Épülettervek/Középület

Millenáris Velodrom - Lenzsér és társa Kft. és Sport Concepts Ltd.

1/23

Helyszínrajz

Helyszínrajz - forgalom

Bejárati szint

Közbenső szint

Pályaberendezések

Felső szint - 1.

Felső szint - 2.

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

?>
Helyszínrajz
?>
Helyszínrajz - forgalom
?>
Bejárati szint
?>
Közbenső szint
?>
Pályaberendezések
?>
Felső szint - 1.
?>
Felső szint - 2.
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
Látványterv
?>
1/23

Helyszínrajz

Helyszínrajz - forgalom

Bejárati szint

Közbenső szint

Pályaberendezések

Felső szint - 1.

Felső szint - 2.

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Látványterv

Millenáris Velodrom - Lenzsér és társa Kft. és Sport Concepts Ltd.
Épülettervek/Középület

Millenáris Velodrom - Lenzsér és társa Kft. és Sport Concepts Ltd.

2014.01.31. 11:00

Projektinfó

Új Millenáris Velodrom tervpályázat 2013

Tervezés éve:
2013

Stáblista

látványtervek: Cselovszki Attila, Sárhidai Péter

Lenzsér Péter és Lenzsér-Mezei Kata egy londoni építészirodával társultak, hogy elkészítsék közös koncepciójukat Budapest új Millenáris Velodromjára. Az együttműködésből könnyed csarnokszerkezet terve született, amely kiemelt megvételben részesült.

MOTTÓ

Építésznek mindig nagy kihívás újat teremteni, de vele egy időben megmenteni a meglévőt. Kibontakoztatni az ismert, vagy megbúvó értékeket. Hozzáadni valamit az egyikhez oly módon, hogy mindkettő több legyen ezáltal. A hozzáadás után egység jöjjön létre annak ellenére, hogy a kompozíció két eleme önálló identitással bír.

A tervezési folyamatot meghatározó fogalompárok:

  • hagyomány - korszerűség
  • állandóság - változás
  • stabilitás – dinamizmus

ÉPÍTÉSZETI KONCEPCIÓ

Helyszín és történelmi kontextus

A Millenáris létesítményei fontos, lényeges szerepet töltöttek be a magyar sport történelmében. Alapfelvetésünk, hogy a Millenáris bontása, vagy nem bontása nem kizárólag és nem elsősorban műszaki, építészeti kérdés, hanem ugyanennyire erkölcsi is. Legelső és egyértelmű döntésünk volt, hogy sem a Hajós-féle tribünépületet, sem a jelentős méretű földsáncra épített vasbeton pályát nem lehet elbontani. E két létesítmény összeforrt magával a Millenáris fogalmával még akkor is, ha az eredeti, 1986-ban épített létesítmény együttesnek egyik sem volt eredetileg tagja. A létesítmények megtartását és használatát oly módon kell megoldani, hogy az az építendő sportcsarnok lehetőségeit nemhogy ne csorbítsa, vagy korlátozza, hanem a régi és az új elem mindegyikének többletértéket kell, hogy adjon a másik!

Helyszínrajz
1/23
Helyszínrajz

A meglévő lelátó épülete teljes felújításra kerül. Koncepciónk szerint a teljes tervezési program új, nagyon kompakt épületbe kerül elhelyezésre, a régi épületbe olyan kiszolgáló, kiegészítő funkciók kerülnek, mely komplexszé teszik az Új Millenárist. Egymással összefüggő, ugyanakkor teljesen külön üzemeltethető két épületet terveztünk. A meglévő épület lesz a VIP bejárat és a megközelítési pont a velodrom sporteseményeire érkező média számára. A felső szintekre többcélú terek kialakítását terveztük, melyek otthont adhatnak média akkreditáció, VIP fogadások, sportszövetségi irodák és éttermek számára. Ez a terület ideális lehetőséget biztosít bevételszerzésre, mivel állandó jelleggel lehet ott működtetni éttermet, kávézót, klubot.

