
A batlab architects kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázatán
Az építészek elképzelése szerint a Nagykáta városközpontjában megvalósuló új iskolaépület nem csupán oktatási funkciót kellene, hogy betöltsön, hanem a település építészeti szövetének kulcsfontosságú elemévé válhatna. A tervezés során a cél egy olyan zártsorú beépítésű, mégis léptékében és formálásában átmenetet képező épület megalkotása volt, amely harmonikusan illeszkedik a környező családi házak és többszintes társasházak közé.
KONTEXTUS
A Zárda utcába kanyarodva három-négy szintes épületek térsora között érjük el a tervezési helyszínt, néhány lépést továbbhaladva hirtelen váltással máris családi házak között találjuk magunkat. Olyan telek a tervezési helyszín, ahol a tervezett épület átmenetet kell képezzen a családi házas beépítés és a városias, többszintes épületek között. A Nagykáta városközpontjának átépítésre kerülő területén elhelyezkedő telek övezeti besorolás szerinti beépítési módja zártsorú beépítést ír elő. Olyan telepítést terveztünk, amely a beépítés módjának, az építési helyre vonatkozó szabályoknak egyaránt megfelel. Olyan zártsorúan telepített épület az új iskola, mely átmenetet képez a különböző léptékű épületek között és városi szövetet hoz létre ezen a helyen. Az iskola bejárata előtt közösségi térré alakul a járda, mely megállít és kijelöli a város új épületét, annak bejáratát.
Három különböző léptékű és szintszámú tömegben helyeztük el a funkciókat, mely tömegeket úgy pozícionáltuk, hogy a legkisebb a családi házak sorába fordul, a másik a szomszédos társasház tömegét folytatja, míg a legnagyobb funkciót, a tornacsarnokot befogadó tömeg a tömbbelsőbe kerül. A három kubus úgy helyezkedik el egymáshoz képest, hogy azok egy új városi teret alakítanak ki, az iskola új bejáratát határozzák meg. Az utca vonalától hátraugró tömeg nemcsak a tér kialakulását teszi lehetővé, hanem az utca felé forduló, hosszan elnyúló iskolatömböt is tagolja. A tér mellett éri el a ház a legmagasabb pontját, ami egy új téri hangsúlyként jelenik meg a városban.
MŰKÖDÉS ÉS FUNKCIÓ
A három – az iskola tömegét meghatározó – tömeg körül és azok tetején különböző funkciójú területek alakulnak ki, úgymint sportudvar és játszótér, csendeskert, vagy az északi oldalon kialakított parkolózóna, a tömbök tetején létrehozott új sportpályák, vagy a kültéri oktatásra is alkalmas tetőterasz.
A kis telek mérete miatt az épület is kompakt kialakítást igényel, amit a földszint esetében tovább csökkent a parkoló helyzete, melynek nagyobb része a ház tömbje alá esik. Ez az oka annak, hogy a földszintre csak a szükségszerűen helyezendő funkciók kerültek, így a bejárathoz kapcsolódó funkciókat, az aulát, a kantint, a tornatermet és a házat kiszolgáló funkciókat helyeztük el.
A legnehezebb feladatnak a nagyméretű tornaterem pozíciójának megtalálása bizonyult. Annak optimális helyzetét az ’L’ formában elhelyezett tanulóterek ölelésében képzeltük el. Olyan térkapcsolatokat hoztunk létre, ahol az iskola közösségi terei folyamatos vizuális kapcsolatban vannak a tornateremmel is. Mivel ez a tervezési program legnagyobb volumenű tere, mindenképpen fókuszált teret szántunk neki. Ez nemcsak a sportolás teréül szolgál, de különféle rendezvényeknek, ünnepi alkalmaknak is reprezentatív helye lehet. Ez a tér nemcsak az iskola működését, hanem a város életét is szolgálni hivatott.
Habár a házban van egy minden szintet áthidaló lépcsőház, egy olyan többszintes zsibongóteret terveztünk, melynek áttörései humánus léptéket teremtenek, a szinteket pedig olyan lépcsőkkel kapcsoltuk össze, melyek átlátható közlekedési rendszert hoznak létre.
Nem csak a kertkapcsolatok fontosak, a tetők használata miatt a vertikális, tető és udvarok közötti közlekedés is kiemelt. A sportpályák és kültéri terek függőleges kapcsolatát két kültéri lépcső is biztosítja.
Az utcával párhuzamosan futó aula összetett terei gazdagítják az iskola térrendszerét. A közösség terei tágasak, világosak, átláthatóak. A tornateremmel szoros kapcsolatban álló aulatér egyik vége a kertkapcsolatot teszi lehetővé, másik végén pedig egy többfunkciós, kiszélesedő lépcső vezet fel az oktatás terei felé. Az első emeleti zsibongó tér a ház súlypontja. Innen – a propeller formájú közlekedőkön keresztül – érhetjük el az oktatás tereit és a tornaterem lelátóját is.
MEGJELENÉS
A különböző struktúrájú vakolatok sávos megjelenése az egész épületen konzekvensen fut körbe, legyen az a tantermeket és cellás funkciókat magábafoglaló tömeg, vagy a tornaterem tömbje. A földszint szálcementtel burkolt sávja időtálló és ellenáll a használatból fakadó elavulásnak. Ez a zóna a ház közösségi tereinél szakad meg, kapcsolatot teremtve az utcával, a kialakított előtérrel és az udvarral. A házon ott helyezkednek el négyzet alakú ablakok, ahol cellás elrendezésben sorakoznak a ház kisebb terei. A színes textilárnyékolók nemcsak üde színfoltot kölcsönöznek a ház külső megjelenésének, de többféle módon történő állíthatósága megfelelő árnyékolást biztosít. Az ablakok közötti félkör alakú, szintén vakolt homlokzati motívumok és a kör ablakok megjelenése oldja a ház szigorúan szerkesztett rendjét.
A színes, acél kiegészítők (kültéri lépcsők, sportpályák védőhálóinak szerkezete, korlátok, ablakok és árnyékolók) nemcsak szükséges elemekként, hanem színfoltokként jelennek meg a bézses, földszínű házon.
Célunk olyan iskola tervezése volt, mely a korszerű iskolai térhasználat mellett hozzá tud járulni az itt dolgozók és a diákok mindennapjaihoz úgy, hogy a kisvárosi szövetbe simulva a város jelentős közintézményévé is válik.
batlab architects
Szerk.: Borenich Levente