Milánói Bútorvásár 2023 – fordulat a trendekben
A hagyományokhoz hűen idén is ellátogattunk az európai bútoripar legjelentősebb eseményére, a Milánói Bútorvásárra. Egészen pontosan 21. alkalommal néztünk körül a 61. design seregszemlén, amely idén a fenntarthatóságot, a biofíliát, a well-beinget és a lakossági bútorokat helyezte a középpontba.
A 2023-as Salone del Mobile a meglepetések vására volt, jelezve a világban érzékelhető trendeket, hogy már semmi nem olyan, mint korábban volt. A gyártók többsége új piacokban, a meglévő termékportfóliója diverfizikációjában keresi az új lehetőségeket: a közületi gyártók lakossági bútorok, míg a lakossági bútorgyártók közületi bútorok gyártásába fogtak. Így például az olasz Arper, amely közületi asztalairól, ülőbútorairól ismert, most a 60-as évek világát idéző nappali kollekcióját mutatta be. A szintén olasz Pedrali is megcélozta a lakossági szegmenst, home office megoldásai ugyancsak a 60-as éveket idézik. Ugyanez az irányváltás vonatkozik a kültéri bútorgyártókra, amelyek a beltéri megoldások felé fordultak, a prémium kategóriás Kettal például keményfa íróasztalát mutatta be, ahol a kültéri bútorainak jellegzetes fonott megoldása az asztali elválasztópanelekben jelenik meg.
Utóbbi irányváltás ritka, hiszen igazi közületi újdonságról vagy irodabútor-fejlesztésről nem tudunk beszámolni, újdonságok csak a home office területén jelentek meg. Viszont jó hír, hogy úgy tűnik, az alapanyagválság megoldódott, csökken a távol-keleti függőség ezen a területen.
Az Italian Trade Agency statisztikái is alátámasztják a lakossági – ezen belül a nappali bútor, a világítás és a kültéri bútorok – részarányának növekedését Magyarországon a legtöbb bútort és lakberendezési terméket Lengyelországból, Németországból és Kínából importáljuk, Olaszország a 7. helyet foglalja el.
A 61. Milánói Bútorvásár top újdonságai között szerepeltek a közületi használatra is alkalmas modul szófák: az Artifort Track terméke, amely lekerekített formavilágával az organikus irányba mozdult el, a La Cividina Dorothea elemei, valamint a Vondom Milos szintén organikus szófakollekciója.
A Kristalia is teljesen új irányt vett: Clapis, Bombosoft ágy és Aria gardrób kollekciójával a hálószoba szegmenst célozza.
Színekben a 60-as és a 70-es évek köszöntek vissza a gyártók kínálatában. Néhány igen harsány standdal találkoztunk, ilyen volt például a Gandia Blasco, a Diabla vagy a Pedrali. Több helyen megjelent a kék és a zöld új árnyalatai.
A gyártók többségénél nemcsak a felszínen, a színekben dominált a zöld, hanem a biofília, a környezetvédelem, a fenntarthatóság végig kíséri a gyártási és a vállalatirányítási folyamatokat. Egyre nagyobb teret nyer az ESG – Environmental (környezeti), Social (társadalmi) és Governance (irányítási) – fenntarthatósági finanszírozása, amely a nevében szereplő három kulcsszó tekintetében vizsgálja és pontozza a vállalatokat. Az ESG megfelelő mutatója szükséges a kedvező kamatozású zöld hitelek felvételéhez is.
A környezet védelme mellett a másik legfontosabb trend a well-being és az életmód javítás otthon és a munkahelyen. Ennek jegyében folytatódik az akusztikai megoldások térhódítása, amely nemcsak a fali, mennyezeti panelekben jelentkezik, hanem olyan kreatív megoldásokban is, mint a Caimi Lucrezio étkezőasztal akusztikus lába, valamint a tükrös akusztikus ajtó. A Caimi speciális szövete a hangelnyelés mellett az elektromágneses sugárzást is képes csökkenteni.
A vásár szervezése és lebonyolítása is a fenntarthatóság jegyében zajlott. A látogatók száma 15%-kal emelkedett a 2022-es évhez képest, összesen 307.418-an érkeztek 181 országból, hogy megnézzék a több mint 2.000 standot, amelynek 34 százaléka külföldi volt. A szakmai látogatók 65%-a is külföldről érkezett, legtöbben Kínából, utána Németország, Franciaország, az Egyesült Államok, Spanyolország, Brazília és India következett.
Bakonyi Gyöngyi