Emberek/Interjú

Megnyitó után - Lévai Tamás a sanghaji világkiállítás magyar pavilonjáról

1/27

Lévai Tamás

A sanghaji magyar pavilon a nyitó napon...

... és este

déli homlokzat

Vázlatfüzet

Vázlatfüzet

Vázlatfüzet

Vázlatfüzet

Tanulmány modell

Tanulmány modell

Munka modell

A sanghaji magyar pavilon homlokzati részlet

Sanghaji magyar pavilon vízfüggöny

Sanghaji magyar pavilon vízfüggöny

Nemzeti színek

Hangdobozok

Sanghaji magyar pavilon belső tér

Sanghaji magyar pavilon belső tér

Gömböc

Fény tanulmány

Sanghaji magyar pavilon belső tér

Sanghaji magyar pavilon belső tér

Lévai Tamás önarckép

Érdeklődő arcok a sanghaji magyar pavilonban

Érdeklődő arcok a sanghaji magyar pavilonban

Érdeklődő arcok a sanghaji magyar pavilonban

?>
Lévai Tamás
?>
A sanghaji magyar pavilon a nyitó napon...
?>
... és este
?>
déli homlokzat
?>
Vázlatfüzet
?>
Vázlatfüzet
?>
Vázlatfüzet
?>
Vázlatfüzet
?>
Tanulmány modell
?>
Tanulmány modell
?>
Munka modell
?>
A sanghaji magyar pavilon homlokzati részlet
?>
Sanghaji magyar pavilon vízfüggöny
?>
Sanghaji magyar pavilon vízfüggöny
?>
Nemzeti színek
?>
Hangdobozok
?>
Sanghaji magyar pavilon belső tér
?>
Sanghaji magyar pavilon belső tér
?>
Gömböc
?>
Fény tanulmány
?>
Sanghaji magyar pavilon belső tér
?>
Sanghaji magyar pavilon belső tér
?>
Lévai Tamás önarckép
?>
Érdeklődő arcok a sanghaji magyar pavilonban
?>
Érdeklődő arcok a sanghaji magyar pavilonban
?>
Érdeklődő arcok a sanghaji magyar pavilonban
?>
1/27

Lévai Tamás

A sanghaji magyar pavilon a nyitó napon...

... és este

déli homlokzat

Vázlatfüzet

Vázlatfüzet

Vázlatfüzet

Vázlatfüzet

Tanulmány modell

Tanulmány modell

Munka modell

A sanghaji magyar pavilon homlokzati részlet

Sanghaji magyar pavilon vízfüggöny

Sanghaji magyar pavilon vízfüggöny

Nemzeti színek

Hangdobozok

Sanghaji magyar pavilon belső tér

Sanghaji magyar pavilon belső tér

Gömböc

Fény tanulmány

Sanghaji magyar pavilon belső tér

Sanghaji magyar pavilon belső tér

Lévai Tamás önarckép

Érdeklődő arcok a sanghaji magyar pavilonban

Érdeklődő arcok a sanghaji magyar pavilonban

Érdeklődő arcok a sanghaji magyar pavilonban

Megnyitó után - Lévai Tamás a sanghaji világkiállítás magyar pavilonjáról
Emberek/Interjú

Megnyitó után - Lévai Tamás a sanghaji világkiállítás magyar pavilonjáról

2010.05.18. 15:50

Cikkinfó

Szerzők:
Gaschler-Gyeviki Nóra

Építészek, alkotók:
Lévai Tamás

Földrajzi hely:
Sanghaj, Kína

Dosszié:

Megnyílt az expo, özönlenek a látogatók, a világsajtót bejárják a meghökkentő építészeti giga-show szereplőiről - a pavilonokról - készült képek. Mindannyian szeretnénk tudni, hogy vajon külső szemmel hogyan látják a Magyarországot reprezentáló installációt. A tervezőt, Lévai Tamást kérdezte személyes tapasztalatairól Gaschler-Gyeviki Nóra.

epiteszforum.hu: Most, a nyitás előtti utolsó alkalommal milyen érzésekkel, várakozással utaztál ki (akár a rád váró feladatok, akár a fogadtatás tekintetében)?