Ez egyfajta bejárható, interaktív sport és olimpiatörténeti tárlat lehet, turisták és érdeklődők számára kellemes szórakozási lehetőség, amely a magyar olimpiai sport hihetetlenül gazdag eredményeinek bemutatásán túl nemcsak jövedelmet hoz, hanem vonzó jelleget kölcsönöz az egész sportlétesítmény számára. Katalizátorszerepet játszhat a létesítmény további fejlesztése szempontjából is. A földszinti terek egy része direkt kapcsolattal rendelkezik az épület elé tervezett városi tér felé, így remek lehetőség a sporttal, a Millenárissal kapcsolatos kereskedelmi egységek elhelyezésére.

Bejárati szint
3/23
Bejárati szint

A régi pálya megszámlálhatatlan történelmi verseny színhelye volt. Ezt ünnepeljük tervünkben azzal, hogy sétányt hozunk létre a pálya mentén és felújítjuk a pályát további használatra! A Nemzeti Olimpiai Központ zöldfelületéhez kapcsolható sétány, mely a jelenlegi lelátó felső sorainak bontása után alakítható ki rekreációs és sport célokat is szolgálhat. A megtartott és felújított döntött pálya remekül szolgálhatja a profi és amatőr kerékpár edzéseket, de helyet adhat a nagy múltra visszatekintő oldtimer show-knak, egyéb szabadidős tevékenységeknek is emellett. A Hajós-féle nagy lelátóról mindez nagyszerűen végigkísérhető, de az lehet a helyszíne az archív sportfilmek, illetve aktuális sportközvetítések hihetetlen hangulatú vetítésére, közvetítésére.

Helyszínrajz - forgalom
2/23
Helyszínrajz - forgalom

Feltárás, közlekedés

A fő sport és kulturális események számára a hozzáférést az új velodromhoz az teszi lehetővé, hogy hidraulikus teleszkópok felhasználásával a régi pálya részeit kapuként süllyeszthetjük. Emellett a meglévő átjáró alagutat megtartjuk és modernizáljuk a napi működtetés céljának megfelelően. Alapdöntés volt a gyalogos és a gépjárműforgalom teljes szétválasztása. A szükséges buszparkolókat a Thököly út felőli közterületen, illetve közterületnek átadott területen kívánjuk megoldani. Ez a pont úgy a NOK gyalogos felületeihez jól kapcsolható, mind a Millenáris tervezett sportolói bejáratának közvetlen közelségében van.

Minden szükséges gépjármű feltárás egyetlen pontra tervezett. Itt lehet a csarnok gazdasági bejáratát megközelíteni, itt kap helyet a mentő, tűzoltó, illetve TV közvetítő hely. Ezen a ponton, de egyszerű nyomvonal vezetésű alagúton lehet a tervezett személygépkocsi parkolót is elérni. A személygépkocsi parkoló földszinti, épület alatti, de nyitott kialakítás okai: mesterséges szellőztetés nélküli, lehető leggazdaságosabb kialakítás, természetes módon történő hozzáférés, többcélú használat lehetőségének biztosítása, nincs szükség újabb épület-feltárási pont (bejárat) kialakítására.
A tűzoltási felvonulási út az új épület körül 100%-ban biztosított, a mentő az épület körül bármely pontot elér, illetve a süllyesztett (azaz földszinten tartott) belső téri küzdőtér bármely pontjáig eljuthat. A gazdasági bejárat kamion méretű tehergépkocsival is megközelíthető.

A gyalogosok, illetve a nézők a NOK gyalogos úthálózatába integrált „városi térről" annak geometriai elforgatása révén súlypontba kerülő főbejárati kapun keresztül közelíthetik meg az épületet, annak bejárata előtt kialakított speciális atmoszférájú fórumot keresztezve.

Tervezési célok

Eltökélt szándékunk, hogy nemcsak a régi velodrome történetét ünnepeljük a felújításával, hanem modern színhelyet biztosítunk a jövő magyar sportbajnokai számára is. Az egyedülálló többszintes sporttér kerékpározást tesz lehetővé a pályaszinten, szertornát és egyéb sportokat a süllyesztett küzdőtéri szinten. Ez a megoldás a velodrome-ot hasznosíthatóbbá teszi más sportok számára is. Szükség esetén egy hagyományos velodrome belső küzdőteret is be lehet illeszteni ideiglenes szerkezetekkel. Ez kisebb beavatkozást tesz szükségessé néhány épületszerkezetben, de erre nagyobb világverseny rendezésekor lehet csak igény. Ekkor az ideiglenes szint alatt tárolók, öltözők alakíthatók ki átmenetileg.

