Épülettervek/Hallgatói terv

Vadszőlő árnyékában - Kisvasútállomás Gyöngyösön

1/18

Alaprajz 1:50 - építész: Bagi Borbála

Alaprajz 1:200 - építész: Bagi Borbála

Alaprajz 1:500 - építész: Bagi Borbála

Elülső homlokzat - építész: Bagi Borbála

Oldalsó homlokzat - építész: Bagi Borbála

Kisvasút állomásai - építész: Bagi Borbála

Meglévő állapot - építész: Bagi Borbála

Kávézó - építész: Bagi Borbála

Megálló - építész: Bagi Borbála

Megálló új épülete - építész: Bagi Borbála

Korábbi megálló parkosítása - építész: Bagi Borbála

Játszótér - építész: Bagi Borbála

Megálló és fogadóépület - építész: Bagi Borbála

Metszet a-b - építész: Bagi Borbála

Metszet c-c - építész: Bagi Borbála

Metszet d-d - építész: Bagi Borbála

építész: Bagi Borbála

építész: Bagi Borbála

?>
Alaprajz 1:50 - építész: Bagi Borbála
?>
Alaprajz 1:200 - építész: Bagi Borbála
?>
Alaprajz 1:500 - építész: Bagi Borbála
?>
Elülső homlokzat - építész: Bagi Borbála
?>
Oldalsó homlokzat - építész: Bagi Borbála
?>
Kisvasút állomásai - építész: Bagi Borbála
?>
Meglévő állapot - építész: Bagi Borbála
?>
Kávézó - építész: Bagi Borbála
?>
Megálló - építész: Bagi Borbála
?>
Megálló új épülete - építész: Bagi Borbála
?>
Korábbi megálló parkosítása - építész: Bagi Borbála
?>
Játszótér - építész: Bagi Borbála
?>
Megálló és fogadóépület - építész: Bagi Borbála
?>
Metszet a-b - építész: Bagi Borbála
?>
Metszet c-c - építész: Bagi Borbála
?>
Metszet d-d - építész: Bagi Borbála
?>
építész: Bagi Borbála
?>
építész: Bagi Borbála
1/18

Alaprajz 1:50 - építész: Bagi Borbála

Alaprajz 1:200 - építész: Bagi Borbála

Alaprajz 1:500 - építész: Bagi Borbála

Elülső homlokzat - építész: Bagi Borbála

Oldalsó homlokzat - építész: Bagi Borbála

Kisvasút állomásai - építész: Bagi Borbála

Meglévő állapot - építész: Bagi Borbála

Kávézó - építész: Bagi Borbála

Megálló - építész: Bagi Borbála

Megálló új épülete - építész: Bagi Borbála

Korábbi megálló parkosítása - építész: Bagi Borbála

Játszótér - építész: Bagi Borbála

Megálló és fogadóépület - építész: Bagi Borbála

Metszet a-b - építész: Bagi Borbála

Metszet c-c - építész: Bagi Borbála

Metszet d-d - építész: Bagi Borbála

építész: Bagi Borbála

építész: Bagi Borbála

Vadszőlő árnyékában - Kisvasútállomás Gyöngyösön
Épülettervek/Hallgatói terv

Vadszőlő árnyékában - Kisvasútállomás Gyöngyösön

2018.05.29. 10:12
MÉD

Projektinfó

Földrajzi hely:
Gyöngyös

Építészek, alkotók:
Bagi Borbála

Mátravasút – Gyöngyösi végállomás

Tervezés éve:
2013

Stáblista

építész: Bagi Borbála

építész konzulens: Sugár Péter

épületszerkezettan konzulens: Laczkovics János

statika konzulens: Domokos Gábor

épületgépészet konzulens: dr. Kontra Jenő

épületkivitelezési konzulens: Rostás Zoltán

MÉD:

Letölthető dokumentumok:

A kisvasút nemcsak egy egyszerű közlekedési eszköz, ami egyszerűbbé teszi a kirándulóhelyek megközelítését, csökkenti a gépjárműforgalmat, és ezáltal csökkenti az erdő szennyezettségét, hanem egy élmény. Bagi Borbála diplomamunkájában a Mátravasút fejlesztésével foglalkozik, azon belül is a gyöngyösi végállomással. 

