//// 20. Média Építészeti Díja //// SZAVAZÁS //// KÖZÖNSÉGDÍJ //// 20. Média Építészeti Díja //// SZAVAZÁS //// KÖZÖNSÉGDÍJ //// 20. Média Építészeti Díja //// SZAVAZÁS //// KÖZÖNSÉGDÍJ //// 20. Média Építészeti Díja //// SZAVAZÁS //// KÖZÖNSÉGDÍJ //// 20. Média Építészeti Díja //// SZAVAZÁS //// KÖZÖNSÉGDÍJ //// 20. Média Építészeti Díja //// SZAVAZÁS //// KÖZÖNSÉGDÍJ
Helyek/Köztér

Kukac // Hagyjad már magad békén élni

1/22

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. Aha!

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. És akkor volt...

Kukac // Hagyjad már magad békén élni.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. Belül, belül érdekelnek a dolgok.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. Ez nem.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. (...) lehetett volna máshogy.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. Juhásszá.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. Gondolatom, hogy így békénhagyni a másikat.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. És amúgy szerintem magad felé is.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. A DECODE kiállításán az aqb terében.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. A DECODE kiállításán az aqb terében.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. A DECODE kiállításán az aqb terében.

Esterházy Péter: Ottlik Géza - Iskola a határon (bevezetés a szépirodalomba) "Ottlik Géza hetvenedik születésnapjára, ezerkilencszáznyolcvanegy december tizedikétől nyolcvankettő március tizenötödikéig, kb. 250 óra alatt, egy 57x77-es rajzlapra lemásoltam az Iskola a határon-t. Így keletkezett ez a kép." Forrás: https://www.irodalmijelen.hu/05242013-1036/esterhazy-ottlik-az-iskola-atirat-poszter

A Tarlós-féle újragondolt városlogó (2016). Forrás. https://propeller.hu/itthon/3197889-itt-van-budapest-uj-cimere-szlogene

A Finta Stúdió Westend tervrajza. Forrás: https://www.klubradio.hu/adasok/egy-bontas-es-egy-ujraepites-tortenete-114637

Le schéma L (Az imaginárius viszony), Jacques Lacan (1966): Écrits. Paris: Seui.

Az Agóra látványterve (Közös Ország Mozgalom). Forrás: https://444.hu/2017/09/01/kinott-budapesten-egy-kocka-amiben-az-ellenzeki-partok-beszelgetnek-egymassal

"A Nagy Temenos" – Naukratis város alaprajza, ahogyan azt Petrie úr feltárta. Forrás: The Illustrated London News 1885. november 21-i száma

Guy Debord (1957): Guide psychogéographique de Paris. Discours sur les passions de l'amour . Forrás: https://imaginarymuseum.org/LPG/Mapsitu1.htm

?>
Kukac // Hagyjad már magad békén élni. Aha!
?>
Kukac // Hagyjad már magad békén élni. És akkor volt...
?>
Kukac // Hagyjad már magad békén élni.
?>
Kukac // Hagyjad már magad békén élni. Belül, belül érdekelnek a dolgok.
?>
Kukac // Hagyjad már magad békén élni. Ez nem.
?>
Kukac // Hagyjad már magad békén élni. (...) lehetett volna máshogy.
?>
Kukac // Hagyjad már magad békén élni.
?>
Kukac // Hagyjad már magad békén élni. Juhásszá.
?>
Kukac // Hagyjad már magad békén élni.
?>
Kukac // Hagyjad már magad békén élni.
?>
Kukac // Hagyjad már magad békén élni. Gondolatom, hogy így békénhagyni a másikat.
?>
Kukac // Hagyjad már magad békén élni. És amúgy szerintem magad felé is.
?>
Kukac // Hagyjad már magad békén élni. A DECODE kiállításán az aqb terében.
?>
Kukac // Hagyjad már magad békén élni. A DECODE kiállításán az aqb terében.
?>
Kukac // Hagyjad már magad békén élni. A DECODE kiállításán az aqb terében.
?>
Esterházy Péter: Ottlik Géza - Iskola a határon (bevezetés a szépirodalomba)