Lévai Tamás: Folyamatos a kommunikáció Budapest és Sanghaj között levélben, telefonon, skype-on, de a személyes tapasztalatok, találkozók mindig többet jelentenek. S miután legutoljára két héttel az utolsó utazás előtt voltam Sanghajban, nagy meglepetés nem ért. A legfőbb izgalmat az jelentette, hogy vajon elkészül-e időben a pavilon.

ef: A kint eltöltött 3 hét alatt milyen munkák vártak még Rád, illetve a kivitelezőkre?

LT:A pavilon építészeti installációja egy hangszerhez hasonlatosan működik, mi finomhangolásnak neveztük e fázist, ahol a fa hangdobozok mozgási dinamikáját, a fények erejét és színhőmérsékletét, a hangok elhelyezésének és keverésének beállításait végeztük, a hagyományos tervezői művezetés mellett.

ef: Általában milyen tapasztalataid voltak a kivitelezéssel kapcsolatban (műszaki feltételek, kivitelezők szakértelme, felkészültsége)?

Lévai Tamás
1/27
Lévai Tamás

LT: Az általános beidegződéssel ellentétben azt kellett tapasztalnom, hogy Sanghajban a minőségnek igen széles skáláját ismerik, s mint mindenben, ebben is a szélsőségek közvetlen egymás mellett élése volt a legszembeötlőbb. Ugyanabban az utcában, sőt egyazon épületen belül is fellelhető a legkényesebb minőség és az igénytelen hanyagság. Ez európai szemnek éppoly szokatlan, mint a társadalom nagyfokú hierarchizáltsága. Ez egy nagyléptékű építési munkánál nyilvánvalóan előny, itt inkább bénultságot okozott. A nyelvi kommunikációs nehézségeken a rajzok, skiccek segítettek át. Izgalmas volt megtapasztalni, mennyire közel áll hozzájuk a jelek, képi analógiák nyelve, nem véletlenül, hiszen elsősorban maga a képírás tartja össze a kínai nemzetet. A szakmai felkészültségükről sem lehet általánosságban beszélni, mindig meg kellett találni azokat az embereket, akikkel jól lehetett együttdolgozni. S kellemes meglepetések értek e tekintetben!

ef: Korábbi interjúdban hangzott el a következő: „Végigkísért minket annak az élménye, hogy a munka során egy olyan útra léptünk rá, amiről csak sejteni lehetett, hogy eredménnyel zárul. Olyan anyagokra, technológiai megoldásokra vonatkozó kísérletekbe mentünk bele, amelyek rizikóval jártak." Eredeti elképzeléseid szerint sikerült-e megvalósítani a terveket, esetleg akad, amivel elégedetlen vagy?

LT: A kísérletek a tervezés fázisát érintették, kész részlettervekkel és technológiákkal indult a kivitelezés. A legfőbb problémát az információ-vesztés okozta, egyrészt a szervezeti struktúrából adódóan, másrészt nyelvi, fordítási nehézségek miatt. A részletek a hazai gyengébb kivitelezéseket idézik, összességében viszont sikerült a koncepciót megvalósítani és ennek igazán örülök!

ef: Mit szólsz az elégedetlenkedő hangokhoz, van-e alapja az olyan kritikáknak, hogy pl. semmi nem utal Magyarországra, üresek a vitrinek, s a Gömböcről sincs elegendő információ?

LT: A kezdés nagyon feszes volt, a pavilon információs rendszerét az első napokban üzemeltetési időn kívül folyamatosan kellett fejleszteni, s felhasználva a kezdeti tapasztalatokat, jelenleg is csiszolni kell még. Nekem az EXPO egy cirkusz forgatagához hasonlatos. A világkiállítás teljes területén érezhető volt a kezdet izgalma, feszültsége, várakozása, kulturális sokszínűsége. Talán az olimpia lehet még ehhez hasonló. Ebben a forgatagban továbbra is helyesnek tartom azt a koncepciót, hogy a pavilont nem lehet felszabdalni, mert elvész az ereje. Ennek az elvnek alárendelve működhetnek azok a további rétegek, melyek az országot bemutatják filmen, interaktív portálon, szóró-ajándékokon keresztül.

 

A sanghaji magyar pavilon a nyitó napon...
2/27
A sanghaji magyar pavilon a nyitó napon...

