// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Épülettervek/Tervpályázat

A batlab architects kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázatán

1/22

Koncepció.

Helyszínrajz.

Helyszínrajz.

Axonometria.

Függőleges közlekedő.

Vezérszinti alaprajz.

0. szinti alaprajz.

1. szinti alaprajz.

2. szinti alaprajz.

3. szinti alaprajz.

Robbantott axonometria.

Axonometrikus részletek.

Metszet, homlokzat.

Metszet, homlokzat.

Látványterv.

Látványterv.

Látványterv.

Látványterv.

Látványterv.

Látványterv.

Látványterv.

Látványterv.

?>
Koncepció.
?>
Helyszínrajz.
?>
Helyszínrajz.
?>
Axonometria.
?>
Függőleges közlekedő.
?>
Vezérszinti alaprajz.
?>
0. szinti alaprajz.
?>
1. szinti alaprajz.
?>
2. szinti alaprajz.
?>
3. szinti alaprajz.
?>
Robbantott axonometria.
?>
Axonometrikus részletek.
?>
Metszet, homlokzat.
?>
Metszet, homlokzat.
?>
Látványterv.
?>
Látványterv.
?>
Látványterv.
?>
Látványterv.
?>
Látványterv.
?>
Látványterv.
?>
Látványterv.
?>
Látványterv.
1/22

Koncepció.

Helyszínrajz.

Helyszínrajz.

Axonometria.

Függőleges közlekedő.

Vezérszinti alaprajz.

0. szinti alaprajz.

1. szinti alaprajz.

2. szinti alaprajz.

3. szinti alaprajz.

Robbantott axonometria.

Axonometrikus részletek.

Metszet, homlokzat.

Metszet, homlokzat.

Látványterv.

Látványterv.

Látványterv.

Látványterv.

Látványterv.

Látványterv.

Látványterv.

Látványterv.

A batlab architects kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázatán
Épülettervek/Tervpályázat

A batlab architects kiemelt megvételt nyert terve a nagykátai Váci Mihály Katolikus Általános Iskola pályázatán

2025.04.15. 07:54

Projektinfó

Nagykáta – Váci Mihály Katolikus Általános Iskola építészeti tervpályázat

URL:
batlab architects

Tervezés éve:
2025

Stáblista

tervezők: Batizi-Pócsi Gergő, Batizi-Pócsi Péter, Kovács Kende

látványtervek: Várhidi Bence, Varga Bianka

Az építészek elképzelése szerint a Nagykáta városközpontjában megvalósuló új iskolaépület nem csupán oktatási funkciót kellene, hogy betöltsön, hanem a település építészeti szövetének kulcsfontosságú elemévé válhatna. A tervezés során a cél egy olyan zártsorú beépítésű, mégis léptékében és formálásában átmenetet képező épület megalkotása volt, amely harmonikusan illeszkedik a környező családi házak és többszintes társasházak közé.

KONTEXTUS
A Zárda utcába kanyarodva három-négy szintes épületek térsora között érjük el a tervezési helyszínt, néhány lépést továbbhaladva hirtelen váltással máris családi házak között találjuk magunkat. Olyan telek a tervezési helyszín, ahol a tervezett épület átmenetet kell képezzen a családi házas beépítés és a városias, többszintes épületek között. A Nagykáta városközpontjának átépítésre kerülő területén elhelyezkedő telek övezeti besorolás szerinti beépítési módja zártsorú beépítést ír elő. Olyan telepítést terveztünk, amely a beépítés módjának, az építési helyre vonatkozó szabályoknak egyaránt megfelel. Olyan zártsorúan telepített épület az új iskola, mely átmenetet képez a különböző léptékű épületek között és városi szövetet hoz létre ezen a helyen. Az iskola bejárata előtt közösségi térré alakul a járda, mely megállít és kijelöli a város új épületét, annak bejáratát.

Három különböző léptékű és szintszámú tömegben helyeztük el a funkciókat, mely tömegeket úgy pozícionáltuk, hogy a legkisebb a családi házak sorába fordul, a másik a szomszédos társasház tömegét folytatja, míg a legnagyobb funkciót, a tornacsarnokot befogadó tömeg a tömbbelsőbe kerül. A három kubus úgy helyezkedik el egymáshoz képest, hogy azok egy új városi teret alakítanak ki, az iskola új bejáratát határozzák meg. Az utca vonalától hátraugró tömeg nemcsak a tér kialakulását teszi lehetővé, hanem az utca felé forduló, hosszan elnyúló iskolatömböt is tagolja. A tér mellett éri el a ház a legmagasabb pontját, ami egy új téri hangsúlyként jelenik meg a városban.

