„Felejtés helyett feltámadás” – Mohács új koronája
Új fogadóépülettel bővült a Mohácsi Történelmi Emlékhely Vadász György tervei alapján. A közelmúltban elkészült, koronát formázó építményt, valamint a helyszín történetét és újjászületését az építész szavaival és Zsitva Tibor fotóival mutatjuk be.
Mohács.
A kép, az emlék – tragikus.
Mégis, Országunk több mint ezer éve, újból és újból talpra áll - és az Emlék is, ma már nem sújt, emel.
1975-76. A tervek meditációja.
Földbe süllyeszteni az emlékezés fájdalmát! - határoztuk el Szlezák Gusztáv építész-barátommal.
A megérkezés.
Pölöskei József csontokból szőtt, ezüst-szikrázású kapuján, összenemérő kő ívek között, égre nyíló bebocsájtás fogad az óriási Kertbe. A kapu döbbenete után, Bencsik István szikár fájdalmú térképkő-remeklésén és Rétfalvy Sándor emlékező kézzel írott bronz lapjain túl, lassan lelépdelve, a földbe süllyesztett, fedett-nyitott átrium tárul elénk kiállító falaival, és a középpont felé sűrűsödő és süllyedő kőburkolata közepén, Illés Gyula három részre szakadt, fehér kőrózsája áll, idézve az Ország széthullását - láthatatlanul is élő sejtjeiből finom csordulású életvizet árasztva.
Az élmény ma is - 36 évvel később - csendre int. A süllyesztett átriumból fel, tovább már az Emlékpark misztériuma fogad, három óriási, de csökkenő átmérőjű, itt is enyhén süllyedő séta-körrel, közepén a legnagyobb, 400 magyar lelket befogadó emlékdombbal, ahol álmodva élnek tovább. Minden a körből származik. A séta-körök, a burkolatok körkövei, egészen a ma már óriásfák védelmi öleléséig.
A Kör.
A Mandala.
A Világmindenség.
A Kör síkja, és a Gömb három dimenziója. A Minden Egy.
A süllyedő gyepkörök 90 Bandérium hádészi útját követik, öt kiváló szobrász fajeleivel, faimáival, facsodáival.
Drága Barátom, Kő Pál indítja az emlékezést II. Lajos, a gyermekkirály finom mementójával, Tomori határozott, parancsoló, mégis mesefigurájával, szélhárfájának szélfútta ígéretével, halálsikolyú, kék-vörös, földből kiáltó, bukdácsoló lófejeivel, Szulejmán - a Győztes - derekán levágott magyar fejek szívet-szorító skalpjaival - ördögi látomások. Kiss Sándor - Székelyföld szülötteként - szálfaegyenes sírjelei mozdulatlan és elmozdíthatatlan erőket árasztanak, a remény hangján meg-megkonduló harangtornya a közelítő egekből végső győzelmet ígér.
Király József, a Keleti Világ fekete-barna főhajtásaival, vonagló, táncoló, gyönyörű faplasztikáival a török győzelmet ünnepli és a támadás ékét Szabó István puritán, mégis szívet érintő és szívszorító szuggesztiója fejezi be a mersei magaslat felől.
Az építészeti koncepció egyenesre felfűzött állomásai-stációi a gyepkörök után - az egyenes végén - fakereszttel búcsúznak és kérnek visszatekintést a megtett Golgota-útra, a múlt és jelen kavargó, reménykedő érzelmei között. A visszaérkezés egyetlen, utolsó mesterműve, a fiatalon elhunyt nagy szobrászunk, Samu Géza „Temető Dorottyája", Akinek mindent-tudó tekintete bocsát útjára Mindannyiunkat!
2010-2011.
Több mint egyharmad-század, egy emberöltő után megtörténik a Csoda, a befejezettnek hitt mű tovább folytatódik, váratlanul és el nem képzelt újjászületéssel.
Felejtés helyett feltámadás.
A feladat: 330m2 föld feletti kiállító és fogadótér látvány-presszóval, pénztárak, kétnemű vizescsoportok, raktárak - és 330m2 föld alatti kiállító és vetítőterem, kétnemű vizes-csoportokkal, személyzeti öltözőkkel, raktárakkal és gépészettel.
De hová?
