Nézőpontok/Vélemény

Városkapuk, saját történelemmel - hét nagyvonalú hazai vasútállomás

1/22

Pécs belvárosának szélén áll a vasút új, 125 éves állomásépülete, ami a korábbi helyén épült, jóval nagyobb méretben. Tervezője Pfaff Ferenc, a Magyar Államvasút egyik legtermékenyebb főépítésze.

Az állomás mai képét a 2016-ban véget ért átfogó felújítással nyerte el. Ennek során Hajós Tibor építész vezetésével, szinte a vázszerkezetig bontották vissza, és építették újjá az épület gépészetét és belső burkolatait.

Pfaff Ferenc 1887-1907 közti főépítészi munkásságának ma is tucatnyi műemlék állomásépület állít emléket, Fiumétől Miskolcig. Az építész stílusára jellemző reneszánsz eklektikát mindenhol a helyi jellegzetességekhez igazította.

Győr városának szintén Pfaff-féle régi épülete a második világháborús bombázások során szerzett végzetes sérüléseket. Újjáépítése az 1950-es évek közepén, a klasszikus szocreál építészet fénykorában kezdődött.

Az épület falait hat nagyobb képzőművészeti alkotás díszíti. Közülük a legközelebbről talán Konecsi György mozaikja figyelhető meg, az állomás két aluljáróját összekötő folyosón.

Az állomás építéséhez a szomszédos területek rendezése, és az új perontetők is hozzátartoztak, amik mind az UVATERV-nél dolgozó Éhn József, Dianóczky János, és Vas Dénes tervei nyomán készültek el 1958-ra.

Békéscsabának két vasúti állomásépülete is van. Az első, a vasúttal egyidős, azaz 165 éves típusépület, a mellett álló, ma is használt historizáló állomás pedig 1933-ban épült, Golszeth Béla tervei szerint.

Az állomás 2016-ra teljesen újjáépült, sok más mellett aluljáróval, aminek kijáratát az utascsarnokba helyezték. Minden más területen viszont az épület eredeti állapot szerinti műemléki helyreállítása volt a cél.

A felújítás tervezését a Mata-Dór Architektúra Tervező Műhely Kft. végezte Bánszky Szabolcs vezetésével. Az elmúlt hét év alapján az állomás karbantartása megoldott, egyenlőre a kiskereskedelmi bódékat is sikerült távol tartani.

Az egyik utolsóként épült nagy állomásépület Szolnok központjában áll, a második világháborúban lebombázott épület helyén.

Az 1975-ben átadott, bő 13 ezer négyzetméteres új állomás tervei az akkor 35 éves Schneller Vilmos építész műhelyében készültek. Munkáját 1976-ban Ybl-díjjal ismerték el.

Az állomás felújítására az elmúlt években több terv is született, de egyenlőre a kisebb átépítéseket leszámítva, eredeti állapotban szolgálja a megyeszékhely utasforgalmát.

A hatalmas épület mögött az ország egyik legnagyobb vasúti csomópontja terül el, 28 vágánnyal, mellette a külön állomásnak számító rendezőpályaudvar, további 42 teherforgalmi vágánnyal. A létesítmények nagy része ma is változatlanul működik.

Körmend pompásan felújított állomása a szecessziós építészet és a vasút ritka találkozásainak egyikeként jött létre 1910-ben.

Az állomás legutóbbi teljes felújítása 2012-re készült el. A tulajdonos GySEV nem adott ki alvállalkozóknak alapvető üzemeltetési feladatokat, az állomás büféje is a vasúttársaság kezelésében áll. Az összkép így tizenegy év után is tiszta és rendezett.

A felújítás az épület mellett kiterjedt a vasúti pályára is, az állomás mellett pedig új buszpályaudvar épült.

Szintén a világháborúban elpusztult állomások szocreál stílusban újjáépült sorát gazdagítja Székesfehérvár felvételi épülete. A Kelemen László által tervezett épületet félkész formában már 1951-ben átadták.

A forgalomba helyezés után még közel nyolc évig tartott az állomás befejezése, különös tekintettel a díszek és szobrok hosszú sorára. Az előcsarnok két monumentális pannójának egyike Béres Jenő munkája.

