Minimalizmus - Börcsök László és Barna Krisztina előadássorozata VIII.
2008. február 28. 18.00 óra
Börcsök László és Barna Krisztina előadássorozata VIII.
2008. február 28. 18.00
HAP Galéria (Bp. II. Margit krt. 24.)
Minimalizmus a festészetben, szobrászatban
Adolph Loos munkássága
Dominique Perrault éptészete
Szemben a többivel, a minimalizmus egy nagyon erős és hosszantartó irányzat. Egy folyamat, mely kortól és technikától, valamint szociálpolitikai felépítéstől függően változatos formákban jelenik meg és tűnik el időről időre. Ez a visszatérő minimalizmus elsősorban a megfogalmazás és az alkotás olyan módját jelenti, amelyben a kifejezésre használt eszközök mennyisége minimális, így kirekeszt mindent, ami nélkülözhető, és ezáltal fölösleges. Bármi is legyen a minimalizmus alapgondolata, az egyszerű mértékletesség keresése, vagy a logika formai tisztasága, jellegzetességei nem változnak: racionális, objektív és helytől független. Történelmi utalásoktól mentes, időtlen, így nincs történelme és őszinte. Sem nem monumentális, sem nem társadalmi.
A minimalizmus kortárs irányzatai a venturista komplexitás és kétértelműség teljes tagadásának, valamint a poszt-modern és a dekonstruktiv irányzat radikális ellentétének tekinthetők. Mies van der Rohe-nak tulajdonított, a "kevesebb több" összegzi sajátos természetét, és az eszközhasználat mértéktartásának elsődlegességét, amelyhez minden minimalista munkának alkalmazkodnia kell.
Minimalizmus a festészetben, szobrászatban
Minimál felfogásról nemcsak az építészet területén beszélünk. 1917. decemberében Malevitch a festészet segítségével a természet formáit az élet kioltásának pillanatára vettette ki: az életet a halott mozdulatlanság állapotába transzformálta. Fehér négyszöge ellentétben áll Kandinszky absztrakciójával, kinek munkásságában lényeges maradt a szimbolikus dimenzió. A festészet és szobrászat lényeges elemeinek alapokig ható megnyirbálására törekvő irányvonal változatlan maradt a modern irányzatokban is: Laib méhviasszal, rizzsel vagy tejjel dolgozik, Absalon fehér cellákat épít lakóhelynek, ahol minden a legegyszerűbb formára redukálódik.
Adolph Loos munkássága
"Díszítés és bűn" című híres esszéjét az újszerűség mellett állástfoglaló kiáltványnak lehet tekintenünk, amelyben szerepet játszik valamilyen késztetés, amelyet a 20. század számos művészeti elemében megfigyelhetünk. Nem véletlen tehát, hogy szívesen emlegetünk modelleket, mint a ciszteri apátságok rideg felépítése, vagy a teaceremónia ritualizmusa Japánban.
Dominique Perrault építészete
Perrault-t a homlokzat eltüntetése érdekli, a semmit létrehozni - valamiből. Épületeinek külseje valóságos és virtuális is egyszerre.
A továbbképzés jellege előadás, időtartama 2 óra.
Részvételi díj: 3.700,-Ft/fő
A továbbképzésen való részvétel 1,5 kreditet ér!
Jelentkezni az Építész Továbbképző honlapján, ill. a 784-1791 telefonszámon 2008. február 27-ig lehet.