A belső küzdőteret nagyszámú egyéb sportesemény számára is alkalmassá tettük. Többek között:

  • Kosárlabda
  • Ideiglenes jégsport események
  • Vegyes sportpályák
  • Röplabda
  • Tollaslabda
  • Taekwondo
  • Kiállítások
  • Szertorna
  • Koncertek
  • Asztali tenisz
  • Ugró asztal
  • Teremfoci
  • Skateboard, BMX
  • Terem hoki
  • Birkózás
  • Kézilabda
  • Ökölvívás
  • Mozi

Célunk, hogy a legrugalmasabb velodromot hozzuk létre, amit valaha is építettek. A végsőkig feszítjük a többcélú felhasználás lehetőségét és ehhez maximális hozzáférést biztosítsunk a lehető legnagyobb számú magyar sportbarát számára. A küzdőtér oszthatósága a legflexibilisebb módon oldható meg, a tervezett szerelőjárdák speciális fogadóelemei képesek a legváltozatosabb helyeken rögzíteni a szükséges labdafogó hálókat, elválasztó függönyöket, vagy épp a koncertekhez, kiállításokhoz tartozó installációkat.

Látványterv
9/23
Látványterv

Építészeti gondolatok

A fő építészeti koncepció az egykori kerékpárpálya belsejébe helyezett örvénylő formájú új velodrom kialakítása volt. Az „anyagtalan", áttetsző membránburkolat miatt a belső és a külső összemosódik (különösen esti, kivilágított állapotban). Az új és a régi pálya több helyről egyszerre látható, értelmezhető. A sportok körüli, és különösképpen a kerékpározás miatti izgalmat az épület dinamikusan áramló, színes formája közvetíti. A Hajós Alfréd féle együttes közepén örvénylő tömegben összesűrűsödik a Millenáris elmúlt száz évének minden emlékezetes, vagy éppen küzdelmes köre, forgataga.
A kerékpár kerekeinek forgását a tetőszerkezet és a nézők mozgása is tükrözi az épület belsejében. Ez kívülről az áttetsző ETFE membrán borításon keresztül is láthatóvá válik.

A nézők útvonala tiszta, egyértelmű, ugyanakkor artikulált tereken vezet keresztül. A nézők a velodrome épületét a délnyugati sarok irányából közelítik meg és ott lépnek be. Elhaladnak a felújított lelátóépület és pálya mellett, át a régi pályán a parkosított bejárati fórumba, nyitott előtérbe. Belépve a háromszoros magasságú üvegezett előcsarnokba, a nézőknek lehetőségük van arra, hogy szintben eljussanak a sportpálya szintjére (pl. koncert, rendezvény… esetén) vagy lifteken felmenjenek a csarnoktéri lelátókhoz. A vizesblokkok, étkezési lehetőségek, tolószékes ülőhelyek számára biztosított területek és a lelátók könnyedén megközelíthetők a lelátószinti közlekedőkről. A csarnok olyan méretű, hogy 800-1500 férőhelyet tud biztosítani általában, de kiemelkedő események idejére akár 3000-t is.

Látványterv
13/23
Látványterv

A lelátó nagyon jól megközelíthető mozgássérültek számára is, a két oldalt elhelyezett lelátósorok a lehető legnagyobb kényelmet biztosítják a nézők számára. Kevés sor, körbejárhatóság, kiszolgálhatóság… stb. Az organikus ferde oszlopok, amelyek a felmenő szerkezetet alkotják, valamint a könnyű örvénylő mozgást idéző tetőszerkezet tisztán látható a csarnokból és a lelátó területéről is. Ez is hozzájárul nézői élményhez, fokozza azt.

Maga a kerékpárpálya szibériai fenyőből készül. A geometria speciális szerkesztése lehetővé teszi a napi edzések megtartását, ugyanakkor akár 120 km/h-s sebesség elérésére is alkalmas. A dőlésszög 42 fok, a szerkezet egy nemzetközileg is bizonyított terven alapszik. A pálya és a sportesemények szintjének megvilágítása egyenletes, mivel a világítótesteket egy könnyen hozzáférhető, a teljes küzdőtér felett függő szerelőhídon helyezzük el.
A pálya általános elrendezése és az öltözők beosztása megkönnyíti a használatot azok számára is, akik először járnak ott. Ez lehetőséget ad az amatőr kerékpározás népszerűsítésére, ugyanakkor az épület a legmagasabb szintű edzési és verseny-lehetőségeket nyújtja a profi sportolók számára.