A szemközti falon Konecsni György az ipar és a vasút ünnepélyes találkozását dolgozta fel, hasonló méretben. Az állomás több ütemből álló felújítás után, az elmúlt években ismét jó állapotban működik.

Szombathelyen haladt át az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legfontosabb vasútvonala, a Bécset a trieszti kikötővel összekötő Déli Vasút. Típusterv szerinti állomásépületét a 19. század végén gyorsan fejlődő város egy reprezentatívabbra cserélte.

Az új, historizáló épület 1902-re Posel Gusztáv tervei szerint, akinek egyik fő műve lett az új állomás. Mai formáját a 2006-ra, Bokor Mihály vezetésével nyerte el.

A megyeszékhelyhez méltóan nagy területű állomásépületben korszerű utascsentrum, büfé és kormányablak is működik. Az utastájákoztató rendszer hangszóróit a kandeláberek alatti krómszínű hengerekbe rejtették.

?>
Pécs belvárosának szélén áll a vasút új, 125 éves állomásépülete, ami a korábbi helyén épült, jóval nagyobb méretben. Tervezője Pfaff Ferenc, a Magyar Államvasút egyik legtermékenyebb főépítésze.
?>
Az állomás mai képét a 2016-ban véget ért átfogó felújítással nyerte el. Ennek során Hajós Tibor építész vezetésével, szinte a vázszerkezetig bontották vissza, és építették újjá az épület gépészetét és belső burkolatait.
?>
Pfaff Ferenc 1887-1907 közti főépítészi munkásságának ma is tucatnyi műemlék állomásépület állít emléket, Fiumétől Miskolcig. Az építész stílusára jellemző reneszánsz eklektikát mindenhol a helyi jellegzetességekhez igazította.
?>
Győr városának szintén Pfaff-féle régi épülete a második világháborús bombázások során szerzett végzetes sérüléseket. Újjáépítése az 1950-es évek közepén, a klasszikus szocreál építészet fénykorában kezdődött.
?>
Az épület falait hat nagyobb képzőművészeti alkotás díszíti. Közülük a legközelebbről talán Konecsi György mozaikja figyelhető meg, az állomás két aluljáróját összekötő folyosón.
?>
Az állomás építéséhez a szomszédos területek rendezése, és az új perontetők is hozzátartoztak, amik mind az UVATERV-nél dolgozó Éhn József, Dianóczky János, és Vas Dénes tervei nyomán készültek el 1958-ra.
?>
Békéscsabának két vasúti állomásépülete is van. Az első, a vasúttal egyidős, azaz 165 éves típusépület, a mellett álló, ma is használt historizáló állomás pedig 1933-ban épült, Golszeth Béla tervei szerint.
?>
Az állomás 2016-ra teljesen újjáépült, sok más mellett aluljáróval, aminek kijáratát az utascsarnokba helyezték. Minden más területen viszont az épület eredeti állapot szerinti műemléki helyreállítása volt a cél.
?>
A felújítás tervezését a Mata-Dór Architektúra Tervező Műhely Kft. végezte Bánszky Szabolcs vezetésével. Az elmúlt hét év alapján az állomás karbantartása megoldott, egyenlőre a kiskereskedelmi bódékat is sikerült távol tartani.
?>
Az egyik utolsóként épült nagy állomásépület Szolnok központjában áll, a második világháborúban lebombázott épület helyén.
?>
Az 1975-ben átadott, bő 13 ezer négyzetméteres új állomás tervei az akkor 35 éves Schneller Vilmos építész műhelyében készültek. Munkáját 1976-ban Ybl-díjjal ismerték el.
?>
Az állomás felújítására az elmúlt években több terv is született, de egyenlőre a kisebb átépítéseket leszámítva, eredeti állapotban szolgálja a megyeszékhely utasforgalmát.
?>
A hatalmas épület mögött az ország egyik legnagyobb vasúti csomópontja terül el, 28 vágánnyal, mellette a külön állomásnak számító rendezőpályaudvar, további 42 teherforgalmi vágánnyal. A létesítmények nagy része ma is változatlanul működik.
?>
Körmend pompásan felújított állomása a szecessziós építészet és a vasút ritka találkozásainak egyikeként jött létre 1910-ben.
?>
Az állomás legutóbbi teljes felújítása 2012-re készült el. A tulajdonos GySEV nem adott ki alvállalkozóknak alapvető üzemeltetési feladatokat, az állomás büféje is a vasúttársaság kezelésében áll. Az összkép így tizenegy év után is tiszta és rendezett.
?>
A felújítás az épület mellett kiterjedt a vasúti pályára is, az állomás mellett pedig új buszpályaudvar épült.
?>
Szintén a világháborúban elpusztult állomások szocreál stílusban újjáépült sorát gazdagítja Székesfehérvár felvételi épülete. A Kelemen László által tervezett épületet félkész formában már 1951-ben átadták.
?>
A forgalomba helyezés után még közel nyolc évig tartott az állomás befejezése, különös tekintettel a díszek és szobrok hosszú sorára. Az előcsarnok két monumentális pannójának egyike Béres Jenő munkája.
?>
A szemközti falon Konecsni György az ipar és a vasút ünnepélyes találkozását dolgozta fel, hasonló méretben. Az állomás több ütemből álló felújítás után, az elmúlt években ismét jó állapotban működik.
?>
Szombathelyen haladt át az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legfontosabb vasútvonala, a Bécset a trieszti kikötővel összekötő Déli Vasút. Típusterv szerinti állomásépületét a 19. század végén gyorsan fejlődő város egy reprezentatívabbra cserélte.
?>
Az új, historizáló épület 1902-re Posel Gusztáv tervei szerint, akinek egyik fő műve lett az új állomás. Mai formáját a 2006-ra, Bokor Mihály vezetésével nyerte el.
?>
A megyeszékhelyhez méltóan nagy területű állomásépületben korszerű utascsentrum, büfé és kormányablak is működik. Az utastájákoztató rendszer hangszóróit a kandeláberek alatti krómszínű hengerekbe rejtették.
1/22