Hiszen a mű egyszer már megszületett és koncepciója - a belépéstől a befejező keresztig - nyílegyenes útra felfűzött állomások hosszú sora volt, a körök és a földbe süllyesztett négyzetes átrium jegyében. Az összenemérő ívű kőkapun át minden kinyílik - mindent lát a szem, és egyre többet érez a szív. Az egyenes út mellé se egyik, se másik oldalra nem épülhet semmi, mert kibillenti az egyensúlyt. A kapu és a süllyesztett átrium egyenesébe nem tehető, mert akkor nem nyit, hanem eltakar mindent.
Vagy talán mégsem?
Ez volt a megoldás!
Az emelés és a süllyesztés.
20 méter átmérőjű kör.
20 méter átmérőjű üveg félgömb - üvegkorona - 8 és fél méter magasban, látványtermével és kilátó presszójával, szoborhatású nyersbeton pilléreken lebegtetve, minimális földszinti bejárattal, pénztárral és irodával, „gyűrt" lépcsőjével, középmagasságban a +4 méteren, emléktárgyakkal, könyvekkel, és legfelül körbenéző, mindent-látó kilátó presszóval.
A lebegő külső vészlépcső finom ívével már a szobrászat módján szól vissza a kilátótérbe és hangtalanul a természetbe hív. A felfelé néző és felfelé világosodó színű kék üvegkorona - tetején kis keresztjével - valószerűtlen vallomás. Napsütésben, Holdfénykor és a csillaghullás kívánságain át a hóhullás varázslata égi álmokká fokozza az élményeket!
Az üveg hengerlift teszi a dolgát. Felvisz a valószerűtlenbe, és levisz az ismeretlen mélybe. György, statikus fiammal és Zimay Balázs fiatal építész-tanítványommal együtt minden művezetésünkön szinte megrendülve figyeltük az Üvegkorona lábraállását, majd felemelkedését, a régi átrium és virágos gyepkörök szelíd megújulását, a faemlékek fiatalodását, az óriássá nőtt, hatalmas fák körbezáródó gyűrűjében.
A lépcső és az üveglift lejuttat-felvisz, lejuttat-felvisz a kiállítások más-más világába; a mélyben a kortalan filmélmény vár, háromnyelvű tájékoztatással, ahol korabeli ruhák, palástok, fegyverek között, álmélkodva figyelsz a felejthetetlenre.
Társaink - ma már méltó és igaz barátok - Szekó József polgármester, Závoczky Szabolcs, a Duna-Dráva nemzeti tájegység fiatal, segítő szívű igazgatója, csakúgy, mint helyettese, Buchert Eszter, Aki szinte művezetője volt az egész munkának, és Varga György, az Emlékpart drága Mindentudója és a kivitelezők, Akik nélkül a megvalósulás talán soha be nem következik.
Köszönet érte Istenemnek, és Mindenkinek, Aki tett érte, felejthetetlen élményt okozva nekünk és a látogatóknak.
Vadász György
Kossuth-, Ybl- és Steindl-díjas építész
DLA egyetemi tanár
Budapest, 2012. 04. 02.
18:08
Örülök, hogy a korábbiaknál konstruktívabb hozzászólások jelentek meg. Szerintem a fröcsögés helyett inkább így, érvek mentén van értelme beszélgetni a konkrét épületekről, az építészetről, a világról általában. Különösen jó volt olvasni Mizsei Anett sorait, aki nem sajnálta az időt és higgadt, értelmes elemzést írt a dologról. Egyet is értek vele abban, hogy a megépült végeredmény konkrét fizikai valójában, a fotók alapján valóban nem váltja/váltotta be maradéktalanul az alapgondolatban rejlő lehetőségeket.(Persze a két dimenzióba kényszerített építészet sokszor csalóka, így magam is abban reménykedem, hogy a valós térbeli helyzet kicsit mást mutat, ezt remélem személyesen is lesz módom mihamarabb megvizsgálni.) Azonban továbbra is azt gondolom, hogy maga a KONCEPCIÓ, a dolog "látomás" része, egy elemelt-lebegő, áttetsző-megcsillanó KILÁTÓ térről (amint az látható számos kiszolgáló funkció most is a föld alá került)szerintem nagyszerű elképzelés. Mindamellett a konkrét megformálást én sem érzem kiforrottnak. A magam részéről egy teljesen anyagtalan építmény-jelenséget, akár egy mesterséges felhőt is el tudtam volna képzelni erre a helyre (távoli analógiaként lásd pld.: Diller és Scofidio Blur building-jét). Abban azért talán lehet reménykedni, hogy az épület idővel hozzáöregszik majd a környezetéhez és "vadiújsága" múltával, esetleg növényekkel való alapos befuttatása után :), elveszíti majd formai kívülállását, technikai bumfordiságai tompulnak és jobban érvényesülni tud a GONDOLAT, ami belé van kódolva...