Alapvető cél volt olyan épületet tervezni, mely nem csupán a professzionális sportolók bennfentes otthonaként működik, de lehetőséget ad az amatőr sportolóknak is, egyszeri kipróbálásra, vagy a szabadidejük intenzív mozgással történő eltöltésére. A létesítmény anyagai és konstrukciója a modern kerékpárok mérnöki precizitását tükrözik. Amellett, hogy az épület képes egyéb sportoknak is teret adni, a Millenárisban a kerékpár, a kerékpározás, fizikai, vagy szellemi értelemben mindig is jelen volt és jelen lesz!

Látványterv
12/23
Látványterv

Funkcionális szervezés

Az épület funkciók szerint oszlik zónákra. A VIP és média számára nyújtott lehetőségek, valamint a reprezentációra lehetőséget adó terek (kiállítótér, fogadások, akkreditáció, …stb) a felújított lelátóépületben találhatók.
A hatalmas fogadóbejárat -úgy a sportolók mint más résztvevők számára- a talajszinten biztosított az északnyugati sarkon, az új és a régi épület között.
Minden, a nézők számára nyújtott szolgáltatás az előcsarnokhoz kapcsoltan, illetve a fő csarnokszinten elérhető. A fő nézőtéri csarnok az emelt szinten van, belső mozgólépcsőkön, lifttel, lépcsőkön és két nagy külső lépcsőházon keresztül közelíthető meg. A megközelítések, feltöltések szabályozhatók a sport, illetve kulturális események nézőlétszámától függően, illetve figyelembe lehet és kell venni a biztonsági ellenőrzések szükséges szintjét is.

A kiürítésre igénybe lehet venni az épület bejárattal ellentétes oldalán megépített jelentős méretű külső téri kiürítő lépcsőjét is.
A gépészeti helyiségek, adminisztratív funkciók és műszaki terek többsége a közbenső szinten találhatók. Az emelt szinten elhelyezett kerékpárpálya, valamint a nézőtér felülről történő töltése adja azt a lehetőséget, hogy az épületben minden funkciócsoporthoz ki lehet alakítani az ahhoz tartozó térmennyiséget, kellő belmagasságot. Noha fizikailag nagy az épület, a térfogatot egy nagyon hatékony és könnyű tetőszerkezettel minimalizáltuk. A szerkezet és anyagválasztás tartószerkezeti, építészeti, optikai, műszaki és üzemeltethetőségi, fenntarthatósági megfontolások összhangjából alakult.

Látványterv
16/23
Látványterv

Anyagok, szerkezetek

A tervezett élettartam az anyagok és az épület vonatkozásában a következő:
Alapozás 60 év
Tartószerkezet 60 év
Épületburkolat ablakrendszerek 50 év
Szigetelés 20 év
Tetőterek 20 év
Gépészet & Elektromosság 15 év
Külső vízelvezetés 50 év

Az anyagokat alkalmasságuk szerint választottuk, hogy erőteljesség és minőség tekintetében is tükrözzék egy tekintélyes, nemzetközi jelentőségű fejlesztés követelményeit. Az épületet megfelelő könnyű anyagokból építjük, mint pl. acél, üveg és alumínium. Ezek fényes, tükrös és átlátszó, valamint semleges színű felületeket alkotnak.

Homlokzat és tetőburkolat

A szerkezet- és anyaghasználat esetében koncepcionálisan meghatározó az ETFE (etilén-tetra-fluoro-etilén) membrán szerkezet használata. A szerkezet, illetve anyag használatának köszönhetően a ház 20-25%-kal kevesebb energiát használ fel ahhoz képeset, mintha üveghomlokzattal készült volna. A különleges fólia számos kedvező tulajdonsággal rendelkezik: megszűri a napsugarakat, ugyanakkor átengedi a fényt, könnyű, rugalmas, öntisztuló és nagy szakítószilárdságú, ráadásul könnyen kialakíthatók belőle különleges geometriai formák.