Pécs belvárosának szélén áll a vasút új, 125 éves állomásépülete, ami a korábbi helyén épült, jóval nagyobb méretben. Tervezője Pfaff Ferenc, a Magyar Államvasút egyik legtermékenyebb főépítésze.

Az állomás mai képét a 2016-ban véget ért átfogó felújítással nyerte el. Ennek során Hajós Tibor építész vezetésével, szinte a vázszerkezetig bontották vissza, és építették újjá az épület gépészetét és belső burkolatait.

Pfaff Ferenc 1887-1907 közti főépítészi munkásságának ma is tucatnyi műemlék állomásépület állít emléket, Fiumétől Miskolcig. Az építész stílusára jellemző reneszánsz eklektikát mindenhol a helyi jellegzetességekhez igazította.

Győr városának szintén Pfaff-féle régi épülete a második világháborús bombázások során szerzett végzetes sérüléseket. Újjáépítése az 1950-es évek közepén, a klasszikus szocreál építészet fénykorában kezdődött.

Az épület falait hat nagyobb képzőművészeti alkotás díszíti. Közülük a legközelebbről talán Konecsi György mozaikja figyelhető meg, az állomás két aluljáróját összekötő folyosón.

Az állomás építéséhez a szomszédos területek rendezése, és az új perontetők is hozzátartoztak, amik mind az UVATERV-nél dolgozó Éhn József, Dianóczky János, és Vas Dénes tervei nyomán készültek el 1958-ra.

Békéscsabának két vasúti állomásépülete is van. Az első, a vasúttal egyidős, azaz 165 éves típusépület, a mellett álló, ma is használt historizáló állomás pedig 1933-ban épült, Golszeth Béla tervei szerint.

Az állomás 2016-ra teljesen újjáépült, sok más mellett aluljáróval, aminek kijáratát az utascsarnokba helyezték. Minden más területen viszont az épület eredeti állapot szerinti műemléki helyreállítása volt a cél.

