6,3 m2-en lakni - furgonból mobilotthon
Milyen lehet egy 6 m2-es guruló lakásban élni, ahol az otthon ott van, ahol leparkol az ember? Juhász Norbert, egy fiatal építész és párja megvalósította az álmát és budapesti albérletüket első, saját építésű házukra cserélték – ami jelenleg Marokkóban van.
Az internetnek hála ma már elég nagy irodalom terpeszkedik a weben az újonnan ’digitális nomádoknak’ nevezett életmódot követőkről, ezen belül is az autóban lakókról. Bár ez a fajta utazás (legyünk aktuálisak és nevezzük a korszellemnek megfelelően: #vanlife) nem új dolog – mindenkinek bevillan a Volkswagen T1-es, nagy kerek lámpákkal és színes hippi-színkavalkáddal az oldalán – , mégis átesett egyfajta változáson az elmúlt évek alatt. Nem csak a társadalmat elutasító, lázadó fiatalok, az önmagát kutató elveszett lelkek vagy épp a hedonista, “carpe diem" (vagy yolo?) hipszterek életmódja ez, hanem bővült a csoport egy új taggal. Az internetnek hála sok szakma nem igényli már a helyhez kötöttséget: programozók, fordítók, írók, fotósok, grafikusok hada teheti meg, hogy otthonának helyét folyamatosan változtassa, mégis fennakadás nélkül dolgozhasson.
Szintén az internet hozadéka a gyors tudásmegosztás: például a Youtube-ra beírva gyorsan találunk oktató videókat főzés, autószerelés, villamosság, festés, vagy épp fuvolázás terén is. Ugyanez igaz mobilotthon építésre is. Nem csak a gyári lakóautók szállnak már versenybe, hanem szabad utat kapott a DIY, vagyis a csináld magad mozgalom. Régi, kissé leharcolt, de megfelelő rakterű furgonok hada cserél gazdát, hogy új tulaja saját elképzelése szerint alakítsa ki benne új otthonát. Erre is rengeteg példát találhatunk a neten, büszke fotókkal, hosszas leírásokkal, tanácsokkal.
Ezt az utat választottuk mi is – barátnőm, Dóri és én -, amikor megvettünk egy 16 éves furgont és 4,5 hónap alatt otthont varázsoltunk belőle. Dóri rengeteget asszisztált mellettem, de a tervezés, az építés, szervezés és anyagbeszerzés oroszlánrésze rám hárult – nem teherként, mivel nem kényszerből választottam ezt az utat. Építész végzettségem hasznosnak bizonyult és végre kicsit csillapodott a vágyam, hogy saját kézzel építsek valamit (az egyetem hajlamos az elméletet a gyakorlat elé helyezni, ami részben érthető, részben hiányosság). Az építés több mint 700 munkaórát vett igénybe, amihez még hozzájött a tanulás és tervezés: megfelelő anyagok kiválasztása, elektromosságtan, a rendszerek elemei, gáz, víz, asztalos megoldások, stb. Egyszerre avanzsáltam projektmenedzserré, művezetővé, asztalossá, fuvarossá, gépésszé, tervezővé és megrendelővé.
A megvalósításban a következő tényezők játszottak fontos szerepet:
diszkréció és egyszerűség
Kívül diszkrét, belül egyszerű. Autónk kerülje a feltűnést, ne kiabáljon róla, hogy laknak benne vagy érdemes lenne feltörni. A diszkréció belül finomodik és inkább nevezhető egyszerűségnek: kevés szín, összefüggő felületek, szellős, nem túl zsúfolt kialakítás, egyszerű megvalósíthatóság, egyszerű anyagok, átláthatóság és rend.
low-budget és low-tech
Előbbi, mondhatjuk, adottság volt. A képzeletbeli mérleg egyik tányérján az autóra költött pénz, másikon az utazásra és biztonsági tartalékra maradó összeg; minél kevesebb megy az autóra, annál több jut az útra. A low-tech részben anyagi okokból, részben a saját kezű megvalósíthatóságból fakad (egyszerűbb szerszámok használata). A két elv általában kéz-a-kézben járt, de néhol kompromisszumok születtek, mint a fújt hőszigetelés, illetve a teljesen ipari gyártású (de kifejezetten környezetbarát) OSB lapok használatánál.
a kialakításról
A kaszni belseje PUR hab hőszigeteléssel lett kifújva (4-6 cm), a belső burkolat párnafákra helyezett OSB lapok. A bútorok váza részben bontott, részben új fenyő lécekből készült, belső polcok szintén OSB-ből, míg a látható burkolatok nyers MDF lapokból lettek kialakítva.