A homlokzati anyag, amely a membránok közötti légrétegeknek köszönhetően kitűnő hőszigetelő, három rétegből áll. Az első átlátszó, míg a másik kettő tervezett és méretezett mintázatának köszönhetően árnyékolóként működik. A fóliák közé befújt levegővel tetszőlegesen változtathatók a homlokzat hőtechnikai tulajdonságai. Az épület különböző tájolású homlokzatai a benapozás vizsgálata után különböző kialakítású elemekből készült borítást kaphatnak. Sőt a környezetállapotokat elemző szoftver segítségével az épület reagálni tud az időjárási viszonyokra, illetve a belső tér igényeire.
A teljes burkolófelületen átszűrődő tervezhető mennyiségű természetes fény pedig a sportoláshoz ideális szórt fénnyel árasztja el a csarnokteret.

TARTÓSZERKEZETEK

Kiindulási feltételek

A tartószerkezetekre jutó terhelések általánosságban a szerkezet önsúlya és a hasznos terhek, valamint a biztonsági tényezők figyelembe vételével lettek kalkulálva. Ezen túl figyelembe vettük a speciális helyeken lévő extrém terhelések lehetőségét (végpontokon, födém-éleken, függesztett födémek esetén). Figyelmet fordítottunk az esetleges pontszerű, valamint dinamikus terhelésekre is.

A velodrom földszintje számos különböző szórakoztató és sporteseménynek, koncertnek helyszíne lehet. A konkrét helyeken koncentrálódó terhelés kerekes járművek és más statikus egységek által áll elő, az egy ponton történő, vontatókocsis billenős teherautótól származó mértékadó terhelés 40kN. Mindezek figyelembevételével a nagyobb terhelést jelentő funkciók a talajszinten helyezel optimális megoldást biztosítva.

A tervezési koncepció szerint a felmenő szerkezetek könnyedséget kell, hogy sugározzanak. E döntés kihat az alkalmazott anyagok és szerkezetek megválasztására. A súlyos, masszív szerkezetek és a sok válaszfalazással járó funkcionális egységek a földszintre koncentrálódnak, az épületben felfelé haladva egyre könnyedebbé válik a szerkezet térbeli kialakítása.

Alapozás

A meglévő épület, valamint a környező épületek alapozásának vizsgálata után megállapítható, hogy nagy valószínűséggel mélyalapozás szükséges a tervezett főszerkezeti elemek megtámasztására. Elképzelhető, hogy a süllyedéskülönbségek megakadályozása, vagy csökkentése érdekében bizonyos mértékű talajcsere előirányozandó.
Pontos megállapítások csakis részletes talajmechanikai szakvélemény elkészülte után tehetők.

Felmenő szerkezetek

A felmenő szerkezetek kialakítását úgy terveztük, hogy azok biztosítsák a tiszta fesztávok és a zavartalan nézői kilátás, rálátás feltételeit. Az ülésekhez vezető fellépők és feljáratok ahol csak lehetséges előregyártott vasbeton elemek, mivel gazdaságosak, könnyen beilleszthetők, tartósak, jó tűzállósággal és akusztikai szigetelő tulajdonságokkal rendelkeznek. A fesztávok ebben az esetben akár 10 méteresek is lehetnek az elsődleges szerkezeti elemek között. A tetőt tartó nagy méretű oszlopok monolit vasbetonból készülnek, alapozással való kapcsolatuk, méretük, formájuk és vasalásuk révén a tetőszerkezet vízszintes irányú reakcióerőit felvenni képesek.

Tetőszerkezet

A tetőszerkezet kialakításánál elsődleges szempont nyilvánvalóan az oszlopmentes tér biztosítása. A szándék az, hogy nagyon könnyű acélszerkezetű vázrendszert hozzunk létre acélcsövekből, középen acélhuzalokkal aláfeszített szerkezettel. A javasolt kialakítás könnyedséget biztosít a szerkezetnek, a belső teret fénnyel elárasztani engedő membránhéjazattal együtt radikálisan csökkenti az épület „vizuális tömegét". A tervezett szerkezet a modern kerékpárok technikai minőségére kívánnak reflektálni. A tetőszerkezetre függesztett szerelőjárda-rendszer biztosítja a könnyű hozzáférést a világításhoz, a hangosító berendezésekhez, az installációs szerelőpontokhoz és a tető alatti felülethez.

