Közélet, hírek

Edo Múzeum – az Adjaye Associates terve és a Benin-bronzok története

1/11

Edo Museum of West African Art – helyszínrajz – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – földszinti alaprajz – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – emeleti alaprajz – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – metszet – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – metszet – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – látvány a bejárat felől – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

?>
Edo Museum of West African Art – helyszínrajz – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – földszinti alaprajz – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – emeleti alaprajz – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – metszet – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – metszet – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – látvány a bejárat felől – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
?>
Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
1/11

Edo Museum of West African Art – helyszínrajz – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – földszinti alaprajz – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – emeleti alaprajz – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – metszet – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – metszet – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – látvány a bejárat felől – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Edo Múzeum – az Adjaye Associates terve és a Benin-bronzok története
Közélet, hírek

Edo Múzeum – az Adjaye Associates terve és a Benin-bronzok története

2020.11.17. 13:04

Cikkinfó

Szerzők:
Winkler Márk

Földrajzi hely:
Benin, Nigéria

Építészek, alkotók:
Adjaye Associates, David Adjaye

A Sir David Adjaye által vezetett Adjaye Associates előző héten mutatta be a nigériai Benin városába tervezett új múzeumépületének koncepcióit. A terv az elmúlt években egyre inkább felerősödő, Nyugat-Európa vezető múzeumaiban kiállított számtalan afrikai műtárgy jövője körül kialakult vita fontos állomása.

Az Edo Nyugat-Afrikai Művészetek Múzeuma névre hallgató épület a British Múzeum és a nigériai Örökség Helyreállítási Intézet közös kezdeményezése, mely amellett, hogy bemutatná a több mint 700 évig fennálló Benini Királyság történelmi hagyatékát, modern művészeti kiállításoknak is helyet adna.  

A terv egy két szintes tömegből és az ebből kiemelkedő pavilonblokkokból áll. A földszintén kiszolgáló helyiségek, irodák és előadóterem, az emeleten pedig a kiállítóterek találhatóak, melyek a kiemelkedő kubusok miatt több szint belmagassággal rendelkeznének. Az épület legmagasabb pontjára a tervezők egy kilátót képzeltek el. A látogatókat az utca felől egy földszintes kollonádos épület fogadja, melyen keresztülhaladva egy hatalmas belső udvarra érnek. Ez a közparkként funkcionáló terület az építészek elmondása szerint a tradicionális afrikai belső udvaros épülettipológiák továbbélése.

Edo Museum of West African Art – metszet – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
5/11
Edo Museum of West African Art – metszet – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Az Edo Múzeum építését egy jövőre kezdődő, 5 éves ásatás előzi meg, mely során a telken és környékén megkísérelnék feltárni Benin történelmi városának maradványait. A Benini Királyság, mely Nigéria déli tartománya, és nincs köze a mai Beninhez, az afrikai kontinens egyik legprosperálóbb birodalma volt, míg nem 1897-ben az angolok meghódították. A gyarmatosítók feldúlták a várost és az ott található relikviák nagy részét Európába szállították. Ezek közül is kiemelkedik a Benin-bronzok gyűjteménye mely Afrika történetének egyik legnagyobb értékkel bíró történelmi emléke.

Az elmúlt időszakban egyre nagyobb nyilvánosságot kaptak azok a kezdeményezések, melyek a gyarmatosító nagyhatalmak által elrabolt, nagy európai múzeumok gyűjteményeiben őrzött kincsek mielőbbi visszaszolgáltatását szorgalmazzák. 2018-ban Emmanuel Macron államfő igéretett tett a Franciaországban található műtárgyak restitúciójára, ami sok más országra, így az Egyesült Királyságra is nyomást gyakorolt.

Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
7/11
Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Bár morális szempontból egyértelmű, hogy ez a követendő irány, azonban a kérdés nem feltétlenül ilyen egyszerű. Sok afrikai országban nem biztosítottak azok a politikai, közbiztonsági és infrastrukturális feltételek, melyek lehetővé tennék a relikviák biztonságos kiállítását.

Utóbbi hiányosságot orvosolná az Adjaye Associates terve, mely ilyen módon valóban lehetőséget nyújtana egy átfogó történeti gyűjtemény létrehozására. Nem véletlen, hogy a nemrég a Brit Építészek Királyi Intézete (RIBA) Aranyérmével is kitüntetett David Adjaye az afrikai kultúra reneszánszának kezdetét látja ebben a kezdeményezésben:

„A restitúciónak meg kell történnie előbb vagy utóbb. A tárgyakat vissza kell szolgáltatni. Ez a 21. században nem is lehet kérdés. Azonban a procedúra időbeosztását és megszervezését, és az ehhez szükséges körülményeket a kontinens országainak kell megteremteni. Ez úgyszintén feladata a múzeumoknak és a nyugati fejlett kultúráknak és társadalmaknak: támogatniuk kell az infrastruktúra kialakítását, hogy lehetővé tegyék az afrikai országok számára a relikviák bemutatását. Ez az ő kulturális örökségük."

Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
9/11
Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Persze egy épületet üzemeltetni is kell és látogatókra is szükség van, ami szintén nem magától értetődő, hiszen az afrikai kultúrákban nincs hagyománya a múzeumoknak. Mindeképp egy összetett problémáról van szó, melyre önmagában az építészet nem képes teljes körű megoldást nyújtani, de – ha csak viszonylagos szkepszissel is – reménykedhetünk benne, hogy ezúttal a modern és a harmadik világ országai képesek lesznek együttműködni egy közös cél érdekében, és ebben az építészet is képviseltetheti magát.  

Akit bővebben is érdekelnek a gyarmatoktól eltulajdonított örökség visszaszolgáltatásának bonyodalmai, további érdekességeket olvashat Sztankóczy András írásában.

Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates
8/11
Edo Museum of West African Art – belső látvány – tervező: Adjaye Associates – forrás: Adjaye Associates

Winkler Márk

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.