"Ottlik Géza hetvenedik születésnapjára, ezerkilencszáznyolcvanegy december tizedikétől nyolcvankettő március tizenötödikéig, kb. 250 óra alatt, egy 57x77-es rajzlapra lemásoltam az Iskola a határon-t. Így keletkezett ez a kép." Forrás: https://www.irodalmijelen.hu/05242013-1036/esterhazy-ottlik-az-iskola-atirat-poszter
?>
A Tarlós-féle újragondolt városlogó (2016). Forrás. https://propeller.hu/itthon/3197889-itt-van-budapest-uj-cimere-szlogene
?>
A Finta Stúdió Westend tervrajza. Forrás: https://www.klubradio.hu/adasok/egy-bontas-es-egy-ujraepites-tortenete-114637
?>
Le schéma L (Az imaginárius viszony), Jacques Lacan (1966): Écrits. Paris: Seui.
?>
Az Agóra látványterve (Közös Ország Mozgalom). Forrás: https://444.hu/2017/09/01/kinott-budapesten-egy-kocka-amiben-az-ellenzeki-partok-beszelgetnek-egymassal
?>
"A Nagy Temenos" – Naukratis város alaprajza, ahogyan azt Petrie úr feltárta. Forrás: The Illustrated London News 1885. november 21-i száma
?>
https://imaginarymuseum.org/LPG/Mapsitu1.htm ' alt='Guy Debord (1957): Guide psychogéographique de Paris. Discours sur les passions de l'amour . Forrás: https://imaginarymuseum.org/LPG/Mapsitu1.htm ' src='/uploads/images/2024/09/370_image-png-epiteszforum-220-2024-09-24-143612.png'>
1/22

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. Aha!

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. És akkor volt...

Kukac // Hagyjad már magad békén élni.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. Belül, belül érdekelnek a dolgok.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. Ez nem.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. (...) lehetett volna máshogy.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. Juhásszá.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. Gondolatom, hogy így békénhagyni a másikat.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. És amúgy szerintem magad felé is.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. A DECODE kiállításán az aqb terében.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. A DECODE kiállításán az aqb terében.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. A DECODE kiállításán az aqb terében.

Esterházy Péter: Ottlik Géza - Iskola a határon (bevezetés a szépirodalomba) "Ottlik Géza hetvenedik születésnapjára, ezerkilencszáznyolcvanegy december tizedikétől nyolcvankettő március tizenötödikéig, kb. 250 óra alatt, egy 57x77-es rajzlapra lemásoltam az Iskola a határon-t. Így keletkezett ez a kép." Forrás: https://www.irodalmijelen.hu/05242013-1036/esterhazy-ottlik-az-iskola-atirat-poszter

A Tarlós-féle újragondolt városlogó (2016). Forrás. https://propeller.hu/itthon/3197889-itt-van-budapest-uj-cimere-szlogene

A Finta Stúdió Westend tervrajza. Forrás: https://www.klubradio.hu/adasok/egy-bontas-es-egy-ujraepites-tortenete-114637

Le schéma L (Az imaginárius viszony), Jacques Lacan (1966): Écrits. Paris: Seui.

Az Agóra látványterve (Közös Ország Mozgalom). Forrás: https://444.hu/2017/09/01/kinott-budapesten-egy-kocka-amiben-az-ellenzeki-partok-beszelgetnek-egymassal

"A Nagy Temenos" – Naukratis város alaprajza, ahogyan azt Petrie úr feltárta. Forrás: The Illustrated London News 1885. november 21-i száma

Guy Debord (1957): Guide psychogéographique de Paris. Discours sur les passions de l'amour . Forrás: https://imaginarymuseum.org/LPG/Mapsitu1.htm

Kukac // Hagyjad már magad békén élni
Helyek/Köztér

Kukac // Hagyjad már magad békén élni

2024.09.26. 17:26
MÉD

Projektinfó

Szerzők:
Tóth Tamás

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Deák Malvin, Törteli Lilla

Cég, szervezet:
DECODE Kortárs Építészeti és Művészeti Alapítvány

Kukac // Hagyjad már magad békén élni

Tervezés éve:
2024

Építés éve:
2024

Dosszié:

MÉD:

Deák Malvin és Törteli Lilla közös városi performanszokon keresztül vizualizálta a kötődés, a gondoskodás és az embertársakhoz való kapcsolódás ellentmondásos érzéseit. A kisfilmen megörökített térkísérlet az idei DECODE pályázaton fődíjat érdemelt ki. A “kukac-szerű térpoétika" kulturális és esztétikai vonatkozásait Tóth Tamás helyezi kritikai kontextusba.

 

Egy kötődési térkísérletről szeretnék írni. Olyan (affirmatív) videó- és építőművészeti munkáról, ami kedvesen, mosolyogva tépi szét a „kapcsolat" mint mainstream társadalmi és térképzési diskurzus elhordott, elviselt gúnyáját.

Hiszen mindaz, amit a mai progresszív polgári urbanizmus a “kapcsolat" térpolitikája által megvalósítani szándékozik a városi elidegenedés kritikájaként és meghaladásaként, az voltaképp szerves része annak, amit kritizálni és meghaladni óhajt.

