Debreceni építészek nyerték a debreceni intermodális csomópontra kiírt tervpályázatot
Az első díjat és az azzal járó bruttó 15 millió forintot a debreceni székhelyű Archiko Kft. és a szintén debreceni Lengyel Építész Műterem Kft. (Kovács Péter Dla és Lengyel István) közös pályázata kapta. A második a Budapesti Műhely Építészeti Kft. (Dévényi Tamás) pályaműve lett, melynek díja bruttó 13 millió forint. Az egyik harmadik helyezett a Középülettervező Zrt. (Tima Zoltán) pályázata lett, a másik a MARP Kft-é (Dévényi Márton); mindkét pályaművet bruttó 10 millióért veszi meg az önkormányzat.
Az intermodális közlekedési központ előkészítésére a város korábban 767 millió forint uniós forrást nyert, amihez önrészt sem kell biztosítani. Eddig ugye csak egy tanulmányterv volt, így a korábbi látványtervek is csak előzetes látványtervek voltak.
A pályázók július 15-éig jelentkezhettek, rá egy hétre már meg is kezdődött a bírálóbizottság plenáris ülése Információink szerint a pályázatra 37 pályamű érkezett, csak a bontás és a hitelesítés egy munkanapot vett igénybe. A pályaművek díjazására és megvételére bruttó 170 millió forint áll rendelkezésre. A díj legnagyobb összege 20 millió forint lehet. A bíráló bizottságnak Kósa Lajos polgármester az elnöke, Nagy Ervin országos főépítész a társelnöke. A bizottság tagja még Pajna Zoltán alpolgármester, Kováts Ákos városi főépítész, Aczél Gábor, Csomay Zsófia, Dajka Péter, Győrffy Zoltán, Koller József és Szabó István.
Kósa Lajos, a bíráló bizottság elnöke hétfőn sajtótájékoztatón hirdette ki a tervpályázat eredményét. A bíráló bizottság egy első, egy második és két harmadik díj kiosztásáról határozott. Az első díjat és az azzal járó bruttó 15 millió forintot a debreceni székhelyű Archiko Kft. és a szintén debreceni Lengyel Építész Műterem Kft. (Kovács Péter Dla és Lengyel István) közös pályázata kapta. A második a Budapesti Műhely Építészeti Kft. (Dévényi Tamás) pályaműve lett, melynek díja bruttó 13 millió forint. Az egyik harmadik helyezett a Középülettervező Zrt. (Tima Zoltán) pályázata lett, a másik a MARP Kft-é (Dévényi Márton); mindkét pályaművet bruttó 10 millióért veszi meg az önkormányzat. Ezen kívül még 13 pályamű megvásárlásáról döntött a bíráló bizottság, egyenként 4 millió forintért.
A nyertes pályázatban az intermodális központ közel 43 ezer négyzetméteres. A közlekedési és az azt kiegészítő terület 23 ezer négyzetméteres lesz, a tervezők emellett közel 5200 négyzetméteren kereskedelmi és vendéglátási, valamint 4200 négyzetméteren iroda funkcióval számoltak. Az üzemeltetésre szánt terület 2150 négyzetméter, s a MÁV részére további 2000 négyzetméter fog rendelkezésre állni. A nyertes és a megvásárolt pályaműveket (látványterveket és maketteket) a debreceniek egy kiállítás keretében ismerhetik meg szeptember 2-ától a Széchenyi utca és a Kiskörút sarkán lévő irodaház földszintjén.
Kováts Ákos városi főépítész, a bíráló bizottság tagja elmondta, hogy a nyertes pályamű sok városszerkezeti kérdésre is választ ad, nem futurisztikus, hanem racionális, debreceni léptékű. Kiemelte, hogy a tervezők jórészt meghagynák a Nagyállomás jelenlegi épületét is.
A nyertes pályamű vezető tervezői, Kovács Péter és Lengyel István a Dehir.hu kérdésére elmondták elgondolásaik alapján a vasút és a buszközlekedés gyalogosan a nulladik szintről lehet majd megközelíteni, a villamost a földszintről. Tervük egyik különlegessége az, hogy a városi térszerkezetben képzelték el az intermodális központot. „Az volt az elvünk, hogy azt a gyalogos sűrűséget, amit egy ilyen intermodális központ környezetében kialakul, nem elvisszük a városközponttól, hanem minél közelebb visszük hozzá. Ezért olyan épületegyüttest próbáltunk kialakítani, melynél a Piac utca végén hamar megjelenik ez az intermodális közlekedési központ" – magyarázta Kovács Péter.
A pályázat nyertesével hirdetmény nélküli tárgyalásos közbeszerzési eljárás lefolytatását követően az önkormányzat szerződést köt az engedélyes és a kiviteli tervek elkészítésére. A tervezési szakasz lezárulta után a kivitelezésre a 2014 és 2020 közötti uniós ciklusban pályáznának, s a remények szerint 2015-ben kezdődne el az építkezés, melynek becsült költsége bruttó 22 milliárd forint. Ha minden jól alakul, a központ akár 2018-ban elkészülhet.
forrás: dehir.hu
07:24
Debrecen a debrecenieké - véli most bizonyára a második, harmadik, ennedik helyezett. Miközben a nyertes, a látványterv* alapján, nagyon szép dolgot tett le. Különösen tetszik a lépcsők pazar megoldása. A lépcső itt nem szükséges rossz, az utas fárasztásának szégyellni való eszköze, hanem parádé. Nézzék azt a katedrális-teret sugalló, íves-freskós megoldást.
Tetszik, hogy az új állomás (amely persze hogy intermodális csomópont: már vagy százötven éve az, amióta a vonatról leszállva konflisra lehetett váltani) mélyen benyúlik a város főutcájába. Az a tér évtizedek óta arcul csapja az utazót kisszerű, megoldatlan, fáradtan hatvanas-hetvenes évekbeli architekturájával. Végre egy érvényes kísérlet fazont adni ennek a szocreál és a szocmodern által eljelentéktelenített területnek.
* amelyekből nyilván nem lehet megbízható véleményt alkotni.
10:39
@Pákozdi Imre: a csodálatos, íves-freskós tér most is ott van, úgy hívják, hogy Nagyállomás. a túlméretezett kiírás egyenesen arra buzdította az építészeket, hogy bontsák le, de szerencsére az első és (tudtommal) a második helyezettnek is sikerült beleügyeskednie a tervbe a megtartását. igaz, hogy ebben a nyertes pályaműben a megőrzött régi rész úgy úszkál az új közepén, mint a madártejben a tojáshab-darabok
12:13
@zsuppanandras: :-) Nem ismertem meg, hiába, már régen érkeztem vonattal katonaidőm városába. Még egy jó pont a tervezőknek!