ÉPÍTÉSZET? GYEREKJÁTÉK!
Két, Magyarországon úttörő és hiánypótló kiadvány mutatkozik be június 5-én Budapesten és június 6-án Pécsett.
- Ch. Reicher, S. Edelhoff, P. Kataikko, A. Uttke: GYEREK_SZEMMEL. ÉPÍTÉSZET GYEREKEKKEL ÉS GYEREKEKNEK (ford: Sebestyén Ágnes és Tóth Eszter) illetve
- Sebestyén Ágnes, Tóth Eszter: ÉPÍTETT KÖRNYEZETI NEVELÉS
című munkái egy napjainkban már szerencsére egyre kevésbé ismeretlen terület meghódításához adnak nélkülözhetetlen útikalauzt: az építészeti kultúra közvetítéséhez nyújtanak segítséget.
Az épített környezet formálása, az ezzel kapcsolatos tartalmak alapos megismerése mindennél alkalmasabb eszköz a felelős gondolkodás gyakorlatának elsajátítására. A saját, közvetlen környezete mindenki számára egyértelműen a személyiségének kiterjesztett határait jelenti – kedvenc színeit, tárgyait, formáit mindenki szívesen dédelgeteti. A cél annak tudatosítása, hogy ez a határ bármeddig kiterjeszthető, a környezet alakítása közös ügy. Aki próbálta tudja: az épített környezeti nevelés komplex feladat, hatékony módszertanának kiépítéséhez elengedhetetlen a részt vevő szakmák – építészek, pedagógusok, szociológusok, környezetpszichológusok – párbeszéde. De aki próbálta, azt is tudja: egyben zseniális és felemelő játék, közös öröm, ahogy maga az építés is az volt hajdanán, az építészet születésének idején. Az ókor piramisai, és a gyerekek lego-csodái ugyanazt az ujjongást sugározzák: az alkotás, a teremtés örömét. Rajtunk múlik, hogy környezetünk akadálypálya lesz, vagy dobbantó, ahonnan a lendületet vesszük.
A gyakorlatban ennek jelentőségét már számos ország, nemzetközi szervezet felismerte – ezek sorát, a leginkább előremutató példákat veszi számba a Sebestyén Ágnes és Tóth Eszter által lefordított munka, a GYEREK_SZEMMEL. A fiatal korosztály megszólítása különösen fontos, hiszen ők jelentik a jövő építő generációját. A kiadvány az épített környezeti nevelés nemzetközi gyakorlatáról, valamint a gyerekek városfejlesztésben való részvételének lehetőségeiről ad áttekintést. A tanulmánykötet szerzői és szerkesztői finn, német, holland és brit építészek, pedagógusok, kutatók, muzeológusok, akik az épített környezeti neveléssel kapcsolatos programok és projektek szervezése és lebonyolítása területén nemzetközi szinten elismert szaktekintélyeknek számítanak. A kiadvány első része a közelmúlt épített környezettel kapcsolatos kezdeményezéseit és oktatási projektjeit mutatja be. A második rész olyan projekteket mutat be, amelyek gyerekeket és fiatalokat vontak be a tervezés tényleges folyamatába. A tanulmánykötet harmadik részében a lebonyolításhoz szükséges feladattípusokat és módszereket ismerhetünk meg.
Az utóbbi években Magyarországon is erősödött az érdeklődés az épített környezeti nevelés ügye iránt. A szerzők az ebben úttörőnek számító kultúrAktív egyesület alapító tagjai, több sikeres projekt és kiadvány létrehozói. Az általuk írt új kötet, az ÉPÍTETT KÖRNYEZETI NEVELÉS a nemzetközi elméleti kitekintésen túl a magyarországi példákat veszi számba. Felbecsülhetetlen értéke a kiadványnak, hogy a szerzők saját és a nemzetközi tapasztalatai alapján összeállított, életkori bontásban közölt gyakorlati példatárat tartalmaz, amely nélkülözhetetlen segítség azoknak, akik ezt a munkát a gyakorlatban folytatják.
ÉPÍTÉSZET? GYEREKJÁTÉK!
Könyvbemutató, beszélgetés és játék
A két kötet közös bemutatkozásán nem csak a kiadványok, hanem az abban szereplő játékos feladatok gyakorlati megismerésére is lehetősége nyílik annak, aki él a lehetőséggel és felkeresi június 5-én, 18.30-kor a FUGA Budapesti Építészeti Központot, illetve június 6-án ellátogat a Pécsett, a Szivárvány Gyermekházban 14 órától kezdődő bemutatóra.
További információ:
https://www.facebook.com/kulturAktiv/events
http://kulturaktiv.hu/hun/projektek/szakmaipublikaciok
http://epitettkornyezetineveles.blogspot.ch/2013/05/gyerekszemmel-epiteszet-gyerekekkel-es.html