08:10
@halottember: Szerintem egyszerűen csak meg kellene mutatni nyugati szaksajtóban. A dolog filozófia része rendben van, a ház része nagyon nem. egy ötletpályázatot ilyen finom / mély témákban feltétlen meg kellene tartani. Már eleve a formakeresés miatt is élvezetes lett volna 30-40 jó pályamunkát megnézni. Szerintem e munkával a Mester nem jutott volna be.
09:49
@halottember: érdekes gondolat, hogy az idő megnemesíti -- magam nehezen tudom elképzelni, hogy ezek a sematikus irodaház-csomópontok, a szellemtől és élettől elkerült kongó középső teresedés szépen tudna öregedni. valószínű, inkább elkopik, szétesik. a formálás egy bukósisakon kívül sok mindent felidézni nemigen tud (valóban volna olyan akinek a korona jutna eszébe?), és mintha nem is akarna: a csomópontok, az anyagválasztás, a részletek (ld: korlát, árnyékolatlan üvegfelületek, a tipográfia keresetlensége, stb stb) nem erről tanúskodnak. a fém-félgömb olyan idegenül áll a táj természeti és szellemi környezetében, mint a hetvenes évek sematikus modernjének legszenvtelenebb házai. az utóbbi évtizedek bővelkednek remek emlékművekben-emlékhelyekben világszerte, érdemes - a fenti helyett - a figyelmünket azokra összpontosítani: nagyrészt nyugat felé.
14:33
@másik: Sajnos itt is igazolódik,hogy ha egy ház nem a helyes gondolat jegyében létesül, akkor óriásivá növeli a kiindulás hamisságát. A legszomorúbb az, hogy valami kivételesen jól sikerült emlékező-hely auráját törte szét a mű. Tényleg van ember, aki az ország legnagyobb,legmegindítóbb temetőjét látványteraszról kívánja "élvezni" haboskakaó szürcsölése mellett, miközben Pistike üvegliftezik a nagymamával?! Megelégedve gondolván arra, hogy mindez félmilliárd forintot emésztett fel? Mégis mi a fenére lehetünk büszkék ezen a helyen? Egy csoportos klotyókat rejtő ufóra? A kiállítási terekről nem is beszélek, mert ott aztán lehet zokogni,de nem a vész fölött érzett fájdalomtól. Ide másolom "mandulás" gondolatait,mert ez az igazság és nem az az árvalányhaj lengető búsmagyarság, amit üvegbilink jelképez. "A mohácsi csata emlékhelyén pont a Szent Koronát ábrázolni... nem arról volt szó, hogy Mátyás után direkt gyenge királyt választottak, hogy a főnemesek érdekei kevésbé sérüljenek? A királyi hatalom tiszteletének hiánya, és azoknak az eszméknek a hiánya vezetett Mohácshoz, amiket épp a korona jelképez. És ki kéne mondani, hogy Mohácsnál elqrtuk. Nem kicsit, nagyon! És ebből a hibából tanulni kéne, mert majd 500 éve folyamatosan ugyanott toporgunk. Ez egy emlékhely lehetne, ami figyelmeztet a saját hibáinkra! A hibáink cseppet sem vonnak el az értékeinkből, és a csatamezőn valóban hősök adták a hazáért az életüket! De ha nem nézünk szembe a hibáinkkal, akkor nem lesz előrelépés." Addig nem érdemes szót sem ejteni magáról az épületről, amíg a GONDOLAT nem tisztázott, hogy miről is szól az egymásra rakott tégla,kiöntött beton,összeszerelt fém, üveg,fa. Mert az anyag bármiről szólhat, és ha az, amiről szól igaz, akkor az épület is igaz lesz és akkor már beszélhetünk építészetről is.