Látványterv
14/23
Látványterv

Természetes szellőzés

A velodrom „zöld tanúsítvány" megszerzésének elősegítésére a nézőtér természetes szellőztetéssel rendelkezik. Az épület rendkívül fenntartható, alacsony energiafogyasztású. Ez nemcsak az anyagok kiválasztását és a szerkezetet befolyásolja, hanem azt a döntést is, hogy természetes szellőzést biztosítsunk. A természetes szellőzés megoldást a versenykerékpározás speciális igényei teszik szükségessé, ahol az optimális környezet egy 28°C-os párás meleg, amely csökkenti a levegő sűrűségét és növeli a versenysebességet, mivel így a kerékpárosok olyan légben mozognak, melyben kisebb az ellenállás és a súrlódás.

Versenykörülmények között a pályahőmérsékletet ilyen magasan tartjuk, de a természetes szellőzés lehetővé teszi, hogy friss levegő kerüljön az épületbe az alacsonyabb szinten lévő ülések alatti csővezetékeken keresztül, amely a sokkal kellemesebb 18-26 °C-os hőmérsékleten tartja a nézőteret a csarnokban, mielőtt a levegő eltávozik a magasabb szellőzőnyílásokon keresztül.

További szellőzés biztosítása érdekében függőleges szellőzőket szerelünk a velodrom nagy kiterjedésű üvegezésébe, illetve membránfelületeibe. Ezek automatikusan nyithatók és zárhatók a velodrom épületének irányítórendszere (épületfelügyeleti rendszer) segítségével.

A velodrom természetes szellőztető rendszere ellenőrzi a hőmérséklet- és CO2 szinteket, hogy fenntartsa a kényelmes környezet érzetét. A rendszerhez tartoznak még légkezelő egységek is melyek a légáramlás fenntartásáért és a kiegészítő fűtésért felelősek. A kiegészítő fűtést használjuk a levegő hőmérsékletének növelése céljára a hűvösebb évszakokban.

Mivel nincs légkondicionálás a velodrom nézőterén belül, a hűtés kizárólag a természetes szellőztető rendszeren nyugszik. Ez hozzájárul a kitűnő energiafelhasználási adat eléréséhez.

Látványterv
15/23
Látványterv

FÉNYTECHNIKA

Élmény sötétedés után

Az élmény minősége Budapest nyilvános terein épp olyan fontos „sötétedés után", mint a nappali órákban. Ez különösen a téli hónapokban igaz. Minőségi fénytechnika nélkül a város terei gyakran zavart és diszorientációt szenvedhetnek, az anyagok textúrája és színe elveszik, a nyilvános tér jellege inkább lesz barátságtalan és kevéssé hívogató, mint kellemes és „befogadható". 

A terek alakjának és méreteinek, hangulatának és atmoszférájának, felületi textúrájuknak és színeiknek alapos megértése alapvetően fontos sötétség, vagy szürkület idején. Nem csak azért, hogy az emberek a „látás" alapvető funkciójánakak eleget tudjanak tenni, hanem azért is, hogy a belső környezetet is ezáltal élvezhetik. A nyilvános terek fénytechnikai tervezése ilyen módon a „teljes élmény" minőségére kíván fókuszálni. Ezáltal azt céloztuk meg, hogy számos, gyakran konfliktusban álló, fénytechnikai tervezési kritérium között tudjunk egyensúlyt tartani. Ezek a kritériumok a következők:

Látvány

A fénytechnika feladata, hogy megfelelő légkört és hangulatot fog teremtsen, valamint dinamikus, kellemes látványt hoz létre. Fokozott figyelmet kell fordítani arra, hogy az új velodrom a Millenáris egyéb létesítményei, valamint a NOK többi épületének vizuális egysége jöjjön létre. Emellett fontos volt számunkra, hogy a tervet közvetlen kontextusába beágyazzuk. A választott megoldással a membránfelület színe változtatható, reagálni lehet a sportcsarnokban folyó események hangulatára, hőfokára.

Olvashatóság, értelmezhetőség

Az olvashatóság minden fénytechnikai tervezés sikerének kulcsa. Ezt a fő jellegzetességek kiemelésével érhetjük el, mint például a bejáratok, a terek szélei (a helyszín határai), csomópontok (bajárati közterek), útvonalak (bejárathoz vezető utak), és a fontos kilátási pontok előtérbe helyezése. A fénytechnikai tervezés ezen kívül úgy kerül kialakításra, hogy segítsen a helyi környezet identitásának megerősítésében.

