„Mindig az építészek által támasztott kihívásoknak igyekszünk megfelelni”
Mit gondolnak az építészek az üvegfelületek használatáról? Milyen új fejlesztéseket várhatunk idén az AGC Glass Europe vállalattól? Milyen a cég magyarországi helyzete? Többek között ezeket a témákat jártuk körül Maródi Csillával, a vállalat piacfejlesztési vezetőjével. Móré Levente interjúja.
Móré Levente: Mesélne az Önök cégéről, az Ön cégen belüli szerepéről?
Maródi Csilla: Én vezetem az AGC Glass Europe magyarországi ügynökségét. Az AGC (Asahi Glass Company) egy tokiói székhelyű üvegkonszern, amely három iparágban tevékenykedik: kémiai, elektronikai és üvegipar. Az európai központunk Belgiumban található. Európában csak építészeti és autóipari üveg gyártása folyik.
Előnye és hátránya is van egy távol-keleti multicég alkalmazottjának lenni. Mi itt Magyarországon elsősorban az előnyeiből részesülünk. Az irodában hárman dolgozunk, mindannyian lányok. Már 20 éve, a magyarországi képviselet megalakítása óta vezetem az irodát. Személyi állományunkban azóta sem változott semmi. Ugyanúgy hárman kezdtük, ahogyan most is dolgozunk. Feladatunk az AGC által gyártott üvegtermékek hazai promóciója: látogatjuk az üvegfeldolgozókat, építészeket, belsőépítészeket, lakberendezőket – tehát mindenkit, akinek bármilyen köze is lehet az építészeti üveghez, amit egyre többet használnak kül- és beltérben egyaránt. A 20 év alatt különleges kapcsolatunk alakult ki az üvegekkel.
ML: Mit forgalmaznak Magyarországon?
MCs: A float üvegtől – közismert nevén síküveg – kezdve a katedrálüvegen, tükrökön át egészen a beltéri dekorációs üvegekig mindenféle terméket gyártunk. A legismertebbek a különböző multifunkciós üvegeink, amelyeket főleg középületeken, irodaépületeken és plázákon láthatunk. Jelenleg a legnagyobb erősségünket a multifunkciós, lágybevonatos üvegek jelentik, amelyek megvédik az épületet a napsugárzás okozta túlzott felmelegedéstől, ugyanakkor a fűtésre fordított drága energiával megtermelt hőt a beltérben tartják. Ezek a speciális bevonatok az üvegre felvitt nemesfémek láthatatlan vékony, hártyaszerű rétegei.
A dekorációs üvegek a magyar piacon is egyre jobban elterjednek. A kész síküveg hátuljára ipari eljárással magas minőségű festékréteget viszünk fel különböző színekben, ami használható falburkolatként vagy önálló dekorációs elemként.
ML: Az AGC Glass mekkora piaci részt fed le a hazai üvegforgalmazásban?
MCs: Magyarországon sajnos alacsony a piaci részesedésünk, talán 10%, de ez a válság utáni helyzet, előtte elértük a 25-30%-ot is. A válság során sok gyártóüzemet állítottunk le, hogy csökkentsük a túltermelést, ezek újraindításához az üvegárak még nagyobb stabilitása szükséges, hiszen egy üveggyár újraindítása, üzemeltetése hatalmas költségekkel jár.
ML: Említette, hogy főleg üvegfeldolgozókkal és építészekkel tartják a kapcsolatot. Mi a fontos számukra? Változnak az üvegekkel kapcsolatos igényeik?
MCs: Az üveg egyre hangsúlyosabb szerepet kap az építészetben, mert amellett, hogy természetes anyag, számtalan más előnye is van. Megjelenése tisztaságot, eleganciát sugároz, miközben az ára nem luxuskategória. Az építészek a tervezés során előszeretettel és egyre nagyobb odafigyeléssel alkalmazzák az üveget, bár még nem mindegyikük ismeri az új fejlesztéseket, sőt, sokszor nem is kíváncsiak rá. Általában az üveg- és függönyfalakra specializálódott építészek, mérnökök érdeklődnek az üvegek tulajdonsága, teljesítménye iránt. Leginkább ők nyitottak az újdonságokra.
