// EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15. // EDGE Architecture Festival Budapest // EDGE Award nevezési határidő: május 15.
Programok

Gyökerestül kitépni

1/5

Borítókép.

Fuzzy Earth: Fertile Land, 2023. Fotó: Simon Zsuzsi / BALATORIUM

Süveges Rita: Genezis – a petrokultúra locsolókannája / Genesis – the Watering Can of Petroculture, 2021. Fotó: A művész jóvoltából

Tomáš Uhnák & Dér Asia - Kaszás Tamás - Asunción Molinos Gordo: The Spectre of Peasantry, 2024. Fotó: Jonáš Verešpej / Biennale Matter of Art

Tomáš Uhnák & Dér Asia - Kaszás Tamás - Asunción Molinos Gordo: The Spectre of Peasantry, 2024. Fotó: Jonáš Verešpej / Biennale Matter of Art

Hirdetés
?>
Borítókép.
?>
Fuzzy Earth: Fertile Land, 2023. Fotó: Simon Zsuzsi / BALATORIUM
?>
Süveges Rita: Genezis – a petrokultúra locsolókannája / Genesis – the Watering Can of Petroculture, 2021. Fotó: A művész jóvoltából
?>
Tomáš Uhnák & Dér Asia - Kaszás Tamás - Asunción Molinos Gordo: The Spectre of Peasantry, 2024. Fotó: Jonáš Verešpej / Biennale Matter of Art
?>
Tomáš Uhnák & Dér Asia - Kaszás Tamás - Asunción Molinos Gordo: The Spectre of Peasantry, 2024. Fotó: Jonáš Verešpej / Biennale Matter of Art
1/5

Borítókép.

Fuzzy Earth: Fertile Land, 2023. Fotó: Simon Zsuzsi / BALATORIUM

Süveges Rita: Genezis – a petrokultúra locsolókannája / Genesis – the Watering Can of Petroculture, 2021. Fotó: A művész jóvoltából

Tomáš Uhnák & Dér Asia - Kaszás Tamás - Asunción Molinos Gordo: The Spectre of Peasantry, 2024. Fotó: Jonáš Verešpej / Biennale Matter of Art

Tomáš Uhnák & Dér Asia - Kaszás Tamás - Asunción Molinos Gordo: The Spectre of Peasantry, 2024. Fotó: Jonáš Verešpej / Biennale Matter of Art

Gyökerestül kitépni
Programok

Gyökerestül kitépni

2025.02.05. 16:13

A Gyökerestül kitépni című kiállítás kísérletet tesz arra, hogy társadalom-, természet- és környezettudományos nézőpontok vegyítésén keresztül érzékeltesse a mezőgazdaság komplex termelési rendszerének összefüggéseit, a környezetre és a társadalomra gyakorolt hatásait. A kiállítás Horváth Mátyás, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet Tanszék hallgatójának mesterszakos diplomamunkája.

Hosszú utat tesz meg a kőolaj a föld mélyebb kőzetrétegeitől egészen az iparosított mezőgazdaság termelési rendszeréig. Ugyanaz a gépezet bányássza ki, amely aztán átutaztatja a fél világon, miközben a folyékony nyersolajat üzemanyaggá, műtrágyává és rovarirtószerré transzformálja, hogy az ezek felhasználásával megtermelt élelmiszerek eladásán keresztül végül felvegye végső „halmazállapotát" a profit formájában.

A Gyökerestül kitépni című kiállítás kísérletet tesz arra, hogy társadalom-, természet- és környezettudományos nézőpontok vegyítésén keresztül érzékeltesse a mezőgazdaság komplex termelési rendszerének összefüggéseit, a környezetre és a társadalomra gyakorolt hatásait. A kiállító művészek egyrészt saját kutatásaikat és személyes tapasztalataikat vagy aktivista tevékenységüket a művekbe fűzve közvetítik érzékletesen, vizuális eszközökkel az összetett gazdasági diskurzust. Másrészt a művek között van olyan alkotás is, amely bemutatja az ipari mezőgazdaság globalizált rendszerének egyik lehetséges, lokális alternatíváját is, az agroökológiai gazdálkodásban résztvevő farmerek bevonásával, akik a mezőgazdasági termelésüket az ökológiai, társadalmi és gazdasági fenntarthatóság szempontjai szerint alakítják. A kiállítás címe egyrészt utal a gazdaság által okozott drasztikus környezetpusztításra, másrészt a művekben körvonalazódó élhetetlen rendszer elleni radikális gesztusra, de akár a termelők által végzett kétkezi munkára is.