Fenntarthatóság

A terveknek minden szinten fenntarthatónak kell lennie. A terv azt célozza, hogy a nélkül tegye minimálissá az energiafelhasználást, hogy a látványt és a funkciót érintő kompromisszumokat kelljen kötni.

A természetes világítás

A sportcsarnok tájolását, hossztengelyének irányát a megtartandó és felújítandó Hajós Alfréd féle kerékpárpálya határozta meg. Ez az ideálisnak tekinthető É-D-i tengelytől mintegy 42 fokkal tér el. Emiatt sem lehet esetünkben oldalirányú természetes világításra hagyatkozni. Ugyanakkor úgy az üzemeltetést tekintve, mint a belső térben nappal tartózkodók (legyenek azok sportolók, vagy nézők) hangulatát és közérzetét jelentősen meghatározza a természetes fény mennyisége és milyensége.

A tervben használt nagy mennyiségű (teljes tető és jelentős mennyiségű homlokzatburkolat) ETFE membrán burkolat lehetővé teszi, hogy a belső térben ideális természetes világítás valósulhasson meg. A háromrétegű hártya egy rétege teljesen átlátszó, míg a két másik membránnal gyakorlatilag tervezhető minőségű árnyékoló valósítható meg. A burkolat tehát változik a tájolást tekintve. A belső térben igen nagy erősségű természetes fényt lehet biztosítani, azt is a lehető legkedvezőbb szórt állapotban a térbe engedve, megakadályozva ezzel a káprázást és egyenetlen fényelosztást.

Látványterv
11/23
Látványterv

KÖRNYEZETALAKÍTÁS, ZÖLDFELÜLETEK

A Millenáris része a nagyobb egységnek, a Nemzeti Olimpiai Központnak. Végleges környezetalakítása, csatlakozó zöldfelületei összhangban kell, hogy legyenek a megújítandó NOK zöldfelületi rendszerével és mint rész, alkalmazkodnia kell a nagyobb rendszerhez. Mégis, a Millenáris speciális morfológiai mivoltából adódóan, valamint, mert ezen a ponton kezdődött kiépülni a teljes nagy sport és rekreáció terület, különleges fontossággal bír.
A terv alapdöntése, miszerint a régi döntött síkú elliptoid pályát meg kell tartani, fel kell újítani természetes módon a zöldfelületi rendszer koncepciót adó kiindulópontja. Megmaradhatnak a nagyméretű értéktelen fák, a cserére szorulókat fokozatosan ki lehet váltani új ültetésűekre. A rézsűk helyenként túlságos meredeksége jelentősen csökkenthető az által, hogy a pálya körüli erősen rossz állapotú vasbeton lelátója bontásra javasolt, a rézsű magassága is jelentősen csökken.

A Kisstadion elhatározott bontása után helyén új koordináta rendszer szerint telepítendő többcélú csarnok geometriája jelentős szereppel bír az ÚJ Millenáris kialakítására, telepítésére. A jelenleg is meglévő, belső feltáró út nyomvonalát javasoljuk a tervezett csarnok koordinátarendszeréhez igazítani. Ezáltal a Hajós Alfréd féle épület előtt nagyon jó arányú, kellemes városi tér alakulhat ki, növényzettel, utcabútorozással, vízfelülettel. A tér javasolt geometriai kialakítása egyszerre hozza helyzetbe a tervezett új főbejáratot. A főbejárat párjaként, a régi épület túlsó oldalán megvalósítandó gazdasági és forgalmi bejárat pedig mintaszerűen választja el a gyalogos és gépjármű forgalmat.

A Millenáris körüli környezetrendezés vezérvonalait, szerkesztését alapvetően határozza meg a felújítandó vasbeton döntött-pálya geometriája. A megtartott, de a lelátóbontás miatt kiszélesedett rézsűkorona futópályát és sétányt fogad be. Ennek használatára egyaránt lehetősége nyílik a profi sportolóknak, illetve a NOK közparkként kialakított zöldfelületét használó kikapcsolódni vágyó köznépnek is. Az emelt szintű sétány a rézsűkre felkapaszkodó lépcsőkön és rámpákon egyaránt elérhető. A döntött pálya és a tervezett új épület között kialakuló köztes tér remek lehetőséget teremt kültéri rendezvények, sport és szabadidős tevékenységek folytatására.