Bevezető

Az utazás során, 15 km/h-s sebességgel zötykölődve át tudjuk élni a körülöttünk élő természet minden apró csodáját és kedvességét. Magunkba tudjuk lélegezni az erdő illatát, a friss levegőt, van idő megcsodálni a vasút mellett zúgó patakot, az arra tévedő állatokat, és a szebbnél szebb, folyamatosan változó növényvilágot. A kisvasút egy kedves vasúttörténeti emlék, kiemelt szerepet tölt be a Mátra-vidék idegenforgalmi életében, ezért lényegesnek tartom foglalkozni a jelenlegi problémákkal, és gondolkodni azok lehetséges megoldásain. 


Meglévő állapot - építész: Bagi Borbála
7/18
Meglévő állapot - építész: Bagi Borbála

 

Mátravasút rövid története

Gyöngyös a 19. században a Mátra-vidék gazdasági, társadalmi és művelődési központja volt. Ennek megfelelően az 1848-as pozsonyi országgyűlésen megszavazták, hogy a Budapest-Miskolc vasúti fővonal haladjon keresztül Gyöngyösön, ennek ellenére mégis úgy építették meg, hogy elkerülte a várost. 1870-ben a város egy szárnyvonallal kapcsolódott a fővonalhoz, viszont a vasút nem vezetett tovább a Mátra belsejébe. A vasúti zártság kitörésére több terv is készült, végül az erdei vasutak próbáltak megoldást jelenteni ebben a helyzetben.

A mára turisztikai jelentőségű kisvasút 1906-ban gazdasági vonatként kezdte pályafutását. A fakitermelésben és a kőszállításban nélkülözhetetlen szerepet töltött be. 1926-tól megindult a rendszeres személyszállítás is, majd 1980-ban a teherszállítás megszűnésével ez maradt a fő profilja.

 

Helyszín

Mátra az Északi-középhegység tagja. Itt emelkedik az ország két legmagasabb pontja, a Kékes és a Galyatető. Gyöngyös a Mátra kapuja, a kisvasút feladata a hegység völgyeinek a feltárása, a turisztikailag frekventált területek megközelítési lehetőségének megteremtése. Jelenleg két vonal van kiépítve, Gyöngyös-Mátrafüred és Gyöngyös–Szalajkaháza közötti szakaszon.

A kisvasút megállói között megfigyelhető a hierarchia, amiből egyből leszűrhető, hogy melyik megállónak mekkora a jelentősége a látnivalók függvényében. A végállomásokban és látogatottabb helyeken van csak esőbeálló, míg a kevésbé felkapott helyeken egy pad is kielégíti a megfáradt turistákat, gombászokat. Ezeken kívül, vannak azok az elfeledett megállók, ahol egy nehezen olvasható rozsdás tábla őrzi egy valaha jelentős helyszín emlékét.


építész: Bagi Borbála
17/18
építész: Bagi Borbála

 

A legfontosabb megálló mindezek közül a gyöngyösi végállomás. Innen indul útjára a mozdony reggel, és ide is tér vissza este. A városban nagyon szerencsés helyen található, befut teljesen a központig. Minden fontos létesítmény, a buszmegálló, a vasút, illetve a Fő tér néhány percnyi sétára van innen. Ráadásul közvetlen szomszédságában található a Mátra Múzeumnak helyet adó Orczy-kastély, ami ugyancsak fontos turisztikai célpont.