A felújítás tervezését a Mata-Dór Architektúra Tervező Műhely Kft. végezte Bánszky Szabolcs vezetésével. Az elmúlt hét év alapján az állomás karbantartása megoldott, egyenlőre a kiskereskedelmi bódékat is sikerült távol tartani.

Az egyik utolsóként épült nagy állomásépület Szolnok központjában áll, a második világháborúban lebombázott épület helyén.

Az 1975-ben átadott, bő 13 ezer négyzetméteres új állomás tervei az akkor 35 éves Schneller Vilmos építész műhelyében készültek. Munkáját 1976-ban Ybl-díjjal ismerték el.

Az állomás felújítására az elmúlt években több terv is született, de egyenlőre a kisebb átépítéseket leszámítva, eredeti állapotban szolgálja a megyeszékhely utasforgalmát.

A hatalmas épület mögött az ország egyik legnagyobb vasúti csomópontja terül el, 28 vágánnyal, mellette a külön állomásnak számító rendezőpályaudvar, további 42 teherforgalmi vágánnyal. A létesítmények nagy része ma is változatlanul működik.

Körmend pompásan felújított állomása a szecessziós építészet és a vasút ritka találkozásainak egyikeként jött létre 1910-ben.

Az állomás legutóbbi teljes felújítása 2012-re készült el. A tulajdonos GySEV nem adott ki alvállalkozóknak alapvető üzemeltetési feladatokat, az állomás büféje is a vasúttársaság kezelésében áll. Az összkép így tizenegy év után is tiszta és rendezett.

A felújítás az épület mellett kiterjedt a vasúti pályára is, az állomás mellett pedig új buszpályaudvar épült.

Szintén a világháborúban elpusztult állomások szocreál stílusban újjáépült sorát gazdagítja Székesfehérvár felvételi épülete. A Kelemen László által tervezett épületet félkész formában már 1951-ben átadták.

A forgalomba helyezés után még közel nyolc évig tartott az állomás befejezése, különös tekintettel a díszek és szobrok hosszú sorára. Az előcsarnok két monumentális pannójának egyike Béres Jenő munkája.

A szemközti falon Konecsni György az ipar és a vasút ünnepélyes találkozását dolgozta fel, hasonló méretben. Az állomás több ütemből álló felújítás után, az elmúlt években ismét jó állapotban működik.

Szombathelyen haladt át az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legfontosabb vasútvonala, a Bécset a trieszti kikötővel összekötő Déli Vasút. Típusterv szerinti állomásépületét a 19. század végén gyorsan fejlődő város egy reprezentatívabbra cserélte.

Az új, historizáló épület 1902-re Posel Gusztáv tervei szerint, akinek egyik fő műve lett az új állomás. Mai formáját a 2006-ra, Bokor Mihály vezetésével nyerte el.

A megyeszékhelyhez méltóan nagy területű állomásépületben korszerű utascsentrum, büfé és kormányablak is működik. Az utastájákoztató rendszer hangszóróit a kandeláberek alatti krómszínű hengerekbe rejtették.

Nézőpontok/Vélemény

Városkapuk, saját történelemmel - hét nagyvonalú hazai vasútállomás

2023.06.17. 14:42
1/22

Pécs belvárosának szélén áll a vasút új, 125 éves állomásépülete, ami a korábbi helyén épült, jóval nagyobb méretben. Tervezője Pfaff Ferenc, a Magyar Államvasút egyik legtermékenyebb főépítésze.

Az állomás mai képét a 2016-ban véget ért átfogó felújítással nyerte el. Ennek során Hajós Tibor építész vezetésével, szinte a vázszerkezetig bontották vissza, és építették újjá az épület gépészetét és belső burkolatait.

Pfaff Ferenc 1887-1907 közti főépítészi munkásságának ma is tucatnyi műemlék állomásépület állít emléket, Fiumétől Miskolcig. Az építész stílusára jellemző reneszánsz eklektikát mindenhol a helyi jellegzetességekhez igazította.

Győr városának szintén Pfaff-féle régi épülete a második világháborús bombázások során szerzett végzetes sérüléseket. Újjáépítése az 1950-es évek közepén, a klasszikus szocreál építészet fénykorában kezdődött.