Koncepció.
1/22
Koncepció.

MŰKÖDÉS ÉS FUNKCIÓ
A három – az iskola tömegét meghatározó – tömeg körül és azok tetején különböző funkciójú területek alakulnak ki, úgymint sportudvar és játszótér, csendeskert, vagy az északi oldalon kialakított parkolózóna, a tömbök tetején létrehozott új sportpályák, vagy a kültéri oktatásra is alkalmas tetőterasz.

A kis telek mérete miatt az épület is kompakt kialakítást igényel, amit a földszint esetében tovább csökkent a parkoló helyzete, melynek nagyobb része a ház tömbje alá esik. Ez az oka annak, hogy a földszintre csak a szükségszerűen helyezendő funkciók kerültek, így a bejárathoz kapcsolódó funkciókat, az aulát, a kantint, a tornatermet és a házat kiszolgáló funkciókat helyeztük el.

Robbantott axonometria.
11/22
Robbantott axonometria.

Látványterv.
15/22
Látványterv.

A legnehezebb feladatnak a nagyméretű tornaterem pozíciójának megtalálása bizonyult. Annak optimális helyzetét az ’L’ formában elhelyezett tanulóterek ölelésében képzeltük el. Olyan térkapcsolatokat hoztunk létre, ahol az iskola közösségi terei folyamatos vizuális kapcsolatban vannak a tornateremmel is. Mivel ez a tervezési program legnagyobb volumenű tere, mindenképpen fókuszált teret szántunk neki. Ez nemcsak a sportolás teréül szolgál, de különféle rendezvényeknek, ünnepi alkalmaknak is reprezentatív helye lehet. Ez a tér nemcsak az iskola működését, hanem a város életét is szolgálni hivatott.

Habár a házban van egy minden szintet áthidaló lépcsőház, egy olyan többszintes zsibongóteret terveztünk, melynek áttörései humánus léptéket teremtenek, a szinteket pedig olyan lépcsőkkel kapcsoltuk össze, melyek átlátható közlekedési rendszert hoznak létre.

Függőleges közlekedő.
5/22
Függőleges közlekedő.

Nem csak a kertkapcsolatok fontosak, a tetők használata miatt a vertikális, tető és udvarok közötti közlekedés is kiemelt. A sportpályák és kültéri terek függőleges kapcsolatát két kültéri lépcső is biztosítja.

Az utcával párhuzamosan futó aula összetett terei gazdagítják az iskola térrendszerét. A közösség terei tágasak, világosak, átláthatóak. A tornateremmel szoros kapcsolatban álló aulatér egyik vége a kertkapcsolatot teszi lehetővé, másik végén pedig egy többfunkciós, kiszélesedő lépcső vezet fel az oktatás terei felé. Az első emeleti zsibongó tér a ház súlypontja. Innen – a propeller formájú közlekedőkön keresztül – érhetjük el az oktatás tereit és a tornaterem lelátóját is.

Látványterv.
20/22
Látványterv.

Látványterv.
22/22
Látványterv.

MEGJELENÉS
A különböző struktúrájú vakolatok sávos megjelenése az egész épületen konzekvensen fut körbe, legyen az a tantermeket és cellás funkciókat magábafoglaló tömeg, vagy a tornaterem tömbje. A földszint szálcementtel burkolt sávja időtálló és ellenáll a használatból fakadó elavulásnak. Ez a zóna a ház közösségi tereinél szakad meg, kapcsolatot teremtve az utcával, a kialakított előtérrel és az udvarral. A házon ott helyezkednek el négyzet alakú ablakok, ahol cellás elrendezésben sorakoznak a ház kisebb terei. A színes textilárnyékolók nemcsak üde színfoltot kölcsönöznek a ház külső megjelenésének, de többféle módon történő állíthatósága megfelelő árnyékolást biztosít. Az ablakok közötti félkör alakú, szintén vakolt homlokzati motívumok és a kör ablakok megjelenése oldja a ház szigorúan szerkesztett rendjét.

Látványterv.
19/22
Látványterv.

Metszet, homlokzat.
13/22
Metszet, homlokzat.

A színes, acél kiegészítők (kültéri lépcsők, sportpályák védőhálóinak szerkezete, korlátok, ablakok és árnyékolók) nemcsak szükséges elemekként, hanem színfoltokként jelennek meg a bézses, földszínű házon.

Célunk olyan iskola tervezése volt, mely a korszerű iskolai térhasználat mellett hozzá tud járulni az itt dolgozók és a diákok mindennapjaihoz úgy, hogy a kisvárosi szövetbe simulva a város jelentős közintézményévé is válik.

batlab architects

 

Szerk.: Borenich Levente

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.