/ ÉPÍTÉSZET ÉS AI KURZUS / Jelentkezési határidő: október 6. / ÉPÍTÉSZET ÉS AI KURZUS / Jelentkezési határidő: október 6. / ÉPÍTÉSZET ÉS AI KURZUS / Jelentkezési határidő: október 6. / ÉPÍTÉSZET ÉS AI KURZUS / Jelentkezési határidő: október 6. / ÉPÍTÉSZET ÉS AI KURZUS / Jelentkezési határidő: október 6. / ÉPÍTÉSZET ÉS AI KURZUS / Jelentkezési határidő: október 6.
Közélet, hírek

Átalakítják Calatrava balesetveszélyes velencei hídját

1/3

Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. Forrás: Wikimedia Commons

Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. Forrás: Wikimedia Commons

Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. A később eltávolított felvonó. Forrás: Wikimedia Commons

?>
Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. Forrás: Wikimedia Commons
?>
Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. Forrás: Wikimedia Commons
?>
Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. A később eltávolított felvonó. Forrás: Wikimedia Commons
1/3

Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. Forrás: Wikimedia Commons

Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. Forrás: Wikimedia Commons

Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. A később eltávolított felvonó. Forrás: Wikimedia Commons

Átalakítják Calatrava balesetveszélyes velencei hídját
Közélet, hírek

Átalakítják Calatrava balesetveszélyes velencei hídját

2022.01.04. 16:22

Cikkinfó

Szerzők:
Paár Eszter Szilvia

Földrajzi hely:
Velence (It), Olaszország

Építészek, alkotók:
Santiago Calatrava

Címkék:
híd

2008-ban történt átadása óta problémát jelent a velencei Ponte della Costituzione csúszásveszélyes üveg burkolata. A város vezetése megelégelte a rendszeresen előforduló baleseteket, Santiago Calatrava munkáját átalakítják.

A velencei Canal Grande fölött húzódó, a Venezia Santa Lucia vasútállomást a Piazzale Romával összekötő gyalogoshíd 2002 és 2008 között épült a világhírű spanyol építész, Santiago Calatrava tervei alapján. Az építmény szinte teljesen acélból és üvegből épült, melynek köszönhetően áttetsző és légies, így kiválóan belesimul Velence történelmi városképébe. Csupán a csatorna két partján elhelyezkedő hídlábak, illetve a hídra felvezető lépcsők egy része készült isztriai márványból, mely a helyi templomok és paloták legfontosabb építőanyagaként a velencei hagyományokra utal.

Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. Forrás: Wikimedia Commons
2/3
Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. Forrás: Wikimedia Commons

Bár a híd valóban esztétikus, és fontos közlekedési útvonalként szolgál, átadása óta folyamatosan botrányok övezik. Már építése közben kiderült, hogy sem az erre szánt anyagi források, sem a becsült idő nem lesz elegendő a híd befejezésére, továbbá azonnal a használatba vételt követően számos baleset történt a csúszásveszélyes üveg felszín miatt. Ráadásul mind az építész, mind a város vezetői megfeledkeztek az akadálymentességről, így 2013-ban a hídra kerekesszékesek számára kialakított liftet szereltek, ez azonban annyira lassú volt, hogy használhatatlannak bizonyult, főleg a meleg nyári hónapokban, így utólag eltávolították.

Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. A később eltávolított felvonó. Forrás: Wikimedia Commons
3/3
Velence, Ponte Della Costituzione, Santiago Calatrava. A később eltávolított felvonó. Forrás: Wikimedia Commons

A különösen esős időben és télen veszélyes üveg járófelület miatt számos olyan súlyos baleset is történt, melyek következtében a sérültek beperelték a velencei önkormányzatot. Az utóbbi években több kísérletet is tettek a felszín csúszósság-mentesítésére, illetve a balesetek elkerülésére: próbálkoztak érdes felületű matricák felhelyezésével, egyfajta gyantával készült bevonattal, sőt, a híd üveg felszínét több helyütt trachit borításra cserélték, de hiába. 2014-ben a város gondatlanság miatt pert indított Santiago Calatrava ellen, melyet meg is nyert. Idén végül a nedves időben figyelemfelkeltő táblákkal telerakott híd átalakításáról döntöttek, melyre Velence 500.000 eurót szán. Az üveg felületet a gyalogosok biztonsága érdekében teljesen kicserélik, arról azonban még szerkezettervező mérnökökkel egyeztetnek, hogy milyen burkolatot kap, mivel a statikai problémákat is mutató acélszerkezet teherbíró képessége véges.

Paár Eszter Szilvia

 

Forrás:
archdaily.com
New York Times
 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.