Mert a metropolisz, mint a tőkés rend uralmának térbeli kiterjesztése, nem „csak úgy", önmagában alkalmazza az elválasztás, a kitaszítás és a kirekesztés technikáját, hanem mindezeket az összekapcsolás, a befogadás és a reintegráció által teszi meg.

A kapitalista urbanizmus célja a bérmunka – és egyáltalán a hétköznapi élet – nyomorúságának elrejtése, a tömegesen elszigetelt egyén árukapcsolatokba helyezésének területrendezési cselszövésein keresztül. Paradigmatikus térformája: a pláza.

A Finta Stúdió Westend tervrajza. Forrás: https://www.klubradio.hu/adasok/egy-bontas-es-egy-ujraepites-tortenete-114637
18/22
A Finta Stúdió Westend tervrajza. Forrás: https://www.klubradio.hu/adasok/egy-bontas-es-egy-ujraepites-tortenete-114637

A progresszív polgári urbanizmus az elkülönítés térpolitikájának kritikájaként az instant és közvetlen társadalmi kapcsolatok térbe kiáltásával próbálja kárpótolni a tömegesen elszigetelt egyéneket (ugyanúgy elrejtve a termelőmunka nyomorúságát). Paradigmatikus formája: az agóra.

A polgári urbanizmus azonnali szintézisre törekszik (tüstént kapcsolódjatok! rögvest beszélgessetek!), dialektikus módszertan nélkül – nem tudja tehát, hogy az elszigetelt egyén reintegrációja alkotó része az elválasztás területrendezési technikájának a fejlett kapitalizmus korában (vegyél mindenféle [ilyen s olyan] dolgokat [bármit]! – mondatik). A „kapcsolat" térpolitikája tehát kritikája, de polgári és reakciós kritikája a fennálló metropolisz kőpoklának. „A város, amely egyesít" – szól a mottó Budapesten.

A Tarlós-féle újragondolt városlogó (2016). Forrás. https://propeller.hu/itthon/3197889-itt-van-budapest-uj-cimere-szlogene
17/22
A Tarlós-féle újragondolt városlogó (2016). Forrás. https://propeller.hu/itthon/3197889-itt-van-budapest-uj-cimere-szlogene

Azt hiszem, a szituacionisták ismerték fel először, hogy a tőkés területrendezés technikáit nem ellenpontozni kell, hanem eltérítve és kiforgatva felhasználni azokat: ha a városi tér mást sem tesz, minthogy elsodor, akkor sodródjunk hát, de sodródjunk úgy, hogy abból transzformatív társadalmi viszonyaink szülessenek (s lőn csavargás, lődörgés, pszichogeográfia).

Guy Debord (1957): Guide psychogéographique de Paris. Discours sur les passions de l'amour . Forrás: https://imaginarymuseum.org/LPG/Mapsitu1.htm
22/22
Guy Debord (1957): Guide psychogéographique de Paris. Discours sur les passions de l'amour . Forrás: https://imaginarymuseum.org/LPG/Mapsitu1.htm

Ha a fennálló rend (nemcsak terein, de képernyőin, falain és kommunikációs formáin keresztül is) a kapcsolat ígéretével ámít és a szeparációt teremti meg (lásd social media), valamint a gondoskodás morális himnusza mögé bújva az elszigetelődésnek ágyaz meg (lásd covid), akkor keressük meg az elválasztás olyan formáit, amik létrehozhatnak valamiféle kötődést és gondoskodást.

A Deák Malvin és Törteli Lilla videókölteményében látható térkísérlet ennek a történelmi küzdelemnek a része, ami nemcsak urbanisztikai, de lételméleti síkon is küzdelem, hiszen ontológiai szempontból sem a kapcsolat, hanem az elkülönülés az, ami eleve adott közöttünk. Csak úgy, valamiféle közvetítés vagy „közeg" nélkül egyszerűen nem létezhet emberi kapcsolat. A teljes izomorfizmus az egyének között, az „eggyé válás" ezoterikus-spiritualizáló mítosza eleve lehetetlen és dőreség is – épp szétvetettségünk miatt  tudunk egyáltalán „kapcsolódni" egymáshoz: mert nem vagyunk „egyek".

Kukac // Hagyjad már magad békén élni.
3/22
Kukac // Hagyjad már magad békén élni.

Kukac // Hagyjad már magad békén élni.
10/22
Kukac // Hagyjad már magad békén élni.

