Épületek/Középület

”Annyira egyszerű, hogy nem lehet elvenni belőle” – Kulturcsűr Erdélyben

1/14

A Ház a tájban / Foto: Bujnovszky Tamás

Bontott gerendázat és nyilászárók / Foto: Bujnovszky Tamás

Keleti homlokzat, becsukott előkapu / Foto: Bujnovszky Tamás

Oromfal / Foto: Bujnovszky Tamás

Földszinti belső tér / Foto: Bujnovszky Tamás

Belső tér / Foto: Bujnovszky Tamás

Feljáró a galériára, belülről is látszó gerendázatrész / Foto: Bujnovszky Tamás

Galériatér / Foto: Bujnovszky Tamás

Nyugati homlokzat / Foto: Bujnovszky Tamás

Keleti homlokzat, megnyitott előkapu és üvegfal / Foto: Bujnovszky Tamás

Galéria

Helyszínrajz

Metszet

Földszint

?>
A Ház a tájban / Foto: Bujnovszky Tamás
?>
Bontott gerendázat és nyilászárók / Foto: Bujnovszky Tamás
?>
Keleti homlokzat, becsukott előkapu / Foto: Bujnovszky Tamás
?>
Oromfal / Foto: Bujnovszky Tamás
?>
Földszinti belső tér / Foto: Bujnovszky Tamás
?>
Belső tér / Foto: Bujnovszky Tamás
?>
Feljáró a galériára, belülről is látszó gerendázatrész / Foto: Bujnovszky Tamás
?>
Galériatér / Foto: Bujnovszky Tamás
?>
Nyugati homlokzat / Foto: Bujnovszky Tamás
?>
Keleti homlokzat, megnyitott előkapu és üvegfal / Foto: Bujnovszky Tamás
?>
Galéria
?>
Helyszínrajz
?>
Metszet
?>
Földszint
1/14

A Ház a tájban / Foto: Bujnovszky Tamás

Bontott gerendázat és nyilászárók / Foto: Bujnovszky Tamás

Keleti homlokzat, becsukott előkapu / Foto: Bujnovszky Tamás

Oromfal / Foto: Bujnovszky Tamás

Földszinti belső tér / Foto: Bujnovszky Tamás

Belső tér / Foto: Bujnovszky Tamás

Feljáró a galériára, belülről is látszó gerendázatrész / Foto: Bujnovszky Tamás

Galériatér / Foto: Bujnovszky Tamás

Nyugati homlokzat / Foto: Bujnovszky Tamás

Keleti homlokzat, megnyitott előkapu és üvegfal / Foto: Bujnovszky Tamás

Galéria

Helyszínrajz

Metszet

Földszint

”Annyira egyszerű, hogy nem lehet elvenni belőle” – Kulturcsűr Erdélyben
Épületek/Középület

”Annyira egyszerű, hogy nem lehet elvenni belőle” – Kulturcsűr Erdélyben

2024.07.03. 07:58
MÉD

Projektinfó

Szerzők:
Őze Sándor

Földrajzi hely:
Zetelaka

Építészek, alkotók:
Dénes Péter, Lőrincz Barna

Cég, szervezet:
dpdastudio, Zetelaka község önkormányzata

Termék, technológia:
Helyi bontott anyag, székelyvarsági pattintott zsindely

Címkék:
Csűr, Erdély

Csűr-rekonstrukció, kulturális központ a hargitai Zetelakán

Tervezés éve:
2018-2020

Építés éve:
2022-2023

Bruttó szintterület:
191 m2

Szakemberek/kivitelezők

Constructasist kft

Stáblista

Épületszerkezet: Sipos Attila

Épületgépészet: Antal Ervin, Miklós Gábor

MÉD:

A csűr Erdély egyik jellegzetes épülettípusa. A forma része a helyi kulturális emlékezetnek, az épületek pedig, bár jellemzően funkcióvesztetten, de máig a kortárs tájkép meghatározó elemei. Lőrincz Barna és Dénes Péter érzékeny kortárs intervencióval, tradicionális technológiával és bontott anyagok felhasználásával teremt új kulturális funkciót, megőrizve a zetelakai csűr jelszerű egyszerűségét és eredeti karakterét.

