
91 éves korában elhunyt Paolo Portoghesi, a posztmodern építészet kultikus alakja
Május 30-án elhunyt Paolo Portoghesi, a Velencei Építészeti Biennálé első igazgatója. A leginkább teoretikus munkássága kapcsán híressé vált olasz építészt a mérnöki tudományra és technológiára redukált modern építészet mélyreható kritikája foglalkoztatta. Élete során azt képviselte, hogy a történelemre visszatekintve lehetséges a tradíció újraírása, reflektív és releváns kortárs építészet művelése.
Paolo Portoghesi 1931-ben született Rómában, majd a La Sapienza Egyetemen végzett építészként 1957-ben, ahol négy évvel később meg is kezdte tanári pályafutását. 1966-ban a Politecnico di Milano-n folytatta az oktatást, ahol a 60-as évek diáklázadásai közepette, fiatal, 36 éves kora ellenére az építészeti tanszék dékánjának nevezték ki.
Portoghesi a barokk és reneszánsz építészet elmélyült ismerője, két nagy hatású munkája a Roma Barocca és a Roma del Rinascimento, melyekben megfogalmazza a pozitivista modern építészet kritikáját. Számos könyv, esszé és kiállítás fűződik nevéhez, élete során Guarino Guarini, Borromini és Michelangelo építészete vissza-visszatérő referencia.
1979-ben a Velencei Építészeti Biennálé igazgatójaként felkéri Aldo Rossit, hogy tervezze meg a Teatro del Mondo ikonikus színházi pavilonját, mely a vízen úszva járja be Velencét, és érkezik meg a Punta della Dogana-hoz. 1980-ban, az első Velencei Építészeti Biennáléra 20 nemezetközileg elismert építészt, köztük Rem Koolhaast, Frank Gehryt, Arata Isozakit, Robert Venturit, Hans Holleint és Ricardo Boffilt hívja meg, akiknek a homlokzatszegmenseiből egy 70 méter hosszú, kitalált utca, a Strada Novissima állt össze.
Építészetelméleti munkássága mellett tervezőként is dolgozott, 1964-ben közös irodát alapított Vittorio Gigliottival. 1966-ban készült el leghíresebb épülete, a római Casa Papanice, mely Ettore Scola Dramma della gelosia (tutti i particolari in cronaca) – angolul The Pizza Triangle-re fordították – című filmjének egyik helyszíne. Monica Vitti az egyik jelenetben az épület erkélyén, a nádszálakra emlékeztető korlátok felől érdeklődik. Az ikonikus filmkocka kimerevített képét tavaly, Portoghesi és Vitti 90. születésnapja alkalmából számos kulturális intézmény falára kivetítették világszerte.

Paolo Portoghesi, Vittorio Gigliotti és Sami Mousawi: Római nagymecset és kulturális központ. Forrás: Wikimedia Commons
Portoghesi az iszlám kultúra ösztöndíjas kutatójaként több építészeti megbízást is elnyert, melyek közül kiemelkedik a Római nagymecset és kulturális központ, valamint a Strasbourgi mecset terve. Mediációs képességeinek és sokszínű karakterének köszönhetően meghatározó szerepet töltött be a 20. század olasz (és nemzetközi) építészeti kultúrájának életében, bár személye szorosan összeszövődött a posztmodern mozgalommal, gondolatai nem redukálhatóak stílusirányzatokra és divattermékekre. 1995 óta a La Sapienza Egyetemre visszatérve tervezést oktatott és Geoarchitettura címen vezetett kurzust, melyen Szigyártó Gábor is részt vett és egy interjút is készített a Mesterrel 2011-ben.