Nézőpontok/Vélemény

Hagyomány és sokszínűség

1/41

Őszintén az építészoktatásról - BME

Becker Gábor, Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás, Dobai János, Makovényi Ferenc

Pálfy Sándor, Varga Tamás, Becker Gábor, Masznyik Csaba, Balázs Mihály

Masznyik Csaba, Balázs Mihály

Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás, Dobai János

Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME

Sajtos István, Dobszay Gergely

Varga Tamás prezentációja

Sajtos István, Dobszay Gergely, Varga Tamás

Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról, középen Kőnig Tamás. - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME

Sajtos István, Dobszay Gergely, Becker Gábor, Pálfy Sándor

Varga Tamás prezentációja

Őszintén az építészoktatásról - BME

Sajtos István, Dobszay Gergely, Varga Tamás, Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás, Dobai János, Makovényi Ferenc

Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME, jobb szélen Kőnig Tamás.

Varga Tamás prezentációja

Varga Tamás prezentációja

Varga Tamás prezentációja

Varga Tamás

Becker Gábor, Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás

Balázs Mihály, Perényi Tamás

Varga Tamás, Pálfy Sándor

Becker Gábor, Balázs Mihály, Perényi Tamás

Sajtos István

Sajtos István, Dobszay Gergely, Varga Tamás

Sajtos István, Dobszay Gergely

Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME

Dávida Eszter

Pálfy Sándor

Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME

Perényi Tamás, Masznyik Csaba, Dávida Eszter, Balázs Mihály

Őszintén az építészoktatásról - BME

?>
Őszintén az építészoktatásról - BME
?>
Becker Gábor, Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás, Dobai János, Makovényi Ferenc
?>
Pálfy Sándor, Varga Tamás, Becker Gábor, Masznyik Csaba, Balázs Mihály
?>
Masznyik Csaba, Balázs Mihály
?>
Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás, Dobai János
?>
Őszintén az építészoktatásról - BME
?>
Őszintén az építészoktatásról - BME
?>
Sajtos István, Dobszay Gergely
?>
Varga Tamás prezentációja
?>
Sajtos István, Dobszay Gergely, Varga Tamás
?>
Őszintén az építészoktatásról - BME
?>
Őszintén az építészoktatásról, középen Kőnig Tamás. - BME
?>
Őszintén az építészoktatásról - BME
?>
Sajtos István, Dobszay Gergely, Becker Gábor, Pálfy Sándor
?>
Varga Tamás prezentációja
?>
Őszintén az építészoktatásról - BME
?>
Sajtos István, Dobszay Gergely, Varga Tamás, Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás, Dobai János, Makovényi Ferenc
?>
Őszintén az építészoktatásról - BME
?>
Őszintén az építészoktatásról - BME, jobb szélen Kőnig Tamás.
?>
Varga Tamás prezentációja
?>
Varga Tamás prezentációja
?>
Varga Tamás prezentációja
?>
Varga Tamás
?>
Becker Gábor, Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás
?>
Balázs Mihály, Perényi Tamás
?>
Varga Tamás, Pálfy Sándor
?>
Becker Gábor, Balázs Mihály, Perényi Tamás
?>
Sajtos István
?>
Sajtos István, Dobszay Gergely, Varga Tamás
?>
Sajtos István, Dobszay Gergely
?>
Őszintén az építészoktatásról - BME
?>
Őszintén az építészoktatásról - BME
?>
Őszintén az építészoktatásról - BME
?>
Dávida Eszter
?>
Pálfy Sándor
?>
Őszintén az építészoktatásról - BME
?>
Őszintén az építészoktatásról - BME
?>
Őszintén az építészoktatásról - BME
?>
Perényi Tamás, Masznyik Csaba, Dávida Eszter, Balázs Mihály
?>
Őszintén az építészoktatásról - BME
?>
1/41

Őszintén az építészoktatásról - BME

Becker Gábor, Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás, Dobai János, Makovényi Ferenc

Pálfy Sándor, Varga Tamás, Becker Gábor, Masznyik Csaba, Balázs Mihály

Masznyik Csaba, Balázs Mihály

Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás, Dobai János

Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME

Sajtos István, Dobszay Gergely

Varga Tamás prezentációja

Sajtos István, Dobszay Gergely, Varga Tamás

Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról, középen Kőnig Tamás. - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME

Sajtos István, Dobszay Gergely, Becker Gábor, Pálfy Sándor

Varga Tamás prezentációja

Őszintén az építészoktatásról - BME

Sajtos István, Dobszay Gergely, Varga Tamás, Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás, Dobai János, Makovényi Ferenc

Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME, jobb szélen Kőnig Tamás.

