
Old is Gold?
A téma nem új: Budapest a fejünk felett is gyarapszik. Ennek van jó és rossz oldala, lehet szép is, csúnya is, lehet látható és láthatatlan. A ráépítések viszont már kezdenek a fejünkre nőni, ha olyan szintű műemlékek esetében is hagyjuk a bővítést, mint például a Párisi Udvar.
A Szabadság téren a ráépítések két tanulságos példája is áll egymással szemben. Az egyik a Reimholz Péter és Nagy Péter tervezte Iberostar Grand Hotel, a másik pedig az Archikon ravasz megoldása a Szabadság tér 14. szám alatti Dungyerszky-palota tetőterében. Milyen szabályozások érvényesek a felfelé terjeszkedést illetően, ha egy kerületen belül, sőt, egy tér két oldalán teljesen különböző megoldások tudtak születni?

A Dungyerszky-palota tetejének eredeti ívét követve mozgatható pala-lamellarendszer fedi az új szintet., forrás: Az Archikon hivatalos oldala.

A Szabadság tér és az Október 6. utca sarkán álló Iberostar Grand Hotel, Reimholz Péter és Nagy Péter, 2010, fotó: Hajdú József, hazai.kozep.bme.hu
A terveket a helyi építési szabályzat kontrollálhatja, de úgy tűnik, a belső kerületek egyre nyitottabbak a különböző megoldásokra. A műemlékekre elviekben szigorúbb követelmények vonatkoznának, mégsem tűnik úgy, hogy kialakult volna valamiféle szakmai diskurzus a továbbépítések kivitelezési és esztétikai megnyilvánulásairól.
Bécs műemlékein már az 1990-es évektől épültek hasonló architektúrák. A város vezetése csak a magasságot szabályozta, és a stílusnak nem kellett idomulnia az eredeti épülethez. Új kalapok nálunk is régóta születnek, az ingatlanpiac rohamos fellendülésével viszont most elbillenni látszik az "egyensúly".
A belvárosi fejlesztőknek általában két típusa van: az egyik akadályt lát egy régi épületben és lebontja azt, hogy a helyére silányabb minőségű, de több lakást tartalmazó épületet húzhasson fel. A másik viszont lát lehetőséget a régi épületek ingatlanfejlesztésében melyet - az átlag marketing szövegeket idézve - "a belvárosi historizáló stílussal együtt a modern kor elvárásaival tud majd ötvözni".

Bécs, Margaratenstrasse 9., Josef Weichenberger Architects + Partner, 2012., forrás: weichenberger.at
Az alku kézenfekvő: ha a tulajdonos nem tudja önerőből vállalni a műemléki felújítást, akkor a vállalkozó rápítés fejében rendbehozza az épületet. Gazdasági szükségszerűségnek tűnik a dolog, de mettől a ponttól nevezhetjük a dolgot ingatlanspekulációnak?

Hard Rock Hotel Budapest, A projekt már átesett egy tervváltozáson, vajon ez lesz a végleges forma?, forrás: epiteszforum.hu
A Horizon Development honlapján felbukkanó Báthory és Hold utcai szálloda tervváltozása jól prezentálja a formai dilemmákat. Az egyik verzió egy többszintes megoldás volt, mely önálló architektúraként különült el a régi ház tetején. Az új terv most igyekszik elbújni egy tetőidom forma mögé. Változás történt egy kevésbé radikális irányba, ami mondjuk a Paulay utcai építkezésekről, vagy a tervezett Klauzál utcai megoldásról nem mondhatóak el. Pedig utóbbi esetében is egy régi ráépítést helyettesítenek majd, igaz, jóval izgalmasabb megoldás kerül a helyére.

A Horizon Development új fejlesztése a Báthory és a Hold utca sarkán. forrás: A Horizon Development hivatalos honlapja.

A Paulay u. 39. honlapján fellelhető látványterv. A Meininger Hotel esete után a Vadász és Társai iroda ismét a piócaépítészet felé fordult, amit amúgy lehetne minőségi esztétikával is kivitelezni. Lehetne.

A Paulay utca 52. korábbi víziója. A tulajdonosváltás óta az épület bontásra ítéltetett., forrás: A Vincze & László Építésziroda honlapja
Hogyan juthatott el ez a jelenség a legkvalitásosabb műemlékeinkhez? Ebben az esetben már nem kellene gazdasági szüksészerűségről beszélni. Ybl Miklós egyik legismertebb művét, az Unger-házat is elérte a ráépítés gondolata, a terv mégsem ment át az engedélyezésen.

Az Unger-ház visszafogott tetőbeépítése végül nem kapott engedélyt, a terveket a BORD Építész Stúdió jegyezte., forrás: Örökségfigyelő
Miért volt radikálisabb a BORD csapatának megoldása a Párisi Udvar új szintjénél? Hogy kaphatott az egyik zöld utat, míg a másik nem? Több helyen elhangzott, hogy a XXI. századi igények miatt helyszűke állt fenn, és az új funkció is megkövetelte a lakosztály szintet. Minden a tulajdonosi és építészi érzékenységen múlik. A befektetőnek a lehető legtöbb felhasználható terület számít. Naív szempont, de igenis volt már példa arra városunkban, hogy az építész megszabhatta a határokat. Négyzetméterek árán ugyan, de megértették a fejlesztőkkel együtt, hogy az áldozat megéri. (Legutóbb ilyen esetről a GTC White House kapcsán publikáltunk.)

Nagyon vártuk már, hogy valaki megmentse a Párisi Udvart, ami sajnos a tulajdonosnak még nem bizonyult elég nagynak.
Ehhez azonban mindkét fél intelligenciája szükséges. Ha a tulajdonos hajthatatlan, akkor sajnos úgy tűnik, Budapestren most nincs mit tenni. Az viszont az építész felelőssége, hogy mihez adja a nevét.

Lesz-e új vállalkozó, aki felújítaná és beépítené a Kodály Körönd társasház tetőterét? Van-e más kiút a ház számára?
A ráépítéseket talán egyszer mint egyedi épülettípusokat volna érdemes műemlékvédelmi és építészettörténeti szempontok alapján ismerni és átlátni, később pedig felkészültebb kritikai hangnemben publikálni róluk. Talán mindez minőségibb megoldások felé terelhetné a típusokat, hiszen építésüket megszüntetni már nem lehet.