11:33
Szerintem az elképzelés szép és költői is, az álomszerű, időtlen lebegés megidézésének szándékával, a struktúrába való minimális beavatkozás, mégis újat alkotás elve mentén. Amellett nyilván szükség is volt a funkcionális bővítésre, mivel a pusztaságban álló emlékhely kiszolgáló funkcióinak 1970-es évekből maradt, lepukkant színvonala és szűk köre biztosan nem felelt meg a 2000-es évek igényeinek. (Néha a nagy múzeumokat is szokták bővíteni, aktuálisabb kontextusba helyezni, jobb helyeken...) Mindamellett a konkrét megvalósulás valóban némileg nehézkesnek, itt-ott bumfordinak tűnik. Letisztultabb, könnyedebb (valódi, naprakész hi-tech) vagy éppen sokkal ősibb, még masszívabb szerkezetek (pld. kőboltívek)által megtartott "lebegő-ékkő" hatásosabb eredményt hozott volna. Egyébként érdekes lenne konkrét javaslatokat olvasni a sok könnyen gyalázkodó nagyokostól, hogy ők hogyan oldották volna meg a "befejezett" mű további bővítését..
07:52
@halottember: Szerintem ezzel a bővítéssel pont egy dolgot nem sikerült elérni: hogy aktuálisabb kontextusba kerüljön a létesítmény. (Legyünk igazságosak, kizárólag fotók alapján írok véleményt. Oda kéne menni megnézni... Szeretnék még reménykedni, hogy a helyszínen meg tud győzni valamiről az épület.) A 70-es években elkészült süllyesztett átrium ma is sokkal előremutatóbb és mélyebb gondolatiságú alkotás, mint a "fölégyógyított", a kilencvenes évek tükröződő üveg irodaházait idéző korona(?). Ilyen értelemben ez a bővítés szerintem hatalmas visszalépés... A félgömb alsó felülete csak egy "vágási felület", és a lépcsőház leérkezése az üveg hengercikkelyben még attól a minimális lebegésérzettől is megfosztja az épületet, ami lenne neki. (És ettől még a korona-jellege is megszűnik, ellenben oldalnézetből lesz belőle egy sisak.) Így viszont teljesen reménytelennek tűnik, hogy akár vizuálisan, akár szellemileg elemelkedjen a földtől. Sajnos a részletmegoldások sem éppen javítják a helyzetet. Az impozánsnak szánt "gyűrt lépcső" a maga kis kőkockás burkolatával és a becslésem szerint mintegy 50 centit belógó pihenőgerendájával tökéletesen elveszti a gyűrt lépcső jelleget. Ha nem sikerül úgy megcsinálni a szerkezetet, hogy az tényleg gyűrt legyen és lebegjen, akkor inkább ne legyen ilyen formája... vagy legyen olyan anyagból, ami elbírja. Meg a fekete madársziluettel felmatricázott üveg... igen, tudom, kell, mert nekimennek, meg meghalnak a kismadarak. Összességében egyáltalán nem bővítésnek tűnik. A képek alapján legalábbis nem folytatása a réginek, hanem valami, ami véletlen épp odaesett mellé. Sem anyagában, sem formájában nem látszik, hogy felvenné a kapcsolatot az eredeti részekkel. És hogy konkrét javaslattal is éljek: én valami olyat képzelnék el ugyanoda, amibe úgy lép át az ember a régi részből, hogy nem kell az ott megélt lelkiállapotot szépen levennie magáról, összehajtogatni és eltenni, vagyis nem szakad meg a tér(rendszer) folytonossága. Nem kellett volna félni a szögletességtől, a betontól, vagy attól, hogy a látogató nem érzi a lebegést, ha nem félgömb formájú a ház. Hát ezek miatt lett az én szememben - ha nem is szörnyű és megbocsáthatatlan hiba - de egy újabb kihagyott lehetőség ez az épület.
08:15
@halottember: Nem kell "könnyen gyalázkodó nagyokosnak" lenni ahhoz, hogy valaki olyannak lássa ezt a bővítést, amilyen: elhibázottnak. Az emlékhely pontosan azért tud(ott?) emlékhely lenni, mert pusztában áll(t?), a "mohácsi síkon", ahogy az a történelmi tudatban rögzült. A kaput lehetetlen helyzetbe hozó építmény nem éppen emelkedett funkciói ("kilátó presszó", stb.) ebben a mértéktelenül túlexponált pozícióban uralják az emlékhelyet, nem pedig kiszolgálják azt. Nem kell "nagyokosnak" lenni ahhoz, hogy az ember tudja, hová kell az ilyen prózai kiszolgáló funkciókat tenni ilyen helyen: ahová valók, a föld alá, ahogy az az első menetben történt.