Varga Tamás prezentációja

Varga Tamás prezentációja

Varga Tamás prezentációja

Varga Tamás

Becker Gábor, Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás

Balázs Mihály, Perényi Tamás

Varga Tamás, Pálfy Sándor

Becker Gábor, Balázs Mihály, Perényi Tamás

Sajtos István

Sajtos István, Dobszay Gergely, Varga Tamás

Sajtos István, Dobszay Gergely

Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME

Dávida Eszter

Pálfy Sándor

Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME

Perényi Tamás, Masznyik Csaba, Dávida Eszter, Balázs Mihály

Őszintén az építészoktatásról - BME

Hagyomány és sokszínűség
Nézőpontok/Vélemény

Hagyomány és sokszínűség

2010.11.12. 13:05

Az Építészfórum Földalatti beszélgetések sorozatának idei évadában az építészetoktatásé a főszerep. Legutóbb a BME-re látogatott el a sorozat, ahol többek között megtudhattuk, hogy milyen egy építész-tömegképzés, mit jelent a hagyomány és mit a sokszínűség a kétségkívül legnagyobb múltra visszatekintő magyar építészképzőben. Biczó Gabriella beszámolója.

Idén  road-showzik a Földalatti beszélgetések: az Őszintén az építészoktatásról címet viselő sorozat a korábbi gyakorlattól eltérően nem egy helyszínen rendezkedett be, hanem körbejárja azokat a felsőoktatási intézményeket, ahol építészképzés folyik. A legutóbbi intézmény, amelynek szakmai ars poeticáját beszélték meg és ki a résztvevők, a Budapesti Műszaki Egyetem volt.

 

Őszintén az építészoktatásról - BME
1/41
Őszintén az építészoktatásról - BME

Becker Gábor, Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás, Dobai János, Makovényi Ferenc
2/41
Becker Gábor, Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás, Dobai János, Makovényi Ferenc

Pálfy Sándor, Varga Tamás, Becker Gábor, Masznyik Csaba, Balázs Mihály
3/41
Pálfy Sándor, Varga Tamás, Becker Gábor, Masznyik Csaba, Balázs Mihály

 

 

Egy-egy intézmény bemutatása kicsit olyan, mint a nyílt nap egy iskolában: szakmai (pedagógia) program bemutatása, mit tanítunk, s kinek, milyen elvárásokkal. A legizgalmasabb kérdés nyilván az, hogy miért azt tanítják egy intézményben amit, kik tanítanak, hogyan és mit gondolnak a világról. Nem az építészetről vagy egy adott tantárgyról, hanem társadalomról, alkotásról, nagy szavakkal az életről. S mit gondolnak a hallgatóikról, a diákok véleményére, gondolataira mennyire reagál egy intézmény érzékenyen. Mint egy jól megírt forgatókönyvben, valahogy így épült fel a BME bemutatkozása, az excel-táblázatok böngészése mellett, szerencsére a tanárok életszemléletébe is bepillantást kaphattunk.

Foglaljuk össze kik vagyunk
Makovényi Ferenc kérésére Becker Gábor összegezte a BME építészképzésének két alappillérét: hagyomány és sokszínűségre törekvés. A hagyományt a dékán a többi építészetet oktató intézményhez képest helyzeti előnyként értékelt, ugyanakkor egy olyan adottságként is, amelyet ápolni próbálnak. A sokszínűség tekintetében Becker Gábor elmondta, hogy az építészet mérnöki tevékenységével kapcsolatos összes területet lefedi az oktatásuk, „ez nagyon nagy előny, amellyel a nemzetet szolgáljuk".

Az oktatás a kétszintű képzés bevezetésével kicsit megváltozott: „2004-ben a politika úgy döntött, hogy be fogjuk vezetni a kétszintű képzést"- fogalmazott a dékán, arra utalva, hogy rendkívül sok pluszmunkát, átszervezést és többlet feladatot jelentett a bolognai rendszer kiépítése. Varga Tamás, oktatási dékán-helyettes innen folytatta: táblázatok sokaságával igyekezett bemutatni a képzés sokszínűségét, a szakok és szakirányok osztatlan és osztott képzésének átalakítását. „Patikamérlegen kimért egyensúlyban van a mérnöki és a művészeti oktatás"- fogalmazott a dékán-helyettes. Az alapképzés, a keresztféléves mester szakok és a posztgraduális képzés bemutatása után két kérdéssel folytatódott a BME építészetoktatásának prezentációja: hogyan lehet ennyi mindent, ilyen sok hallgatónak oktatni és egyáltalán mit kell tanítani.

