Közélet, hírek

Kezdődik a repülőtér műemléki 1-es Termináljának felújítása

1/8

© Raimond Spekking/CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons

Fotó: FORTEPAN/UVATERV

 Rimanóczyjeno/Wikimedia Commons

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

?>
© Raimond Spekking/CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons
?>
Fotó: FORTEPAN/UVATERV
?>
 Rimanóczyjeno/Wikimedia Commons
?>
Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti
?>
Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti
?>
Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti
?>
Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti
?>
Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti
1/8

© Raimond Spekking/CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons

Fotó: FORTEPAN/UVATERV

 Rimanóczyjeno/Wikimedia Commons

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

Kezdődik a repülőtér műemléki 1-es Termináljának felújítása
Közélet, hírek

Kezdődik a repülőtér műemléki 1-es Termináljának felújítása

2024.05.17. 12:05

Cikkinfó

Földrajzi hely:
Budapest

Építészek, alkotók:
Ifj. Dávid Károly, Közti Zrt.

Vélemények:
1

Részlegesen megújul a budapesti reptér legkorábbi épülete, a felülről stílusosan egy repülőgép formáját idéző 1-es Terminál homlokzata, és az üveg előtetők és felülvilágítók állapotát is javítják. Arról azonban továbbra sincs hír, hogy a Közti által tervezett bővítés mikor indulhat meg. A felújítás egy tavasszal kezdődő és 17 milliárd forint értékű beruházás része, amelynek keretében több, a 2. Terminálhoz kapcsolódó infrastrukturális és kapacitásnövelő fejlesztés valósul meg.

 

A manapság rendezvénytérként funkcionáló 1-es Terminál a Puskás Ferenc Stadiont (korábban Népstadion) és a MOM Kulturális Központot is jegyző ifj. Dávid Károly 1939-es tervei alapján épült fel 1950-re. A ma már műemléki védettségű felvételi épületet  egyszerű motívumrendszerrel díszítette az építész, melynek alapja a négyzetrács. Az épület különlegessége, hogy felülről egy hatalmas repülőgépre emlékeztet: a bejárati csarnok képezi a törzset, a két irányítótorony a légcsavarokat jelképezi, a főhomlokzat előtti hosszú előtető pedig a vízszintes vezérsíkot ábrázolja. A kilátóterasz szabadonálló, így az első emeleti hídról megközelíthető és minden irányba szabad kilátást biztosít. Az épület hangsúlyos részeit – például a tornyok tartóoszlopait – rusztikus kváderkővel, vagy terméskővel burkolták. Az épületbe belépve tágas csarnok fogadja az utasokat, ezt homokkővel burkolt oszlopsor keretezi, amelyet galéria szint oszt meg. A központi csarnok az oldalsó üvegtégla felületek és a főhomlokzat nyílásain keresztül kapott fény révén rendkívül világos.

Fotó: FORTEPAN/UVATERV
2/8
Fotó: FORTEPAN/UVATERV

Az 1-es Terminál majdnem ötven évig szolgálta az utasokat, majd a 2B Terminál 1998-as átadásával szinte teljesen elnéptelenedett. Ezután csak a teher- és a kisgépes forgalom, az alkalmi és a kormányzati különgépek fogadása történt itt. 2005 szeptember 1-jétől újra megnyitott, ezúttal a diszkont légitársaságok előtti, majd 2012-ben, a Malév csődjét követő forgalomcsökkenés miatt ismét elzárták a kereskedelmi utasforgalom elől. Azóta rendezvénytérként funkcionál, céges- és magán összejöveteleknek biztosítva helyszínt, a gálavacsoráktól kezdve a konferenciákon és ügyféltalálkozókon át a különleges autóbemutatókig. 

A felújítás részletei

Az épület, amely 2005-ben 9 hónap alatt teljes körű felújtáson esett át, a Budapest Airport közleménye szerint most ismét megújul. Részlegesen felújítják a homlokzatot, javítják az üveg előtetők és felülvilágítók állapotát, felújítják a terminál főbb belső tereit és a mellékhelyiségeket, és az épületben használt világítást LED-es megoldásra cserélik. A biztonsági rendszereket is fejlesztik: a B porta környéki, valamint a Kisgépes Termináltól a 4-es útig terjedő kerítésszakaszt felújítják, a korábbinál is több kamerát helyeznek ki és a terminál felügyeleti rendszere a jövőben teljes mértékben digitális lesz. Az épület környezete is megszépül; az 1. Terminál környékén kertészeti munkák kezdődnek.

A Közti tervei

Korábban a terminál bővítéséről is szó volt, melynek terveit a Közti készítette, ahogy a TB2-móló és a Skycourt esetében is. A látványtervek már 2022-ben nyilvánosak voltak, de a Budapest Airport közleménye arról nem tesz említést, hogy ezen új épület megvalósítása mikor kezdődik meg. Kam Jandu, a Budapest Airport vezérigazgatója az AIRportal.hu-nak adott interjújában idén januárban még azt mondta, hogy az építési engedélyekre várnak.

A tervek szerint a terminál jelenlegi, 24 ezer négyzetméteres területének 7000 négyzetméteres bővítésével egy új, gyalogos be- és kiszállítást lehetővé tevő mólót létesítenek a légi oldalon.

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti
4/8
Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

A Közti a tervezési koncepcióról így ír: “Mivel maga az 1. terminál műemlék, szeretnék a kivételes art deco épületet maradéktalanul megőrizni. Az itt korábban használt technológia viszont már elavult, mivel kilenc éve nem kezel utasokat. A legfontosabb fejlesztések között szerepel új, korszerű ellenőrző sávok kialakítása, a feladott poggyászokat átvizsgáló berendezések cseréje, kényelmes és utasbarát várakozóhelyek kialakítása, valamint egy új, könnyűszerkezetes móló hozzákapcsolása a régi terminálépülethez a légi oldalon."

A megújtott épület a 3. Terminál megnyitásáig a diszkont légitársaságokat szolgálná elsősorban, utána pedig speciális járatok, charterek, delegációk, sportcsapatok és egyéb, nem kereskedelmi járatok számára üzemeltetnék, mondta el Kam Jandu.

Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti
5/8
Közti: Az 1-es Terminál bővítésének létvényterve. Forrás: Közti

A Budapest Airport 2019 tavaszán nagyszabású fejlesztés sorozatot kezdett el, melynek értéke az elmúlt 5 év alatt meghaladta a 130 milliárd forintot. A most bejelentett felújítás egy idén tavasszal induló, 17 milliárd forint értékű beruházás-sorozat sorozat része, amelynek keretében a 2. Terminálhoz kapcsolódóan is több infrastrukturális, kapacitásnövelő és minőségfejlesztő beruházás kezdődik, többek között felépül egy új, 3000 négyzetméteres irodaépület, valamint egy parkolóház is.

Forrás: Budapest Airport, Airportal.hu, Terminal1.hu

 

 

Vélemények (1)
Reki
2024.05.17.
14:40

Nagyon jó lenne, ha az 1-es terminált is bekapcsolnák a forgalomba. Érthetetlen miért van zárva. A fapados gépeknek ideális lenne, főleg, ha a harmadik terminál is megépül. A szoc. reál. stílus egy minőségi példája. Most valami elindult, a kormány remélhetőleg hamarosan visszavásárolja, és a gyorsvasútat is megépítik a kínaiak.

Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.