Iskola mozgásban – Oktatási terek építészek, hallgatók, pedagógusok és pszichológusok tükrében
A BME Építőművészeti Doktori Iskola keretein belül folytatódik a gondolkodás az iskolai terekről és térhasználatokról. A zuglói Heltai Gáspár Általános Iskola és a Budapesti Piarista Gimnázium végzett kutatások és TDK munkák összegzésére, továbbá elméleti előadásokra január 22-én kerül sor.
Az iskoláról való kortárs gondolkodás aktualitását adja, hogy az elmúlt évtizedben jelentős változás érzékelhető a fiatal generáció viselkedésmódjában és a tudásmegszerzéssel kapcsolatos stratégiájában. Ezzel összefüggésben a világon számos helyen újraindult a gondolkodás azokról a pedagógiai módszerekről, amelyek hatékonyan és érzékenyen reagálnak a megváltozott helyzetre.
Az építészek számára is fontos a tudásátadás folyamatainak és az iskolai környezetben való viselkedésmódoknak az újragondolása: az új építésű iskolák tervezésében a szakirodalom számos nemzetközi térkísérletet és pár magyar példát tud felmutatni. Összességében elmondható, hogy a lehetőségekhez mérten az építészek érzékenyen reagálnak a kortárs iskolaépítészeti felvetésekre, az új térszervezési modellekre. Komoly kihívás azonban a meglévő iskolaépületekkel való foglalkozás: a hagyományos folyosós-cellás rendszerű iskolák nagy kötöttséget jelentenek, ugyanakkor számos értékkel és téri tartalékkal rendelkezhetnek. Az épületek újragondolása a kialakult használati rend és pedagógiai elvek átalakításával párhuzamosan, de akár azt megelőzve készül el.
Az építészet és oktatás témához kötődő konferencia ezt a kölcsönhatást vizsgálja és a szakmák közötti párbeszéd fontosságát hangsúlyozza. A konferencia kutatási hátterét a BME Építőművészeti Doktori Iskola kutatócsoportja és Középülettervezési Tanszék által két helyszínen a Budapesti Piarista Gimnáziumban és a Heltai Gáspár Általános Iskolában végzett terepmunka adja. A megindult párbeszédnek az összegzése a január 22-re szervezett konferencia, amely tulajdonképpen a műhelymunkát folytatja. Az esemény nyilvános.
Előadók:
Balázs Mihály, Bedecs-Varga Éva, Golda János, Karácsony Tamás, Kőhalmi Nóra Ritter Dániel építészek
Horváth Bálint a Piarista Gimnázium igazgatója
Csatai Anita és Tolvaj Andrea a Heltai Általános Iskola pedagógusai
Gyarmathy Éva klinikai és neveléslélektan szakpszichológus
Somogyi Krisztina építészetikritikus, vizuáliskörnyezet-kutató
és a Tudományos Diákkör résztvevői: Angelidisz Aphrodite, Bíró Laura, Chen Ming Rong, Herbert Nóra, Hernádi Zsombor, Horváth Árnika, Jován Endre, Kiss Márton, Kovács Aliz, Nagy Eszter, Soós Barbara, Soós Zsófia, Suri Sára, Surján Botond, Szepesi Zsófia, Szolga Kata Szvath Réka, Tóth Bence, Tóth Soma Péter,
Az előadók a témát tágan értelmezik, az Iskola mozgásban cím vonatkozhat konkrét mozgásra, az átalakulás, változás folyamatára, a mozgással kapcsolatos külső és belső terekre, átmeneti terekre, de lehet egészen elméleti irányú, vagy értelmezheti az iskolában elindult közös munka tapasztalatát is.
A műhelybeszélgetés helyszíne: BME K épület K210 terem
Időpont: 2020.01.22 9:00 - 15:00
Támogatók: Lechner Tudásközpont, Hazai Korszerű Építészmérnök Képzésért Alapítvány, BME Építészmérnöki Kar
Somogyi Krisztina