 

Masznyik Csaba, Balázs Mihály
4/41
Masznyik Csaba, Balázs Mihály

Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás, Dobai János
5/41
Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás, Dobai János

Őszintén az építészoktatásról - BME
6/41
Őszintén az építészoktatásról - BME

 

 

A dékán-helyettes szerint, nem hirtelen lesz valakiből építész, hanem azzá válik. Az oktatás első stációja, hogy a hallgatók bevezetést kapjanak a szakmába, hogy azután kiderülhessen mely terület érdekli, amelyhez idővel párosulhat a felismerés, hogy tehetséges-e ezen a területen. A hallgatói szorgalom mellett, Varga Tamás fontosnak tartja, hogy a tanárok segítsék ezt a folyamatot. A diplomatervezés szakaszában a segítség és támogatás mellett, el kell engedni a hallgatókat, és önálló munkára kell sarkallni őket. „Állandó ingerencia alatt kell tartani a hallgatókat, állandónak kell lennie az izzásnak és a motivációnak. Gyökeret, lehetőséget kell adnunk, hogy a hallgatók megtalálják önmagukat. Az építészet van annyira sokszínű, hogy mindenki megtalálja benne a számításait, ha van elég szorgalma." A nagyszámú hallgató nem feltétlenül jelent minőségi eltérést a kis létszámú oktatáshoz képest: a kar a magas felvételi pontszámokkal igyekszik biztosítani a minőséget. Ha csak a karon múlna, emelt szintű érettségit követelne meg a felvételizőktől.

(M)Ilyenek a mai fiatalok
„Kicsit feszült vagyok, mert  a bolognai rendszer miatt állandóan táblázatokat nézegetnünk és nem arról beszélgetünk, hogy mit kéne tanítani. Nem a kétszintű képzés a lényeg, hanem, az, hogy mit mondunk a hallgatóknak magunkról, a társadalomról, az építészetről. Ha ezt magas színvonalon, jó oktatók csinálják, akkor mindegy a struktúra" - fogalmazott Perényi Tamás.

Az emelt szintű érettségi követelménnyel kapcsolatban Perényi szkepticizmusának adott hangot, ahogy fogalmazott „ezzel a véleményemmel egyedül szoktam maradni". A lényeget az oktató másban látja. Analógiaként a Színház- és Filmművészeti Egyetem operatőr szakának nem régiben megrendezett szakmai beszélgetését idézte föl, amikor az oktatók az alapműveltséget hiányolták a felvételiző hallgatóknál, ugyanakkor rámutattak arra is, hogy technikai-szakmai (értsd: kamerakezelés) tekintetben alig tudnak mit tanítani a felvételt nyert fiataloknak, mert ez a nemzedék már együtt nőtt föl a handycam-mel. Azaz nem lehet ugyanazt elvárni, mint húsz-huszonöt évvel ezelőtt, és nem azért mert a mai fiatal nemzedék ostobább vagy műveletlenebb, hanem mert egész egyszerűen másban kompatibilisek.

 

Őszintén az építészoktatásról - BME
7/41
Őszintén az építészoktatásról - BME

Sajtos István, Dobszay Gergely
8/41
Sajtos István, Dobszay Gergely

Varga Tamás prezentációja
9/41
Varga Tamás prezentációja

Sajtos István, Dobszay Gergely, Varga Tamás
10/41
Sajtos István, Dobszay Gergely, Varga Tamás

 

 

Ezt a gondolatmenetet követte hozzászólásában Sajtos István, aki megosztotta azt a személyes tapasztalatát, amely a hallgatók nyelvhasználati szokásainak megváltozásáról szól. „A hallgatók jók. A szóhasználat, a struktúra változott meg, másként kell elmondanom ugyanazt a dolgot, mint korábban." Rövidebben, velősebben, más nyelvi struktúrát alkalmazva. „A hallgatók nem butábbak vagy ostobák, egész egyszerűen más a struktúrájuk."
Az oktatók hallgatók iránti érzékenységét erősítette meg Balázs Mihály is, aki szerint „a mai hallgatók sokkal jobban kérdeznek, mint mi annak idején. Bármennyire is közhely, a partneri viszonyban hiszek." A tanszékvezető szerint nagyon fontos, hogy jó kedvűen és kiegyensúlyozottan töltsék el az időt a hallgatók az egyetemen. Ugyanakkor „az építészettel való találkozás, mint élmény az ami sokakból hiányzik. Ezen változtatni kell."