18:12
@zapata: Ez nagyon veszelyes iranyulat, kedves Zapata. Ugyanis igazolhatja a Szepmu elvetelt, am a Nemzeti Muzeum dijnyertes megbecstelenitesi szandekat. Egyetertek: nem kell szegyellni a kiszolgalo funkciokat. De miert kellene azokat a fold ala nyomni? Csak eppen nem kell piedesztalra emelni, mint Vadasz ur tenne. Amgy javaslom Mizsei Anett hozzaszolasanak tankonyvi kodifikaciojat.
18:14
@Pákozdi Imre: (javaslok egy kis különbségtételt: hogy "megbecstelenítésnek" tart egy építészeti megoldást, ám legyen [Szépmű]. De hogy ezt azonosítja (már a "megbecstelenítést") a tervezők szándékával, no az nem túl elegáns - és még finoman fogalmaztam. Na és ha már itt vagyunk: egy véleményt "veszélyesnek" egy rendszerváltásnyival ezelőtt lehetett gondolni, azt is amonnan felülről. Ha valami veszélyes például, az mások rágalmazása - ilyesmi. Nem javaslom e hozzászólás kodifikációját. Szép estét!)
18:18
@mB: Kedves mB maga egyszeruen nem szeret engem. Akkora hulyesegeket magyaraz bele az evodeseimbe, hogy szinte elszegyellem magam. Lenne kedves normalisan viszonyulni hozzam?
18:22
@Pákozdi Imre: kedves Imre - "megbecstelenségi szándékról" beszél. Lehet ezt szépen és barátságosan értelmezni, nem a legdurvább rágalmazás ez? Tényleg kérdezem, mert abban a pillanatban vonok vissza minden fentit. (A "hülyeség" megmagyarázása is érdekelne, mert épp rám vonatkozik, így pláne érint. Tiszteljük meg egymást, igen - ennek egyik módja a kerek, érthető válasz.)
18:57
@zapata: Evidens kell legyen, hogy Mizsei Anett elemzeset nagyra tartom. Talan az is vilagos, hogy zapataval is 95%-ban egyetertek. Indulatom a Nemzeti Muzeum es a Szepmu "egerlyuk-furo" epiteszete ellen iranyul. Hogy On ezt a toek vilagos szandekomat mive akarja torzitani - kevesse erdekel.
17:56
@mB: A megbecstelenítést komolyan gondolom, bár természetesen nem feltételezem, hogy a dolgot tervező építészek becstelenek lennének. (Ez magától értetődő, és csakis mB kedvéért írom ide.) A lényeg az, hogy a Szépmű és a Nemzeti Múzeum tiszteletet érdemel, nem építészeti idézőjelet: erről egyébként néhányan derekasat vitáztunk 2011 első negyedévében. Hogy miképpen látom tágabb, nemzetközi összefüggésben a fenti múzeumok ellen tervezett merényletet, összefoglaltam a Kommentár 2011. évi 3. számában: http://kommentar.info.hu/iras/2011_3/fold_ala_kenyszeritve
08:32
@Pákozdi Imre: köszönöm, máris megvan a konszenzus - bár ellentmond korábbi önmagával, amint azt megjegyeztem korábban: most: "természetesen nem feltételezem, hogy a dolgot tervező építészek becstelenek lennének" korábban: "megbecstelenitesi szandekat" (a "szándék" szót korában is kiemeltem különböző tipografikus eszközökkel. De ezek szerint nem volt szándékos - tanulság: érdemes nem azt írni amit nem gondolunk, és rögtön konszenzusra jutunk, kevesebb is lesz az indulat. :-)
19:34
@mB: Bravo. Megint sikerult jol meghegyeznie a semmit.
14:41
Bár maradtunk volna meg a hetvenhatban épült kapuépítménynél!
17:46
egy baj van csak; a formai redukció oly jól sikerült, hogy már nem egy koronát idéz fel a forma, hanem pusztán csak önmagát. (vagy így néz ki a regionalista üveg-félgömb?) a teljesen tiszta asszociációk között előbb jön szembe egy irányítótorony mint a szellemi elmélyülés felidéződésének bármilyen lehetősége. habár ez is irányítótorony...
12:33
nehéz megszólalni .........
14:37
@studiogeon: Gyonyoru lett, bravo!