... és este
3/27
... és este

déli homlokzat
4/27
déli homlokzat

 

 

ef: A hazai sajtóban meglehetősen ellentmondásos hírek látnak napvilágot. Egyik forrásból azt halljuk, sikeres a Magyar Pavilon, máshonnan, hogy teljes kudarc. Mit tapasztaltál a helyszínen valójában, milyenek voltak a látogatói visszajelzések?

LT: Első nap, ahogy leültünk emberekkel beszélgetni a kiállító térben, többen mondták, hogy azért érkeztek, mert azok ajánlották nekik a pavilont, akik már látták. Ez személyesen fontos visszajelzés, de persze nem helyettesít egy reprezentatív felmérést. A látogatottsági adatok kifejezetten megnyugtatók! A pavilon kommunikációján belül engem a nemzetközi építészeti sajtó keres meg, érdeklődésük biztatólag hat.

ef: Januárban, Petőcz Éva kérdésére válaszolva mondtad: "Az utóéletére vonatkozóan tettünk javaslatokat, mivel egy olyan struktúrát hoztunk létre, ami más tereket is képes belakni. És bár a pavilon épülete nem fog fennmaradni, maga az installáció képes tovább élni." Történt azóta ebben a kérdésben előrelépés? Lehet tudni bármit a pavilon további sorsáról?

LT: Hallottam több érdeklődőről, hogy szeretnék a pavilont máshol felépíteni, de jelen pillanatban ez még nem dőlt el. Bízom benne, hogy így lesz, az installáció jellege nagyon adja a lehetőséget!

Gaschler-Gyeviki Nóra
 fotók: Lévai Tamás



Vázlatfüzet
5/27
Vázlatfüzet

Vázlatfüzet
6/27
Vázlatfüzet

Vázlatfüzet
7/27
Vázlatfüzet

Vázlatfüzet
8/27
Vázlatfüzet

Tanulmány modell
9/27
Tanulmány modell

Tanulmány modell
10/27
Tanulmány modell

Munka modell
11/27
Munka modell

A sanghaji magyar pavilon homlokzati részlet
12/27
A sanghaji magyar pavilon homlokzati részlet

Sanghaji magyar pavilon vízfüggöny
13/27
Sanghaji magyar pavilon vízfüggöny

Sanghaji magyar pavilon vízfüggöny
14/27
Sanghaji magyar pavilon vízfüggöny

Nemzeti színek
15/27
Nemzeti színek

Hangdobozok
16/27
Hangdobozok

Sanghaji magyar pavilon belső tér
17/27
Sanghaji magyar pavilon belső tér

Sanghaji magyar pavilon belső tér
18/27
Sanghaji magyar pavilon belső tér

Gömböc
19/27
Gömböc

Fény tanulmány
20/27
Fény tanulmány

Sanghaji magyar pavilon belső tér
21/27
Sanghaji magyar pavilon belső tér

Sanghaji magyar pavilon belső tér
22/27
Sanghaji magyar pavilon belső tér

Lévai Tamás önarckép
23/27
Lévai Tamás önarckép

Érdeklődő arcok a sanghaji magyar pavilonban
24/27
Érdeklődő arcok a sanghaji magyar pavilonban

Érdeklődő arcok a sanghaji magyar pavilonban
25/27
Érdeklődő arcok a sanghaji magyar pavilonban

Érdeklődő arcok a sanghaji magyar pavilonban
26/27
Érdeklődő arcok a sanghaji magyar pavilonban

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

Varjúvár // Egy Hely + Egy hely

2024.12.18. 10:45
9:12

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Grafikus, író, könyvkiadó, könyvtervező, politikus: Kós Károly igazi polihisztor volt, a 20. század egyik legfontosabb modern és hagyományőrző magyar építésze. Az Egy hely Sztánába látogatott, hogy bemutassa Kós Károly művésznyaralójának épült, majd később családjának otthonává vált lakóházát.

Nézőpontok/Történet

A magyargyerőmonostori református templom // Egy Hely + Építészfórum

2024.12.18. 10:43
10:12

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.

1908 őszén Kós Károly és Zrumeczky Dezső kalotaszegi körútra indultak, ahonnan feljegyzésekkel és rajzokkal tértek haza – ezek szolgáltak inspirációul a Fővárosi Állat- és Növénykert pavilonépületeinek tervezéséhez. Az Egy hely új részében a vélhetően legrégebbi kalotaszegi templomot mutatja be.