// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Közélet, hírek

Zöld utat kapott az erzsébetvárosi Liget City projekt

1/4

A 2020-as ötletpályázat egyik győztes látványterve a Liget City fejlesztésére. Forrás: Szücs Balázs/Facebook

A 2020-as ötletpályázat egyik győztes látványterve a Liget City fejlesztésére. Forrás: Szücs Balázs/Facebook

Az egykori üzemcsarnok épülete 2015-ben. Forrás: Globetrotter19/Wikimedia Commons (Építészfórum archívum)

Damjanich utca 11-15. trolibuszgarázs, az egykori villamos kocsiszín 1976-ban. Forrás: Fortepan / Kereki Sándor (Építészfórum archívum)

Hirdetés
?>
A 2020-as ötletpályázat egyik győztes látványterve a Liget City fejlesztésére. Forrás: Szücs Balázs/Facebook
?>
A 2020-as ötletpályázat egyik győztes látványterve a Liget City fejlesztésére. Forrás: Szücs Balázs/Facebook
?>
Az egykori üzemcsarnok épülete 2015-ben. Forrás: Globetrotter19/Wikimedia Commons (Építészfórum archívum)
?>
Damjanich utca 11-15. trolibuszgarázs, az egykori villamos kocsiszín 1976-ban. Forrás: Fortepan / Kereki Sándor (Építészfórum archívum)
1/4

A 2020-as ötletpályázat egyik győztes látványterve a Liget City fejlesztésére. Forrás: Szücs Balázs/Facebook

A 2020-as ötletpályázat egyik győztes látványterve a Liget City fejlesztésére. Forrás: Szücs Balázs/Facebook

Az egykori üzemcsarnok épülete 2015-ben. Forrás: Globetrotter19/Wikimedia Commons (Építészfórum archívum)

Damjanich utca 11-15. trolibuszgarázs, az egykori villamos kocsiszín 1976-ban. Forrás: Fortepan / Kereki Sándor (Építészfórum archívum)

Zöld utat kapott az erzsébetvárosi Liget City projekt
Közélet, hírek

Zöld utat kapott az erzsébetvárosi Liget City projekt

2025.01.14. 10:33

Az erzsébetvárosi képviselő-testület novemberi ülésén jóváhagyta a 45 000 négyzetméteres Liget City gigaprojekt településrendezési megállapodását, melynek keretében lakások, kollégium, irodaház és egy 500 férőhelyes mélygarázs is létesülne az Állatorvostudományi Egyetem közvetlen közelében, egy műemléki épületeket is tartalmazó tömbben.

A Liget City projekt Erzsébetváros legnagyobb ingatlanfejlesztése, amelyet a Rottenbiller, Damjanich, Bethlen Gábor és Dembinszky utcák által határolt területen tervez megvalósítani a beruházó, a Zeitgeist Asset Management által alapított Liget City Project Kft. A tömb várostörténeti szempontból kiemelkedő jelentőségű: a 19. század végi épületei között található Mauthner Ödön egykor világhírű magkereskedése, a fővárosi tejellátás központja, valamint a lóvasutat, villamosokat és trolibuszokat is kiszolgáló Damjanich utcai épületek. A tömb néhány épülete műemléki védettséget élvez, melyeket korábbi cikkünkben részletesen is bemutattunk.

A 2020-as ötletpályázat egyik győztes látványterve a Liget City fejlesztésére. Forrás: Szücs Balázs/Facebook
2/4
A 2020-as ötletpályázat egyik győztes látványterve a Liget City fejlesztésére. Forrás: Szücs Balázs/Facebook

A Liget City Projekt Kft., a terület tulajdonosa, lakásokat, kollégiumot és irodákat tervez kialakítani, valamint egy 500 férőhelyes mélygarázst. A tervek szerint a felszín 25%-át zöldterület alkotja majd, és egy új játszótér is megvalósul. A tulajdonos a telekrendezési megállapodás részeként vállalta, hogy településfejlesztési támogatásként 800 ezer eurót, mai árfolyamon 320 millió forintot fizet az önkormányzatnak.

Ahogy korábban írtuk, az ingatlanfejlesztésről 2020-ban meghívásos ötletpályázatot írtak ki, prominens hazai és nemzetközi szereplők részvételével. A bírálóbizottság a legjobbra három külföldi pályázó, a düsseldorfi HPP Architekten GMBh, a torinói Peter Jaeger Architetti, illetve a prágai Chapman Taylor S.R.O. tervét értékelte.

Az akkori látványtervek és metszeti rajzok tanúsága szerint a területen álló épületek a műemléki védettséget élvezők kivételével (melyek felújítanának) eltűnnének, a felszabaduló területeken és a parkoló helyén pedig magas, többnyire zöldtetős épületeket emelnének, amelyekben lakásoknak, irodáknak és üzleteknek is jutna hely. 

Az önkormányzat még ugyanabban az évben megállapodást kötött a beruházóval, ám a Covid-járvány idején a munka lelassult, lakossági konzultációt csak online lehetett tartani, írta Erzsébetváros önkormányzata hivatalos oldalán, 2024 decemberében.

A novemberi képviselőtestületi-ülésen Benedek Zsolt, a Fidesz frakcióvezetője azt javasolta, hogy vegyék le a napirendről az ügyet, folytassák a pártközi egyeztetést és rendezzenek lakossági fórumokat. A Fidesz képviselői vitatták a településfejlesztési támogatás összegét, felvetették, hogy inkább lakásokat, parkolóhelyeket kellene építeni.

Az egykori üzemcsarnok épülete 2015-ben. Forrás: Globetrotter19/Wikimedia Commons (Építészfórum archívum)
3/4
Az egykori üzemcsarnok épülete 2015-ben. Forrás: Globetrotter19/Wikimedia Commons (Építészfórum archívum)

Lajos Béla, aki a Színes Erzsébetváros Egyesület képviseletében figyelemmel követte ezt a folyamatot, úgy véli, hogy akkor a társadalmasítás, a konzultáció nem volt hatékony.

Sólyom Benedek kerületi főépítész elmondta, hogy a mostani szabályozási terv csak keretmegállapodás, amely lehetővé teszi, hogy az apró, nagyberuházásra alkalmatlan telkeket egyesítsék. A jövőben még sok egyeztetés lesz, sor kerül településképi véleményezésre, a projektet megvitatja az Országos Építészeti Tervtanács is. Lesz mód véleménycserére, lakossági fórumok megtartására. A testület a területrendezési megállapodást a Fidesz, a Kétfarkú Kutya Párt és a Színes Erzsébetváros képviselőinek ellenszavazatával fogadta el.

Kérdésünkre Sólyom Benedek kérdésünkre arról tájékoztatott, hogy a 2020 évi tervpályázatot követően csupán a területre vonatkozó szabályozási terv módosítása történt meg, újabb tervek a terület fejlesztéséről még nem készültek. 

Damjanich utca 11-15. trolibuszgarázs, az egykori villamos kocsiszín 1976-ban. Forrás: Fortepan / Kereki Sándor (Építészfórum archívum)
4/4
Damjanich utca 11-15. trolibuszgarázs, az egykori villamos kocsiszín 1976-ban. Forrás: Fortepan / Kereki Sándor (Építészfórum archívum)

A tömb rehabilitációjának részeként 2020 nyarán bontási munkálatok indultak a Rottenbiller utca 31. és 33. szám alatti telkek belső területén, melynek részeként régi, romos raktár- és irodaépületek semmisültek meg. 2023 júliusában a kormány rozsdaövezeti akcióterületté nyilvánította a területet. 

Forrás: Erzsébetváros Önkormányzata

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.