Épülettervek/Tervpályázat

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

1/6

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

?>
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
?>
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
?>
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
?>
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
?>
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
?>
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
1/6

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
Épülettervek/Tervpályázat

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

2022.07.21. 11:38

Projektinfó

Földrajzi hely:
Szigetszentmiklós, Magyarország

Építészek, alkotók:
TSPC, FINECUT

Címkék:
közlekedés, tervpályázat

Szigetszentmiklós HÉV-megálló és környékének megújítása

URL:
TSPC

Tervezés éve:
2022

Stáblista

Generáltervező: TPSC Kft.

Felelős tervező: Kádár Mihály, Pálffy György

Építész tervező munkatársak: Aboudeif Abdelrahman, Bóta Andrea, Gyovai Benjámin, Ozsváth-Klenik Annamária

Látványtervezés: Csörsz Judit, Tornyi Dávid

Költségvetés: Kovács Erzsébet, Péter Éva

Úttervezés: Egyed András

Tartószerkezet: Jancsó László

Projektmenedzser: Szova Ákos

Tájépítészet: FINECUT, Zsigmond György

Márciusban írt ki tervpályázatot a BFK Nonprofit Zrt. a szigetszentmiklósi H6-os HÉV megállójának és környezetének megújítására, melyre 12 pályamű érkezett. A TSPC pályaművének parkolóház épületét a közvetlen közelben található úszóláp formavilága ihlette meg.

A TSPC koncepciójának célja egy olyan közlekedési csomópont és parkolóház kialakítása volt, amely funkcionálisan a kor és a környezet követelményeinek is megfelel. A terv egyszerre rendezi és alakítja a HÉV-vonal környékét. A parkolóház és a köré épült park építészeti kialakítása az állomás közvetlen közelében található úszóláp formavilágát idézi meg. A Ráckevei Duna-ágon található ugyanis Európa második legnagyobb úszóláp-együttese.

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
5/6
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A terv kidolgozásánál jelentőséget kapott a Gyári úti József Attila lakótelep elhelyezkedése és közlekedéshálózata. Az 1950-es évek végén épült lakótelep a Csepel Autógyár dolgozóinak készült, meghatározó elrendezésű, szocreál épületegyüttesről van szó. A parkolóház terve a meglévő építészeti környezet tiszteletben tartása mellett kívánja fejleszteni a terület megjelenését.

A parkolóház kialakításál fontos volt, hogy a területen találkozó, különböző közlekedési módok egymástól elkülönített, biztonságos útvonalakon kapjanak helyet, a lehető legkevesebb kereszteződéssel. A tervpályázat során nagy hangsúlyt kapott a biztonságos kerékpárút létrehozása. Szigetszentmiklóson keresztülhalad az EuroVelo kerékpárhálózat, így koncepcionálisan fontos volt ezt az úthálózatot összekötni a városi hálózattal.

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
4/6
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

Közösségi közlekedés szempontjából a területet a HÉV-vonal és az annak elérését biztosító busz járatok határozzák meg, így az átszállás miatt intenzív gyalogosforgalom alakul ki.

A körforgalom kialakítását kihasználva, a parkolóházhoz vezető bekötőutat autóval mindkét irányból meg lehet közelíteni. A négyemeletes parkolóházat a Gyári út, a Csépi út és az Állomás utca között alakítják ki, mely 100 parkolóhelyet biztosítana. Az épületek telepítéséből adódóan létrejön egy közlekedési csomópont, egy városi rendezvénytér és egy szolgáltatásokkal gazdagított lineáris park. A tér biztosítja a biztonságos gyalogos átjárást a HÉV állomás, a parkoló és a buszmegállók között. Télen jégkorcsolyapálya felállítására, nyáron piac és rendezvények tartására is alkalmas.

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
2/6
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A parkolóház kialakításánál célkitűzés volt egy olyan egyszerű, gazdaságos szerkezeti megoldás, amelyet a későbbiekben a HÉV-vonal mentén más helyszíneken is lehet alkalmazni eltérő, a helyi környezeti adottságokra reflektáló homlokzati kialakítással.

A szigetszentmiklósi HÉV-állomásnál a parkolóház zöld homlokzatához a Duna közelsége adta az inspirációt. A tervezők az épületen körbefutó élő növényzet mellé mesterséges, levélformát imitáló homlokzati elemeket álmodtak meg, melyeket az épületszerkezetre applikálható műszaki textillel alakítanák ki. A textilvászon költséghatékonyan oldja meg az épület esővédelmét és árnyékolását, és sötétben mozgalmas fényjátékká varázsolja a parkolóban közlekedő autók világítását. Ez később akár minden HÉV-állomáson alkalmazható lehetne az adott területre jellemző burkolóformát használva.

A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra
1/6
A TSPC terve a szigetszentmiklósi HÉV-megállóra kiírt tervpályázatra

A parkolóház körüli térrendezés integrálja az állomásépület funkcióit, így a kerékpártárolót, kávézót és büfét is. A park mentén, a magasperonnal párhuzamosan egy áttörésekkel kialakított zöldtető kapott helyet, mely átjárást biztosít a HÉV megálló és a parkolóház körül kialakított park között. Az úszólápra utaló, betonból kiöntött szabad forma finomítja és eltakarja a vasúti töltést. A lápos, folyóparti területek tipikus fa fajtájának, nyárfának olyan változata kerül az új telepítésbe, mely nem okoz tavasszal kellemetlenséget a nyárfavattával. A kertbe ültetett, egyszerű növények a dunai úszóláp természetvédelmi területét idézik fel.

A projektterv célja tehát, hogy a Szigetszentmiklósra látogatókat már az állomásra érkezés pillanatában megragadja a város természetközelisége és emlékezetessé varázsolja a kirándulás élményét.

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.