Egy irodaépületnél alapvető, hogy a napenergia épületbe jutását csökkentő üveg kerüljön beépítésre, hiszen ha erre nem figyelnek, könnyen üvegházban érezhetik majd magukat az ott dolgozók, illetve nagyon magas költséggel lehet majd az irodaház hűtését megoldani. Mint tudjuk, háromszor annyi energia kell ahhoz, hogy az épület belső hőmérsékletét egy fokkal csökkentsük, mint ahhoz, hogy egy fokkal növeljük – ezt igyekszünk mindig hangsúlyozni. Egy jól megválasztott, megfelelő bevonattal ellátott üveg elé nem fontos drága és nehezen tisztítható külső árnyékolókat szerelni, ezáltal a homlokzatok is változatosan alakíthatók.
Ezt erősíti az aktuális építészeti irányzat is – jelenleg a neutrális irány -, amit üveggyártóként mindig igyekszünk követni. Az építészek tiszta, semleges üveget szeretnének alkalmazni, mert nyitottságot sugall, ezért dolgozunk azon, hogy a hagyományos síküvegre jellemző zöld árnyalatot csökkentsük. Kifejlesztettük az alacsony vastartalmú üvegeket, amelyeknek magas a fényáteresztése, így több fényt enged a belső térbe. Általában elmondható, hogy az építészek által támasztott kihívásoknak igyekszünk megfelelni, amiben az üveg színe, esztétikai megjelenése mellett a minőség és az egyre nagyobb méretek alkalmazásának a lehetősége is nagyszerepet játszik.
ML: Mekkora üveget tudnak legyártani?
MCs: Nálunk is, mint a többi gyártóknál az alapméret 6x3,21 méter, de ennél jóval nagyobb táblákra is van igény. Az AGC már 9 méteres alapüveget is tud gyártani, sőt igény esetén hőszigetelt szerkezetből akár 15 méteresre is képesek vagyunk – ilyen méretekre volt szükség pl. az Apple kaliforniai központjához.
ML: Tehát nem csupán az üveglapokat gyártják, hanem a kész üvegterméket is?
MCs: Vannak leányvállalataink, amelyek készterméket is legyártanak, de Magyarországra csak alapüveget szállítunk, késztermékekben nem célunk a partnereinkkel konkurálni. Abban az esetben szállítunk készterméket – pl.:hőszigetelt szerkezetet –, ha a magyarországi üvegfeldolgozók nem tudják elkészíteni az óriási méret miatt. Legutóbb a parlament látogatóközpontjához szállítottunk óriási üvegtáblákat kész szerkezetben, mert magyar partnerünk nem tudta ezeket méreteket edzeni és szigetelő szerkezetbe összeállítani.
ML: Említette, hogy sok építész még nem nyitott az újításokra, azonban látnak abban változást, hogy az építészek hogyan kívánják felhasználni az üvegtermékeket?
MCs: Az építészeket könnyű az új, korszerű, továbbfejlesztett termékek irányába befolyásolni, mivel ezek gyakran sokkal jobb megoldást jelenthetnek az általuk régóta ismertnél. Tapasztalatom szerint a fiatalok a tervezés során bátrabban használják az új termékek nyújtotta lehetőségeket, különösen a belsőépítészetben. Sokszor szembesülünk azzal, hogy végül nem az építészeket, hanem a beruházókat kell meggyőznünk a betervezett termék előnyeiről. Általában az üveg konkrét kiválasztására az építési folyamat végén kerül sor, amikor már sokszor elfogy az erre szánt pénz. Ilyenkor kiválasztanak egy olyan üveget, ami valamivel jobb az egyszerű síküvegnél, de nem rendelkezik olyan tulajdonságokkal, mint az eredetileg betervezett. Az ár miatt sokszor választanak lakóépületekhez kifejlesztett üvegtípusokat. Lakóépületeknél a jellemzően kisebb méretű nyílászárók miatt a hőszigetelésen van a hangsúly, de a modern irodaházak üveghomlokzatainál a napvédelemre kellene fókuszálni.
Üveggyártóként azt javasoljuk, hogy olyan üveg kerüljön kiválasztásra, ami csak 25-30% napenergiát engedni a belső térbe úgy, hogy 60%-os marad a fényáteresztés. Ez fontos, hiszen sokkal kellemesebb meseterséges fény helyett természetesnél dolgozni egy egész napon keresztül. Az építészek figyelembe veszik a dolgozók igényeit és arra törekszenek, hogy minél komfortosabb munkahelyeket hozzanak létre. Fenntartható „zöld" minősítésű anyagokat terveznek be és egyre inkább elkötelezettek a aminél alacsonyabb energiafelhasználású épületek tervezése mellett.
