“BREUER MARCELL köztéri emlékoszlop pályázat 2023” – a BIVAK 1. díjas pályaműve
A BIVAK emlékoszlop helyett használati tárgyat, utcabútort tervezett a pécsi Breuer Marcell köztéri emlékoszlop pályázaton, funkcionalitásával és kísérletező jellegű szerkezeti megoldásaival is megidézve a világhírű tervező gondolkodásmódját. A pályaművet a bíráló bizottság 1. díjban részesítette, meglátva benne "egy erős szellemi alapon álló, izgalmas, és ténylegesen köztéri szerepet betöltő alkotás megvalósulásának lehetőségét."
Barry Bergdoll, a Columbia Egyetem Meyer Schapiro Művészettörténet Professzora, a Pritzker-díj zsűritagja, a New York-i Center for Architecture kuratóriumi elnöke nyilvános előadást tartott Breuer Marcellről a Budapesti Műszaki Egyetemen, 2023.03.20-án. Az inspiráló előadás címe "Marcel Breuer and the Invention of Heavy Lightness" volt. Az előadásból kiderült, hogy Breuer gondolkodását a bauhaus-i időszaktól élete végéig áthatotta a "nehéz könnyűség" kutatása. Ennek eszköze a kísérletezés volt: először bútorokon, később Amerikában kis léptékű, elsősorban fa szerkezetű épületeken, majd nagyléptékű vasbeton szerkezetű középületeken vizsgálta a "lebegés" építészeti megfogalmazását.
Kísérletezés:
Breuer saját tervezésű családi házának lebegő terasza az építkezést követően leszakadt, ezért utólag került bele az acélsodrony feszítés. Breuer gondolkodására jellemző volt a szerkezeti határfeszegetés és kísérletezés.
Breuer saját tárgyalóasztala egy több száz kilós gránittömb volt, melyet eredetileg filigrán fém lábazatra állított. Az asztal enyhén mozgott és pengő hangot adott ki, ezért kollégái a "hangvilla asztal" gúnynevet adták neki. Mikor irodája bővült és költözniük kellett, akkor módosította a lábakat is gránittömbökre, az első, 1954-es terveinek megfelelően.
Koncepciónk:
Breuer gondolkodását áthatotta a kísérletező kedv, munkásságának meghatározó része volt a bútortervezés, ezért emlékoszlop helyett használati tárgyat, utcabútort fogalmazunk meg koncepciónkban. A Breuer emlékpad része egy térrendezési koncepció is, hogy méltó, kulturált és értelmezhető legyen a kontextus. Két emlékpadot tervezünk elhelyezni: az egyiket Pécsen a Breuer Marcell Sétányon, a másikat New York-ban a 5th Ave és E75th utca kereszteződésében, közel a Breuer tervezte Whitney Museumhoz, a Central Park tövében. A két emlékpad: Pécs-New York tengely szimbolizálja Breuer Marcell életútját.
Bútortervezés:
Koncepcionális alapvetésünk volt, hogy olyan padot tervezzünk, ahol szükséges tartószerkezeti tervező bevonása, mivel Breuer épületeire is jellemzőek és hangsúlyosak az innovatív szerkezeti megoldások. Anyaghasználatában utalunk Breuer építészetére, így betonból és rozsdamentes acélból épül fel a pad. Szokatlanul nagy léptéket adtunk a bútornak, kerülve a standard utcabútor megjelenést. A 6 méter hosszú, közel egy tonna súlyú vasalt beton gerenda két filigrán rozsdamentes acél keret között lebeg. A függesztés által enyhe mozgása, hintázása lesz az ülőfelületnek, azonban az utólagos lefeszítés miatt ez csak nagyon finoman fog jelentkezni. Nagyvonalú és elegáns arányrendszerével a "nehéz könnyűség" problematikájának üzenethordozója, köztéri-használati tárgy formájában. Fontos szempont volt, hogy a pad ne csak lebegő hatást keltsen, hanem valóban, a szerkezeti logikájából adódóan lebegjen a föld felett, analógiaként a Wassily székre tekintettünk.
Térrendezés:
A pad körül egyedi, előregyártott, fagyálló, csúszásmentes felülettel ellátott, finombeton burkolóelemeket használunk. A burkolatok mérete 1x1 méter, összesen 38 darab készül. Ez a burkolt felület alkalmas arra, hogy a feltüntetendő információk és grafikák hordozófelülete legyen. A burkolóelemek közül 12 darab egyedi, speciális zsaluzási technikával, szöveggel és infografikával ellátott. A QR kódot síkba süllyesztett rozsdamentes, gravírozott acéllemezen helyezzük el, a cserélhetőség végett. A burkolt részt egy plasztikus, intenzív zöldfelület veszi körül, biztosítva a minimális intimitást és térhatárolást.
Máté Tamás, Vass-Eysen Áron (BIVAK)
A bizottság bírálata:
A javaslat egy látványos, izgalmas, és szerkezeti megoldásában kísérletező ülőpad központba helyezésével teremt szellemi kapcsolatot Breuer munkásságával. A pad az innovációt, a teremtő bátorságot jelképezi, de ugyanakkor lehetőséget ad az egyszerű hétköznapi használatra is. A lebegő szerkezet sokak érdeklődését felkeltheti, a várhatóan finoman remegő, mozgó beton tömb kipróbálásával együtt jár a burkolatba öntött feliratok szemlélése, az információk befogadása. A léptéke, pozíciója jól megél a Tudásközpont mellett. A sétány járdája mellé helyezett együttes egyértelműen a fő közlekedési irányhoz rendeli azt, ami jó megoldás. A Bíráló Bizottság néhány ponton javaslatot tesz a kompozíció alakítására, továbbfejlesztésére. A pad szerkezeti részleteinek kidolgozásánál a biztonságra és tartósságra kell törekedni. Megfontolandó a pad közelebb helyezése a járdához, miáltal a padon ülve az út és a mögötte elhelyezett feliratos járófelületek irányába is lehet fordulni. A feliratos mezőnél figyelembe kell venni a terep enyhe lejtését, mely hasznos lehet a rálátás, de a csapadék elvezetés szempontjából is. A feliratok tipográfiájánál az olvashatóságra kell törekedni, és érdemes grafikust bevonni a munkába. A költségeket ellenőrizni szükséges. A BB összességében egy erős szellemi alapon álló, izgalmas, és ténylegesen köztéri szerepet betöltő alkotás megvalósulásának lehetőségét látja a pályázatban.
Szerk.: Hulesch Máté