Az erdélyi táj egyik legmeghatározóbb épülettípusa-formája a csűr. Jelszerű, végletekig egyszerűsített rönkszerkezet, archetipikus házforma. A csűr tere, hangulata, illata egyaránt része a kollektív emlékezetnek és a helyhez kötődő privát emlékezetnek. A mezőgazdasági termelés radikális átalakulásai nyomán funkcióvesztetté váló épülettípus tehát olyan közös kulturális értéket hordoz, mely indokolja a kiürült épületek rehabilitációját és a hasznosítatlan tér új felhasználásait. A csűrök kortárs kulturális felhasználása egy kézenfekvő és kedvező módja a helyi építészet és épített kultúra megőrzésének, valamint a lokális közösségi élet támogatásának.

Nem retrográd hagyományőrzés vagy nosztalgiatermelés, hanem olyan kortárs gyakorlat, amely képes megőrizni és új funkcióval aktivizálni a helyi építészeti értéket. Az elmúlt évtizedben több csűr rehabilitációjára is találunk példát, változó keretek között, különböző minőségben. Lőrincz Barna és Dénes Péter tavaly befejezett zetelakai munkája több szempontból is mintaértékű. A zetelakai kultúrcsűr egy a település határához közel fekvő, szélesen elterülő porta egyik épülete; keresztcsűr, amely elhatárolja a telek első és hátsó traktusát. A területen egy szintén hamarosan megújuló műemléki vízimalom is áll.

Oromfal / Foto: Bujnovszky Tamás
4/14
Oromfal / Foto: Bujnovszky Tamás

Rekonstrukció és rehabilitáció

A kultúrcsűr eredeti épületmagja súlyosan megrongálódott, hiányos állapotban maradt fent. A tervezők a ház helyi bontottanyagokkal való rekonstrukciója mellett döntöttek, megőrizve a kiforrott formát, nem sértve annak eredeti térkezelését, arányait, és anyaghasználatát. A bontott anyagok lehetővé tették az épület karakterének teljeskörű megőrzését, ugyanakkor a rekonstrukció lehetőséget teremtett az új kulturális funkciók szempontjából elengedhetetlen kortárs beavatkozásokra.

Nyugati homlokzat / Foto: Bujnovszky Tamás
9/14
Nyugati homlokzat / Foto: Bujnovszky Tamás

Ház a házban

A csűr a jövőben helyi kulturális térként fog működni, így fontos szempont volt a téliesítés. Egy kettős héj öleli körül a csűr belső terét, kívül a rekonstruált csűrforma, belső házként pedig egy kortárs épületréteg, amely követi az eredeti funkció térkiosztását: a bemagasságot nem bontották emeletekre, hanem galériázták, meghagyva a klasszikus csűrtér jellegzetes szénarakodó-galériáját, mely alá a szekér beállhatott. A galériatérre felvezető lépcsőfeljáró a két házréteg között fut, így belülről is láthatóvá-tapinthatóvá válik a külső gerendázat. A selyemfényre pácolt fényes deszkabelső és a nyersbeton padlóburkolat egyszerűsége harmonizál a külső héj durván megmunkált, alig kezelt méteres gerendák erezetével, sérüléseivel.

Feljáró a galériára, belülről is látszó gerendázatrész / Foto: Bujnovszky Tamás
7/14
Feljáró a galériára, belülről is látszó gerendázatrész / Foto: Bujnovszky Tamás

A gerendahomlokzatok szigorú ritmikáját a játékos ablakkiosztás oldja fel. Az épület oromzatán, a belső házból is ablakok nyílnak, melyeket a külső héj elfed. A gerendák között beszűrődő fény ezeken az ablakokon keresztül hatol be belső térbe. A sajátos fénykezelés fontos hangulatelem a térben.

Galériatér / Foto: Bujnovszky Tamás
8/14
Galériatér / Foto: Bujnovszky Tamás

A csűr első és hátsó kapuzata megmaradt, de az előkapu mögötti bejáratot egy nem nyitható üvegfalra cserélték, megteremtve az épület utcafont felöli reprezentatív karakterét, hangsúlyozva a kortárs-jelleget. Az épület tetőburkolata szintén tradicionális, iparosmunkával készült, pattintott zsindely. Lőrincz Barna és Dénes Péter csűrépülete a korlátozott költségvetés, a használtanyagok és a visszafogott átalakítások nyomán egy kiemelkedően környezetbarát projekt. A helyben található anyagok (újra)felhasználása, a kétrétegű ház téliesítése nyomán csökkenő gépészeti igények, a nem nagyipari technológiák alkalmazása minimalizálta az építkezés környezeti terhelését.

A ház vitathatatlanul kortárs épület. A régióra jellemző építészeti formához kötődő kollektív emlékezet megmozgatásával, annak kortárs bővítésével ad új teret a helyi közösség szerveződésének és kulturális életének.

 

Őze Sándor

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.