/ 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS / 20. Média Építészeti Díja / FINALISTA KÖZÖNSÉGSZAVAZÁS
Helyek/Infrastruktúra

Intermodális Közösségi Közlekedési Központ, Debrecen

1/13

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Makettfotó

?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Makettfotó
1/13

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Makettfotó

Intermodális Közösségi Közlekedési Központ, Debrecen
Helyek/Infrastruktúra

Intermodális Közösségi Közlekedési Központ, Debrecen

2013.10.08. 08:20

Projektinfó

Földrajzi hely:
Debrecen, Magyarország

Építészek, alkotók:
Emődi-Kiss Tamás, Szakács Barnabás

Intermodális Közösségi Közlekedési Központ létrehozása Debrecenben

Tervezés éve:
2013

Stáblista

tájépítész munkatársak: Zelenák Fruzsina, Szöbölödi Anita, Angyal Andrea
látványterv: Molnár István

Letölthető dokumentumok:

A Nagyállomás fogalommá vált Debrecenben - e név megtartása mellett új városkaput hozott létre az EKHO Építész Műterem és a Lépték-Terv Tájépítész Iroda megvételt nyert közös tervében.

Városkapu - az új központ a város kapuja

Új formában gondoltuk újra a vasúti állomásépületeknek ezt a történetileg megalapozott szerepét, úgy, hogy ebben az új épületben, formában és funkcióban egyesüljön a vasúti- és az autóbusz pályaudvar, egy állomási arculatban, egy épületegyüttesben. A városon belüli és kívüli közösségi közlekedés minden lényegi földi eleme ide fut majd be, a reptérrel közvetlen transzfer járati kapcsolata van. Fontos, hogy a központ épülete a város jelentős eleme lesz, ennek megfelelően valódi középület is kell legyen. Az új központ nagy forgalmú átszállóhely, mely Debrecen nevét viseli, azok számára is, akik nem a városba igyekeznek, csupán áthaladnak itt e ponton. A Nagyállomás nevet javasoljuk megőrizni.

Látványterv
7/13
Látványterv

Mag

A jelenlegi épületegyüttesen belül a felvételi épület („B"), a belső várócsarnok – különösen a Domanovszky sgrafittok – képviselnek építészeti, művészeti és főként történeti és identitásalkotó értéket, melyek ezt az épületet Debrecenhez kötik. Ezért ezt az új központ magjaként kívánjuk megőrizni és integrálni. Ez lesz a kívánt agora.

Autóbusz-pályaudvar

Az autóbusz pályaudvar a vasúti pályaudvarnál későbbi közlekedési épületforma. Tervünkben kialakítását a vasúti pályaudvaréval egyező súllyal kezeltük. Nem érezzük ebben a városban felszín alatti, sem feletti elhelyezésének indokát. A buszpályaudvar fedett, épületben való elhelyezése forgalmi-tartószerkezeti okokból nehézkes, a közönség szempontjából nem átlátható, nehezen megvilágítható, átszellőztethető, nagy, zajos és nehéz tér érzetét keltheti, a buszpályaudvarok mostohagyerekként való kezelésének érezzük. A koncepcióban meghatározott középületi jelleggel nem összeilleszthető egy központi épület belsejében lévő buszpályaudvar. Az tehát külön helyet kap, nem épületben, a vasúti csarnoktetővel rokon szerkezettel.
A szokásos perontetős megoldásnál elegánsabb és használati szempontból előnyösebb csarnokfedést terveztünk, mely jól illeszkedik a szigetperonos elrendezéshez.

Látványterv
10/13
Látványterv

Látványterv
8/13
Látványterv

Állomás és város összefügg

Debrecen az ország második legnépesebb városa, az Alföld központja, többször volt az ország irányításának székhelye – fontos város. A tervezett központ – mint a város kapuja – szerves kapcsolatban kell legyen a városmaggal, a már említett főutca (Piac utca) tengely részeként. Így a Petőfi teret átvágó főút a térszínen nem tartható meg, melynek jogosságát számos európai példa igazolja. Felszíni megtartása a központ építésével remélt és szándékolt hatást elrontja, részben megsemmisíti, (városszerkezeti- és közlekedési kapcsolatok, közvetlen környezet felértékelődése, turizmus, identitás, brend), a beruházás részben célját tévesztheti, a város számára a beruházásban rejlő lehetőség nem bontakozhat ki a maga teljességében.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.