Ennek a megállónak kell olyannak lennie, ami tükrözi a kisvasút hangulatát, odavonzza a turistákat, kedvet hoz a használatra és szép megjelenésével kiemeli annak fontosságát. Ennek ellenére jelenleg a kastély kőkerítéséhez hozzátapadva, ott meghúzódva, a telephelytől egy út által teljesen elszeparáltan látja el alapvető funkcióit, semmi érdeklődést nem vonva magára. A telephely sem sokkal rokonszenvesebb, a káosz szóval lehetne jellemezni.


építész: Bagi Borbála
18/18
építész: Bagi Borbála

 

Személyforgalom alakulása

Kezdetben folyamatos fejlődés, személyforgalom növekedés volt tapasztalható a kisvasút életében, majd 1978-tól kezdve ez a fejlődés megállt, és az utasok száma évről évre csökkent. Jelenleg 100.000 körüli az éves személyforgalom. Ez az előző évi forgalomnak a duplája, ami egy szemléletváltozásnak volt köszönhető. Viszont ez még mindig nem közelíti meg a kisvasút fénykorában mért adatot, az 1976-ban mért 555.000 fős személyforgalmat.


Megálló új épülete - építész: Bagi Borbála
10/18
Megálló új épülete - építész: Bagi Borbála

Megálló és fogadóépület - építész: Bagi Borbála
13/18
Megálló és fogadóépület - építész: Bagi Borbála

Megálló - építész: Bagi Borbála
9/18
Megálló - építész: Bagi Borbála

 

Fejlesztési koncepció

A jó marketing mellett további utas növekedés érhető el, ha az infrastruktúrát is fejlesztjük ezzel párhuzamosan. Jelenleg több megálló teljesen el van hanyagolva, illetve a tájékoztatás nagyon gyenge. Már néhány jól elhelyezett, jelzésértékű tereptárgy is sokat javítana a helyzeten. Mindezen felül a legfontosabb feladat a gyöngyösi megálló szintvonalának az emelése lenne.

Az elsődleges tennivaló a vasút és az autóút kereszteződésének a megszüntetése, így elmozdítva az állomásépületet a kastély árnyékából. Az új terv két lineáris szálra van felfűzve. A telepen két épület marad meg, a többi, eszmei értéket nem tartalmazó épületet elbontatnám. A két megmaradó épület a mozdonyszín és a kocsiszín csarnoképülete. 1995-ben épültek, jó állapotban vannak. Ezek határozzák meg a két tengelyt.


Korábbi megálló parkosítása - építész: Bagi Borbála
11/18
Korábbi megálló parkosítása - építész: Bagi Borbála

Kávézó - építész: Bagi Borbála
8/18
Kávézó - építész: Bagi Borbála

Játszótér - építész: Bagi Borbála
12/18
Játszótér - építész: Bagi Borbála

 

Az első, kocsiszín tengelyére felfűzött rendszeren található minden olyan funkció, ami az utasok fogadásáért felelős. A kocsiszín bemutatóteremként látogatható lenne. Ennek a folytatásaként, de attól külön épülne egy ugyanolyan keresztmetszetű várócsarnok. Ez nemcsak praktikus, mert árnyékot, és esővédelmet nyújt, hanem igyekszik megteremteni a kisvasút erdei atmoszféráját, előidézni annak hangulatát. Az acél csarnokszerkezet felülről üveggel fedett, és ezen felül az egész be van futtatva vadszőlővel. Az árnyékolást a természet biztosítja, akkor van, amikor szükség van rá. A csarnokszerkezetben a kávézó-pénztár épülete egy fadobozként van behelyezve a csarnok alá, attól teljesen függetlenül.

A másik tengelyre van felfűzve minden olyan funkció, ami a kisvasút működéséért felelős: kocsiszín, javítóműhely, mosoda, üzemanyag-állomás, raktár, iroda és a dolgozók szociális épülete. A tengely zárt-fedett és nyitott-fedett terek egymás utáni sorolásából áll. A két tengely között található egy játszótér, ami a fő utasközönségnek, a gyerekeknek készül, amíg várakoznak.

Bagi Borbála

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.