Az épület falait hat nagyobb képzőművészeti alkotás díszíti. Közülük a legközelebbről talán Konecsi György mozaikja figyelhető meg, az állomás két aluljáróját összekötő folyosón.

Az állomás építéséhez a szomszédos területek rendezése, és az új perontetők is hozzátartoztak, amik mind az UVATERV-nél dolgozó Éhn József, Dianóczky János, és Vas Dénes tervei nyomán készültek el 1958-ra.

Békéscsabának két vasúti állomásépülete is van. Az első, a vasúttal egyidős, azaz 165 éves típusépület, a mellett álló, ma is használt historizáló állomás pedig 1933-ban épült, Golszeth Béla tervei szerint.

Az állomás 2016-ra teljesen újjáépült, sok más mellett aluljáróval, aminek kijáratát az utascsarnokba helyezték. Minden más területen viszont az épület eredeti állapot szerinti műemléki helyreállítása volt a cél.

A felújítás tervezését a Mata-Dór Architektúra Tervező Műhely Kft. végezte Bánszky Szabolcs vezetésével. Az elmúlt hét év alapján az állomás karbantartása megoldott, egyenlőre a kiskereskedelmi bódékat is sikerült távol tartani.

Az egyik utolsóként épült nagy állomásépület Szolnok központjában áll, a második világháborúban lebombázott épület helyén.

Az 1975-ben átadott, bő 13 ezer négyzetméteres új állomás tervei az akkor 35 éves Schneller Vilmos építész műhelyében készültek. Munkáját 1976-ban Ybl-díjjal ismerték el.

Az állomás felújítására az elmúlt években több terv is született, de egyenlőre a kisebb átépítéseket leszámítva, eredeti állapotban szolgálja a megyeszékhely utasforgalmát.

A hatalmas épület mögött az ország egyik legnagyobb vasúti csomópontja terül el, 28 vágánnyal, mellette a külön állomásnak számító rendezőpályaudvar, további 42 teherforgalmi vágánnyal. A létesítmények nagy része ma is változatlanul működik.

Körmend pompásan felújított állomása a szecessziós építészet és a vasút ritka találkozásainak egyikeként jött létre 1910-ben.

Az állomás legutóbbi teljes felújítása 2012-re készült el. A tulajdonos GySEV nem adott ki alvállalkozóknak alapvető üzemeltetési feladatokat, az állomás büféje is a vasúttársaság kezelésében áll. Az összkép így tizenegy év után is tiszta és rendezett.

A felújítás az épület mellett kiterjedt a vasúti pályára is, az állomás mellett pedig új buszpályaudvar épült.

Szintén a világháborúban elpusztult állomások szocreál stílusban újjáépült sorát gazdagítja Székesfehérvár felvételi épülete. A Kelemen László által tervezett épületet félkész formában már 1951-ben átadták.

A forgalomba helyezés után még közel nyolc évig tartott az állomás befejezése, különös tekintettel a díszek és szobrok hosszú sorára. Az előcsarnok két monumentális pannójának egyike Béres Jenő munkája.

A szemközti falon Konecsni György az ipar és a vasút ünnepélyes találkozását dolgozta fel, hasonló méretben. Az állomás több ütemből álló felújítás után, az elmúlt években ismét jó állapotban működik.

Szombathelyen haladt át az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legfontosabb vasútvonala, a Bécset a trieszti kikötővel összekötő Déli Vasút. Típusterv szerinti állomásépületét a 19. század végén gyorsan fejlődő város egy reprezentatívabbra cserélte.

Az új, historizáló épület 1902-re Posel Gusztáv tervei szerint, akinek egyik fő műve lett az új állomás. Mai formáját a 2006-ra, Bokor Mihály vezetésével nyerte el.

A megyeszékhelyhez méltóan nagy területű állomásépületben korszerű utascsentrum, büfé és kormányablak is működik. Az utastájákoztató rendszer hangszóróit a kandeláberek alatti krómszínű hengerekbe rejtették.

Cikkinfó

Szerzők:
Fotók: Gulyás Attila

Projektinfó

Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.