Három bútorelem alkotja a belsőt: az ágy, a konyha és a tárolószekrény. Előbbi kinyitható: kanapéból kétszemélyes ágy lesz, alatta 3 nagy méretű láda, mögöttük az elektromos rendszer foglal helyet. A konyhabútor munkalap alá rejtett gázfőzőt és az azt tápláló gázpalackot, mosogatókagylót, az ehhez tartozó csapot és a 70 literes tartályt, illetve pakolós helyet foglalja magába. A szekrény L alakú: alacsonyabb részén ülőfelület (előtte felnyitható asztal) található, mely alatt a hűtő bújik meg. A tároló többi részében ruhákat és egyéb használati tárgyakat lehet tartani.
elektromos rendszer
Az elektromos hálózat szintén egyedi tervezésű, az igényeknek megfelelően lett kiépítve. Két 12V-os 100 Ah-s fedélzeti akkumulátor van az ágy alatt, melyeket három módon lehet tölteni: a járó motor generátorától, 220V-os aljzatról, vagy a tetőre helyezett 250W-os napelem panelről. A fogyasztók mind 12V-osak (világítás, vízpumpa, hűtő, szivargyújtó aljzatok), de bekerült egy kis teljesítményű inverter is, amiről laptopot, fényképezőgépet lehet tölteni. A rendszer – elméletileg – 2-3 napra elegendő áramot képes tárolni, átlagos fogyasztás mellett, mindenféle töltés nélkül.
gáz- és vízrendszer
Ezek nagyon egyszerűek: a három rózsás gázfőző rá van kötve egy 11 kg-os lakóautós gázpalackra. A vízhez egy 70 literes tartály lett beépítve, amiből egy nyomásérzékelős vízpumpa nyomja fel a vizet a csaphoz. A mosogatókagylóból az autó aljára rögzített víztárolóba folyik a víz, amit könnyedén le lehet engedni. Van egy extra csatlakozó is a vízrendszerhez: ide egy zuhanyzócsövet lehet csatlakoztatni, és ha a helyzet engedi, az autó mögött le lehet tusolni.
pénz, pénz, pénz
A végszámla 2.100.000 Ft lett. Egy teljesen működő otthonért, ami lehet alpesi víkendház vagy spanyol tengerparti nyaraló – talán nem sok. Ha lebontjuk, jobban érzékelhetjük a dolgot:
- Az egzakt átalakítás 900.000 Ft. Ha már van az embernek furgonja, ennyiből megúszhatja. Ebből az elektromos rendszer vitte el a legtöbbet, ami 440.000 Ft volt. Ha csökken az igényszint, csökken a költség, sok mindent ki lehet hagyni, amit mi bevállaltunk.
- A furgon 650.000 Ft volt. Ez aztán végképp változhat felfelé, lefelé is. Jól kell kifogni, kész.
- Egy 16 éves autóra biztosan kell még költeni. Ez volt számomra a legfájóbb kiadás 550.000 Ft-tal, de sajnos kihagyhatatlan, mert ha valami megadná magát útközben, húzósabb lenne a cech. Új gumik, új fékek, vezérműszíjcsere, műszaki vizsga, illeték, egy kis ez, egy kis az. Akinek van autója, tudja, mi pénzt el lehet tapsolni.
végül
Összességében egy kompakt, megbízható, ránk szabott, megfelelő felszereltségű, vadonatúj belsejű kis otthont kaptunk. Ennyi pénzért a lakóautó piacon a kifejezetten leharcolt, huszonéves autókat lehet megtalálni, amire ugyanúgy rá kéne még költeni. Négy hónap utazás és furgonélet után is elégedetten gondolok első saját, ugyan csak 6,3 m2-es, de guruló házunkra.
Juhász Norbert
Norbert és Dóra utazásáról és a furgonéletről bővebben a blogjukon vagy a Facebook oldalukon lehet olvasni.
16:39
Szellőzetés és fűtés van a furgonban?