 

Őszintén az építészoktatásról - BME
11/41
Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról, középen Kőnig Tamás. - BME
12/41
Őszintén az építészoktatásról, középen Kőnig Tamás. - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME
13/41
Őszintén az építészoktatásról - BME

 

 

Karakter
Az este utolsó harmadában a BME építészképzésének arculata került terítékre illetve, hogy vajon van-e a többi építészképzőtől eltérő, markáns karaktere. Pásztor Erika Katalina a kutatói arculatot firtatta kérdésében, amelyre a dékáni válasz – leegyszerűesítve – a pályázatok csekély anyagi megbecsülésére illetve a túlszabályozásra mutatott rá. Ugyanakkor szó esett egy környezettudatos építész képzés tervéről és ennek kutatásáról.

 

Sajtos István, Dobszay Gergely, Becker Gábor, Pálfy Sándor
14/41
Sajtos István, Dobszay Gergely, Becker Gábor, Pálfy Sándor

Varga Tamás prezentációja
15/41
Varga Tamás prezentációja

Őszintén az építészoktatásról - BME
16/41
Őszintén az építészoktatásról - BME

Sajtos István, Dobszay Gergely, Varga Tamás, Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás, Dobai János, Makovényi Ferenc
17/41
Sajtos István, Dobszay Gergely, Varga Tamás, Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás, Dobai János, Makovényi Ferenc

Őszintén az építészoktatásról - BME
18/41
Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME, jobb szélen Kőnig Tamás.
19/41
Őszintén az építészoktatásról - BME, jobb szélen Kőnig Tamás.

Varga Tamás prezentációja
20/41
Varga Tamás prezentációja

Varga Tamás prezentációja
21/41
Varga Tamás prezentációja

Varga Tamás prezentációja
22/41
Varga Tamás prezentációja

Varga Tamás
23/41
Varga Tamás

Becker Gábor, Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás
24/41
Becker Gábor, Masznyik Csaba, Balázs Mihály, Perényi Tamás

Balázs Mihály, Perényi Tamás
25/41
Balázs Mihály, Perényi Tamás

Varga Tamás, Pálfy Sándor
26/41
Varga Tamás, Pálfy Sándor

Becker Gábor, Balázs Mihály, Perényi Tamás
27/41
Becker Gábor, Balázs Mihály, Perényi Tamás

Sajtos István
28/41
Sajtos István

Sajtos István, Dobszay Gergely, Varga Tamás
29/41
Sajtos István, Dobszay Gergely, Varga Tamás

Sajtos István, Dobszay Gergely
30/41
Sajtos István, Dobszay Gergely

Őszintén az építészoktatásról - BME
31/41
Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME
32/41
Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME
33/41
Őszintén az építészoktatásról - BME

Dávida Eszter
34/41
Dávida Eszter

Pálfy Sándor
35/41
Pálfy Sándor

Őszintén az építészoktatásról - BME
36/41
Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME
37/41
Őszintén az építészoktatásról - BME

Őszintén az építészoktatásról - BME
38/41
Őszintén az építészoktatásról - BME

Perényi Tamás, Masznyik Csaba, Dávida Eszter, Balázs Mihály
39/41
Perényi Tamás, Masznyik Csaba, Dávida Eszter, Balázs Mihály

Őszintén az építészoktatásról - BME
40/41
Őszintén az építészoktatásról - BME

 

 

A hozzászólásokból egy olyan intézmény képe körvonalazódott, amelynek struktúrája bonyolult, sok mindent és sok mindenkinek tanítanak. „Sokkal többet próbálunk tanítani, mint más intézmények, mindent megpróbálunk belepréselni a rendszerbe, ami nyilván a fanatizmusunkról is szól"- ahogy az egyik hozzászóló fogalmazott. Aki ide jelentkezik, annak tudomásul kell vennie, hogy ez soha nem lesz egy kis létszámú, családias intézmény, mert felépítésében más - reagálták az oktatók, arra a hallgatói hozzászólásra, amely a túl sok diákot rótta fel az intézmény vezetőinek (mintha a hallgató nem lenne tisztában a finanszírozási rendszerrel). Balázs Mihály szerint nincs mást tenni, mint „megkeresni a különbségeinket és a hasonlóságainkat magunkban és egymásban." A kulcsszó: az együttműködés.

Biczó Gabriella


Helyszín: Budapesti Műszaki Egyetem
Meghívott vendégek: Balázs Mihály, Becker Gábor, Cságoly Ferenc, Dobai János, Dobszay Gergely, Pálfy Sándor, Perényi Tamás, Sajtos István, Smiló Dávid, Masznyik Csaba, Varga Tamás, Viszoki Csaba
Moderátor: Makovényi Ferenc, Pásztor Erika Katalina

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.