Büszkék vagyunk arra, hogy síküveg gyártóként egyedül az AGC kapta meg Európában a „Cradle to Cradle" (bölcsőtől a bölcsőig) elismerés bronz fokozatát, ami a cég környezetbarát megoldások iránti elköteleződését jelképezi. Ezt az elismerést olyan termékek kaphatják meg, amelyek nem képeznek további szemetet, lehetőleg minden részük újrafelhasználható. A festett üvegeket sajnos nem lehet újrahasznosítani, viszont törekszünk arra – és ez közös fejlesztés a festékgyártóval – hogy ne tartalmazzanak nehézfémeket (ez az általunk gyártott tükörre is vonatkozik).
A „Cradle to Cradle" extra kreditpontot ér egy épület zöld minősítésénél, amit egyre több épület esetén kérnek, hiszen hazánkban is erősödik a környezettudatosság. Azért „csak" a bronz fokozatot kaptuk, mert az üveg gyártásához rengeteg energia kell – az üveg energia és homok -, ugyanakkor a mi üvegeinkkel több energiát lehet megspórolni az épületben, mint amennyi a gyártásához szükséges.
ML: Milyen terveik vannak a jövőre nézve?
MCs: Belgiumban működik a kutatási és fejlesztési központunk, amely bemutatótermében a jövő fejlesztéseit mutatjuk be. Ilyen például az okos ablak, amelyet Halio néven hozunk forgalomba. Ez azt jelenti, hogy a beépített üveghez tartozik egy elektromos vezérlés, amivel szabályozható az üveg sötétedése – a sötét állapota egy napszemüvegre emlékeztet, az egészen sötéttől a transzparensig széles skálán állítható. Fejlesztünk az épületbe integrálható fotovoltaikus elemet, ennél különböző design elemeket építünk laminált üvegbe, ami áramot termel, így akár az adott épület áramellátása is fedezhető ebből. Sok fejlesztés folyik az élő- vagy médiahomlokzatok irányában is, amit LED-es üveggel érünk el. Ezek belülről kifelé tekintve transzparensek maradnak, míg kívülről bármilyen információ megjeleníthető.
Számos fejlesztés szól a biztonságról is: laminált biztonsági üvegeket és kémiailag edzett üvegeket készítünk. Ez azért jelentős, mert a kémiailag edzett üveg abszolút sima marad, a hagyományos edzőkemence nyomai nélkül. Így sokkal szebben kivitelezett termékek készíthetők, amelyek ugyanolyan erősek, mint a hagyományosan edzett társaik. Az autóiparnak is gyártunk üveget, Tatabányán van a hazai autóipari üzemünk, ahol oldal- és hátsóüvegeket, illetve napfénytetőket gyártunk – világszerte minden negyedik autó AGC üveggel készül, ami jól érzékelteti a cég ágazatban betöltött súlyát.
Mi nemcsak szigorúan vett kereskedelmi kapcsolat kiépítésére, hanem ennél szorosabb kollegiális viszony kialakítására törekszünk a partnereinkkel. Nálunk alapfeltétel a személyes kapcsolat, szeretünk mindenkivel személyesen tárgyalni, de legalább ilyen fontosnak tartjuk azt is, hogy megismertessük őket a legújabb fejlesztésekkel. Tagjai vagyunk a Lakberendezők Országos Szövetségének, és amikor csak lehetőségünk van rá, szívesen veszünk részt szakmai kiállításokon és fórumokon, ahol előadások keretében bemutatjuk az új fejlesztésű üvegeinket, azok felhasználási területét, alkalmazását vagy épp azt, milyen formában érdemes megrendelni tőlünk ahhoz, hogy biztonsággal építhessék be ezeket. Saját rendezvényünkön - AGC Glass Academy - közvetlenül a partnereinknél is tartunk előadásokat, amelyekben elsősorban az ő problémáikra fókuszálunk.
Mindig törekszünk arra, hogy megköszönjük üzlettársainknak a partnerséget. Évente egyszer szervezünk egy ún. partnertalálkozót itthon, Csehországban vagy Belgiumban. Noha multinacionális céget képviselünk, megmaradt a családias légkör, amit minden erővel meg szeretnénk tartani.
Móré Levente