Látványterv
21/23
Látványterv

FENNTARTHATÓSÁG

A tervben megfogalmazott célok a fenntarthatósági feltételeknek a következő módon kívánnak eleget tenni.

Vízfelhasználás

Az esővíz és szürkevíz visszaforgatása és újrafelhasználása maximális mértékben biztosított. Gyűjtött vizet használunk a WC-k öblítésére, a parkok karbantartására és a portalanításra.

Épületburkolat

Az energiatakarékos Low-E üveg maximális mértékben lehetővé teszi a természetes fény használatát. Az épület formájának dinamikus termikus modellje előnyben részesíti a passzív szellőztetési módok használatát, ami lehetővé teszi, hogy az épület burkolata optimális hatékonyságot érjen el, valamint csökkentse a mesterséges hűtés szükségességét. Az épület nagy felületeinek (homlokzat és tető) burkolására használt ETFE membrán tovább javítja az épület energiaháztartását. Az inteligens vezérlésű homlokzatszerkezet a háromrétegű ETFE fóliával szabályozhatóan szigeteli az épületet.

Megújuló energia

Az energiaellátást a fűtés és melegvíz felhasználás esetén kiegészítjük napenergiát felhasználó bojlerrel és geotermikus energián alapuló fűtéssel.

Természetes szellőzés

A fő versenytér szellőztetése természetes módon történik kürtőhatás felhasználásával, temperált friss levegő földalatti vezetékeken történő beszívásával. A vezetékeket fázisváltó anyagokkal béleljük, melyek felhasználják az éjszakai lehűlést, tárolva az energiát a másnapi felhasználásra.

Üzemeltetés

A sportcsarnok a meglévő létesítményektől, -ideértve a Hajós Alfréd tervezte tribünépületet és az abban helyet kapó funkciókat, valamint az esetleges egykori bővítést- teljesen elválasztva, önállóan működtethető. Bármelyik egységben bekövetkező változás nem befolyásolja a másik működőképességét. (átépítések, átszerelések, rendezvények, stb.) Minden épületrész közműellátása, működtetése, feltárása autonóm.

Magában a sportcsarnokban lehetőség van a legmagasabb szintű elvárásoknak megfelelni egy-egy sportverseny, európa- vagy akár világbajnokság megrendezése esetén. Ugyanakkor a napi szintű edzéslehetőségekre is kitűnő lehetőségeket kínál, akár több sportág egyidejű jelenlétével. A gazdasági bejárat és a személybejárat is oly módon kapcsolódik a kiszolgáló felületekhez, öltözőkhöz, hogy versenyek esetén a sportolók teljes elkülönítése megoldható legyen a nézőktől

A sportcsarnok önállóan működtethető létesítmény, de be tud kapcsolódni a Nemzeti Olimpiai Központ egyéb csarnokaiban zajló versenyek életébe is, mint alközpont. Erre a velodrom süllyesztett küzdőterének rendkívüli flexibilitása ad jó lehetőséget.

Lenzsér Péter, Michael Lischer építészek

 

 

Vélemények (0)
Új hozzászólás
Nézőpontok/Történet

A Mozgásjavító Általános Iskola épülete // Egy Hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:36
10:30

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Az Egy hely Lajta Béla egyik első, 1908-ban megvalósult nagyszabású zuglói épületének történetét mutatja be, mely korábban sokáig a Vakok Intézeteként, de átmenetileg hadi kórházként és zsidó menekültek táborhelyeként is működött. A monumentális, nyers téglatömeget sokféle, részletes motívumrendszer gazdagítja: kerítésbe komponált költemények strófái, állatfigurák, népművészeti motívumok, pásztorfaragások és életfamotívumok.

Nézőpontok/Történet

Japánkert // Egy hely + Építészfórum

2024.09.11. 11:35
10:27

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.

Mamutfenyő, botanikus kert, szőlőültetvény, fűszernövények, sövénylabirintus, torii kapu, teaház, tórendszer, szigetek, szent hegy, japánkert. Az Egy hely a Varga Márton Kertészeti és Földmérési Technikum és Kollégium zuglói tankertjét mutatja be.