül fel. 21. századi funkciók bújnak meg egy olyan térstruktúra mögött, amelynek egyes elemei hihetetlenül egyszerűek – házak, magastetős házak, amelyeket ismerünk Incze János Dés festményeiről.

Ezek az elemi szerkezetek állnak össze egy olyan kristályszerkezetté, amely magától értetődően ad rangot egy mai, urbánus funkciónak. Egy olyan funkciónak, amely nemcsak helyi és regionális, de országos és akár kontinentális szinten is utazási célponttá válhat a következő időszakban. A Főtérről feltáruló látványa az épületnek ezt az egyszerűséget, ezt a kristályszerkezetet kell mutassa. Egy kapu várja a látogatót, amely Sepsiszentgyörgy új városi landmarkjává válhat.

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve
4/6
Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

Építészeti koncepció
Alapvetően fontos koncepcionális döntés részünkről, hogy az épület faszerkezetű, és kerüli, illetve minimálisra csökkenti a vasbeton, illetve az acélszerkezetek használatát. A CLT és pillér-gerendavázas vegyes faszerkezetek melletti döntés hatással van nemcsak az építészeti és belsőépítészeti, de a területalakítási koncepciók esetében is. Célunk volt, hogy minél kevesebb vasbeton szerkezet használjunk, ezért a terepszint alatti szerkezetek minimalizálva vannak. Ezentúl a fő építőanyagok beszerzési helyszíne 50 km-en belül történik: a faanyag, kézivetésű cserép és a helyi kőbánya termékei.

A felépítményünk hagyományos építési logikákon alapszik. Ennek megfelelően horizontális viszonylatban az épület kitölti az előírások által megengedett teret. A szabad, beépítetlen területek urbanisztikai tájolása igen fontos. A közintézmények előtti nagyvonalú kültéri és fedett-nyitott köztér rendszer kialakítása szükséges, ezek a területek az intézmények kitelepülő, város felé nyitó programoknak (kamara koncertek, felolvasó alkalmak, bábelőadások, gyerekprogramok, pop up rendezvények) is helyet adnak.

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve
5/6
Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

Kós Károly és Toroczkai Wigand Ede építészetére támaszkodunk, amelyek referenciális forrásai az építészeti formálásunknak. Az épület egy egyszerű elemekből építkező, urbánusan komplex tömegstruktúra. Egyes egységei a hagyományos, magastetős helyi építészeti kultúrára utalnak. A mélyről induló magastetők segítenek az emberi léptékhez közelíteni ezt az önmagában jelentős méretű építészeti programot. Az egyes házakból összeálló kristályszerkezet a város különböző pontjairól különböző sziluettet mutat.

A külső-belső téri bevonás az épület használata során később is létrejön: a programok szüneteiben fontos, hogy diverz külső fedett-nyitott terek álljanak a látogatók rendelkezésére, ezért stratégiailag fontos pontokon tetőteraszokat és kisebb külső tereket alakítottunk ki.

Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve
6/6
Új Erdélyi Művészeti Központ – A GUBAHÁMORI 3. díjas pályaműve

Részlet a bírálóbizottság véleményéből
"A tervezett épületegyüttes az összetett funkcionális programot izgalmasan osztott tömegekben fogalmazza meg. A részekre bontás és dinamikus formálás eredményeképpen az épület léptéke szerencsésen közelít a város és a közvetlen környezet épített elemeinek léptékéhez. A kompozíciót logikusan az együttes súlypontjába helyezett fedett-nyitott fogadó tér rendezi. Ezt keretezik koncentrikusan az egyes épületegységek. A terv tagadhatatlan erénye a tradicionális székely épületfedésekre utaló magas és meredek tetők kompozíciójának festőisége. A városi léptékre szelídített épületegységek mozgalmas tetőzetének építészeti struktúrába emelése a zsűri megítélése alapján értékelendő komponálási mód."

A terv megosztott III. díjban részesült.

GUBAHÁMORI

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.