A „Hagyjad már magad békén élni" készítői ennek a pszichoanalitikai belátásnak találták meg a paradigmatikus térbeli formáját. A fekete henger (avagy kukac) éppen az itt taglalt szeparáció-kötődés ellentmondás dialektikus térkompozíciója. Hogyan tudunk kötődni egymáshoz, ha van valami eleve adott áthidalhatatlanság közöttünk? S hogyan tudunk szeparálódni a másiktól, békén hagyni egymást és magunkat, ha össze vagyunk kötve?

“Most hirtelen eszembe jutott, hogy gondoskodás, és van egy olyan gondolatom, hogy így békén hagyni a másikat. Az is egyfajta gondoskodás. Az a legnehezebb talán. És amúgy szerintem magad felé is." - mondják a filmben.

A kukac tehát nem a tagadása, vagy elvetése a szeparációnak: a kötődést és az elválasztást egymással dialektikus viszonyban képzeli el. Valahogy úgy, mint a biztonságosan kötődő gyereknél, akit arról ismersz meg a játszótéren, hogy el van, mint a befőtt és nem rohangál 2 percenként apjához-anyjához. A szeparációban pillantod meg a kötődés motívumát. (Ahogy a kötődés teszi lehetővé a radikális szeparáció lehetőségét az eutanázia esetében.) És persze nemcsak az egymáshoz, hanem a világhoz való kötődésünk is például radikális szeparációk során alakul ki: ilyen a születés, a tükör-stádium (mikor először ismerjük fel tükörképünkben azt, hogy elkülönült entitások vagyunk és így megképződik az „én"), és az anyanyelv szimbolikus struktúráiba való bevezetésünk.

Le schéma L (Az imaginárius viszony), Jacques Lacan (1966): Écrits. Paris: Seui.
19/22
Le schéma L (Az imaginárius viszony), Jacques Lacan (1966): Écrits. Paris: Seui.

Ez a bizonyos kukac nemcsak a kötődés, hanem a párbeszéd nehézségével kapcsolatos küzdelem is, a videóban hallható beszédfoszlányok néha-néha összeállnak és kiadnak egy dialógust, dehát akkor is egy küszködés az egész. Valahogy úgy, mint Ottliknák az elbeszélés nehézségei voltak (Iskola a határon) és amit Esterházy olyan szépen „megrajzolt".

Esterházy Péter: Ottlik Géza - Iskola a határon (bevezetés a szépirodalomba)
16/22
Esterházy Péter: Ottlik Géza - Iskola a határon (bevezetés a szépirodalomba) "Ottlik Géza hetvenedik születésnapjára, ezerkilencszáznyolcvanegy december tizedikétől nyolcvankettő március tizenötödikéig, kb. 250 óra alatt, egy 57x77-es rajzlapra lemásoltam az Iskola a határon-t. Így keletkezett ez a kép." Forrás: https://www.irodalmijelen.hu/05242013-1036/esterhazy-ottlik-az-iskola-atirat-poszter

A kukac tehát egy olyan térstruktúra, ami elválaszt a másiktól (külön hengerekben vagytok), de össze is kapcsol vele (nem „megy" egymás nélkül). És ugyanígy, elválaszt a társadalomtól (hiszen a henger egyfajta izolációs kamra is), de közben össze is köt vele (mert hiszen a henger önmagában egy társas-tér).

Vajon el tudunk-e képzelni valami kukac-szerű térpoétikát a tőkés és a progresszív polgári urbanizmuson túl, amiben nem az állandó kapcsolódás, kommunikáció és a másik szüntelen felpiszkálásának imperatívuszát tukmálják ránk? Amiben legalább annyira békén tudnak hagyni minket és mi egymást a kapcsolódás és kommunikáció kényszere nélkül, hogy végre tényleg létre tudhasson jönni a kötődés és a gondoskodás lehetősége?

21/22
"A Nagy Temenos" – Naukratis város alaprajza, ahogyan azt Petrie úr feltárta. Forrás: The Illustrated London News 1885. november 21-i száma

Ilyen lehetett talán az ókori temenos, ahol ellentétben más társadalmi térstruktúrákkal (oikos, agora, scholé stb.) szabad volt nem termelni, nem hivatalos politizálni, nem edukálódni – „csak" együtt lenni, élni.

Tóth Tamás

Kukac // Hagyjad már magad békén élni. Gondolatom, hogy így békénhagyni a másikat.
11/22
Kukac // Hagyjad már magad békén élni. Gondolatom, hogy így békénhagyni a másikat.

A projekt az idei DECODE pályázat fődíjas alkotása lett művészeti kategóriában, annak absztraktja, valamint Kukla Krisztián laudációja a YouTube videó leírásában olvasható.


 

Szerk.: Borenich Levente

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.