Zaha Hadid és az orosz avantgárd – kiállítás nyílt a sztárépítész alkotásaiból
A tárlat tisztelgés a 2016-ban elhunyt építész munkássága előtt, akire nagy hatással volt Kazimir Malevics és az orosz szuprematisták.
Abstracting The Landscape címmel rendeztek Zaha Hadid dizájntárgyait és -bútorait bemutató kiállítást a zürichi Galerie Gmurzynskában. A július 1-ig nyitva tartó tárlat tisztelgés a 2016-ban elhunyt látomásos építész munkássága előtt, egyben az orosz avantgárdhoz való esztétikai kötődését is bemutatja. A kiállított tárgyakat Hadid a galériával folytatott hatéves együttműködése során készítette. A kollaboráció 2010-ben kezdődött és Hadid haláláig tartott. A kiinduló ötlet az volt, hogy az orosz avantgárddal kapcsolatos tudását, vonzalmát ötvözzék építészeti és design munkáival. Főként pályájának elején volt rá nagy hatással Kazimir Malevics és az orosz szuprematisták.
A kiállítás a 2010-es Zaha Hadid és a szuprematizmus elnevezésű tárlatot követi, ami Hadid munkái és a Malevich közötti kapcsolatra mutat rá. Az első kollaboráció sikere után további közös projektek következtek. Az építész által utoljára tervezett projekt a saját és a dadaista képzőművész, Kurt Schwitters munkássága közötti párhuzamokat elemezte. Hadid azonban nem érhette meg a kiállítás sikerét, a megnyitó előtt meghalt.
A galéria igazgatója, Mathias Rastorfer arról beszélt, hogy 2010-ben, amikor tető alá hozták Hadiddal a szuprematizmusról szóló történeti kiállítást, egy könyvet is megjelentettek a Hatje Cantz kiadóval, mindkettő globális eseménynek számított. A könyvhöz kapcsolódóan Hadid egy háromdimenziós tájképet is tervezett, ami látható az aktuális tárlaton is. Továbbá megmutatnak egy videóinterjút is, ami akkor készült, amikor a 2014-ben, a Tate-ben rendezett Malevich-retrospektív alkalmával a sztárépítészt felkérték, hogy szerepeljen egy BBC által forgatott dokumentumfilmben. Az interjú ennek a része, Hadid Malevichről, valamint az építészet és a művészet természetéről beszél benne.
A kiállításon nem csak modelleket és rajzokat láthatunk tőle, de szobrászati alkotásokat és olyan dizájntárgyakat, amik tárlaton korábban soha nem szerepeltek. Olyan, mint egy mély merülés egy kettős vizuális univerzumba: egyrészről ott vannak a futurisztikus bútordarabok, mint a Mesa Table, a Liquid Glacial Stool vagy a Kuki Chair, másrészről pedig a kétdimenziós munkák, amik egy jóval racionálisabb befolyásról árulkodnak, beleértve festményeket és látszólag absztrakt rajzokat, olyan projektekhez kapcsolódva, mint a Berlin’s Office Building West, a Highline társasházak és a Serpentine Sackler Gallery.
Forrás: gmurzynska.com