Fuzzy Earth: Fertile Land, 2023. Fotó: Simon Zsuzsi / BALATORIUM
2/5
Fuzzy Earth: Fertile Land, 2023. Fotó: Simon Zsuzsi / BALATORIUM

A kőolaj a hetvenes években „szivárgott" be a mezőgadasági termelésbe, petróleum alapú műtrágya és rovarirtószerek formájában. Az új technológiai módszer a termelékenység csökkenését kívánta kompenzálni az intenzív monokulturális mezőgazdaságban elfáradt földeken. A rövid távon megtérülő megoldás azonban hosszú távon csak tovább növelte azt a problémát, amelynek orvoslására eredetileg létrehozták, mivel az eljárás csak tovább rontotta a talaj szerkezetét és minőségét. Így idővel több és több befektetett energia volt szükséges az azonos terméshozam fenntartásához. A kőolaj, amely korábban csak a traktorokat, kombájnokat és teherautókat hajtotta, ettől fogva már a földeket is élénkítette, ezzel végérvényesen összekapcsolva az ipari mezőgazdaságot a kőolaj-kitermeléssel. Az így létrejövő petróleum alapú mezőgazdaságra jelentősen kihat a kőolaj tőzsdei árának ingadozása, amely megjelenik az előállítás és a szállítás költségeiben és végül az élelmiszerek egyre növekvő bolti áraiban is.

A kiállításon szereplő művek egy része az ipari mezőgazdaság átfogó jelenségeit, a tőke és a technológia összefonódását helyezik középpontba. A termelési, szállítási folyamatok és az ezeket elfedő marketingstratégiák feltárásával rávilágítanak arra a gazdasági logikára, amely saját fenntarthatatlan rendszerét igyekszik életben tartani. A további alkotások kiemelik azokat a káros hatásokat is, amelyeket az intenzív petróleum alapú gazdálkodás okoz a mezőgazdasági területeken és a környezeten. Ugyanakkor bemutatásra kerülnek azok a gazdák is, akik földjeik művelése során a természetes ökoszisztémák működésére és a helyi erőforrásokra alapozva termelnek élelmiszert. Ezek a termelők, gyakran komoly kihívásokkal szembesülve, politikai támogatás nélkül törekednek egy élhetőbb gazdálkodási gyakorlat megvalósítására. Ezen példák megismerése lehetőséget ad arra, hogy újragondoljuk jelenlegi mezőgazdasági rendszerünk működését és saját viszonyunkat hozzá, különös tekintettel annak fenntarthatóságára és a természettel való harmonikusabb együttműködésre.

Tomáš Uhnák & Dér Asia - Kaszás Tamás - Asunción Molinos Gordo: The Spectre of Peasantry, 2024. Fotó: Jonáš Verešpej / Biennale Matter of Art
4/5
Tomáš Uhnák & Dér Asia - Kaszás Tamás - Asunción Molinos Gordo: The Spectre of Peasantry, 2024. Fotó: Jonáš Verešpej / Biennale Matter of Art

​A kiállítás Horváth Mátyás, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Képzőművészet-elmélet Tanszék hallgatójának mesterszakos diplomamunkája.

Dátum: 2025. 02. 14. – 04. 13.
Megnyitó: 2025. 02. 13. 18:00
Nyitvatartás: 2025. február 14. – április 13.
Helyszín: Budapest Galéria – 1036 Budapest, Lajos utca 158. (emelet)

Kiállító művészek: Pol Esteve Castelló - Gerard Ortín Castellví, Fuzzy Earth, Grinberg Daniella, Máté Dániel, Süveges Rita, Tomáš Uhnák és Dér Asia - Kaszás Tamás - Asunción Molinos Gordo
Kurátor: Horváth Mátyás
Konzulens: Lázár Eszter
Szakmai tanácsadó: Bruder Márton
Grafika: Visnyai Zoltán
Koordinátor: Kollár Dalma Eszter
Kurátor asszisztens: Tóth Fanni

Fb esemény

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

PRATO DELLA VALLE / Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:06
10:33

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Lovaskocsi versenypálya, piac és vásártér, rekreációs park, tűzijáték háttere, mesterséges csatorna, a közepén szigettel, körülötte a város hírességeiről mintázott szobrok. Az Egy hely Padova 90.000 négyzetméteres ovális formájú terét látogatta meg, mely a Vörös tér után a legnagyobb európai városi tér.

Nézőpontok/Történet

VILLA LA ROTONDA // Egy Hely + Építészfórum

2025.04.08. 17:05
9:26

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.

Az Egy hely újra külföldön járt, hogy Andrea Palladio leghíresebb villáját, a Vicenza dombvidékén épült Villa La Rotondát mutassa be. A 16. században alkotó reneszánsz építész Veneto tartományban 30 villát tervezett nemesi családoknak. Palladio stílusa a brit építészetre és Thomas Jefferson amerikai nemzeti építészetére is nagy hatással volt.